JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

האם מדרום תיפתח הרעה?

שגרה מתוחה בצפון, אך דווקא הדרום נראה נפיץ יותר

האם מדרום תיפתח הרעה? דודי ירון
דצמבר 13
23:28 2017

קודם שנעבור לגזרה הדרומית, מן הראוי שנסקור את המתרחש בצפון ובעיקר בסוריה, או ליתר דיוק בקרעים שנותרו בידי השלטון המרכזי. לאורך כל 70 שנות המדינה, דומה שמעולם לא נהנתה ישראל מיכולת כמעט בלתי מוגבלת, כפי שיש לה כיום, לתקוף מטרות בכל רחבי סוריה כמעט מבלי להסתכן בתגובה או מענה. לביסוס נתון זה יש לציין כי בשנים האחרונות בוצעו מעל למאה תקיפות בשטח סוריה, ברבות מהן הותקפו מטרות ערכיות וחלקן נמצאו בעומק המדינה או ממש בפרברי הבירה הסורית. פעילות זו התאפשרה ועודה מתאפשרת בראש ובראשונה משום שהצבא הסורי הגדול, ששנים רבות היה איום ממשי על רמת הגולן ואף על הגליל המזרחי, נשחק עד דק במלחמת האזרחים, ואין בכוחו להוציא לפועל מאמצים בסדרי גודל שמעל לחטיבה. חמור לא פחות מצבו של חיל האוויר הסורי, שסד"כ מטוסיו ושדות התעופה שברשותו צומצמו משמעותית. מערך ההגנה האווירית, שהיה דומיננטי ומאיים כל כך בעבר, כנראה נפגע פחות וצומצם פחות, אך עם השנים נותר הרחק מאחור בכל הקשור ליכולותיו הטכנולוגיות והאלקטרוניות. אם לא די בכל אלו, הרי שלכל בר דעת נהיר שהדבר האחרון שהנשיא הסורי מייחל לו הוא כניסת ישראל למעגל הלחימה במלחמת האזרחים בארצו. הפרסומים וההצהרות האחרונות על ניצחונות שנחל צבא השלטון המרכזי, לא יכולים לטשטש עובדות יסוד: סוריה עברה תהליך בלקניזציה והיא קרועה כיום לכמה אזורי שליטה נפרדים ועצמאיים, וזה שנים מתחולל שם הרג והרס בממדים שיצריכו עשרות שנים של שיקום.

במצב עניינים זה בישראל מרגישים, ובצדק, חופש וביטחון לפעול בשטחה של סוריה ובעיקר בשמיה. ישראל יכולה להציב קווים אדומים, להגדירם ואף לסמנם באש בכל הקשור לנוכחות הכוחות האיראניים על אדמת סוריה. אין שום ספק שמציאות ומדיניות ישראלית זו לא הייתה מתאפשרת אם הרוסים היו מתנגדים לכך. גם הסכמה שבשתיקה הינה הסכמה, ואין לי ספק שלאו דווקא שתיקה מאפיינת את קו הטלפון האדום המחבר את הבור בקריה בתל אביב לבור הרוסי המצוי על אדמת סוריה באזור החוף.

לפני ימים מספר נחשפנו שוב לריטואל המוכר: משרד הביטחון מפציע לפתע בדרישה להגדלת תקציב דרמטית בשל אירוע או איום שכביכול לא הובא בחשבון. הפעם "הוסברה" דרישה זו בצורך להקים חיל טק"ק (טילי קרקע-קרקע) שיהפוך לכוח התגובה וכוח האש העיקרי בעת לחימה בצפון. בפעם הראשונה מאז קום המדינה מערכת הביטחון מביעה חשש שחיל האוויר, שגורף חלקים ניכרים מתקציב הביטחון מדי שנה, עלול ביום פקודה שלא לספק את הסחורה כבעבר. מן הידוע הוא שבידי החזבאללה למעלה מ-150,000 רקטות וטילים מסוגים ולטווחים שונים, ועתה מושקע מאמץ סורי-איראני לצייד את הרקטות והטילים הללו בראשי הנחיה מדויקים. כאמור, בפעם הראשונה יש במערכת הביטחון חשש כי בעת לחימה יהיו בסיסי חיל האוויר נתונים למטחי טילים בלתי פוסקים, שכמעט לא יאפשרו המראות ממרבית בסיסי חיל האוויר.

אם כן איום הטילים מצפון אכן משמעותי, ולא רק על הצבא, אלא גם על האוכלוסייה האזרחית והתשתית התעשייתית והכלכלית בכל רחבי הארץ. לא תהא הגזמה לומר שארסנל הרקטות והטילים שבידי החזבאללה עלול להשבית כל פעילות אזרחית שגרתית ברוב שטחי המדינה, וכמות הפגיעות בנפש וברכוש יחרגו מכל שהכרנו בעבר. דווקא בשל העוצמה חסרת התקדים של הרקטות והטילים – עוצמה שאין שנייה לה, להוציא אולי את כוח האש הצפון קוריאני הערוך מול הדרום – דווקא משום כך ולמרבה האבסורד, אני מעריך כי בחזבאללה חוששים ליזום את העימות הבא.

"מאזן האימה" קראו לזה, להבדיל כמובן, כאשר מעצמות גרעיניות חששו זו מנשקה הגרעיני של זו, ומאזן אימה זה הוא שהשכין שקט בין הצדדים. להערכתי אותה לוגיקה עובדת גם כיום בגבולנו הצפוני, משום שנסראללה מבין היטב שמטחים צפופים הרסניים וקטלניים יובילו לתגובה של צה"ל שאף היא תהיה משוחררת רסן, או כפי שאמרו בעבר גורמי ביטחון אחדים: "נחזיר אותם לתקופת האבן."

ברצועת עזה המצב שונה למדי. ההפצצות הכבדות בסג'עיה הפכו אותה ל"דרזדן הקטנה", וההריסות עדיין ניצבות כתזכורת כואבת ומאיימת לצפוי לתושבים ברצועה אם תתחדש הלחימה במלוא עוזה. חרף זאת, חמאס משקיע את מרבית משאביו במאמץ הצבאי, שעיקרו שיפור היכולת הרקטית ובניית מנהרות תקיפה. מאמץ זה קיבל רוח גבית מאופן ניהול הלחימה הרופס למדי של ממשלת ישראל לאורך כל 51 ימי הלחימה במבצע "צוק איתן". מבחינת אנשי חמאס, הם עמדו היטב ובכבוד כנגד הצבא החזק במזרח התיכון כולו.

המחסור במים ובחשמל וההפסקות היום-יומיות בהספקתם מעידות על כישלון שלטון חמאס ועל ההידרדרות שחלה בבמצב האוכלוסייה האזרחית ברצועה. בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט לא חסרות דוגמאות למקרים שהמצב הכלכלי ומצב האוכלוסייה האזרחית היה בכי רע, והשלטון דאג לאחד את השורות מבפנים באמצעות יצירת עימות עם האויב מבחוץ. לכך יש להוסיף את העובדה שחמאס הולך ומאבד את יתרון הנשק ואת קלפיו העיקריים. כך קרה כשמערכות כיפת ברזל הצליחו להביא לצמצום ניכר בפגיעותיהן של הרקטות שנורו לעברנו. הייתה זו מכה קשה לראשי חמאס, שהבינו שאולי בכוחם לשבש את אורח החיים בישראל לפרקי זמן קצרים, אך לא מעבר לכך. משעמדו על שיעורי ההצלחה של מערכות כיפת ברזל, הם הפנו את המאמץ העיקרי לחפירת מנהרות תקיפה חודרות, עמוקות ומשוכללות מאלו שהכרנו בעבר. חשיפת שתי המנהרות לאחרונה, הרמזים שפוזרו ביד רחבה על טכנולוגיה חדשנית וייחודית שכבר מצויה בידינו והמכשול התת-קרקעי ההולך ונבנה בימים אלו ממש, כל אלו יחדיו עלולים להביא את ראשי חמאס לפעול בטווח הזמן הקרוב, בטרם ייקשה עליהם עוד יותר להגיע להישג צבאי כלשהו שיוכלו להתהדר בו ולנהל מו"מ באמצעותו, כגון חטיפת חיילים או אזרחים.

מאחר שאנו חיים באזור הפכפך שהוא סיוט לכל פרשן, לא כל שכן לאנשי מודיעין, ולא אחת דווקא הלא סביר הוא שמתרחש, אסיים את המאמר באמירה הומוריסטית שכל שנאמר כאן בהחלט סביר ו… להפך.

על המחבר / המחברת

דודי ירון

דודי ירון

סופר ספרי מתח צבאיים, פרשן צבאי/ביטחוני, סא"ל מיל' במודיעין חיל האוויר.

26 תגובות

  1. יצחק דגני
    יצחק דגני דצמבר 14 2017, 05:49
    לדודי ירון הנכבד

    תודה על המאמר. חותם על כל מילה. למעשה מצב סוריה יותר גרוע ממה שתיארת ומצב הקשר עם רוסיה טוב ממה שתיארת.
    51 יום בצוק איתן נמשכו כיוון שהאמריקאים שידלו את ישראל לכך בתואנה שהם מנסים להרגיע ולהגיע להסכם עם חמאס בתיווך טורקיה וקטר. זה כידוע כשל. כיום למעשה החמאס עוסק בהישרדות. אין לצפות לסיכון אסטרטגי משמעותי מעזה.
    המצב בלבנון שונה. למעשה לבניו היא מה שאנו מכנים במדע המדינה – מדינה כושלת. שם, אם ייפתחו מעשי איבה ישראל תהייה חייבת לפעול במהירות, כולל כניסה של טורי שריון על מנת להשתלט על מרחבי השיגור. ישראל תזדקק לפיכך להנהגה שיש ביכולתה לקבל החלטות ומהר. ודי לחכימא ברמיזה.

    השב לתגובה
  2. יונתן טל.
    יונתן טל. דצמבר 14 2017, 06:04
    מצבנו.

    כל הסביבה עוינת וטורפים 360 מעלות מעל ומתחת לאדמה כולל ים ואויר וחוששני מאד גם פנים.
    המנהיגות אצלנו עסוקה בדברים אחרים,
    חייבים לצאת מהקיבעון והחשיבה הדוגמטית האסון קרב, הלואי ואני טועה.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 14 2017, 09:17
      "גם בפנים"

      כן יונתן, גם בפנים והחשש הוא שכאשר המנהיגות אצלנו נתונה בחקירות, ארועים ביטחוניים ישרתו את מטרותיהם ויסיטו מהם את הפוקוס

      השב לתגובה
  3. שוש נגר
    שוש נגר דצמבר 14 2017, 06:06
    המתח כאן מורגש וההתפוצצות תבוא

    ענין של כמה ימים
    אין תפתר הבעיה הזאת פעם אחת ולתמיד

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 14 2017, 09:23
      ו..ואו ולהפך

      שוש, קיראי שוב את השורה האחרונה במאמר. כל דעה וכל דעה הפוכה באשר לשיהיה בעתיד, יכולה באזורינו להפוך למציאות

      השב לתגובה
  4. בנצי
    בנצי דצמבר 14 2017, 07:46
    לפי המבט בתמונה, הרעה כבר בדרך

    סתם…..

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 14 2017, 09:20
      למה ככה

      בנצי למה ככה? סה"כ דווקא סבא חביב לאללה

      נ.ב.
      שמח שמצאת עניין במאמר…חחח

      השב לתגובה
  5. חיים
    חיים דצמבר 14 2017, 11:38
    ניתוח מצויין, מסקנות לא הכרחיות.

    אני מסכים עם הניתוח, לא מסכים עם המסקנות. בהנחה שלחמס אין כרגע מנהרות התקפיות מוכנות לפעולה, הרי שאין לו אינטרס להיכנס לסיבוב מלחמתי. הגם שהוא חושש שבפעם הבא זה יהיה הסיבוב האחרון שלו.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 14 2017, 19:43
      הנחה לא מבוססת

      חיים, אין שום וודאות שאין מנהרות קיימות (המכשול כיום בוצע רק בחלקו), וציינתי במאמר שביצועי האוייב הגדול והנורא מול החמאס (קרי אנו), לא היו מן המשובחים בפעם שעברה, והמנטרה הזו שמשמיעים לנו על אי רצונם בעימות, באה נא לא לשכוח מאיתנו, לא מהם והשיקולים/הסיבות לכך ברורים, כי לנו בוודאות אין שום אינטרס בלחימה

      השב לתגובה
  6. איציק אלרון
    איציק אלרון דצמבר 14 2017, 16:55
    בטווח הקצר איומים מצפון ודרום

    בטווח הארוך גם ממזרח

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 14 2017, 19:46
      צפון...לא בקרוב

      איציק, לגבי הצפון דווקא נימקתי מדוע לא בטווח הקצר (אך שוב בשכונה שלנו הכל יכול להתהפך בתוך דקות, ראה לבנון השנייה שממש לא תוכננה ע"י החיזבאללה). ממזרח זו כפר אופרה אחרת ואסטרטגית

      השב לתגובה
  7. ארנון
    ארנון דצמבר 14 2017, 18:42
    השיכור ליד ההגה

    הרעה נפתחת מירושלים מבית ראש המכשלה וצרתו , ברוח הטראמפית השורה במקומותינו , מישהו משחק עם גפרורים ליד חבית בנזין.
    הנהגים השיכורים ליד ההגה כבר הבטיחו שתוך ארבעים ושמונה שעות הניה יהיה ז׳ל , הנהג הראשי נסע לוושינגטון , לרוסיה ובינתיים האוסים מבססים ציר תורכי איראני על הגדר הצפונית , האיראנים בתנועת מלקחיים לבנון ועזה מולנו ואצלנו התרנגול מתנפח , טוב לא יכול לצאת מזה , אבל היי , מה הבעיה , בנו נוסע עם אבטחה לטיול אחרי שרות קשה והבן שלי ממשיך להסתובב כאן ובסביבה , אז הכל בסדר

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 14 2017, 19:53
      השוואה שאינה במקומו

      ארנון יקירי, עם אג'נדה כזו ובשל הקירבה בנינו, יש חשש שאאבד חלק מקוראי. וברצינות יתר, שנינו יודעים שאני בדעתך (ואינני מצניע זאת). ההשוואה בין הבן שלך התורם לבטחון המדינה 24/7 לזה המטייל, מבחינתי זהוא חילול קודש גדול

      השב לתגובה
  8. ארנון אשרי
    ארנון אשרי דצמבר 14 2017, 19:10
    משחק עם גפרורים ליד חבית הנזין

    הרעה נפתחת מירושלים מבית ראש המכשלה וצרתו , ברוח הטראמפית השורה במקומותינו , מישהו משחק עם גפרורים ליד חבית בנזין

    השב לתגובה
  9. דודי ירון
    דודי ירון דצמבר 14 2017, 19:53
    השוואה שאינה במקומו

    ארנון יקירי, עם אג'נדה כזו ובשל הקירבה בנינו, יש חשש שאאבד חלק מקוראי. וברצינות יתר, שנינו יודעים שאני בדעתך (ואינני מצניע זאת). ההשוואה בין הבן שלך התורם לבטחון המדינה 24/7 לזה המטייל, מבחינתי זהוא חילול קודש גדול

    השב לתגובה
  10. אפי ורדי
    אפי ורדי דצמבר 18 2017, 09:46
    מסתמן שצדקת

    ואולי אפילו בטווח הקרוב

    השב לתגובה
  11. ישראל ג.
    ישראל ג. דצמבר 25 2017, 12:53
    מצפון מצפון

    תראה את מאמרו כאן של פרפסור כהנא

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון דצמבר 26 2017, 23:06
      דעותינו חלוקות

      ישראל, עם כל הכבוד אני חולק על דעתו של הפרופסור כהנא. ב 56 זו הייתה פעולת מנע משולבת עם בריטניה וצרפת, ליטאני היה מבצע מוגבל שלא הוביל למלחמה וששת הימים גם כן לא הייתה בדיוק מבצע מנע אלא יותר תגובה לסגירת המייצרים וריכוז הכוחות מולנו בסיני. בקטע הפרקטי והטקטי, כשביידי החיזבאללה כ 150,000 רקטות וטילים, מכת מנע ועוצמתית ככל שתהיה, תוכל מעט לשבש אל לא למנוע פגיעה קשה בעורף שתשתק למעשה כל פעילות נורמאלית במרבית המדינה. מכאן שפעולה מקדימה כזו, אינה יעילה כבעבר

      השב לתגובה
  12. אריאל טוביאס
    אריאל טוביאס דצמבר 28 2017, 13:55
    השבוע מערכת הבטחון התריעה על כך

    על פיצוץ אפשרי בקרוב
    אתה ושלמה גביד כנראה צדקתם

    השב לתגובה
  13. אלון מזרחי
    אלון מזרחי דצמבר 30 2017, 12:11
    למתי התכוונת?

    השבוע?
    החודש?
    השנה?
    אי פעם?

    השב לתגובה
  14. המפצח
    המפצח ינואר 07 2018, 13:52
    המצב בדרום הולך ומחמיר

    בינתיים אין לנו מענה לבעיה בשיטות הרגילות

    השב לתגובה
  15. מרדכי שיפר
    מרדכי שיפר ינואר 15 2018, 12:34
    נדמה לי שאנחנו מותחים החבל מיד

    בדרום ובצפון
    מנצלים בעיות אצל אויבנו
    לא מבינים שאמחנו עלולים לדחוק אותם למלחמת אין ברירה

    השב לתגובה
  16. רעותלוין
    רעותלוין ינואר 22 2018, 10:55
    אתה מדבר על הדרום

    הפרופסור השני חושב שהבעיה תבוא מצפון ןאני הכי חוששת ממה שיבוא מבפנים. הפלסטינים בשטחים והערבים בתוך הקו הירוק. זה הרבה יותר קשה.

    השב לתגובה
  17. שרון וייסמן
    שרון וייסמן ינואר 26 2018, 12:58
    כעת כאשר הרשות הפלסטינית בצרה

    בגלל טראמפ וביבי
    הסכנה גדלה

    השב לתגובה
  18. גבריאל ביטון
    גבריאל ביטון אוגוסט 14 2019, 16:31
    אם מדובר במלחמה של ממש

    הרי שהאויבים שלנו יפעלו מדרום (עזה) ומצפון (גם לבנון וגם סוריה) ביחד

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בביטחון

יתר המאמרים במדור