JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

תסמונת אורשר

התנשאות, בורות והכללה בפוסט של אורשר

תסמונת אורשר ד"ר שי ענבר
יולי 23
09:17 2016

אתחיל בגילוי נאות: אני מזרחי "מאושכנז", תוצר טיפוסי של הסוציאליזציה האשכנזית של שנות השישים והשבעים של המאה הקודמת. כך גדלתי לטוב ולרע. ד"ר לתקשורת מהאוניברסיטה העברית, את עבודתי עשיתי בהנחיית פרופ' אליהו כ"ץ.

לעניין הפוסט של גידי אורשר, אתחיל מהסוף תוך אימוץ הגישה ה"נאורה" שלו – 0 בסולם ענבר. בואו נבחן, ברוח הקדמה והנאורות, את הפוסט של אורשר ואת ההתנצלות שלו. מה יש לנו כאן?

ראשית, הכללה – זה בסדר להכליל, זהו כלי נחוץ, כולנו עושים בו שימוש, ובלבד שעושים זאת תוך חשיבה רציונאלית ובזהירות. זה לא מה שעשה אורשר. מכאן הכול משתבש ומידרדר. האדון עבר לסטראוטיפיזציה – הצגת המזרחים ככלל בצורה פרימיטיבית נלעגת. כל זאת תוך התנשאות ואמירה מפורשת: התרבות הזו שלכם היא נחותה ושלי עליונה ומתקדמת, כלומר זלזול בתרבות האחר תוך הפגנת בורות בנוגע לתרבות המזרחית.

אורשר כורך מזרחים מסוימים עם ש"ס ועם הקשת המזרחית ומכליל אותם, בהתנשאות, לכלל ישות אחת סטריאוטיפית נחותה, בעלת אמונות טפלות ולא רציונאליות, חסרת השכלה, לא מתקדמת.

כמזרחי מאושכנז אנא אל תדבר בשמי, אל תחלק לי ציונים על התקדמותי הנהדרת ועל הבחירה שלי בקדמה. אני כן חושב שהדרישה של הקשת המזרחית לצדק חלוקתי היא בהחלט במקומה על מנת לקדם במעט צדק היסטורי של חלוקה שוויונית ושל שוויון הזדמנויות.

אני רוצה דווקא "להתבכיין וליילל", בלשונך, ולהגיד: זה לא בזכותך (לא אתה עצמך אלא שכמותך) אלא למרות הרגליים ששמת לי ולמרות הקשיים שהקשית עליי, אף ששכמותך שלחו אותי לבית ספר מקצועי ואף שהבחינה הפסיכומטרית בקבלה לאוניברסיטה מפלה בין גברים אשכנזים מהמרכז לכל השאר.

מה אומר ועושה אורשר? אורשר מציג שני צדדים, שתי תרבויות: צד אחד פרימיטיבי, בעל אמונות טפלות, נחות, מתבכיין וכפוי טובה ואילו הצד השני עליון, מתקדם, נאור, משכיל ודואג לחברה כולה ולא פועל ממניעים פוליטיים קטנים.

תרבות אחת שעושה ותרבות אחרת שמנאצת, תרבות שמקדמת השכלה ואחרת שבזה לה, תרבות רציונאלית ותרבות אמוציונאלית המאמינה בנסים, תרבות של קדמה ותרבות של מסורת מיושנת ולא רלוונטית, תרבות של קבלת אחריות אישית ותרבות של התבכיינות.

אני חייב להודות, לא מכיר את מגוון האמונות הטפלות שטרח אדון אורשר להבליט, אולי משום שאני מאושכנז שהתקדם? ולשם מה טרח כל כך לפרט ולהבליט את אותו מגוון אמונות טפלות, אם לא על מנת להתנשא, לזלזל ולהקטין?

עוד מוסיף אורשר וכותב לגבי חלק מהמזרחים – "מתקדמים נהדר" – מי אתה שתשפוט ותחלק ציונים למי שמתקדם ואיך מתקדם, מהי התקדמות ומהי סטגנציה או הליכה אחור.

אם זו לא התנשאות ואם זו לא סטראוטיפיזציה אז איני יודע מה זו סטריאוטיפיזציה ומה זו התנשאות. אבל האמת היא שאני יודע היטב!

"הבעת דעה", אומר אורשר. מהי הדעה שלו שאמורה לעבור בפוסט? שכל המזרחים שמלינים על שכמותו הם פרימיטיביים, צעקניים, חסרי השכלה, שתרבותם נחותה ושתרבותו מתקדמת ועליונה? ושאסור להם לחשוב שדעות כאלה הן התנשאות וגזענות, שהם בסך הכול בכיינים שמנסים להשיג הישגים פוליטיים (לא ברורים)?

לגבי ההתנצלות – ההתנצלות לא אמינה. שוב אני משתמש בשיטת העבודה של האדון וקובע: 0 בסולם ענבר.

אורשר בהתנצלותו טוען כי כתב נגד כחלילי ולא נגד בני עדות המזרח. זו נראית לי התנצלות מאוסה ולא אמינה. התנצלות אינטרסנטית אישית ולא לאלה שאולי נפגעו. התנצלות שמנסה לשמור על מקום העבודה ולא על שיתוף הפעולה של העדות.

לא הייתה כאן כתיבה מתוך דאגה לחברה שלנו אלא לחברה שלו, חברה מתנשאת, מדירה, לא פתוחה ולא מקבלת. ה"שלנו", על פי הפוסט, לא יכול לכלול את בני עדות המזרח, שאותם תקף בצורה ארסית, מכלילה וסטראוטיפית כל כך.

אושר כותב שהוא "ניסה לחזק מול כוחות המנסים לפלג" – אמינות: 0 בסולם ענבר. כל הפוסט הוא כתיבה חשוכה, מפלגת, שהיא תוצאה של בורות והתנשאות ולא של דאגה לחברה רב-תרבותית.

לצערי אני לא רואה כל כוונה טובה בפוסט ובהתנצלות שאחרי הביקורת עליו. יש ניסיון עלוב של מזעור נזקים לא אמין ולא כן. טוב יעשה אדון אורשר אם ינסח התנצלות חדשה, כנה ואמתית, המביאה בחשבון את ההשמצה של ציבור שלם על לא עוול בכפו.

על המחבר / המחברת

שי ענבר

שי ענבר

עורך מדור: אקדמיה. ד"ר, מרצה בקריה האקדמית אונו. עוסק בשכנוע ושינוי עמדות, בנושא של יהודים וערבים, ובשיטות מחקר איכותניות. בעבר מנהל המחלקה למחקר איכותני במכון למחקרי שוק.

9 תגובות

  1. עוד אזרח
    עוד אזרח יולי 23 2016, 11:09
    מאין הרגישות הזאת?

    אם הבנתי נכון אורשר נגד אנשים שמאמינים בשטויות, אשכנזים או מזרחים, חילונים או דתיים. למה ישר להוציא את השד העדתי?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author יולי 23 2016, 17:05
      השד העדתי

      אם אדון אורשר כתב נגד כל המאמינים בשטויות למה הוא לא כתב זאת במפורש. למה לא כתב נגד אשכנזים פרימיטיביים ונראה שיש גם כאלה? את השד העדתי לא צריך להוציא הוא בזמן האחרון נוכח כל הזמן. ויש כאלה כמו אורשר שרק מלבים אותו כל הזמן.
      אני לא נגד התרבות האשכנזית, שהרי אמרתי והתכוונתי מאושכנז. אבל הגישה המכלילה והפוגענית היא מקוממת.

      השב לתגובה
  2. בן-יוסף
    בן-יוסף יולי 23 2016, 14:13
    בין תרבות הבאבות לבין תרבות עברית

    מר ענבר שוגה שגיאה גסה בהבנת הכתוב. אילו טרח וקרא עוד פעם את דברי אורשר שהם כואבים וצורבים יותר מכל – מאשר יהירות והתנשאות – כי אז היה מר ענבר מודה שגם הוא עצמו מזרחי מתוסכל, ובענין זה קשה לעזור ולסייע.
    מה שכתב אורשר אינו אלא מצבור חלק זעיר מנקודות שמאפיינות קבוצה גדולה של אנשים שהם בעלי התייחסות פרימיטיבית לאורחות חיי באבות ו"צדיקים", והם "מיוצגים" על-ידי מזרחיים מתוסכלים מסיבותיהם שהשתלטו על "נציגות המזרחיים" שעושים כל שבכוחם לא רק להעמיק שסע בלבד בין לבין, אלא למעשה ליצור שני עמים נבדלים, האחד מזרחי והשני אשכנזי. מאמרו של מר ענבר הוא מאמר שהחטיא מטרתו וניכר בו שגם לא טרח לקרוא את מאמרו המאיר של עוזי ברעם באותו נושא באותו עניין.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author יולי 23 2016, 17:13
      שני עמים?

      לצערי קראתי שוב ושוב ואני חושב שהבנתי טוב מאוד. אין אני רואה עצמי חלק מה"מזרחים" שהשתלטו כביכול על הנציגות. אני גם לא מקבל חלק מהקבוצות המזרחיות שאותם הכליל אורשר יחד. איך אפשר לחבר את ש"ס, שאת גישתה אני שולל מכל וכול, עם הקשת המזרחית? ומה לככלילי ולכל זה? אני גם לא מקבל את הגישה המערבית המתנשאת, למרות שכפי שציינתי אני רואה עצמי חלק מן התרבות המערבית חוץ מהיותי מזרחי. מי שמנסה לפלג בצורה מאוד בעייתית הם אורשר ושכמותו שמבחינתם יש רק צורה אחת ראויה וזו הצורה שלהם. יש מקום לרב-תרבותיות שאיננה פלגנית ואת זה אורשר וחבריו אינם מבינים. לא צריך לפלג לשני עמים צריך לקבל לפחות שני גוונים שווים ולא אחד עליון ומתנשא ושני נחות ודורש שינוי ותיקון.

      השב לתגובה
  3. חצי מרוקאי
    חצי מרוקאי יולי 24 2016, 02:35
    האידיוטיזם של אורשר

    כנראה שיותר מידי טוב לכם בחיים אז מצאתם נושא על מה להתווכח. הרי אורשר הוא בסך הכל אויל שמתפרנס מביקורת על סרטים ואף המציא את הסרגל המגוחכ שמכונה סולם אורשר. ממש חשוב.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author יולי 24 2016, 08:20
      לא אורשר

      נכון לאורשר עצמו אין ממש חשיבות. אולם לצערנו הרב הוא לא לבד. די להסתכל בתגובות כאן לראות שיש עוד שחושבים כמוהו. בכל מקרה צריך לבטא את הדברין ואולי לגרום לאחרים להבין.

      השב לתגובה
  4. בן-יוסף
    בן-יוסף יולי 24 2016, 21:04
    אנא, ד"ר ענבר, חזור וקרא דברי אורשד

    לא רק המאמר המתוסכל של ד"ר ענבר מתסכל בצערו על השתכנזותו, אלא גם תגובותיו שאין בהן אפילו מיסוד של קריאה נאמנה. כבר כתבתי כי אילו היה הד"ר הנכבד טורח לקרוא בדיוק את דברי אורשד כי אז היה נתקל במשפט האומר כי הוא מדבר בשם מזרחיים ואשכנזים כנגד תופעת הפרימיטיביות הדתית המסוכנת לישראל. הבעיה כי אין דרך להתמודד עם תסכולים אישיים שאינם מוצדקים, כאותם אלה המציקים לשי ענבר – וחבל, ואפילו מצערת העובדה המרירה הזאת.

    השב לתגובה
  5. נוי
    נוי אוגוסט 23 2016, 12:30
    אנשים כמוך הם ההוכחה

    שאורשר טועה

    השב לתגובה
    • נ.
      נ. ספטמבר 13 2016, 11:34
      אם אורשר לא חשוב למה להקדיש לו מאמר

      ועוד יותר לא ברור למה לשפוך אש וגופרית. מאידך אין להתעלם מכמה אמיתות בדברי אורשר.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!