JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • ביטחון
  •  » האם נעצור את דיוק הטילים גם במחיר עימות כולל?

האם נעצור את דיוק הטילים גם במחיר עימות כולל?

שינוי המדיניות הישראלית הפך השבוע לעובדה קיימת

האם נעצור את דיוק הטילים גם במחיר עימות כולל? דודי ירון
אוגוסט 28
13:30 2019

בפולקלור הישראלי נהוג לומר שאם נסראללה מבטיח, אזי בדרך כלל הוא גם מקיים. השבוע האיש ממש הושפל על ידינו – בהנחה יותר מסבירה שאכן מדובר בפעילות ישראלית. ובשכונה שלנו, שבה לכבוד שמור מקום מרכזי כל כך, דומה שהפעם אין לו לנסראללה מוצא אחר אלא לנסות ולהשיב מעט מכבודו, אם כי הוא יודע היטב שהתוצאות עלולות להיות הרות אסון מבחינתו.

התקיפה שבוצעה השבוע דרומית לדמשק, שבה נהרגו שניים מאנשיו והושמדו מספר רחפנים שכל אחד מאתנו יכול לרכוש כדוגמתם ב"עלי אקספרס", בהחלט העידה על יכולות מודיעיניות מדהימות של ישראל, אך לא מכאן נובעת ההשפלה לנסראללה. לעומת זאת, פעולת הרחפנים ברחוב מוועוואד, רחובה הראשי של שכונת דאחייה, היא שיצרה את ההשפלה והעלבון. לתפיסתם של ארגון חזבאללה והעומד בראשו, לבנון – ועל אחת כמה וכמה ביירות ורובע דאחייה – הפכו מאז שנת 2006 לשטח כביכול סטרילי ומאובטח, שישראל לא תעז לפעול בו. התפיסה נובעת ממאזן האימה בינינו, שבצד הלבנוני נשען על כ-150,000 רקטות וטילים. פרויקט דיוק הטילים מדיר שינה מהצמרת המדינית-ביטחונית בישראל מכיוון שהוא מכפיל כוח מהותי לאותן רקטות ובעיקר לטילים בעלי הטווח הגדול יותר וראשי הנפץ הכבדים יותר. התקיפות של חיל האוויר על אתרי דיוק הטילים שהקימו האיראנים בשטחה של סוריה, הביאה אותם להעביר את תשתיות הפרויקט אל האזור ה"מוגן והבטוח", קרי לביירות.

השבוע השתנו כללי המשחק ולמעשה נשברו. פעולת הרחפנים בלב רובע דאחייה – פעילות אווירית התקפית ראשונה מאז 2006 – באה להצהיר על כך במפורש. להצהרה זו התווספה מיד חותמת מהדהדת שהגבירה והעצימה את המסר מישראל והדהימה את ארגון חזבאללה: שעות בודדות לאחר נאומו התוקפני והמאיים של נסראללה ביצעה ישראל תקיפה אווירית נוספת בלבנון, והפעם באזור הבקעה הסמוך לגבול הסורי. אין צורך בדמיון מפותח על מנת להבין שבישראל נפל דבר והוחלט לשנות את כללי המשחק שהיו תקפים ב-13 השנים האחרונות. לשון אחר: דעו לכם שגמרנו אומר שלא לאפשר בשום אופן את המשך ביצועו של פרויקט דיוק הטילים בלבנון, גם אם הדבר יביא לעימות כולל בינינו.

אין ספק ששינוי זה הפתיע ובלבל את הצמרת של ארגון חזבאללה, ומעידים על כך הן נאומו ההיסטרי של נסראללה והן תגובתו של הגנראל האיראני קאסם סולימאני, שדיבר על הטירוף שאחז לפתע בציונים. על כן אין ספק שנסראללה לא יוכל להבליג ותגובתו בוא תבוא. אך בה בעת, מאחר שהציונים השתגעו, יהיה עליו לבחור בתגובה מדודה שישראל, להערכתו, תוכל להכילה. הדילמה על אופי התגובה והיקפה קשה עוד יותר משום שישראל מצטיירת עתה כמעט כמי שמשתוקקת לקבל תירוץ או סיבה הולמת לתקוף את אתרי דיוק הטילים בלבנון.

מרכיב נוסף שלא נעלם מעיני נסראללה, וגם לו משקל רב בהחלטה שעלולה להצית את הצפון כולו, הוא רמת המודיעין המופלאה ועומק החדירה הישראלית אל תוך נבכי חזבאללה שמפגין צה"ל בפעולותיו האחרונות בשטח סוריה ולבנון. סביר להניח שיכולות מודיעיניות משובחות אלו מדאיגות מאוד את ראשי חזבאללה, ומעוררות בהם תהיות אם צפונות ומיקומי המערך הרקטי, ובעיקר זה הטילי, כבר מצויים ומפוענחים בידי האויב הציוני. אין שום ספק שמערך זה יותקף ראשון ברגע שיפרוץ העימות, בניסיון ישראלי להקהות ולצמצם ככל האפשר את נשקו המאיים והעיקרי של ארגון חזבאללה.

אם אכן נגיע לעימות שכזה תעמוד ישראל, ובעיקר עורפה, בפני איום שכמוהו לא ידענו בעבר. שום מדינה בעולם אינה ניצבת בפני איום רקטי וטילי רחב ועוצמתי כל כך. עיקר הכוח מורכב מרקטות "טיפשות" ולטווחים קצרים יחסית, שטרם שופרו ודויקו, ואלו יופנו בעיקר למטרות שטח גדולות, כגון ערים ויישובים, לכן לחוסר הדיוק שלהן לא תהיה משמעות רבה. את הטילים המדויקים יותר ובעלי הטווח הגדול יותר יקצו מן הסתם למטרות צבאיות איכותיות, כגון שדות תעופה, ימ"חים, מפקדות וכדומה, ומטרות אזרחיות איכותיות, כגון נתב"ג, תחנות כוח, מפעלים חיוניים וכדומה.

את עיקר האש תספוג האוכלוסייה האזרחית והיא שתישא במרבית הנפגעים, גם משום שסוללות נגד טילים קצרות-טווח, כגון כיפת ברזל, יופקעו להגנת האתרים האסטרטגיים הצבאיים והאזרחיים. אינני חפץ לציין כאן את מספר הנפגעים הצפוי בקרב האוכלוסייה האזרחית, מספרים שנזרקו לאוויר בכל פעם שנערך תרגיל התגוננות כזה או אחר ובדיונים על מוכנות העורף ללחימה. די אם אזכיר את אמירתו הקשה ולמגינת ליבנו הנכונה של ראש הממשלה, שאמר בסבב המתיחות הקודם בצפון שעל אזרחי ישראל לדעת שיידרשו להקרבה.

לסיכום ניתן לומר שישראל הפגינה השבוע רצון ונכונות לטפל כבר עתה בפרויקט דיוק הטילים, על מנת שבעוד שנים ספורות לא נידרש להקרבה גדולה הרבה יותר.

על המחבר / המחברת

דודי ירון

דודי ירון

סופר ספרי מתח צבאיים, פרשן צבאי/ביטחוני, סא"ל מיל' במודיעין חיל האוויר.

27 תגובות

  1. ארנון
    ארנון אוגוסט 28 2019, 15:13
    תעמולת בחירות

    יתכן ואפילו דיי סביר שצריך היה לפעול, הבעיה הקשה היא שראש ממשלת ישראל מנצל צרכים מבצעיים לטובת הבחירות באופן ציני המסכן חיי אגם. המחשבה שהריצה לספר לחברה היא בבסיס עשייתו , מדאיגה

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון אוגוסט 28 2019, 16:37
      מאוד מקווה שלא כך הדבר

      אינני מחסידיו של האיש, אך לפחות בתחום אחד אכן עשה עבודה ראויה וכוונתי לנחישות לאורך השנים האחרונות בטיפול שהענקנו לאיראנים בסוריה. נכון עכשיו הגענו לעיראק ולאחר 13 שנים גם ללבנון, וכולי תקווה שאכן אין כאן להיטות לקצור הישג של טרם בחירות

      השב לתגובה
      • ש.ל.
        ש.ל. אוגוסט 29 2019, 00:33
        תגובת החיזבאללה

        לנסראללה יש סיבה מצויינת לחשוש ממיתקפת רקטות טיפשות על ישראל.
        הסיבה היא עוצמת ודיוק המהלומה הישראלית.
        העוצמה והדיוק יהיו ברמה שתרסק את הנשק האיסטרטגי היחיד של החיזבאללה-יכולת הדיוק ומסת האמלח ( אחרי גילוי ופיצוץ המנהרות) משתי סיבות:
        א.מספר האזרחים הישראלים שיפגעו, גם אני לא מעוניין לנקוב במספרים.
        ב.הצורך של ביבי להוסיף מנדטים לבייס שלו, חסינות וכד.
        על הדרך ישראל תיפגע קשות בפרמטרים נוספים של החיזבאללה.
        זוהי אגב גם הסיבה שישראל השאירה את נסראללה חי.
        אם ישראל אכן הייתה עושה כל מאמץ לחסלו, הוא היה מזמן בעולם אחר.
        אבל זה האיש שאמר: אם הייתי יודע שישראל תגיב כך לא הייתי פותח במלחמה".
        יורשו לא חווה זאת.
        לכן סביר שתגובת החיזבאללה תהיה מוגבלת וממוקדת כמו: חטיפת חייל או חיילים או פגיעה בישראל או ביהודים בחו"ל ולאו דוקא ע"י החיזבאללה עצמו וכד.

        השב לתגובה
  2. נוני שחף
    נוני שחף אוגוסט 28 2019, 15:23
    חד ברור ופשוט

    חד ברור וכשאומרים בין העיניים מתכוונים לזה.
    הטבת, כרגיל להסביר בפשטות את הבעייה ולתת תמונת מצב . 👍👌✅

    השב לתגובה
    • אפרים כהנא
      אפרים כהנא אוגוסט 29 2019, 18:27
      עדיף מלחמה היום ממלחמה מחר עם טילים מדוייקים

      דודי מכובדי

      הצורך למנוע מהחיזבאללה השגת טילים מדוייקים מצדיק את שינוי כללי המשחק שנקבעו מאז 2006. לכן, עדיף להסתכן במלחמה קטנה היום מאשר להמתין למלחמה גדולה בעתיג שבה עלולים להיות בידי החיזבאלה טילים מדויקים. המסר שהעביר רוה"מ שתגובה מוגבלת תגרור תגמול ישראלי מאסיבי יכול להשיג הרתעה מול החיזבאללה.

      השב לתגובה
  3. אודי ברוך
    אודי ברוך אוגוסט 28 2019, 16:01
    מצדה שנייה לא תקום וגם לא תיפול

    הבעייה המרכזית שלנו היא מדיניות התגובה. האם תהיה זאת מדיניות "הבעל בית השתגע" או "מה יגידו השכנים".
    עד היום, המדיניות כלפי החיזבאללה בצפון וכלפי החמאס ושו"ת בדרום, הייתה, "מה יגידו השכנים"
    קראתי את "הכריש" של מישקה בן דוד. אפוקליפסה מושלמת. אם נתעלם מהתרחישים שם שאינם תואמים את היכולות ומציגים חולשות שאינן תואמות מציאות, מדבר אחד לא ניתן להתעלם, יכולת ההכרעה הכמעט טוטאלית של אוייבנו, נמצאת בידי מדינת ישראל והנהגתה.
    עכשיו צריך לבחור, להוציא את החשק לאוייב באחת או להתכתש במחיר טובי בנינו.
    צריך לזכור, השנה היא 2019 והלאה ולא 1973. גם בהיבט אמצעים וגם בהיבט הפעלת הכח. ועוד יותר, היכן שדה הקרב.
    ליצחק בריק יש ביקורת שהציוד בימחים שייך למלחמת 1973 ואינו כשיר והאמצעים האחרים מופעלים מחדר ממוזג ובלחיצת כפתור.
    אנחנו צריכים לטפל בהנהגה שלנו ולטייב אותה. אלטרנטיבה שהעורף יספוג היא בבחינת הנחה שאסור לה להתקיים באופן חד משמעי.
    מצדה שניה לא תקום וגם לא תיפול.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון אוגוסט 28 2019, 16:34
      עד "הכריש" הגענו?

      אודי,
      תגובתך עוסקת במספר היבטים רב ולכן רק בקצרה. בדרום הממשלה נשענת על הצורך בהבלגה כביכול בשל הנפיצות בצפון ושאין לה עיניין בשתי חזיתות, והחמאס מנצל זאת היטב. הכריש ספר מדכא ולטעמי לוקה בקיצוניות מוגזמת. אין אלטרנטיבה שהעורף לא יספוג, ולכן לא נכון להקל בכך בטח ובטח שלא להערך לכך ואנו בהחלט לא ערוכים

      השב לתגובה
  4. י. ל.
    י. ל. אוגוסט 28 2019, 19:02
    לא יודע לנמק

    אבל נדמה לי שהפעם החיזבאלה לא יגיב משמעותית.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון אוגוסט 29 2019, 08:39
      דווקא נומק במאמר

      סביר מאוד ונימקתי זאת במאמר, כלומר תגובה זהירה "מתונה" בשל הקו הישראלי החדש של הורדת הכפפות/שינוי כללי המשחק

      השב לתגובה
  5. שברי סביון
    שברי סביון אוגוסט 28 2019, 20:00
    חסרה לי רק השכבה האחרונה

    מה חושב כבוד הכותב. שזאת מדיניות נכונה או לא? ממה שאני התרשמתי הוא בעד. אבל זה לא כתוב במפורש.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון אוגוסט 29 2019, 08:43
      התרשמותך נכונה

      רואה את תפקידי בעיקר בבאור הארועים ומתן הערכות מצב, והרבה פחות להביע דעות אישיות. ספצפית לשאלתך, לא טעית באבחנתך, כלומר אם לא יטופל נושא דיוק הטילים, אזי בעוד שנה שנתיים נעמוד בפני סיטואציה/איום בלתי אפשרי

      השב לתגובה
  6. שלמה קטן
    שלמה קטן אוגוסט 28 2019, 21:40
    מאמר מקצועי

    כל הכבוד על מאמר מקצועי

    השב לתגובה
  7. יצחק דגני
    יצחק דגני אוגוסט 28 2019, 21:45
    לדודי ירון הנכבד

    תודה על מאמר מעולה. נראה לי שהתובנה הנובעת ממאמר זה שונה לעומת התובנה שנבעה ממאמרך הקודם.
    אולם הנני מבקש להתייחס לעניין כדלהלן – מדיניות הטיפול באיום האיראני לא השתנתה אלא היא נמשכת כבר זמן רב. מה שהשתנה הוא עוצמת הפרסום בתוך מדינת ישראל של הפעילות הנ"ל.
    מחוץ למדינה ידעו כל הנוגעים בדבר. בתוך ישראל חלק מהפרטים צונזרו. כעת משהמלחמה הסיזיפית הזו גם מתפרסמת בישראל היא גם עולה מדרגה.
    כך צריך להיות. להכות בהם היכן שצריך ולפרסם זאת בכל אמצעי התקשורת. גם בשפה הערבית. אין להתחשב בקשקוש שאם נפרסם זה ידרבן אותם לנקמה. ממילא הם מנסים להתנכל לנו כל הזמן.
    יש לקחת בחשבון שהפרסום מכה אותם מורלית וזה כמובן מהווה חלק מהמלחמה נגדם.
    אם, כפי שיש מי שטוען, כנראה בצדק, שהפרסום מסייע לצדדים ידועים בבחירות כאן – לו יהי כך.

    השב לתגובה
  8. אמיתי
    אמיתי אוגוסט 29 2019, 00:05
    מלכות ולא פועלות

    נמלי האד הן מזיק שהגיע מדרום אמריקה לארץ ככל הנראה עם משלוח של רהיטים.
    הפועלות שגודלן כמילימטר בלבד, עוקצות ועקיצתן שורפת כמו כוויה, אורך חיי פועלת כ -3 ימים. המלכה חיה 20 שנה.
    אמצעי ההדברה נגד נמלי האש הוא פיזור פיתיון אותו מביאות הפועלות לקן ומאכילות את המלכה.
    לאחר מות המלכה קורס הקן והבעיה מצטמצמת או נעלמת לחלוטין.
    מדינת ישראל עסוקה בלצוד פועלות במקום לחסל את המלכה.
    חיסול קסאם סולמני/ ראשי ארגוני הטרור בעזה וראשי חיזבאללה יביאו לתוצאה טובה בהרבה ממאות פעולות הסיכול שלנו.
    על אף הצלחתו הטקטית של צה״ל אסטרטגית נכשלה מדינת ישראל במניעת ההתבססות האירנית , התחזקות חיזבאללה וחמאס.
    במקום להשקיע מיליארדים באיתור כל טיל, יש להחליף דיסקט וללכת על המלכות ולהפסיק לצוד פועלות

    השב לתגובה
    • לאמיתי האנטומולוג החובב
      לאמיתי האנטומולוג החובב אוגוסט 29 2019, 13:01
      מאנטומולוג מקצועי

      תלמד – כשמלכת הנמלים מתה אחת הפועלות ניזונה מהורמונים מסוימים שבגוף המלכה והופכת למלכה בעצמה. תהליך זה הוא די מהיר וכך מושבת הנמלים לא נכחדת. אגב, כך זה גם אצל הדבורים.
      כל ההשוואה היא מפונטזת במקרה הטוב.
      תהרוג את המנהיגים – יצוצו מיד חדשים.
      למרות הנ"ל מדינת ישראל לא נכשלה אסטרטגית אלא ההפך הוא הנכון.
      מדינת ישראל נאבקת נגד כוחות אדירים ועל הדרך תמיד מנצחת. אם לא כך היה – מזמן לא היינו פה.
      גם השיעים הרדיקלים ביום בהיר אחד ייעלמו ואנו נחדש את ימינו באיראן כמיקודם.

      השב לתגובה
  9. קובי סנדלר
    קובי סנדלר אוגוסט 29 2019, 08:33
    לא פשוט

    לא פשוט. לא פשוט לחיות בסביבה מזרח תיכונית זו עם שכנים כאלו.

    השב לתגובה
  10. דליה ברון
    דליה ברון אוגוסט 29 2019, 12:22
    לעכב אפשר

    לפגוע בחיזבאללה אפשר
    למנוע מהם לפתח אי אפשר
    אפילו את החמאס שחלש ומסכן ובמצור
    אי אפשר לעצור

    השב לתגובה
    • לדליה ברון
      לדליה ברון אוגוסט 29 2019, 17:05
      את טועה בגדול

      כל הזמן עוצרים. מונעים מהם לפתח ולהתפתח. את החמאס עוד איך עוצרים. אין בעיה לחסל אותם. אבל מה יהיה אחר כך ? מי ינהל את הרצועה ?

      השב לתגובה
  11. אלעד רזניק
    אלעד רזניק אוגוסט 29 2019, 19:14
    אתה תמים

    אתה תמים לאללה אם אתה חושב שמישהו החליט לעצור את פרויקט הדיוק החיזבללאי
    מה שהיה הוא שיהיה. והנה לך חצי קומקום
    פגישה בין טראמפ לח'מנאי תקפיא את כל המצב במזרח התיכון. מדינת ישראל חסרת רצון לטפל בחיזבאללה לפני זה
    ולא תוכל לעשות את זה אחרי זה.

    השב לתגובה
    • דודי ירון
      דודי ירון אוגוסט 30 2019, 13:58
      תמים? לא

      תמים? לא, אך דעותינו שונות ולכן נמתין יחדיו לעתיד לבוא (לדעתי לא נמתין זמן רב מידי)

      השב לתגובה
  12. חנן יגר
    חנן יגר אוגוסט 30 2019, 11:41
    לא ניתן לעצור אותם בכוח

    גם טראמפ לא מסוגל. מדובר על דברים עשיים ולא על הטלת פצצות מימן.

    השב לתגובה
    • לחנן יגר
      לחנן יגר אוגוסט 30 2019, 20:42
      אתה טועה בגדול

      ניתן לעצור אותם רק בכוח. כך עצרו את הנאצים. כך עצרו את היפנים. כך עצרו את הקומוניסטים.
      כך עושים כיום עם האיראנים.

      השב לתגובה
  13. ח.
    ח. ספטמבר 01 2019, 21:28
    בכלל לא שאלה אם יהיו להם טילים מדויקים

    השאלה היא רק מתי זה יקרה. וזאת שאלה לא כל כך חשובה. הם הריי לא ממהרים.

    השב לתגובה
  14. דינה שרון
    דינה שרון ספטמבר 02 2019, 12:39
    ומה יהיה בסיבוב הבא

    מתי?

    השב לתגובה
  15. עדי פיין
    עדי פיין ספטמבר 03 2019, 12:51
    והסבב החזק יפרוץ בצפון?

    בדרום?
    מה אתםאומרים?
    אני מהמר שזה יקרה בשניהם יחד

    השב לתגובה
  16. מינה תבור
    מינה תבור נובמבר 04 2019, 17:41
    עם כל הכבוד לנו

    אין שום סיכוי שמדינת ישראל תוכל לעצור את איראן מלייצר טילים מדוייקים.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בביטחון

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!