JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

פרשנים בשקל

הדור החדש של פרשנים צבאיים

פרשנים בשקל דודי ירון
יולי 01
09:49 2017

לזאב שיף ז"ל היה מראה כשל מורה טיפוסי להיסטוריה או כל מקצוע הומני אחר. דיבורו היה רך וחסר פומפוזיות, ובשל שיקול דעתו היה, לאורך כל 50 שנות פעילותו, פרשן צבאי ראשון במעלה, מקובל ומוערך עד מאוד, ובעצם מודל לחיקוי בתחום עיתונאות זה. עם דור הביניים שהתחנך לאורו של זאב שיף ניתן למנות את רון בן ישי ויוסי מלמן, השונים לא במעט זה מזה, אך בדור ביניים זה נשמר היטב נושא האחריות הלאומית, האמינות, חוסר ההתלהמות וההימנעות מהטלת אימה על הציבור ללא בסיס עובדתי.

בניגוד לאלו הזכורים והמוכרים גם כיום לטובה, בשנים האחרונות קמה שורה ארוכה של פרשנים בשקל (בשקל, משום שהגרוש כבר אינו מצוי במחוזותינו). יסלחו לי אלו העכשוויים, שלא אמנה אותם בשמם, שרבים מהם אכן עושים מלאכתם נאמנה, לעומת אלו הנותנים את הטון המתלהם וחסר המקצועיות, בעיתונות הכתובה אך בעיקר באתרי החדשות האינטרנטיים למיניהם. למביט מן הצד נראה שאלו מתחרים ביניהם בזריעת פחד ובהלה בסגידתם למולך הרייטינג.

כשנושאת המטוסים הרוסית הנושנה והמקרטעת "אדמירל קוזנצוב" עשתה דרכה לחופי סוריה, בישרו הכותרות כי מאזן הכוחות באזור עומד להשתנות ולהציב בפני צה"ל בעיה מהותית. בשבוע שעבר כשאיראן שיגרה לעבר מזרח סוריה טילי קרקע-קרקע – ציטוט: "מדויקים" – בישרו הכותרות על מסר שהועבר לישראל ולעולם על ידי המעצמה האזורית איראן. משנמוג עשן הטילים והתבררו תוצאותיו של ירי זה, הסתבר שהייתה כאן פארסה, לא יותר. השבוע למדנו מאותם "מומחים" כי החזבאללה עשוי שלא "להסכים" (ציטוט) להקמת המכשול לאורך גבול הצפון, וכי בהחלט ייתכן שהדבר יגיע לכדי התנגשות צבאית. להווי ידוע כי צה"ל עוסק כבר תקופה לא קצרה בהקמת מכשול קרקעי לאורך גבול הצפון (פעולה שאינני מחסידיה משום שבשכונה שלנו הדבר מתפרש כחולשה). למכשול זה, שעבורו נחצבים הרים, ממש כך, תתווסף עתה גם גדר מערכת חדשה ומאסיבית.

חטיפת החיילים ב-2006 הובילה לתגובה ישראלית עוצמתית שהייתה בלתי צפויה לחלוטין, ואף נסראללה הודה כי אם היה יודע שכך תגיב ישראל, היה נמנע מהחטיפה. בעקבות תגובת צה"ל, למרות הליקויים הרבים שליוו אותה, קיבלנו 11 שנות שקט כמעט מוחלט בגבול הצפון. האם מישהו מאותם פרשנים המזהירים עתה מתגובה של חזבאללה באמת חושבים שדווקא עכשיו, כשכוחות החזבאללה מסובכים עד צוואר בלחימה בסוריה, יפתחו הללו בחזית נוספת?

"זליגה" מוגדרת במילון העברי כך: "זרם/דלף, למשל חשמלי, שאינו עובר במעגל החשמלי בו הוא מתוכנן לזרום אלא דולף מנתיבו המתוכנן". על כן משנוחת מעת לעת פגז מרגמה בודד, או כמה פגזים בודדים, בשטחנו ברמת הגולן, סביר להניח שמדובר בזליגה שמקורה בטעות אנוש. לאחרונה, משחזרה התופעה פעמים מספר חרף תגובה צה"לית מיידית, הרי שאין מדובר עוד בזליגה אלא בכוונת מכוון. צה"ל מגיב בירי על מטרות צבא אסד, אולי משום שצבא זה הוא שאמור להיות הריבון בשטח ואולי משום שנוח יותר, בשל סיבות מגוונות, לתקוף דווקא את צבא אסד.

הנשיא אסד אולי אינו העיפרון המחודד ביותר בקלמר המזרח תיכוני (לא שאנו משופעים בשכאלו כיום), אולם האיש אינו טיפש מוחלט, וכברווז צולע הנתון לחסדי הקרמלין והנחיותיו, הדבר האחרון שיעלה בדעתו לעשות הוא לפתוח חזית נוספת, לא כל שכן מול הצבא החזק במזרח התיכון. סביר הרבה יותר להניח שמי שיוזם מעת לעת את הזליגות האלו הם דווקא גורמים אחרים המעורבים בלחימה, שחלומם הרטוב הוא לראות את צה"ל נשאב ללחימה ואז, לתקוותם, מביא להכרעתה של מלחמה זו.

כך, וללא קשר לעובדות הללו, שוב אנו מתבשרים בימים האחרונים על הנפיצות הגבוה והמתח הרב בגבול הסורי. דומה שדווקא התנועה הערה של אזרחים הבאים מידי יום "לצפות בהצגה שמעבר לגבול", מעידה שגם אזרחים מן השורה שאינם אמורים להיות אמונים על נושאי צבא וביטחון אינם מתרשמים ובוודאי אינם נבהלים מאותן כותרות חסרות אחריות וחסרות אחיזה במציאות.

אז בפעם הבאה שיהלכו עליכם אימים אותם פרשנים בשקל, חפשו וקראו את שכותבים אלו שאזכרתי בתחילת הדברים, ועוד כמה שכמותם שהִנם בעלי ניסיון, אחריות ובעיקר שכל ישר.

על המחבר / המחברת

דודי ירון

דודי ירון

סופר ספרי מתח צבאיים, פרשן צבאי/ביטחוני, סא"ל מיל' במודיעין חיל האוויר.

19 תגובות

  1. לב רחל
    לב רחל יולי 01 2017, 11:52
    פרשנות אז והיום

    ניתוח מעניין ומעורר מחשבה!

    השב לתגובה
  2. פרשי
    פרשי יולי 01 2017, 12:00
    תופעה קשה ולא רק בתחום הבטחון

    בכל תחומי החיים הפרשנות נהייתה שטוחה ורדודה

    השב לתגובה
  3. Amos Bick
    Amos Bick יולי 01 2017, 12:03
    השוני בפרשנות....ובקבלת החלטות

    דודי…כנראה שהחינוך או הניסיון הצבאי "שלך"…תורם ללוגיקה הניהולית: קודם הצגת העובדות, ולאחר מכן הצגת החלופות/הפרשנות…….

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון יולי 01 2017, 19:56
      פריבילגיה/טראומה

      עמוס, זו כנראה "פריבילגיה" ובעצם במחשבה שנייה נכון יותר לומר טראומה, השמורה לאלו שעברו כמוני בזמנו (ועוד במערך המודיעין) את אוקטובר 73 וחפיפניקיות ומריחות לא בבית סיפרו מאז ולעולם

      השב לתגובה
  4. חיים
    חיים יולי 01 2017, 12:24
    מסכים עם כל מילה.

    אכן, ניתוח מדויק של פרשנות בשקל. למרות שגם רון בן ישי חוטא לפעמים בהתלהבות יתר. תודה

    השב לתגובה
  5. יונתן טל.
    יונתן טל. יולי 01 2017, 14:57
    זאבים

    זאבים, זאבים, וכשבאמת יבואו הזאבים נימצא ללא תחתונים. ביי.

    השב לתגובה
  6. יצחק דגני
    יצחק דגני יולי 01 2017, 15:08
    לדודי ירון הנכבד

    תודה על מאמרך השקול והנבון. מסכים עם כל מילה שכתבת. האמת היא שאתה מנומס מדי כלפי "הפרשנים באגורה" שבסך הכול עובדים בשירותם של "בעלי דבר" ונוטלים תפקיד ב"תעשיית הדכדוך" הישראלית בדור העכשווי. אנא שים לב בסדרת המאמרים בשם: "השינויים בסביבה האסטרטגית של ישראל" שמתפרסמים מעת לעת ב- JOKOPOST.
    ברוך תהיה.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון יולי 01 2017, 19:49
      תודה

      יצחק, תודה עבור תגובתך החמה, ובהחלט אקרא את המאמרים עליהם המלצת. תודה

      השב לתגובה
  7. עמית
    עמית יולי 01 2017, 15:39
    פרשנים בשקל- שיף ז"ל היה ענק ומיוחד

    ספק אם רון בן ישי מגיע למעמדו של זאב (וולפי) שיף ז"ל.נסיון ההשוואה פוגע בשיף. היום כל פרשן מחובר לטקסטים עמומים ללא הבהרות וראיה צעד אחד קדימה כמו שיף ז"ל. ולא נזכיר את רוני דניאל שהפך לצערי לבדיחה.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון יולי 01 2017, 19:46
      זאב שיף אכן היה יחיד ומיוחד

      עמית, ממש לא השוותי ולא "הצמדתי" את רון בן ישי לזאב שיף, אלא ציינתי את הדור שאחרי זאב שיף שבסה"כ מכבד את דרכו, ולטעמי רון בן ישי אכן שקול ומחובש בהערכותיו.

      השב לתגובה
  8. צבי
    צבי יולי 01 2017, 15:45
    אין כיום פרשנים צבאיים רציניים

    אין כיום פרשנים צבאיים רציניים. החיפזון מהשטן וכשהם מגיבים במהירות הם חוזרים על מלל כמעט קבוע ללא חידוש.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון יולי 01 2017, 19:40
      מרכז

      צבי, יש כמה שהם בסדר גמור בתחום זה, למשל בערוץ 10, כלומר אנשים צנועים וזהירים בהסקת מסקנות חפוזות, גם אם זה עושה אותם פחות דעתניים ונחרצים לכאורה, מול אלו שיודעים הכל (ושוב לכאורה)

      השב לתגובה
  9. עדי שרף
    עדי שרף יולי 03 2017, 19:22
    והכי בולט

    אף פעם אין להם אמירה על העתיד. הם בעצמם יודעים שהם בטוח יטעו כי אין להם מושג. הם תמיד מנתחים אחרי מעשה עם פרשנות ידועה מראש.

    השב לתגובה
  10. אדי פלאי
    אדי פלאי יולי 04 2017, 12:52
    העתונים מתו

    הרדיו מת
    אתרי האינטרנט מורידים את הרמה וזה גורר גם את הטלוויזיה
    פרשנות הזויה

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יולי 06 2017, 05:07
      לאדי פלאי

      הצדק אתך. אנא קרא ב- JOKOPOST 3 מאמרים:
      16.8.16 – קיפאון תודעתי
      13.1.17 – ירון לונדון אביר חכמת ההבנה המוגבלת
      20.2.17 – דיסוננס קוגניטיבי בתקשורת הישראלית
      האם אתה מסכים עם הנאמר במאמרים אלו?

      השב לתגובה
  11. יצחק יוחננוף
    יצחק יוחננוף יולי 05 2017, 13:44
    לפני ההתלקחות הקודמת בעזה אמרו כמוך

    מקווה שגם אתה מר ירון לא תתברר כפרשן גרוע

    השב לתגובה
  12. נפתלי פניני
    נפתלי פניני יולי 20 2017, 17:30
    ומה אומר פרשננו על פרשת הצוללות

    נראה אותך צופה מראש את כוון הפרשה

    השב לתגובה
  13. ל.
    ל. ספטמבר 06 2017, 11:46
    בעיני הם כבר פרשנים ב......

    מינוס

    השב לתגובה
  14. חנוך הלר
    חנוך הלר אוקטובר 25 2017, 12:54
    כל תקשורת ההמונים מאבדת גובה

    אפילו תוכניות הריאליטי שהיו ברמת אפס יורדות למינוס

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בביטחון

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!