JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • ביטחון
  •  » מלחמה היברידית באמצעים שמעבר לדמיון

מלחמה היברידית באמצעים שמעבר לדמיון

לא נכנסים לעזה, ומנצחים כמעט ללא נפגעים

מלחמה היברידית באמצעים שמעבר לדמיון ד"ר יצחק דגני
נובמבר 08
09:30 2018

במאמרי "המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא" הסברתי שהמטרה העליונה בעימותים הבאים עם אויבי ישראל חייבת להיות מניעת נפגעים בקרב חיילי צה"ל. טענתי הייתה שכיום האויבים מסוגלים לכל היותר להרוג או לפצוע ישראלים, או במקרים קיצוניים לחטוף ישראלים כדי להביך את ישראל וליצור עליה מוקד לחץ, על מנת להשיג מטרות שונות שהם אינם מסוגלים להשיג באמצעות לחימה.

מנגד, ישראל יכולה להתעמת עם האויבים ולפגוע בהם אנושות באמצעות שיטות וכלי לחימה מודרניים ומשוכללים, ללא מעורבות בלחימה בלתי אמצעית כפי שהיה מקובל עד לעשור השני של המאה ה-21. למעשה חיילים יושבים במקומות מוגנים ומרוחקים ממוקדי הלחימה ובעזרת כפתורים ומתגים מפעילים מערכות לחימה שיש ביכולתן לגלות את האויב, לצפות עליו, לקבל פקודת אש ולהשמיד אותו מבלי שהוא ידע מאין צץ הקליע, או הטיל, שפגע בו.

לאחרונה, ח"כ דוד ביטן ואחדים מעמיתיו הטילו ספק בדרך פעולתו של הרמטכ"ל אייזנקוט באשר לאופן פעילות צה"ל בבלימת "איתיפאדת השיבה", שמתנהלת משטחי רצועת עזה ומכוונת לעבר גבול ישראל. חוששני שמר ביטן, אף שהינו ח"כ בישראל, אינו מתמצא בנושא דנן. לא רק שאינו מתמצא, אלא הוא גם חסר הכשרה וניסיון לעסוק בענייני ביטחון. זאת כנראה אחת הסיבות שהוא, בגישה חובבנית חסרת אחריות, מכניס את הפוליטיקה הקלוקלת מהסביבה הפרלמנטרית אל השיח הצבאי. לשאלת המראיינת רינה מצליח בתכנית "פגוש את העיתונות" (במוצאי שבת ה-20 באוקטובר 2018) סירב מר ביטן בבוטות להתנצל בפני הרמטכ"ל. זאת ועוד – ביטן טען שעל ישראל להיכנס לרצועת עזה על מנת להפיל את שלטון חמאס. עם מנהיגים כאלה כבר לא צריך אויבים.

לאמיתו של דבר הרמטכ"ל לא זקוק למליצי יושר כדוגמת כותב שורות אלה. כאשר יגיע הזמן לסכם ולפרסם לפחות חלק מפעולות צה"ל בתקופת כהונתו, ניווכח כולנו באיזו נחישות ושיקול דעת ניהל גדי אייזנקוט את צה"ל, כולל בתפקידים שקדמו לכהונתו כרמטכ"ל. על אין-ספור תקיפות אוויריות בסוריה ופעילות הרחק מגבולות ישראל, בעיקר כנגד הגרעין האיראני, לא נכתוב בחיבור זה. די אם נזכיר שבמהלך השנה האחרונה, למרות כל הניסיונות האגרסיביים של העזתים חברי ארגוני הטרור למיניהם, הם לא הצליחו לחדור לישראל אפילו פעם אחת. הם ספגו יותר מ-200 הרוגים, כ-6,000 פצועים ונזקים כבדים לתשתיות טרור. לעומת זאת בצה"ל נהרג חייל אחד ונפצעו כמה עשרות. רובם המכריע כבר החלימו מפצעיהם ושוחררו מבתי החולים.

ישראל גם ספגה מאות רבות של עפיפוני ובלוני תבערה שהציתו מאות שריפות בעוטף עזה. שילוחם של גורמי שריפה אלה משטח הרצועה לעבר ישראל התאפשר בשל משטר הרוחות (מדרום-מערב לצפון-מזרח) שמתקיים בחלק זה של מדינת ישראל. עם כל הכאב והתסכול שנגרם בשל השריפות הללו, הנזק הממשי מסתכם במיליוני שקלים לא רבים. נפגעו בעיקר שמורות טבע ושדות של גידולים עונתיים. לשמחתנו לא היו נפגעים בנפש, כמובן בשל אמצעי המיגון שנבנו לתושבי העוטף והסתגלותם ל"משמעת צבע אדום" כאשר מנגנוני ההתראה מופעלים.

לגבי המשך הפעילות הצבאית נגד הטרור מעזה, פרט למכשולים – שבנייתם נמשכת בימים אלה – יש לנצל את האמצעים הטכנולוגיים המדהימים שהמדע והתעשיות הביטחוניות העמידו לרשות צה"ל. אפשר לצפות מלמעלה באמצעות כטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) על שטחי רצועת עזה, לגלות פעילות אגרסיבית נגד ישראל ולסכל אותה תוך כדי התהוותה בירי מדויק בזמן אמת, גם זאת בעיקר באמצעות כטב"מים. אין שום צורך להכניס חיילים לתוך רצועת עזה. עם חלוף הזמן ובהתאם להתפתחויות יש לשקול גם פגיעה במנהיגי חמאס ובבתיהם. הכטב"מים מסוגלים לשהות באוויר זמן ממושך, שלא כמו בני אנוש הם אינם מאבדים ערנות, הם מסוגלים לתמרן בחדות קיצונית שלא מתאפשרת בכלי טיס מאוישים בשל מגבלות פיזיולוגיות של הטייסים וכמובן ליטול סיכונים שהפיקוד היה מהסס לבצעם בשל סיכון חיי אדם.

ישאלו השואלים עד מתי תימשך המלחמה המלוכלכת הזאת? תשובה מדויקת לשאלה זו אי אפשר לתת בעת הזאת. זו למעשה מלחמת התשה ובסופו של דבר היא תתיש את העזתים. בהחלט ייתכן שהציבור העזתי, שברובו אינו משתייך לחמאס ולארגוני הטרור, ימאס בדיקטטורה החמאסית ויגיע למסקנה שהניסיונות לפרוץ את הגדר ולשלוח בלונים לעבר ישראל אינם מועילים. על פי דיווחי התקשורת כנראה כבר מרגישים בסימני "רגיעה" בציבור העזתי. בכירי המודיעין המצריים פעילים מאוד בעניין זה. יש תקווה להנחה כי בסופו של דבר יושג שקט למשך זמן ממושך בזירה העזתית.

בהרצאותיי, בעיקר בפני צעירים, אני חש בנימה של מבוכה וחשש מפני המתרחש בעוטף עזה. על מנת לסבר את אוזניהם של "המתלבטים" אני שב לעבר ומספר להם על מלחמת ההתשה בתעלה, על תקופת המרדפים בבקעה, על השנים שבין מבצע סיני למלחמת ששת הימים, על כל ימי הקרב הרבים שיזמו הסורים שישבו על הרמה. על "המלחמה על המים" שישראל נאלצה להילחם כאשר הסורים, בחוצפה פוליטית שאין לה תקדים, ניסו להטות את מי הירדן מזרחה. לעומת מצבנו הנחות אז, כיום מעמדנו טוב וחזק הרבה יותר מכל הבחינות.

על פי הנראה הדרג האזרחי בישראל נוהג במתינות המתחייבת ובאחריות רבה. יש לקוות שקובעי המדיניות לא יתפתו לקיצונים, כדוגמת שר החינוך בנט וחבריו, ובשום אופן לא יתפתו להכניס כוחות קרקעיים לתוך רצועת עזה. תמיד יש לזכור, ולהזכיר גם לכל המתלהמים למיניהם, שהניצחון הערבי היחיד שייתכן, מנקודת הראות שלהם, הוא הרג חיילים ואזרחים ישראלים. יש להודות לשרי הקבינט הביטחוני ולמפקדי צה"ל על התבוסה החד-משמעית שהם הביאו על העזתים במהלך השנה החולפת. בשל כך מסתמן ניצחון צה"לי בכמעט אפס נפגעים בנפש. אבקש לסיים חיבור זה ולהזכיר את מה שאמר בזמנו מי שהקים את מדינת ישראל: "תדע כל אם עברייה כי הפקידה גורל בנה בידי מפקדים ראויים לכך."

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

10 תגובות

  1. שרון הוד
    שרון הוד נובמבר 08 2018, 12:13
    אני לא אומר שצריך להכנס לעזה

    אבל חייב להיות ברור שללא כניסה בפועל לא תהיה הכנעה
    הפצצות מן האוויר וירי של צלפים וכדומה רק מחזקים את החמאס
    כל פצוע או הרוג ובני משפחתו הופכים לשונאים עד מוות שמוכנים גם להרוג ולהתאבד
    כל מי שמאבד הכנסתו או את ביתו, כנ"ל
    כל מי שלא יכול ללמוד או להינות מהחיים כנ"ל
    אנחנו מגדלים לנו ליד הדלת ובתוך הבית מיליוני שונאים עד מוות שאין להם מה להפסיד
    וגם העולם יותר ויותר תומף בפלסטינים

    השב לתגובה
  2. יצחק דגני
    יצחק דגני נובמבר 08 2018, 13:45
    שרון הוד היקר

    אל תשכח שמול עזה המטרה העיקרית שלנו היא למנוע לחלוטין ניצחון של העזתים אשר משמעותו היא הרג של ישראלים.
    עוד – העולם לא תומך יותר ויותר בפלסטינים. וגם אנו לא מגדלים שונאים. הם קיימים שם מבלי שנגדל אותם. חו"מ פעולות ההגנה שלנו לא יכולות להגביר השנאה נגדנו כיוון שממילא היא כבר הגיעה למקסימום. ולבסוף – לא צריך להכניע את העזתים כפי שאתה כותב. יפול שלטון החמאס – יבוא שלטון עוד יותר קיצוני. לא צריך לטפח אשליות.

    השב לתגובה
  3. משה מרכוס
    משה מרכוס נובמבר 09 2018, 18:59
    לא תתכן מלחמה ללא נפגעים

    מי שהולך למלחמה משלם מחיר כואב
    להפציץ מרחוק זה לא ניצחון

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני נובמבר 10 2018, 11:00
      למר משה מרכוס

      אתה טועה. קודם כול לא נתת לעצמך דין וחשבון מהו ניצחון במקרה שלנו. בעובדה – בעת הזו ישראל נמצאת במצב מלחמה הן בעזה והן בסוריה. בשני המקרים אין לנו נפגעים. בשני המקרים חלק גדול מאד מהמטרות מושגות. בשני המקרים כמעט אפס נפגעים. בשני המקרים לאויבים נפגעים רבים מאד ונזקים קשים בכסף ולתשתיות. זו משמעות הניצחון. בפירוש לא פלישה קרקעית, הרוגים ופצועים שלנו ואחר כך חוזרים לאתו מקום.
      מר מרקוס – טול קורה מבין עיניך. אתה חושב על פי עידן העבר. אנו כבר מזמן לא שם.

      השב לתגובה
  4. גדעון שניר
    גדעון שניר נובמבר 10 2018, 09:52
    הנזק התודעתי החמור

    הקרב האמיתי הוא על התודעה. אי אפשר לאמוד את נזק ה"עפיפונים" בעלות לטבע ולחקלאות, שהם אכן זניחים בהשוואה לנזקי מלחמה כוללת.אבל הנזק התודעתי הוא החמור המלווה באובדן ההרתעה שאת מחירה נאלץ לשלם בעימותים הבאים. בגונגל שלנו כאשר היהוד בורח- כחיה פצועה- זה מאותת שאפשר להביסה! וזה הנזק החמור הרבה יותר.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני נובמבר 10 2018, 11:06
      לד"ר שניר היקר

      נכון – הקרב כיום הוא בעיקר על התודעה. בקרב זה אנו מנצחים בגדול. אנו איננו בורחים ובטח לא כחיה פצועה. כיום ברור לכל האויבים, כולל לחברים החדשים שלנו מרוסיה שאין להם אופציה להביס את ישראל.
      נכון שעדיין נותרו נושאים שיש לטפל בהם. כולל "עפיפונים". להערכתי מטפלים בכך באופן מתקבל על הדעת.

      השב לתגובה
  5. דרור יונס
    דרור יונס נובמבר 10 2018, 11:33
    יש משהו ששכחת

    מה שאתה רואה כהצלחה אלה פעולות מול אנשים לא חמושים
    לחמס יש אלפי רקטות ועשרות אלפי פגזים
    אם אתה חושב שהם לא יגרמו אבדות אתה טועה
    ולמה אתה עושה השוואה מספרית
    להם חיי אדם חשובים פחות

    השב לתגובה
  6. מנחם גרנק
    מנחם גרנק נובמבר 12 2018, 21:42
    מלחמה היא רק על הקרקע עם חיר ושריון

    רק ככה יש הכרעה
    כל יתר הכלים הם יכולים להיות רק תןספת

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני נובמבר 13 2018, 00:42
      למר מנחם גרנק

      אתה טועה. אבל ממש טועה. ישנן דוגמאות להכרעה ע"י חי"ר ושריון. אולם ישנן לא פחות דוגמאות של הכרעה באמצעים אחרים. ישנם גם מקרים שכיבוש שטח ע"י חי"ר ושריון הביאו לתבוסה של הכוח התוקף.
      לענייננו – כניסה לרצועת עזה עם חי"ר ושריון מבטיחה מראש את תבוסת ישראל. אל תשכח מה מטרת המאבק מול עזה. בוודאי לא כיבוש שטח.

      השב לתגובה
  7. מירי ברג
    מירי ברג יוני 07 2019, 13:51
    חלום ליל קיץ

    !

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בביטחון

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!