JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

שתיקת הגברים

שינוי רדיקלי ביחס לנשים יביא ליצירת חברה שוויונית

שתיקת הגברים ד"ר שי ענבר
נובמבר 04
09:30 2018

לאחרונה אנחנו חשופים לשתי תופעות בעייתיות ביחסים בין גברים לנשים, אחת חיובית והשנייה קטסטרופלית. מצד אחד, תופעת #MeToo המבטאת את ניסיונות השחרור של הנשים מפגיעת הגברים והשגת שוויון, ומצד שני, עלייה במספר מקרי רצח של נשים על ידי בעליהן/קרוביהן, המבטאת, בצורה הקשה ביותר, את שליטתם בנשים ואת הניסיון להכפיף אותן למרותם. אלה הם שני צדדים של אותו מטבע – תפיסת הנשים כנחותות.

מעשי הרצח, הפגיעה – פיזית, מינית, פסיכולוגית, כלכלית, השליטה וההתייחסות המזלזלת לנשים נובעים מתפיסת הנשים כנחותות, כלא שוות. את זה יש לשנות מן היסוד!

לצערי הרב, החברה, בעיקר גברים אך לא רק, לא מתייחסת לפגיעה בנשים ולהפליית נשים בצורה הראויה ולבטח לא מייחסת חשיבות מספקת ולא משקיעה את המשאבים הנדרשים על מנת לשים לדברים סוף ולהביא לשוויון מגדרי מלא.

חברה אשר מוכנה לשמוע רב מכנה בחורות שמתגייסות ליחידות קרביות "בחורילות" מבלי שהיא מעמידה אותו במקומו הראוי – מחוץ להסכמה החברתית, היא חברה עם ערכים פגומים.

חברה אשר מוכנה לקבל חיילים אשר מפנים את גבם למדריכת צניחה ללא שהודחו מהקורס, איננה חברה אשר שואפת לשוויון לנשים.

חברה אשר מוציאה נשים מוכות מביתן במקום לסלק את הגבר המכה היא חברה נכה.

חברה אשר, פעם אחר פעם, מקלה בעונשים של גברים פוגעים ולא מקפידה על הרחקתם ועל שמירה על הנשים, היא חברה שאחר כך לא מבינה כיצד עקומת מקרי רצח של נשים עולה.

חברה אשר מאפשרת לסניגורים של אנסים להתעלל בנשים בבית המשפט ולהעביר אותן, למעשה, אונס נוסף, היא חברה אשר לא הפנימה את מידת הפגיעה בנשים ועקב כך את הפגיעה בחברה.

חברה אשר מפנה אצבע מאשימה כלפי נשים נפגעות על שלא התנגדו, לא התלוננו או התעכבו בתלונה, היא חברה אשר מאפשרת לפגיעות להימשך.

חברה אשר יכולה לקבל אמירות כמו "הגברים היום חיים בפחד" איננה מבינה מה זה פחד ומה זאת פגיעה.

הבעיה היא של הגברים, לא של כל הגברים כמובן, אבל היא בחלקה הגדול של הגברים. ולכן הפתרון לא צריך להיות אצל הנשים בשום צורה – לא בדרישה לצניעות, לא בדרישה לשמור על שקט, לא בהרחקה למעונות לנשים מוכות ולא בהאשמת הנשים בעצם הפגיעה בהן.

לכן הפתרון צריך לבוא מצד הגברים, שהם ברוב המקרים הצד החזק והפוגע. הפתרון, בראש ובראשונה, הוא בחינוך, מגיל אפס, לשוויון מוחלט בין נשים לגברים. אין זה שינוי פשוט כלל ועיקר אך זהו שינוי שחייב לבוא.

גברים צריכים להבין שהמצב לא יכול להימשך כך, ולא יכולים מצד אחד להגיד שוויון ומצד שני להתנהג בחוסר שוויון, או לקבל תופעות של חוסר שוויון ופגיעה בנשים מסיבות של אמונה, מסורת, הבדלים פיזיולוגיים-ביולוגיים או נפשיים, כביכול.

אי-אפשר להתנגד לפגיעה בנשים ועם זאת לשאול למה לא התנגדת? למה לא צעקת? למה לא התלוננת? למה זה לקח כל כך הרבה זמן?

השינוי צריך להיות רדיקלי, מערכתי, מראשי המדינה ומטה, הוא צריך להיות מוחצן וברור, ללא גמגומים, על ידי גברים, כל הגברים, ובמיוחד כאלה בעלי השפעה בפוליטיקה, בחברה, באקדמיה, בתקשורת, בתרבות.

לא ייתכן שנקבל התייחסות מבזה, מקטינה, מדירה של נשים, מכל סיבה שהיא, גם מסיבות דתיות, כביכול! לא ייתכן שאמירות של רבנים, פוליטיקאים, ואחרים יעברו ללא הוקעה ברורה ומחיר חברתי שאנשים אלה ישלמו.

לא ייתכן שנפגעות אלימות פיזית, מינית או פסיכולוגית יתקלו בתגובות פוגעניות מרשויות הרווחה, המשטרה, המשפט ומן החברה בכלל. לא די בכך שהן נפגעו, לא די בכך שכאשר פנו לעזרה הן זכו לתגובות פוגעות, מזלזלות, מפקפקות, מאשימות ואחר כך עוד יהיו מי שישאלו אותן מדוע לא התלוננתן.

החברה, ככלל, צריכה לעבור שינוי והגברים הם שצריכים לשנות את תפיסתם ולהוביל את השינוי – שינוי של תפיסת מעמד הגברים, שינוי כן ואמיץ אשר אומר גברים ונשים שווים, נקודה! ללא כל הסתייגויות והנחות, לא ברמת השוויון ולא למגזרים שונים שבהם מערכת הערכים היא אחרת.

נראה שמרבית החברות המערביות וישראל בתוכן, עדיין חיות בעידן הפטריארכלי. הגברים מתקשים להיפרד ממעמדם העליון והמועדף לטובת חברה שוויונית באמת, חברה שהיא בהכרח טובה יותר ולא רק במובן הערכי אלא גם במובנים מעשיים, גשמיים יותר. שוויון מוביל ליעילות רבה יותר ולהצלחה כלכלית וחברתית.

מבחינה פסיכולוגית קשה מאוד לחולל שינוי, אך שינוי זה מחויב המציאות, ולכן כל שדרות האוכלוסייה צריכות להירתם לכך. הגברים צריכים להיפטר מתחושת העליונות, הבעלות, האדנות כלפי נשים ולהכיר ביתרונות, בכוח וביופי של השונות השוויונית.

הדברים אינם מכוונים רק לפגיעה בנשים ומניעתה אלא לכלל התפיסה כלפי המגדרים – שוויון הזדמנויות מלא בעבודה, שוויון בשכר, שוויון בהזדמנויות העומדות בפני כולם ללא הסברים, תירוצים, הקלות או החרגות. עלינו כחברה, גברים ונשים, להמשיך להיאבק עד השגת השוויון, זה חיוני לכלל החברה ולא רק לנשים.

על המחבר / המחברת

שי ענבר

שי ענבר

עורך מדור: אקדמיה. ד"ר, מרצה בקריה האקדמית אונו. עוסק בשכנוע ושינוי עמדות, בנושא של יהודים וערבים, ובשיטות מחקר איכותניות. בעבר מנהל המחלקה למחקר איכותני במכון למחקרי שוק.

18 תגובות

  1. רינת אונגר
    רינת אונגר נובמבר 04 2018, 12:17
    אתה צודק מאוד

    אבל לדעתי דווקא בשנים האלה ממש מתחילה תזוזה שתביא במהרה בימינו לשינוי המלא. יקח זמן אבל זה בהחלט קורה. תלוי בנשים בלבד.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 04 2018, 12:40
      תזוזה

      אכן ישנה תזוזה בכיוון הרצוי אך גם מידה של ראקציה וניסיון של רבים לצמצם את התזוזה.
      יש עדיין הרבה מאוד עבודה.
      לגבי טענתך שזה תלוי בנשים בלבד אני לחלוטין לא מסכים. יש חשיבות רבה להתנהלות הגברים, שהם עדיין העלי הכוח. אם לא תהיה הרתמות של הגברים ושינוי חשיבתי זה לא יצליח או יקח זמן ארוך מדי.

      השב לתגובה
  2. יצחק דגני
    יצחק דגני נובמבר 05 2018, 01:44
    שי היקר

    אתה בטוח שישראל היא חברה מערבית? האם לקחת בחשבון שהאסלאם מתיר לשאת 4 נשים? בסקנדינביה הגיעו לשיא של שוויון בין המינים. שם אובחנה תופעה שהילודה פחתה והאוכלוסייה הנוצרית פוחתת. השורות מתמלאות באמצעות מהגרים מוסלמים. מה יהיה גורל השוויון בין המינים בסקנדינביה?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 05 2018, 11:13
      ילודה

      האם הפחתת הילודה היא כתוצאה מהשוויון? והאם זה בכלל משנה? האם אתה מציע שכדי לשמור על הילודה יש להקפיד על מעמד נחות של נשים?
      השוויון זה מה שצריך להיות ולא צריכים להיות שום תרוצים.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני נובמבר 05 2018, 17:31
        שי היקר

        הפוך. השוויון (בעיקר) כתוצאה מהפחתת ילודה שבאה אחרי המצאת הגלולה. האוכלוסייה השוויונית פוחתת. באים מוסלמים. השוויון משתבש.
        בשל היחס לנשים באסלאם אין כל סיכוי להשיג שוויון במדינות שבהן אחוז המוסלמים הנו משמעותי.
        אגב – אינני מציע דבר. פשוט צפיתי תופעה.

        השב לתגובה
        • שי ענבר
          שי ענבר Author נובמבר 06 2018, 07:53
          היחס לנשים

          יצחק היקר
          אני מסכים שככל שהחברה מסורתית יותר (לא רק מוסלמית גם יהודית וכד') יש פגיעה רבה יותר בנשים. התופעה שהתיחסתי אליה היא הפגיעה בנשים ולצערי הרב היא מתרחבת בזמן האחרון גם בחברה היהודית!
          את היחס יש לשנות בכל קבוצות האוכלוסייה ואין שום תועלת בהפניית אצבע מאשימה לקבוצה אחת ולרפות ידיים בשל כך.

          השב לתגובה
    • יונתן קורפל
      יונתן קורפל נובמבר 05 2018, 21:02
      שלום לך יצחק

      ללא קשר לנקודות אחרות בדבריך שלחלקם אינני מסכים, אני רוצה להעיר על אמירתך בקשר לכך שהאסלם מתיר 4 נשים. ראשית אינני מבין איך זה קשור לנושא. אבל יותר מכך, כאשר מדובר באוכלוסיות דתיות שאינן משתמשות באמצעי מניעה (כמו למשל המוסלמים או היהודים הדתיים) הרי אם הגברים הללו יתחתנו כל אחד עם אישה אחת הם יגדילו את האוכלוסייה יותר מאשר כאשר גבר אחד מתחתן עם כמה נשים (וזאת בהנחה וידיעה שמספר הנשים והגברים קרוב זה לזה).

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני נובמבר 06 2018, 13:51
        יונתן מכובדי

        כנראה לא הסברתי היטב את עניין האסלאם. הרשות הדתית להתחתן עם 4 נשים, בהגדרה, יוצרת אפליה לרעת הנשים. גם אופן הגירושין באסלאם מפלה נשים באופן מובהק. זה מוטבע בשאריעה ולא ישתנה ככל שניתן לצפות לעתיד. מכאן נובע השוני ולא מהסטטיסטיקה שבין גברים לנשים.

        השב לתגובה
        • שי ענבר
          שי ענבר נובמבר 07 2018, 07:59
          סיבות השוני?

          להזכירך יצחק, גם נישואין וגרושין של יהודים בישראל אינם הוגנים ומפלים נשים! האפליה הזו מוטבעת ביהדות וזה לא הולך להשתנות. נראה שבמדינת ישראל החילונית כביכול המצב נראה כהולך ורע ולא להיפך.

          השב לתגובה
          • יצחק דגני
            יצחק דגני נובמבר 07 2018, 10:26
            שי היקר

            ברשותך תיקונים להערתך שלעיל – אין שום השוואה בעניינים הללו בין היהדות לאסלאם. לא רק שביהדות אין פוליגמיה וגם ביהדות האישה מוגנת לאין שעור לעומת האסלאם. ועוד תיקון – בקרב היהודים בישראל הולכת ומתפתחת במהירות פרקטיקה חדשה של נישואין שלא במסגרת הרבנות. לאט לאט גם השלטונות מאפשרים רישום נישואין מסוג זה במשרד הפנים, כולל נישואין של זוגות להט"בים. דהיינו – יש תקווה לשיפור מצב השוויון בין המינים. אינני חושב שהמצב הולך ורע אלא להפך.

            השב לתגובה
  3. טית
    טית נובמבר 05 2018, 08:03
    לא נעים להודות

    אבל בחוגים מסויימים בחברה שלנו היחס המפלה לנשים מתתרחב

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 05 2018, 11:14
      הפליה

      זה כנראה נכון אך מצד שני בחוגים אחרים זה הפוך. צריך להלחם עבור שוויון ושום דבר לא צריך לרפות ידינו.

      השב לתגובה
  4. שמעון גרק
    שמעון גרק נובמבר 07 2018, 14:19
    רק לא להגזים

    תראה לאן לוקחת מירי רגב את האופנה החדשה של טענות נשים

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 07 2018, 14:57
      הגזמה

      היכן ההגזמה? במה לא להגזים בפגיעה בנשים? במה לא להגזים באפליה? במה לא להגזים בנחיתות הנשים על בסיס לא עניני?
      הגיע הזמן להכיר בדברים ובעיקר לשנות ולתקן אותם. הפחתת החומרה לא עוזרת ואף מזיקה.

      השב לתגובה
  5. אנה
    אנה נובמבר 08 2018, 05:41
    הנה בטו דבריו של חבר הכנסת שטרן

    והוכיחו כמה הבעיה גדולה. במיוחד אם הוא צודק בדבריו. וזה אלוף במילואים שיודע מה מתרחש.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 08 2018, 09:04
      גודל הבעיה

      הבעיה גדולה משום שהיא תוצאה של דפוסי חשיבה מושרשים ושל תפיסות דתיות וחברתיות של מאות שנים ואף יותר. על כן צריך להאבק בכל דרך לשינוי דפוסי החשיבה ולתיקון העיוות.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני נובמבר 08 2018, 14:07
        שי היקר

        כיום כבר קיימת טכנולוגיה ליצור זיגוטה במבחנה ולגדל עובר IN VITRO במקום IN VIVO. כאשר המין האנושי יפתור את המגבלות האתיות של ריבוי אנושי וגטטיבי יפתרו מאליהן בעיות חוסר השוויון בין גברים לנשים.
        נישואי גבר לגבר ואשה לאשה כבר קיבלו הכרה פוליטית. דהיינו אנו כבר התחלנו לנוע בכיוון הנכון. בדיוק כמו שאתה כותב – צריך להיאבק בכל דרך לשינוי דפוסי החשיבה וכו'.
        אם תרצו אין זו אגדה.

        השב לתגובה
        • שי ענבר
          שי ענבר Author נובמבר 09 2018, 16:31
          שוויון

          יצחק היקר
          אין כל קשר בין טכנולוגיה להשגת שוויון. אלו שני דברים נפרדים. בחי קשר לשינויים שתחוללצהטכנולוגיה שוויון צריך להתקיים ויפה שעה אחת קודם. השוויון הוא לטובת כולם ולא רק אלה שסובלים מחוסר שוויון.

          השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

שדות חובה מסומנים *

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!