JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הכשל המזרחי

ככל שאני יותר אנטי-ערבי אני יותר ישראלי לאומי

הכשל המזרחי צילום: Tobias Wolter commons.wikimedia.org
אוגוסט 10
15:22 2018

אנחנו, יוצאי ארצות ערב, יכולים להאשים את האשכנזים מכאן ועד טבריה (לירושלמים זה נחשב פעם מרחק עצום). אין לנו כל הצדקה להתבצר בעמדת המקופח או המתכחש ולוותר על השליחות המדהימה שהועידה לנו ההיסטוריה. אילו היינו ממלאים שליחות זאת כראוי, היה טוב יותר במדינה המופלאה הזאת גם לאשכנזים, גם למזרחים וגם לערבים. מדינת ישראל יכולה הייתה להיות גן עדן של רב תרבותיות אילו השכלנו להעריך את אוצרות התרבות של עצמנו ולהציעם לחברה בישראל כמתכון הטוב ביותר לחיבור בין מזרח ומערב ובין ישראל לערב. עד כאן, למרבה הצער, כשלנו.

שורשי הכשל נעוצים בתקופה שקדמה להקמת המדינה. בעולם פעל כוח גדול עשרת מונים מהיהדות החלשה והנרדפת. הקולוניאליזם קבע במידה רבה את יחסי מערב-מזרח בעולם. הדומיננטיות התרבותית האירופית רמסה ברגל גסה את עמי המזרח התיכון ואיתם גם את היהודים שגרו בתוך עמים אלה. כאשר יהודים אלה עלו ארצה, הם עלו בתודעה שכל מה שמערבי הוא בעל עוצמה והוא נכון. לא נותר להם אלא לסיים את תהליך הכניעה התרבותית למערב במסגרת החדשה, מדינת ישראל. כך פעל דור ההורים שלנו וכך, על דרך הרוב, פועלים אנו עד היום.

במשך שבעים שנה של מציאות ישראלית משגשגת, לא בלי בעיות, העמידו יוצאי המזרח גלריה מרשימה ביותר של אנשי רוח, מדעים, אמנות, צבא ופוליטיקה. אין לך מקום שלא תמצא את מיטב הנשים והאנשים המזרחיים במנהיגות המובילה. כיהודי מזרחי ציוני, אני יכול להביט בכך בסיפוק רב ולומר מה רבו מעשייך מדינת ישראל. אך על ההצלחה הזאת מעיבה עננה כבדה של תחושת החמצה של השליחות ההיסטורית של יוצאי המזרח. הם, היודעים לדבר את הלשון והתרבות המזרח תיכונית, נישלו מעצמם את הנכס התרבותי העיקרי שהיה להם רק כדי להיכנס אל היכל התהילה של הישראליות המערבית. אילו השכילו להכיר בנכס הזה היו מתחוללים שני "ניסים" גדולים במציאות הישראלית. הראשון, תחושת הקיפוח מידי אחינו האשכנזים הייתה מצטמצמת ואולי לא הייתה קיימת בכלל. השני, יהודי המזרח היו משמשים גשר תרבותי בין יהודים ישראלים לבין ערבים ישראלים, ובין ישראלים לבין ערבים במזרח התיכון. את זה גם את זה החמצנו.

רוב היהודים יוצאי המזרח בחרו באסטרטגיה אחרת. היו מי שטיפחו את תחושת הקיפוח כדי להשיג בכך הטבות כלשהן מהממשל האשכנזי. קבוצת הפנתרים השחורים בשנות השבעים של המאה הקודמת דרשה בתוקף מהמדינה, אך לא הציעה דבר. לכמה בודדים זה היה בהחלט משתלם באופן אישי. כמה מהם קיבלו מעט תפקידים ומעט כבוד, ודי היה בכך כדי לרפות את ידם מן הצורך לקדם תיקון חברתי משמעותי. לרוב המוחלט הייתה זו עסקה רעה בהחלט. הפנתרים לא ייצגו את הרוב הזה ולא רוממו את קרנו. חמור מכך, הם הקפיאו לשנים רבות את מגמת ההתעוררות התרבותית של יוצאי המזרח, זו שאנו עדים לה בשנים האחרונות, בעיקר במישור המוזיקלי, בפיוט ובזמר המזרחי ערבי.

החל מזמן המהפך הגדול של 1977, שבו הליכוד לקח את רסן השלטון, נתגלתה תופעה נוספת, שכבר הייתה קיימת בימי מפא"י והמערך. היו גם מזרחים שלצורך ההשתלבות שלהם בממסד הישראלי החלו להשמיע קולות אנטי-ערביים. השיטה הייתה פשוטה, ככל שאני יותר אנטי-ערבי אני יותר ישראלי לאומי ואני מקובל יותר במסדרונות הפוליטיים. כל הסקרים מצביעים כיום על התחזקות הימין בתהליך רב-שנתי. כל מי שעיניו הפוליטיות בראשו חייב להתיישר לימין ולהראות עצמו שהוא יותר ימני מימני. המשמעות של ההתיישרות לימין היא חיזוק ההיבט הלאומי במתכונת הימנית וויתור על מי שאתה מן הבחינה התרבותית.

נכון הוא שמדינות ערב ואף העמים הערביים שסביבנו תרמו גם הם את חלקם הרע לתהליך הזה. המתקפות הצבאיות, הטרור, שלילת היהדות, ההצהרות על השמדת ישראל ועוד מרעין בישין שכאלה דחקו את יהודי המזרח לפינה לא נוחה. הערבים לא הבחינו בין יהודי מזרחי לבין יהודי אשכנזי. קריאות אדבח אל יהוד היו יפות לאשכנזים כמו שהיו יפות למזרחים. לכאורה לא נותרה ברירה בידי המזרחים אלא להתנגד לאויבים ולכל מה שהם מייצגים. אך התנגדות זו לאויב הערבי סחפה איתה גם את הזהות התרבותית של יוצאי המזרח. אני מתבייש בתרבות שממנה באתי, מפני שבני התרבות הזאת רודפים אותי. זהו הכשל המזרחי במתכונתו הישראלית.

כאמור, התבגרנו מן הבחינה החברתית-כלכלית מאז ימי קום המדינה והעליות הגדולות מן המזרח. זו העת לשקם את היחס שלנו למקורות התרבות של עצמנו ולהסיר מעלינו את הכשל ההיסטורי המחפיר הזה. זו העת להשמיע קול מתון יותר שיהדות המזרח יודעת להשמיע, סובלני ופלורליסטי. הלשון והתרבות הערבית הן מרכיב יסודי בזהות היהודית שלנו. אנו רואים בהן מקור השראה ליצירה בתחומי הדתות, המדעים, הפילוסופיה, המוזיקה ועוד ועוד. העובדה שהעמים הערבים שקועים כעת באביב הדמים שלהם איננה אמורה להפריע לנו לראות את תרבותם בפרספקטיבה היסטורית. היו ויהיו ימים טובים יותר. אנו יודעים להפריד בין יחסם של הערבים לישראל לבין היחס שלנו לאוצר התרבותי שלהם, שהוא גם שלנו. אנו מבקשים להקים מחדש גשרים תרבותיים עם ערבים בישראל ועם ערבים בעולם. יש לא מעט כאלה, ושליחותה הדחופה של יהדות המזרח היא להזמין אותם לדיאלוג תרבותי, שיבנה מחדש את האחווה המזרחית יהודית ערבית.

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל מדור זהויות וחיים משותפים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". בעל פינה בגלי צה"ל. מנחה אירועים וטקסים.

22 תגובות

  1. ירושלמי
    ירושלמי אוגוסט 10 2018, 16:25
    ד"ר מעוז יעקב מזרחי אמיץ

    ומאוד חכם
    כן ירבו

    השב לתגובה
  2. יוסף חיים מזרחי
    יוסף חיים מזרחי אוגוסט 10 2018, 17:14
    אל המקורות

    בס"ד
    מר מעוז מברך אותך על גישתך הכנה. מנהיגות יהדות ארצות המזרח הלכה שבי אחר ההנהגה הציונית וקיבלה עליה את הגישה מימי דור ההשכלה "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך" ותמורת נזיד עדשים (למנהיגות) משרות וטובות הנאה התפשרו על המסורת "אותי עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות נשברים אשר לא יכילו המים" וזה ממשיך עד היום יש לחזור אל המקורות ולאחר מכן לחפש את הקדמה ולא ההפך

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוגוסט 11 2018, 01:43
      למר יוסף חיים מזרחי היקר

      אנא למד אותי מה כוונתך שיש קודם לחזור את המקורות ואחר כך לחפש את הקדמה. מה הם מקורות אלה ולאיזה קדמה אתה מכוון?

      השב לתגובה
  3. ע. דרור
    ע. דרור אוגוסט 11 2018, 02:56
    הכשל המזרחי

    מר מעוז האם באמת יהדות המזרח מאז קום המדינה מסוגלת או מעונינת בסובלנות? מסופקני

    השב לתגובה
  4. גדעון שניר
    גדעון שניר אוגוסט 11 2018, 09:07
    לא צריך להיות "אנטי ערבי" כדי להיחשב ציוני

    נקודה אחת הטרידה אותי בדבריך והיא נוגעת לחיבור שעשית בין "אנטי-ערבי" בו נוקטים יוצאי עדות המזרח ובין השימוש האינסטרומנטלי שהם עושים לדעתך בו ככלי להשתלב בממסד הימני בישראל. האם מכאן ניתן לגזור, שהפגנת "אוהב-ערבי" אמור לאפיין את ה"אשכנזי" בניסיונו להתחבר לצינורות ההזנה וההטבות שהעניק המשטר השמאלני הקודם? בהמשך ניסית לאזן זאת בנימוק ש "העמים הערביים שסביבנו תרמו גם הם את חלקם הרע לתהליך הזה". אני חושב שבטענה זו אתה עושה רדוקציה ליוצאי מדינות ערב. האם לא די בכך שחוו פוגרומים בארצות ערב, ומהיכרותם האינטימית את המוטיבציה הערבית לחיסולם, כדי שלא יהיו "אוהבי" ערבים? האם הם זקוקים ל"תחושת קיפוח" פנימית כדי להבין את המציאות הביטחונית/הישרדותית בה הם נמצאים?
    לסיום- אני באופן אישי "לא אוהב" את כול מי שחרט על דיגלו את השמדתי ולא משנה מה צבעו, עדתו, מוצאו, אינדיאני, זוליקפרי או מה שלא יהיה (כמאמר השיר), בלי כול קשר לשיטת הממשל או מצבי הכלכלי בישראל.

    השב לתגובה
    • יעקב מעוז
      יעקב מעוז אוגוסט 11 2018, 12:38
      ציוני בן התרבות הערבית

      בוודאי שלא צריך להיות אנטי ערבי כדי להיות ציוני, זה כל הרעיון של המאמר.אין כל קשר בין אוהב ערבים לשמאל או לאשכנזים, לא לכך התכוונתי. יוצאי ערב חוו פוגרומים, הוריי חוו את הפרהוד של 1942 בבגדד, והמשיכו לאהוב את הזמר, את הלשון ואת הקודים החברתיים העיראקים. יש לך את כל הזכות שלא לאהוב שונאיך. אפשר שלא לאהוב אותם ועדיין לאהוב את תרבותם, לא את כולה, אלא את הטוב שבה.

      השב לתגובה
  5. lDavid
    lDavid אוגוסט 11 2018, 11:54
    Like!

    Very much

    השב לתגובה
  6. ישראלי מזרחי
    ישראלי מזרחי אוגוסט 11 2018, 12:50
    חשבתי שהבעיה של מזרחים לא קיימת

    ומי שמעורר אותה ללא כל הצדקה הם המזרחיים הלאומנים שמתרפקים על ארצות מוצאם אבל בעצם שונאים אותן

    השב לתגובה
  7. גיורא קימל
    גיורא קימל אוגוסט 11 2018, 18:02
    תרבות קסומה אך היא העבר של תרבות המערב

    המערב הטמיע את תרבות המזרח הקרוב והרחוק והתקדם עם זה בצעדי ענק. המזרח נשאר תקוע במקום. הבעייה שהמוסלמים עצמם מחבלים במורשתם. זכור את שוד המוזאונים בעירק לאחר הפלת משטר סדאם והרס עתיקות על ידי הטליבנים ודע"ש. עם כול זאת אני מסכים התרבות המזרחית היא חלק מתרבות העולם ויש לטפחה ולשמרה.

    השב לתגובה
  8. יצחק דגני
    יצחק דגני אוגוסט 12 2018, 04:42
    ליעקב מעוז היקר

    אין כשל מזרחי. אין סיכוי שמזרחים ייצרו אחווה יהודית-ערבית. הערבים רוצים לחסל את הכיבוש. דהיינו 1948.
    הקולוניאליזם לא יצר את הפער בין מזרח למערב אלא הפער ביחסי הכוחות (נובע מתרבות)הוא שיצר את הקולוניאליזם.
    החל מהמאה ה- 16 המערב החל להתפתח (תקופת הנאורות, המהפכה התעשייתית) בעוד שהמזרח דובר הערבית נסוג והתנוון עד שכיום הם מבצעים ג'נוסייד עצמי (תרבות) ואין אף מדינה ערבית שמסוגלת לייצר מזון עבור תושביה או לספק מי שתייה לכולם. הרעיון שיהדות המזרח תיצור גשרים עם ערבים הוא פנטזיה ותו לא.
    התרבות המובילה בישראל היא תרבות מערבית. חלק מערביי ישראל כבר מתקרב אליה. יהדות המזרח מזמן סגרה את הפער עם האשכנזים. שרים, ח"כים, אלופים, פרופסורים, אנשי עסקים אמנים, זמרים.
    לא צריך להיות תקועים בעבר. יש להסתכל קדימה ולהבין שאין לנו מה לחפש בתרבות הערבית, מלבד אולי כמה שירים יפים של זמרים ערבים.

    השב לתגובה
  9. גיורא קימל
    גיורא קימל אוגוסט 12 2018, 20:42
    למה 1948?

    הערבים רוצים לבטל את הכיבוש של יהושע בן-נון.

    השב לתגובה
  10. לגיורא קימל
    לגיורא קימל אוגוסט 13 2018, 00:51
    מה באמת הערבים רוצים.

    הבעיה האמתית של הערבים היא שהם צאצאי בנה של השפחה ואילו היהודים הם צאצאי בנה של האישה החוקית.
    הם היו רוצים לבטל את תוצאות הברית בין הבתרים: לזרעך אתן את הארץ הזו.

    השב לתגובה
    • גיורא קימל
      גיורא קימל אוגוסט 13 2018, 18:11
      הערבים אינם ישמעלים

      גם חלק מבני ישראל (יעקב) הם צאצאי שפחות. לדיעה הרווחת שהערבים הם צאצאי ישמעאל אין שום סימוכין ולדעתי זה סתם אגדה אורבנית שאומצה על ידי המוסלמים. ראשית, קרוב לודאי שישמעאל דיבר בשפת אביו, כלומר עברית. איך צאצאין מדברים ערבית (שפה שמית צעירה יותר). שנית, שמות צאצאי אברהם העבריים רווחים ביותר אצל היהודים מדוע הצאצאים הרבים של ישמעאל אינם רווחים אצל הערבים? ועוד משהו: לפי התורה, חלק מהאדומים שהיו דוברי עברית ונטמעו בעם היהודי הם צאצאי ישמעאל. לכן, דווקא חלק מהעם היהודי הוא מזרע ישמעאל.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני אוגוסט 13 2018, 23:30
        לפרופ' קימל הנכבד

        אני עוקב אחרי התגובונים באתר וברצוני להוסיף על דבריך כדלהלן:
        שהערבים יהיו צאצאי ישמעאל או לא – זה עניינם.
        היהודים החיים כיום אינם בני שפחות. הם כולם צאצאי יהודה וחלקם הקטן (איטרי יד ימין) הם צאצאי בנימין. יהודה היה בנו הרביעי של יעקב מאשתו החוקית לאה. בנימין היה בנו הצעיר של יעקב מאשתו החוקית רחל.
        כל יתר השבטים שביניהם צאצאי השפחות של יעקב – נעלמו. כך שהייתי ממליץ לא להשמיץ את היהודים בקביעה שגם הם בחלקם בני שפחות.
        כמובן שזה כולל גם את האדומים שנעלמו, אם כי יש לפחות אשה אחת מהם שהתגיירה והצטרפה לשבט יהודה.

        השב לתגובה
        • גיורא קימל
          גיורא קימל אוגוסט 14 2018, 06:16
          היהודים הם לא צאצאי שפחות אבל .....

          אני כתבתי "חלק מבני ישראל הם צאצאי שפחות" לא כתבתי את זה על היהודים. לפי מיטב ידיעתי שרידי האדומים התגיירו. בניגוד לעמונים ולמואבים לא היה איסור מהתורה להתחתן עימם. אבל כול הקביעות האלה הן קצת הסטוריה והרבה מיתוס. בדיקות DNA מראות שלרוב היהודים יש מרכיב משותף נכבד אך גם גנים שמשותפים עם גויי הפזורה.

          השב לתגובה
  11. בקיצור
    בקיצור אוגוסט 13 2018, 12:39
    קודם שהיהודים ילחצו ידיים בניהם

    ואז אפשר יהיה לדון בלחיצת ידיים עם המיעוטים.

    השב לתגובה
  12. אבי א.
    אבי א. אוגוסט 14 2018, 13:31
    כבר כמעט שכחנו מה זאת עדתיות

    זה היה כמעט מאחורינו והנה זה התעורר במלוא עוצמתו למרות שיש הרבה נשואי תערובת בין העדות. והשכלה היא למי יש אינטרס ללבות מחדש את המתח הזה.

    השב לתגובה
  13. עליזה
    עליזה אוגוסט 14 2018, 21:43
    יעקב מעוז

    יחיד ומיוחד

    השב לתגובה
  14. יוסף הופמן
    יוסף הופמן אוגוסט 15 2018, 12:24
    מאמר נכון וצודק

    אבל עצוב שזאת המציאות והיא לא עומדת להשתנות

    השב לתגובה
  15. פ.
    פ. ספטמבר 04 2018, 10:48
    יעקב היקר. מסכים איתך לגמרי

    וכואב כמוך

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

שדות חובה מסומנים *

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!