JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

תרבות הדיבור כבדיחה עצובה

עד אנה תידרדר החברה הישראלית בשיח הציבורי שלה

תרבות הדיבור כבדיחה עצובה צילום: Dan Soley he.wikipedia.org
יוני 29
15:30 2015

כאשר עלה בדעתי לכתוב את השורות הללו, קפצה בעיני רוחי מיד הכותרת הבאה: "הזניית השיח הציבורי בישראל". לעתים, קרובות מדי לאחרונה, אני חש שהשיח הציבורי פשט את כתונת הדיאלוג ולבש בגדים של פריצות לשונית מן הסוג הנתעב ביותר. אף אני רציתי להשיג באמצעות כותרת פרובוקטיבית שכזאת עוד כמה אחוזי רייטינג עלובים. אך למזלי התעשתי וחיש מיד חזרתי בי ממחשבתי הרעה. לא מפני שהכותרת איננה הולמת את המציאות (ואת כמה מיוצרי המציאות הזאת), אלא מפני שבכך אני עלול להיעשות שותף להידרדרות ולסגנון השיח הרע וההרסני שאנו חווים לבושתנו ולחרפתנו בימים אלה.

הדימויים המיניים הללו אינם רק פרי מוחי הקודח. גיליתי להפתעתי שכמה מנהיגים ציבוריים יכולים לשמש לי מורים למחשבות זימה. כך למשל חברת כנסת נכבדה העונה לשם מרב מיכאלי. היא טענה אך לאחרונה כי "גם אומן זה תיירות מין". לתמימים שבינינו נוסיף ונבאר, שהיא מפנה את חצי ביקורתה הלא שנונה כלפי עשרות אלפי חסידיו של רבי נחמן מברסלב העולים לקברו שבעיר אומן. לשיטתה, בדרכם לקיום המצווה רוכשים החסידים שירותי מין של אוקראיניות חסודות (אולי מיוצאות חלציו של בוגדן חמלינצקי, זכר נבל לדיראון). כך, לדאגתה, מתערבבים החסידים בחסודות וְהַקְדֵשָׁה בַּקְדוּשָׁה, רחמנא ליצלן. העובדה שהגברת מאשימה ציבור שלם, ללא אבחנה בן רשע לצדיק, היא בעיה בפני עצמה. אך הבעיה החמורה לא פחות היא שהגברת עושה זאת מתוך ידיעה שטענתה תעורר ריב ומדנים, והללו יוסיפו לקעקע את הלכידות הרופפת של החברה הישראלית. האם לשם כך בחרנו בה ועל כך אנו משלמים את משכורתה?!

חמורה אף יותר היא תגובתו של אחד מרבני חסידות ברסלב, שעל כמותו כבר נאמר: עושים מעשיהם כמעשה זמרי. כאשר קראתי את דבריו נדמה היה לי שהתבלבלתי בין מה שאני יודע על כבוד רבנו נחמן מברסלב, זכר צדיק לברכה, שהיה "עלוּב ולא עוֹלב, שומע חרפתו ואינו משיב… וכי מפייסין ליה מפייס" (סמ"ג, לא תעשה יב), לבין המבקשים ליחס עצמם אליו והעושים אותו קרדום לחפור בו (ראו גם כמה ממחללי זכרו המשחיתים קירות ציבוריים בכתובות – נ נח נחמ נחמן מאומן). כך הגיב הרב העונה לשם ישראל פינטו: "המשפחה שלה [של מרב מיכאלי] הרבה יותר גרועה [ממנה], כולם מכירים את ההיסטוריה של סבה. לפני שהיא פותחת את הפה, שתסתכל על סבא שלה. זו משפחה טמאה, אין לנו מה לדבר אתה". אני חש צורך דחוף להתנצל בפני הקוראים על שאני מעכיר את רוחם בציטוט שורות אלה. גם אותי תקפה תחושה של בחילה, וחשבתי על טענת חז"ל: "אלמלא מקרא כתוב, אי אפשר לאמרו". ואף על פי כן אני עושה זאת, משום שפשה הנגע. אם לא נעצור את התפשטותו הממארת עתה, כי אז כל הגוף המתקרא "החברה הישראלית" ילך לאבדון באותו מצעד איוולת של מיכאלי את פינטו בע"מ. את הרב פינטו יש לנו לשאול: מי שמך ללמד קטגוריה על ישראל? ומי שמך לפסוק בענייני טומאה וטהרה של יהודים ובני אדם? מהן ידיעותיך ההיסטוריות עד שאתה מסוגל לטמא את זכרו של ישראל קסטנר, שהציל בין שאר היהודים הרבים את ראש העדה החרדית יואל משה טייטלבוים? הסכת ושמע, פינטו: "חָכָם… אֵינוֹ נִבְהָל לְהָשִׁיב, שׁוֹאֵל כָּעִנְיָן וּמֵשִׁיב כַּהֲלָכָה" (אבות פ"ה, מ"ז).

נדמה כי כמה מן הדוברים, מלומדי התורה החברתית, מתנהגים לאורו של הפסוק הבא: "וְאָדָם בִּיקָר בַּל יָלִין, נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ" (תהילים מט, יג), ולכן הם נוטים לעשות שימוש גובר והולך בדימויים מעולם החי. כך למשל הבדרן העונה לשם גבריאל בנאי, שכיבד את שרת התרבות בתואר "בהמה". החרה החזיק אחריו השחקן עודד קוטלר, שכיבד את כל ציבור בוחרי הימין בתואר "עדר של בהמות". זכורני כי מורי ורבי ישעיהו ליבוביץ זצ"ל, היה נוזף בנו התלמידים בכל עת שצחקנו מאבסורד לוגי שהציג בפנינו. הוא היה נוהג לייסר אותנו במילים: "מה הצחוק הבהמי הזה"? משום הערצתנו העיוורת לתבונתו הנשגבה, התענגנו על התארים המפוקפקים שהעניק לנו בכל עת ("גם חמור הקשור לפקולטה שלוש שנים יקבל תואר ראשון"). עתה, משבגרנו כל צורכנו, אין לנו סיבה טובה לסבול את תוארי הבהמיות שמעתירים עלינו שחקנים ובדרנים, מבריקים ככל שיהיו ואפילו כמעט כמו ליבוביץ.

ברצוני לטעון כך: אני יוצא מנקודת הנחה שכל אחד מהצדדים צודק, אבל צודק רק לשיטתו. דהיינו, הוא מאמין בלב שלם כי עמדתו היא הנכונה ביותר ועמדת היריב מופרכת ואף מזיקה למרקם החברתי בישראל. אני גם יכול להניח שמה שמבקש הטוען לטעון הוא שאמונתו ודעתו הן הנכונות לטובת הציבור בישראל. אלא שהאמונה בצדקת טענתו עלולה לעתים קרובות מדי לעוור אותו בכל הנוגע לשלום הציבור. תרבות השיח הבוטה, הגס והאלים מזיקה עשרת מונים מעצם הטענה ומן התוכן הנכון או לא נכון שלה. השימוש במילים נואלות כדי להשיג כותרות הוא בלתי אנושי ובלתי מוסרי. זהו תהליך שאם יתמידו בו הדוברים הללו ושכמותם, הם יורידו את עתידנו ברוב גאוניותם "בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה". אשר על כן, עלינו לתבוע מהם לאלתר: הֶרֶף!

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

5 תגובות

  1. בר אוריין
    בר אוריין יולי 02 2015, 09:36
    תצילנה אזנינו

    גם רבנים חוטאים בדיבור לא הולם? שומו שמים ….

    השב לתגובה
  2. עבודי
    עבודי יולי 03 2015, 11:25
    קודם כל שתהיה בכלל תרבות

    ואז נלך לדבר על תרבות דיבור.המצב נהיה יותר רע ויש נסיגה בהתנהגות של הישראלים.המנהיגות הפוליטית והדתית היא תוצאה של העם ואם העם לא מחונך, זה מביא מנהיגים כאלה.

    השב לתגובה
  3. אבישי מ.
    אבישי מ. יולי 03 2015, 18:28
    דרכי הפוליטיקאים

    לצערנו , הורגלנו לאמירות בהמיות של פוליטיקאים, אנשי רוח,שחקנים ואומנים על מנת לתפוס כותרות. בואו נקווה שזאת שירת הברבור שלהם.

    השב לתגובה
  4. מרינה
    מרינה יולי 20 2015, 14:57
    בשביל תרבות דיבור צריך תרבות

    לחסרי תרבות לא תהיה אף פעם תרבות דיבור

    השב לתגובה
  5. ישראל קרמר
    ישראל קרמר אוקטובר 08 2015, 19:35
    תרבות הדיבור הגסה באמת היא בתרבות החילונית

    רק בתרבות החילונית משתמשים בגסויות מכוערות ביותר עם שימוש מגונה באות השביעית של האב"ב העברי וכינוי לנקבות על שם אבר מינן.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!