JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

השד העדתי ומפלצת השמרנות

הסיבות האמיתיות לפערים החברתיים והכלכליים בישראל

השד העדתי ומפלצת השמרנות פרופסור גיורא קימל
יולי 03
19:30 2018

באוגוסט 2013 שודרה בערוץ 10 הסדרה "השד העדתי" של אמנון לוי. במאמר זה אני מבקש לחלוק עליו ולהציע את ההסבר שלי לפערים החברתיים והכלכליים בישראל.

בישראל אין בעיה של מזרחים לעומת אשכנזים. יש בעיה של מסורתיים-שמרנים לעומת מודרניים-מתקדמים. רבים יצאו מהבערות שחסתה תחת החממה של המסורת והדת, בתהליך שקרה בכל העולם. באירופה התהליך התחיל במרידה בהגמוניית הכנסייה הקתולית ונגמר בהסתלקות מהדת. המדינות הפרוטסטנטיות באירופה הובילו את הקדמה הטכנולוגית, וזו לוותה בעלייה ברמת החיים. היה זה תהליך כואב ורצוף מלחמות בין המסורתיים, שלפעמים היו גם לאומנים וגזענים, ובין המתקדמים, שלעיתים היו קיצוניים מדי, למשל הבולשביקים. התהליכים האלה חלו גם במזרח הרחוק ובעולם החדש. המדינות המסורתיות יותר, האוכלוסיות הדתיות והשמרניות, נשארו מאחור – דרום אירופה, אמריקה הלטינית ואמריקה הדרומית, הודו, המזרח התיכון, צפון אפריקה ורובה של אפריקה מדרום לסהרה.

תהליך ההשתחררות מכבלי המסורת החל אצל יהודי אירופה – הן אשכנזים הן ספרדים – יחד עם התהליך הכללי באירופה. מיד נוצרה אליטה יהודית, לאו דווקא אשכנזית. אחד הראשונים שעבר את התהליך היה שפינוזה הספרדי, והוא הוחרם על ידי היהודים אף שמעולם לא התנצר. שני ראשי ממשלה – בנג'מין ד'יזרעאלי האנגלי ומנדס פרנס הצרפתי – גם הם כנראה לא פגשו את השד העדתי מעולם. כאשר יהודי בולגריה והולנד, שרובם היו ספרדים, עלו לארץ, הם לא חוו שום אפליות והגיעו לעמדות מכובדות ביחס לכמותם המספרית.

יהודים אשכנזים מסורתיים רבים נספו בשואה. לפני השואה הם חיו מהיד אל הפה ועבדו בעבודות כפיים פשוטות – עגלונים (טוביה החולב), חייטים וסנדלרים. רוב היהודים הציונים שעלו לארץ לפני השואה לא היו מסורתיים. החרדים שעלו לארץ לפני השואה חיו פה על תרומות ונדבות. יתר על כן, רוב ניצולי השואה היו חילונים, ולפני השואה הם היו עשירים או במעמד הביניים. אני יודע זאת מהסיפור של משפחתי. יהודים לא מסורתיים שהיו מעורים בחברה הלא יהודית – לאו דווקא מתבוללים – קראו את המפה והשכילו להסתתר או לברוח. לא כן היהודים המסורתיים – גם את זה, לצערי, אני יודע מהסיפור של משפחתי. אי לכך רוב האשכנזים בארץ, הן החלוצים שהגיעו לפני השואה הן ניצולי השואה, היו חילונים ובעלי השכלה כללית. אם האירופים האנטישמים לא היו רוצחים אלא "רק" מגרשים את כל היהודים לארץ ישראל, אזי היינו רואים פער בין היהודים האשכנזים השמרנים-מסורתיים ובין היהודים המודרניים-מתקדמים, בדיוק כמו הפער הקיים היום בין אשכנזים ומזרחיים, שעליו מדבר אמנון לוי.

בחברה האשכנזית הייתה עוינות כלפי היחידים שהתנתקו מהחממה של המשפחה המסורתית ורצו להיות מודרניים, במקרים רבים הם הורחקו והוחרמו. אך השואה ניתקה את רוב האשכנזים מהמשפחה הכועסת והמחרימה, ולכן נדמה שהם עדה מתקדמת ומנוכרת למסורת לעומת הקהילות שלא הושמדו בשואה.

לעומת זאת, יהודי מדינות ערב היו ברובם מסורתיים ושמרנים. בארץ חלקם התחרדו ונספחו לאוכלוסייה החרדית האשכנזית השנוררית (בקטגוריית השנוררים אני כולל את משגיחי הכשרות וכלי קודש אחרים). אבל גם המתונים יותר, שלא היו סמוכים על שולחנות של אחרים, לא מיהרו להצטרף לתהליך המודרניזציה, ונוח היה להם עם המסורת היהודית, ללא רכישת השכלה כללית מלבד מלאכות שמביאות פרנסה מינימלית. המסורת היהודית משותפת לכל היהודים, וההבדל בין יהודים מזרחיים ואשכנזים אורתודוקסים זניח לעומת ההבדל בין האשכנזים האורתודוקסים והרפורמים. כך שמבחינת התרבות היהודית המסורתית, כל היהודים בישראל מרגישים שהם חיים בביתם.

אמנון לוי היקר, אין שד עדתי, יש רק שדים של שמרנות ושל דבקות במסורת דוגמטית. ללמוד תורה זה נהדר, אך הסתפקות בלימוד תורה בלבד היא שמרנות ובחירה לא להתקדם בחברה.

הניסיונות של היישוב הוותיק לאקלם את העולים המסורתיים באמצעות ניתוקם מהמסורת נבעו מרצון תמים להפנות אותם לכיוון שבו הוותיקים כבר קידמו את עצמם. האשכנזים התנתקו מהמסורת שלהם, אימצו את ההיגוי העברי הספרדי (אם כי ללא הגיית החי"ת והעי"ן, שממילא לא היו מקובלות אצל הספרדים האירופים), ויתרו על היידיש, שעבור רובם הייתה שפת החלומות, ולא טיפחו את המוזיקה מהבית. הם שינו את לבושם ורבים מהם שהיו אנשי רוח הפכו לעובדי כפיים.

בברית המועצות הסובייטית נדרשו כמה עשורים כדי להפוך את רוב האוכלוסייה ממסורתית למודרנית. מיליון העולים ממדינות חבר העמים, הן אשכנזים הן מעדות אחרות, נקלטו היטב כי היו משכילים, מודרניים ולא מסורתיים. סין, קוריאה הדרומית ויפן קפצו מימי הביניים לתקופה המודרנית בזכות המוכנות – או הכפייה, למשל בסין העממית – לאמץ את התרבות האירופית. אמנון לוי היה אומר עליהם שהם השתכנזו. אני מציע לאמנון לוי להחליף את המונחים: במקום "שד עדתי" יבוא "שד השמרנות וההסתגרות במסורת" ובמקום "השתכנזות" יבוא "רכישת השכלה כללית ומודרניזציה".

לארץ הגיעו גם הרבה יהודים מיומנים מארצות ערב, כגון מצרים, עיראק ותוניסיה. היום הם מהווים מרכיב דומיננטי בעשירון העליון. תהליך דומה קרה בעולם: יהודים בעלי השכלה ומיומנות מקצועית שהיגרו מצפון אפריקה לאירופה – דוברי צרפתית לצרפת ודוברי איטלקית לאיטליה – גם הם נמצאים שם במעמד חברתי גבוה. כך שאין שום עליונות מבנית של האשכנזים על העדות האחרות.

יש מי שמרגיש שהלא-אשכנזים חייבים לאבד את זהותם ולהתנתק משורשיהם כדי להתקדם, אך יש צד שני למטבע. הלא-מסורתיים חיים בארץ של כפייה דתית אורתודוקסית. הזרמים הלא אורתודוקסיים ביהדות סובלים מאפליה לא על ידי החברה אלא על ידי המדינה. מדוע המקופחים הלא-אשכנזים נותנים את ידם לקיפוח זה? מדוע כופים את שמירת השבת על אוכלוסייה שאינה שומרת שבת רק בגלל המוצא האתני שלה? עדיין לא ראיתי פקחים שבודקים אם נוצרי עובד ביום ראשון או אם מוסלמי עובד ביום שישי. מדוע אי אפשר לקנות בסופרמרקט רגיל מוצרים לא כשרים, כמו פירות ים, כאשר הם סגורים בקופסאות שימורים, כפי שמזון לחיות מחמד נמכר בסופרמרקט ללא חותמות כשרות? מדוע אין בבתי מלון מסעדות לא כשרות? מי מונע בארץ את הפרדת הדת והמדינה? מדוע אין נישואים אזרחיים? הכפייה הדתית האורתודוקסית פוגעת בעיקר באוכלוסיות המשוחררות מן המסורת ובאלה שאמנון לוי מכנה "אשכנזים".

לסיכום, מההיבט הכלכלי ההבחנה בין אשכנזים ולא-אשכנזים היא מוטעית. ההבחנה הנכונה היא בין מתקדמים מיומנים לשמרנים חסרי מיומנות.

ומה לגבי היבטים אחרים? ובכן, כאן אני מוכרח להודות שיש סממנים שמבדילים בין העדות, כגון מוזיקה ואוכל, אך בשום אופן אין פה עליונות של עדה אחת על אחרת. זהו פשוט גיוון מבורך ומפרה. עם זאת, גם כאן ניתן להבחין בין השמרנים שמסתגרים רק בתרבות שלהם ובין הליברלים – חופשיים ולאו דווקא מתקדמים – הפתוחים לתרבויות אחרות, מקומיות או כלל-עולמיות. משום מה מתקבל הרושם שמוצרט ובטהובן זה מוזיקה של אשכנזים. זהו רושם מוטעה. המוזיקה הקלאסית האירופית מקובלת גם בארצות ערב וגם בסין וביפן. דווקא בקרב היהודים המסורתיים האשכנזים היא לא הייתה מקובלת. כשם שלא רואים הרבה מזרחים בקונצרטים גם לא רואים שם חרדים אשכנזים. מוזיקה מערבית מודרנית, למשל ג'אז, רחוקה ממוזיקה אשכנזית וממוזיקה מזרחית באותה מידה. הנטייה של הממסד להדחיק את המוזיקה המזרחית לטובת מוזיקה ישראלית "אשכנזית" הייתה מלווה בנטייה זהה להדחיק את המוזיקה האתנית האשכנזית – כתוצאה מכך החזנות האשכנזית המפוארת נמצאת בישראל בשפל המדרגה.

ומה לגבי הפערים החברתיים והכלכליים בישראל? התופעה של קיטוב בין אוכלוסייה שמרנית וענייה ובין אוכלוסייה מתקדמת ואמידה רווחת במדינות רבות, למשל מקסיקו, הודו ומצרים, שם הקיטוב חריף יותר. אני מקווה שעצם המודעות לשקיעה בשמרנות ולחלקה ביצירת הפערים חברתיים וכלכליים בישראל – תסייע לפתרון הבעיה.

על המחבר / המחברת

גיורא קימל

פרופסור. המכון למחקר יישומי באוניברסיטת בן-גוריון. בעבר מרצה באוניברסיטאות בארה"ב ובישראל.

7 תגובות

  1. גדעון שניר
    גדעון שניר יולי 03 2018, 21:14
    קלקת את השיטה הקיימת..

    ניתוח הגיוני של התופעה החברתית הישראלית. בכך קלקלת לאלפים שהתפרנסו היטב מהקיטוב העדתי במשך 70 שנה, מהיכן ישנוררו עכשיו תקציבי פיצוי/קיפוח בגין "עוולות" האשכנזים?
    תתנצל מהר..וטטען שדבריך הוצאו מהיקשרם..

    השב לתגובה
  2. א
    א" ע (אנטי ערסים) יולי 04 2018, 20:34
    יש לך מזל שבאתר הזה אין התלהמויות גזעניות

    אחרת היית מקבל טוקבקים עם האשמות על התנהגות נאצית, והיו מציעים לך לעזוב את הארץ כבוגד ובדרך מאשימים אותך בחטיפת ילדי תימן

    השב לתגובה
  3. גיורא קימל
    גיורא קימל יולי 05 2018, 20:22
    התנהגות נאצית ובגידה

    לא"ע: אשמח אם תסביר מהי התנהגות נאצית וכשאתה מציין בוגד אולי תסביר בוגד במה או במי.

    השב לתגובה
  4. ממוצא מעורב
    ממוצא מעורב יולי 06 2018, 03:23
    עובדות מעניינות

    ולא ידועות

    השב לתגובה
  5. מרגלית מ.
    מרגלית מ. יולי 08 2018, 11:48
    ויש עוד גורמים

    למשל: היותר עשירים ויותר משכילים מיהודי צפון אפריקה היגרו לצרפת ואלה שבאו לארץ היו חסרי כל.

    השב לתגובה
  6. גיורא קימל
    גיורא קימל יולי 10 2018, 09:45
    יש עוד גורמים

    היהודים הן האשכנזים במזרח אירופה והן ה"מזרחיים" נתנו יותר משקל למסורת מאשר להשכלה חיצונית. הבעייה היא שבאירופה השואה הכחידה את את שומרי המסורת ורוב ניצולי השואה היו יהודים לא מסורתיים. כך שהחתך של אוכלוסיית האשכנזים הוא עם רוב למשכילים ואם מקשרים את זה עם הפוסט שלי והתגובה שלך ניתן להבין שאין שד עדתי אלא שד פערי החינוך של האוכלוסיות השונות.

    השב לתגובה
  7. רבקה בנימיני
    רבקה בנימיני אוקטובר 15 2018, 17:58
    הסבר מעניין

    שאף פעם לא ראיתי
    חשוב להפיץ

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

שדות חובה מסומנים *

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!