JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

בדרך לטהראן עוברים בבונקר יום הדין

דומה שבירושלים ובוושינגטון כבר הסכימו על העימות הבא

בדרך לטהראן עוברים בבונקר יום הדין צילום: National Nuclear Security Administration
מאי 25
18:00 2018

על פי כל הסימנים, ואלו אינם מעטים, חזרנו בימים אלו שש שנים לאחור, לתקופה שראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק דחקו בצה"ל להשלים את ההכנות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן. אלא שהפעם ראשי מערכת הביטחון אינם מתנגדים למהלך, ויותר מכך – בחדר הסגלגל לא יושב מתנגד חריף למהלך שכזה, אלא תומך נלהב שאף עשוי להפוך לשותף בו. מאחר שבירושלים מבינים שייתכן שהנשיא טראמפ לא ישלים את מלוא הקדנציה, מוטב לנו למהר ולנצל חלון הזדמנויות חריג ומיוחד זה.

בבחינת הנושא, מן הראוי לחלק אותו לשני מעגלים נפרדים אך משיקים. תחילה נעסוק בשלב שראוי לכנותו "איראן הקטנה". הכוונה כמובן לנוכחות האיראנית בסוריה, שלא מראה שום סימני היסוס או הרתעה לנוכח התקיפות שבוצעו ומבוצעות על הכוחות האיראניים בסוריה, והזרמת האמל"ח האיראני לסוריה נמשכת ויש הטוענים שאף גברה. רק בשבוע האחרון בוצעו ארבע תקיפות משמעותיות שכאלו, וכולן ללא יוצא מן הכלל כמעט לא זכו לסיקור כל שהוא בכלי התקשורת בארץ. התקיפה הראשונה והמשמעותית שבהן בוצעה בשדה התעופה בחמה וגרמה לנזק כבד מאוד. אף שהתקיפה חייבה יכולות מודיעיניות ומבצעיות ברמה גבוהה, את האחריות לביצועה קיבל, כביכול, ארגון מורדים שלמעשה אינו קיים כלל (בהקשר זה אני מבקש לציין שהמאמר נכתב בערב יום חמישי, טרם בוצעה התקיפה על שדה התעופה בחומס – ד"י).

עצם הנוכחות האיראנית על אדמת סוריה מהווה סיכון מובן, ונוסף לכך, בזכות העליונות האווירית המוחלטת והיכולות המבצעיות המשובחות שהפגין צה"ל עד כה, ההנהגה בישראל ממש מייחלת לאותה תגובה איראנית שמבוששת להגיע, אף שלאיראנים ברור היטב מי ממשיך "לבקר" אותם גם בימים האחרונים. רוצה לומר שפקודות המבצע מוכנות וצה"ל ערוך ומוכן בכל רגע נתון לצאת למבצע רחב היקף שיטפל בכל מטרה איראנית אפשרית על אדמת סוריה. את זה מבינים היטב גם האיראנים, אך על פי אופיים והמוניטין שלהם הם מחשבים ומכלכלים היטב ובזהירות את צעדיהם, על מנת שלא להעניק לישראל את העילה לביצוע התקיפה הרחבה בטרם יהיו הם מוכנים לכך בכל האמור לצבירת הכוחות ובעיקר האמל"ח.

עדיין במעגל של "איראן הקטנה", ישראל נהנית, להפתעת רבים, גם מרוח גבית המגיעה ממוסקבה. הנוכחות האיראנית תרמה רבות לשימור שלטונו של הנשיא אסד, אך עתה משהושגה התייצבות מסוימת הנוכחות האיראנית הופכת לנטל. הרוסים, וסביר שאף הנשיא אסד, מבינים היטב שהמשך הנוכחות האיראנית בסוריה עלול להצית עימות כולל עם האויב הציוני, עימות שבהחלט יכול להביא לקץ השלטון הנוכחי. כך מוצאת עצמה מדינת ישראל פועלת בחופש מוחלט בשמי סוריה, ועצימת העיניים והשתיקה הרוסית עד כה אף התחלפו השבוע בהודעה רשמית מפתיעה אך מפורשת של נציג רוסי רשמי שקרא, בשמו ובקולו, להוצאת הכוחות האיראניים מסוריה.

נראה שלאחרונה הכול מסתדר על פי רצון ירושלים, וזאת עוד בטרם עסקנו בארצות הברית ובנשיאה. ואכן זה הזמן לעבור לשלב הבא – שלב "איראן הגדולה", שלב שיכול להיווצר גם כתוצאת לוואי של עימות בסוריה, אך כפי שהדברים נראים לי, סביר למדי שראש הממשלה והנשיא טראמפ כבר סיכמו ביניהם על השלבים או אבני הדרך שיובילו לתקיפה משותפת על איראן גופה. אם לא די בנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות, הרי ש-"12 הדיברות" שפרסם – או ליתר דיוק הטיח – מזכיר המדינה של ארצות הברית בפרצופה של איראן, יידחו כולם, שכן רק מדינה המונהגת בידי חובבי ציון, לא פחות, יכולה להיענות להם. האיראנים כמנהגם לא נותרו חייבים, ומיהרו להציג למעצמות שלא נסוגו מההסכם 7 דיברות משלהם, שהפירוש היחיד הראוי להם הוא יריקה בפרצופן של המעצמות שניסו להציל את ההסכם.

סירוב המעצמות להתניות האיראנים, וכך אכן יהיה, יביא ככל הנראה להודעה איראנית על סיום תקפותו של הסכם הגרעין, וכפי שהתבטאו לאחרונה בטהראן, או אז תחודש העשרת האורניום. להערכתי, לכך בדיוק מצפים, אולי מקווים, נתניהו וטראמפ, ולא יהא זה הימור פרוע לומר או להניח שהשניים כבר סיכמו שבהתגבש תנאים אלו, קרי הסתלקות של איראן מהסכם הגרעין, יצאו ארצות הברית וישראל יחדיו לתקוף את איראן, גם בתקווה שהדבר יקדם את קץ המשטר הנוכחי.

אינני מוכן לקבוע או לומר במפורש שמה שמניע ודוחף את בנימין נתניהו אל עימות עם איראן נובע ראשית לכול ממצבו המשפטי-משטרתי העכשווי, אם כי לכל בר דעת ברור אילו רווחים יפיק מכך. חרף העובדה שהאיש עומד בראש מעצמה גרעינית אזורית (כמובן לכאורה), הרי שבהיותו פרנואיד עוד מינקותא אין לי ספק שראש הממשלה מאמין, באמת ובתמים, שעליו להסיר את האיום הקיומי – בראייתו – מעל לראשינו. אך להווי ידוע שלמלחמה יודעים איך נכנסים, אך איש אינו יודע כיצד יוצאים ממנה.

 

על המחבר / המחברת

דודי ירון

דודי ירון

סופר ספרי מתח צבאיים, פרשן צבאי/ביטחוני, סא"ל מיל' במודיעין חיל האוויר.

24 תגובות

  1. טלי
    טלי מאי 25 2018, 18:54
    מכה קלה בקצה הכנף

    נחמד שהנשיאים האמריקאים משאירים לנו את העבודה השחורה 😱

    השב לתגובה
  2. שוקי קוריצקי
    שוקי קוריצקי מאי 25 2018, 19:44
    לא תחזור הפריבילגיה

    להבדיל מהמערכה מול עראק בה תקפו בעלות הברית וישראל היתה מנועה והביטה במתרחש מתוך הממ"דים, במקרה ותתבצע תקיפה באיראן לא נהנה מהפריבילגיה הזאת. נקווה שלא יהיה בכך צורך

    השב לתגובה
  3. אורי לרון
    אורי לרון מאי 25 2018, 19:45
    מה עדיף?

    מסכים עם הכתוב לחלוטין.
    לאחרונה אני שואל עצמי מה עדיף….מושחת עם מזל או מנהיג מוסרי ללא מזל.בעייה

    השב לתגובה
  4. מוטי בריל
    מוטי בריל מאי 25 2018, 19:48
    כשהשלטון ירגיש מאויים

    דודי. להערכתי כשהשלטון באיראן ירגיש מאויים מבית ומחוץ הוא יעשה ניסוי גרעיני ויודיע לעולם שפרויקט הגרעין בעצם הסתיים בשנת 2009

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון מאי 25 2018, 22:11
      עדיין לא שם

      הם לא שם (עדיין) מוטי, ופיצוץ מיתקן גרעיני לא הופך את המדינה לבעלת יכולת מבצעית בתחום. אגב אני מאלו הטוענים שנשק גרעיני המצוי בידיי שני הצדדים הניצים, הוא בעצם בגדר משכין שלום/ממתן בשל מאזן האימה ההדדי ויש לכך הוכחות ב 60 השנים האחרונות

      השב לתגובה
      • אפרים כהנא
        אפרים כהנא מאי 26 2018, 01:19
        למנוע משלטון אייטולות להשיג יכולת גרעינית, זהו צו השעה

        דודי, נראה לי שאתה מתבסס על קנת וולץ שכתב את הספר:
        More may be better.
        וולץ ביסס את התיאוריה שלו על מאזן האימה הבין מעצמתי, ועל "מאזן האימה" בתת היבשת ההודית. נשק גרעיני בידי משטר של אייטולות , זוהי כברה אופרה שונה לחלוטין. אם אללה "יצווה" עליהם להשתמש בו הם עלולים לעשות זאת גם אם בעיני כל אסטרטג הדבר נראה בלתי רציונלי לחלוטין.
        אם וכאשר תפתח המערכה הגדולה מול איראן, המטרה הראשונה מבין בנק המטרות צריכה להיות מרכז השלטון. נדרשת פעולה מהירה של:
        Regime change.
        עם הכאוס שיהיה שם אחר כך כבר נסתדר.
        פרופ'אפרים כהנא, התכנית למודיעין וביטחון לאומי, אוניברסיטת בר אילן.

        השב לתגובה
        • דודי ירון
          דודי ירון מאי 26 2018, 21:21
          המערכה הגדולה

          נכבדי,

          גם קנאי דת קיצוניים, אינם בהכרח מטומטמים וגם להם נהיר שניסיון שכזה יביא עימו בתוך 6-7 דקות לחורבנה של איראן גם כן.

          אינני בא לצערי מהתחום האקדמי, אך מאזן אימה גרעיני הוכיח עצמו ב 70 השנה האחרונות כממתן התלהמות ומקטין להבות.

          אגב יש לי עניין רב להחליף עמך אי אילו דעות, ואנסה ליצור קשר ישיר.

          השב לתגובה
        • אלחנן ס.
          אלחנן ס. מאי 30 2018, 12:19
          השאלה היא אחת

          האם הפעולות שנוקטים נגד איראן יביאו להפלת המשטר בשל התפוררות התמיכה של האזרחים בו, או להפך. כלומר שהאזרחים הפרסים יתמכו בו יותר ויותר מול איום חיצוני.

          השב לתגובה
  5. אהובה
    אהובה מאי 25 2018, 21:34
    אמאלה

    החלטתכם להפחיד אותנו?

    השב לתגובה
  6. אפרים כהנא
    אפרים כהנא מאי 26 2018, 01:20
    שהאיראנים יפחדו

    תגובה לאהובה, שהאיראנים יפחדו

    השב לתגובה
  7. גדעון שניר
    גדעון שניר מאי 26 2018, 14:16
    האם צורך בטחוני חיוני או רק הפחדת שווא?

    ירון
    ניתוח מעניין, ונראה שמשקף את תמונת המצב הנוכחי. למעט נקודה חשובה אחת: האם ישראל צריכה / חייבת לפעול כנגד מהלכי אירן בסוריה וניסיונה לחדש את פעילות הגרעין שלה. כי ברגע שהעלית את האפשרות שכול שמונה השנים האחרונות שבהם נתניהו נלחם עם כול העולם מול מה שהוא מכנה "הסכנה האירנית" ואף חטף ביקורות קשות מצד התקשורת הישראלית על שיטת ההפחדה- שכולם נועדו, כך לפי מתנגדיו , רק כדי לקדם את עניניו עם בית המשפט הישראלי-
    אשמח לשמוע את דעתך בנושא, זה בעקבות הרמז שהעלית בסייפא של מאמרך.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון מאי 26 2018, 21:26
      לא נכנס לפינה הזו

      גדעון נכבדי,
      שאלתך מצריכה ככל הנראה מאמר נפרד/נוסף. אכן לא מצאתי לנכון להיכנס לפינה הזו, ולכן גם כתבתי שאינני מוכן לקשור את האובססיה של נתניהו לטפל באיראנים בהקדם, במצבו החקירתי/משפטי. גם לכך נגיע בעתיד וכנראה לאחר מעשה

      השב לתגובה
  8. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 26 2018, 16:23
    כמה הערות

    1. טראמפ עוד לא הולך הביתה וגם אם ילך סגנו פנס עשוי להיות עוד יותר טוב לישראל.
    2. תוציאו לכם מהראש שמצבו המשפטי של ביבי משפיע על המדיניות של הממשלה. ראשית קיים בשטח מצב אובייקטיבי שמחייב טיפול. שנית יש סביבו גנרלים, אנשי ביטחון ומדיניות ועוד, כך שאין הוא פועל בסביבה שתאפשר לו לפעול נגד אינטרסים של ישראל.
    3. לאהובה ולכל דומיה – לא להיבהל. אמאלה לא תעזור. מצבנו מצוין ולא הייתי רוצה להימצא בצד השני.
    לאורי לרון – עדיף מנהיג מוסרי בר מזל. אולם אין חיה כזו בנמצא. אובמה למשל לא היה מוסרי ולא בר מזל. כאלה יש למכביר. גם אצלנו.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון מאי 26 2018, 21:32
      את סעיף אחד קניתי

      יצחק יקירי,

      לגבי פנס, קניתי.

      לגבי מניעיו של נתניהו, כתבתי הכי ברור שאינני מוכן/רוצה להכנס לכך במאמר זה. אגב, החבורה-החגורה הביטחונית שמקיפה אותו, כולה מונתה על ידו ואינו דומה במאום לזו שסיכלה בעבר את התקיפה באיראן.

      ונחתום בכך ידידי, שאני תמיד שמח לתגובותיך, אם כי להזכירך כי כבר הסכמנו שלא להסכים בכל.

      ערב טוב

      השב לתגובה
  9. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 26 2018, 23:23
    דודי מכובדי

    בוודאי שמותר לא להסכים.
    אבל בוא נעשה תרגיל חשיבה – נניח שביבי מתפטר או מפוטר. האם אתה צופה שינוי רדיקלי במצבנו מול איראן? או מול איראן בסוריה? האם אז חיל האוויר יחדל מהפצצות בסוריה? האם זה ישנה במשהו את התכניות של האיראנים כלפי המדינות הסוניות ו\או ישראל?
    אגב – בעניין דנן אני מסכים לחלוטין עם דבריו של אפרים כהנא.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון מאי 27 2018, 16:54
      אם וכאשר

      האמת יצחק ידידי, שאכן לא צפוי שינוי מהותי אם וכאשר יפנה נתניהו את מקומו, בוודאות לא באשר להתייחסותנו לנוכחות האיראנית בסוריה ולפרויקט דיוק הטילים. מאידך אם וכאשר טראמפ יפנה את מקומו (וכמובן תלוי מי יחליפו), או אז ההתייחסות שלנו לגבי תקיפה באיראן (ושוב לא בתקיפת איראנים בסוריה עסקינן), יתכן שתישקל מחדש אם השתתפות אמריקאית בתקיפה שכזו כבר לא תראה כמובטחת.

      השב לתגובה
  10. יונתן טל.
    יונתן טל. מאי 27 2018, 09:42
    איראן תחילה.

    בהערכת מצב גלובלית לו יכלתי, הייתי מציע לטראמפ קודם ולפני הכל להכניע את איראן ולשנות את המציאות שם מבחינת המשטר על ידי חיסול האופציה הגרעינית,
    לאחר מכן להציג לצפון קוריאה שכבר גרעינית את התוצאות,אחרת לא יבחר שנית, וגם עבורנו זה לא טוב להישאר עם חזבאללה חמאס ואחרים, לסיכום איראן תחילה נקודה.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון מאי 27 2018, 16:48
      סביר שדווקא קוריאה תחילה

      יונתן, נראה (למרות התהפוכות הכמעט יום יומיות בוושינגטון), שהתהליך עומד להיות הפוך, צפון קוריאה תחילה, ואם אכן יעלה בידי טראמפ להגיע להסכם עימם, אזי סביר שיקשיח את עמדתו מול איראן (למרות שאינני יודע מה עוד ניתן לדרוש מהם בנוסף ל 12 הדיברים של מזכיר המדינה)

      השב לתגובה
    • אודי
      אודי מאי 29 2018, 12:36
      אני חושב קודם אירן

      זה הרבה יותר נוגע לנו מאשר צפון קוריאה

      השב לתגובה
  11. מבולבל
    מבולבל מאי 28 2018, 19:37
    הרוסים אתנו?

    רומזים לנו שכן

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון מאי 28 2018, 21:34
      לא איתנו ולא נגדנו

      אין סיבה לבלבול, הם לא איתנו ולא נגדנו אלא פועלים על פי האינטרס/תועלת שלהם. ולכן לאחר שהאיראנים תרמו את תרומתם לשימור המשטר הקיים בסוריה, עכשיו הם נטל ופוטניציאל ההתלקחות בינם לביננו, דבר שעלול אף להפיל את הנשיא אסד, ולכן הרוסים עכשיו מעוניינים בהוצאות הכוחות הזרים מסוריה. לא איתנו ולא נגדנו, אלא למען האינטרס שלהם בלבד

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני מאי 30 2018, 03:52
        דודי יקירי

        הרוסים איתנו. האינטרס שלהם הוא להיות איתנו. עם הצד החזק. האינטרס שלהם הוא לשמור על משטר אסד וגם האינטרס של ישראל הוא שמשטר אסד ישרוד. כם לנו וגם לרוסים יש אינטרס שהאיראנים יסתלקו מסוריה.
        חוץ מזה יש כאן מיליון ורבע דוברי רוסית שרובם גם אזרחי רוסיה. שרי הביטחון של שתי המדינות חולקים אותה שפה ואותה מנטליות.
        הרוסים גם למדו את הלקח מזה שישראל השמידה יותר מאלף מיגים וזאת כאשר ישראל הייתה יותר חלשה ורוסיה הייתה יותר חזקה. הם יודעים היטב מי שולט בשמי המזרח התיכון וגם בשל כך הם איתנו. לא צפוי שזה ישתנה בטווח הנראה לעין.

        השב לתגובה
  12. ש.
    ש. יוני 27 2018, 04:20
    יכול להיות שיום הדין

    יקבע בבית המשפט בירושלים?

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בביטחון

יתר המאמרים במדור