JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הבלגה: יתרון או חיסרון?

משמעות ההבלגה במזרח התיכון

הבלגה: יתרון או חיסרון? צילום ד"ר גדעון שניר
יולי 17
09:30 2018

יש בינינו הזוכרים ימים שבהם הכריז שר ביטחון מסוים כי "הבלגה זה כוח" כהסבר להימנעות מתגובה למעשי טרור נגד ישראל, ואף העלה על נס תכונה זו כמצביעה על שיקול דעת ומשילות אחראית. ואכן לעיתים ההבלגה ראויה והיא חלק ממערכת שיקולים רחבה יותר, להימנע מלהיגרר אחר מניפולציות מדיניות בתזמון נוח ליריב ולשמור על אפשרויות התגובה בעת הנוחה לנו, כל מקרה לגופו. אך כאשר סיסמה זו הופכת לשיטה היא עלולה להיות בעייתית ביותר, בוודאי כאשר היא ממומשת על רקע סביבה תרבותית המפרשת הבלגה שיטתית כזו כאות לחולשה ורפיון ידיים.

מאפיין תרבותי של עמי המזרח התיכון היא התפיסה שהפגנת כוח והפעלתו הם כלים לגיטימיים בכל מצב להבטחת ההישרדות. מנגד, הפעלת כוח בתרבות המערבית, אף שהיא שכיחה, מלווה בקונוטציה שלילית, בבחינת "אם לא הצלחתי לשכנע אותך בכוח האינטלקט, אז 'הידרדרתי' לשימוש באמצעים כוחניים, שהם נחותים יותר". עמדה כזו אינה קיימת כלל בתרבות המזרח התיכון.

הפגנת הסובלנות כלפי מתקפת העפיפונים היא דוגמה לכך: העדר התגובה הישראלית מתפרשת כחולשה ומזמינה לחצים גדולים עוד יותר על ישראל, וכאן לא יעזרו סיסמאות ריקות מתוכן על "אפס סובלנות" או במקרה הטוב ירי על דיונה שוממת ברצועה, ואפילו לא הפסקה זמנית של משלוחי מזון לרצועה. אפשר לתרץ את ההבלגה הנוכחית ולומר שהיא מונעת מאמץ מלחמתי בשתי חזיתות, בעיקר כשזו הצפונית נושאת בחובה סכנת עימות משמעותית יותר בימים אלה. ויותר מכך, יש העושים את החשבון הכלכלי של הנזק לחקלאות ולטבע, המוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים בלבד – סכום שאינו מצדיק פתיחת מערכה צבאית כוללת, שהיא יקרה פי כמה.

אלא שמחירה של הבלגה זו עלול להיות כבד ויקר עוד יותר בטווח הבינוני, כי עזה מתרגמת את העדר התגובה לכישלון ישראלי להתמודד עם האיום, לאחר שבמשך חודשיים-שלושה הרגלנו אותם ואת העולם כולו שישראל "יכולה לחיות" עם הטרור או ש"מגיע" לישראל העונש הזה. חמור שבעתיים – כאשר ישראל בלית ברירה תגיב סוף סוף כראוי, היא תואשם ותגונה בשל "תגובה לא מידתית" והחמאס ינצל את הרוח הגבית הזאת ויגביר באין מפריע את מעשי הטרור. ומתיישבי עוטף עזה יאבדו אמון בממשלתם…

על כן, תמיד יש להביא בחשבון את הנזק של העדר תגובה ובעיקר לחשוב על התזמון הנכון, שכן לעיתים תגובה מאוחרת גרועה מהעדר תגובה בכלל. אלא אם – וכאן אני מרשה לעצמי לנחש – ישראל בוחנת עתה כלי נשק מתוחכמים יותר, כאלו שנזנחו מעט לאחר ההחלטה להשקיע ב"כיפת ברזל", ואנו זקוקים לעפיפונים כדי לעשות ניסוי כלים בשטח. בהצלחה!

על המחבר / המחברת

Avatar

גדעון שניר

ד"ר. מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

12 תגובות

  1. איתמר ח.
    איתמר ח. יולי 17 2018, 12:09
    ככל שנהרוג יותר אזרחים

    ונהרוס יותר בתים הסיכוי שהם יוותרו קטן.

    השב לתגובה
  2. גדעון שניר
    גדעון שניר יולי 17 2018, 16:36
    חשוב על דרכי תגובה אחרים מלבד הרג אזרחים

    יש צורות תגובה אחרות מלבד "להרוג אזרחים" שאולי לא חשבת עליהם. שהם בכול מקרה יעילים יותר מאי תגובה בכלל, שכפי שאתה רואה במו עינך רק מוביל ליותר טרור נגד ישראל.
    זכור, שהחמאס לא רק שאינו מוטרד מאובדן חיי אזרחיו- הוא אפילו שואף להרבות בהם, כפי שהוא עושה בשולחו אותם להתאבד על הגדרות כי ככול שירבו חלליו ובעיקר ילדים- כך הוא זוכה ליותר תמיכה עולמית. לכן אני לא ממליץ על הרג אזרחים, כי יש דרכי תגובה טובים מזה

    השב לתגובה
  3. אבשלום שורר
    אבשלום שורר יולי 19 2018, 12:50
    אוי למדינה שעפיפונים מבהילים אותה

    אתה מעדיף מלחמה? מה הלהיטות הזאת?

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר יולי 20 2018, 08:49
      אתה צודק, אוי לנו

      אתה צודק
      אכן, אוי למדינה שעפיפונים מבהילים אותה, כזו שאיבדה את כושר ההרתעה, וילדים יכולים לשרוף אותה באין מפריע. כמי שיושב בתצפיות מול עזה לאתר את מוקדי השריפה, אי אפשר לי שלא להתחלחל מאוזלת היד של ממשלתנו. אני מרשה לעצמי להניח שאינך מתגורר ביישובי עוטף עזה, אחרת מן הסתם היית אולי חושב אחרת. אם גם לאחר 100 ימים של פצצות תבערה, ובכלל לא משנה אם זה מגיע בעפיפונים, מרגמות או טילים, ועדיין לא מזיזים לך, אז יש לנו מחלוקת. ואם לאחר מאה ימים כאלה, אני רוצה לעצור את הטרור הזה, ולך זה נראה "להיטות" אז כנראה שאנו חיים בפלנטות אחרות. וכדי לעצור את הטרוף הזה יש דרכים יצירתיות רבות שאולי יתאימו גם לתפיסתך, מלבד לא לעשות כלום

      השב לתגובה
  4. משה חתוכה
    משה חתוכה יולי 19 2018, 20:39
    אלימות יש לבלום בכוח רב

    בשום תחום זה לא הולך אחרת

    השב לתגובה
  5. גדעון שניר
    גדעון שניר יולי 20 2018, 08:57
    להיות יצירתיים יותר

    אכן, זה היה ההבדל בתפיסת העולם בין צ'רצ'יל וצמברלין. לא אומר שתמיד זה יהיה נכון, כי יש להתאים את סגנון התגובה לאויב שמולך. אנחנו יכולים להיות הרבה יותר יצירתיים, מלבד מלשבת ולקונן על מר גורלינו, כי ככול שנבליג יותר- נחתוף יותר

    השב לתגובה
  6. ח
    ח יולי 20 2018, 13:42
    אנחנו ממש לא מבליגים

    שמת לב כמה נהרגו בצד השני ועוד יותר כמה נפצעו?

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר יולי 20 2018, 22:28
      תגובות לא אפקטיביות, אינן נחשבות

      נפגעו ונהרגו אצלם בשל הניסיון לפרוץ את הגדר ולחדור לשטח ישראל במטרה להרוג. על טרור ההצתות עי העפיפונים, לא עשינו דבר עד אתמול. תגובה מאוחרת לאחר שנזק אי התגובה כבר נגרם בתוצאה שהם מכתיבים את האירועים, קובעים את שדה המערכה, ואת התנאים, ההרתעה הישראלית נמוגה, ומחירה יהיה יקר שבעתיים.
      להרוג בהם אינה תגובה נכונה, כי הם גוזרים דיוידנטים בדעת הקהל העולמית- ככול שירבו הנפגעים. חיי אדם הם זניחים עבורם, כול עוד זה משרת את האינטרס הלאומי שלהם, לכן אני לא סופר, לא את מספר הגיחות של חיל האוויר ולא כמה הרוגים יש בצד השני, כי אלו הם תגובות לא אפקטיביות שלנו.

      השב לתגובה
  7. יצחק דגני
    יצחק דגני יולי 21 2018, 10:25
    לגדעון ולכל המגיבים

    ראש הממשלה שמיר לא הגיב על "טילי סדאם". אצל ראש הממשלה נתניהו צוק איתן נמשך 50 יום. עכשיו שריפות העפיפונים נמשכות כבר 80 יום.
    כנראה שהמפא"יניקים בזמנם, כאשר ישראל הייתה הרבה יותר חלשה, ובבית הלבן לא ישב נשיא כל כך ידידותי, ובקרמלין לא ישב "מעריץ כל כך גדול" ידעו להגיב הרבה יותר טוב נגד התקפות על ישראל.

    השב לתגובה
  8. גדעון שניר
    גדעון שניר יולי 21 2018, 15:30
    טראומת יום כיפור

    נגעת בנקודה מעניינת, אתה מצביע על הדרדרות באופן התגובות של ישראל לטרור, מלחמות ומבצעים שנמשכים זמן רב מדי וללא הכרעה. כתבתי פעם באתר, שיכולת ההרתעה של ישראל הלכה ונמוגה לאחר מלחמת יום כיפור שלוותה בעקבותיה בסדרת וועדות חקירה, שהיוותה טראומה שלא החלמנו ממנה. תופעה זו באה לידי ביטוי באובדן הנחישות והחתירה לניצחון, אובדן התעוזה והיוזמה, הצמדת עורך דין למפקדי הצבא כהכנה לוועדת החקירה הוודאית הבאה, חילופי שבויים ברמות בלתי סבירות, נסיגה מבוהלת מלבנון (אף אם מוצדקת) תוך הפקרת צד"ל, כול אלה השאירו חותם ברור בקרב האויב: "היהוד בורח".

    השב לתגובה
  9. פנחס הגדול
    פנחס הגדול יולי 23 2018, 19:08
    אז למה הופסקה האלימות מעזה

    זה היה בשל ההבלגה או בשל התגובה הקשה

    השב לתגובה
  10. גדעון שניר
    גדעון שניר יולי 24 2018, 08:14
    לבטח לא בגלל ההבלגה

    אנחנו כציבור עוד לא יודעים את כול הסיבות: המעורבות המצרית, הבטחות שונות וכו, אך מה שבטוח שלא בגלל ההבלגה..

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בביטחון

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!