JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • חברה
  •  » ניצולי השואה זכאים לכספם "הנעלם"

ניצולי השואה זכאים לכספם "הנעלם"

חשבון נפש בנוגע ליחס החברה והמדינה לניצולי שואה

ניצולי השואה זכאים לכספם "הנעלם" ד"ר אבי ביצור
פברואר 23
09:30 2019

מעט לאחר תחילת השנה האזרחית, כשמלאו שנתיים לסגירת החברה להשבת רכוש ניצולי השואה – חברה שהוקמה לשם השבת רכוש, כסף ונכסים שהופקדו בארץ לפני השואה ובעצם עברו לרשות קק"ל, הסוכנות היהודית והבנקים ולא הגיעו לידיים הנכונות – זה רגע מתאים לעריכת חשבונות נפש בתוך הבית פנימה. עלינו לעצור ולבחון היטב את יחסנו כחברה לניצולי השואה בהיבטים שונים – רווחה, סעד, בריאות, דיור, פרנסה וכבוד.

עדיין פועלת קרן לטובת רווחת ניצולי שואה, ורבים מהם אכן נזקקים לשירותיה, אך בו בזמן החברה שהוקמה לאיתור יורשי הנכסים, הבתים, המניות והכסף – זו נכשלה בתפקידה ונסגרה. הכסף או שוויו הועברו לאפוטרופוס הכללי, הסמכות להנצחת קורבנות השואה הועברה למשרד לשוויון חברתי ותפקיד הסיוע לניצולי שואה נזקקים עבר לרשות לניצולי שואה במשרד האוצר. כמה כסף עבר לאפוטרופוס? כמה נכסים נמכרו? כמה מבצעי הנצחה ביצע המשרד לשוויון חברתי? שאלות רבות המעידות על כך שאין שקיפות ולציבור לא הוגש שום דין וחשבון ושום דיווח – לא על מה שנעשה בכסף שלא נלקח מהבנקים ומהסוכנות היהודית ולא על מה שנעשה במה שכן נלקח.

החברה להשבת רכוש בארץ עסקה במשימות אלה: ראשית, לאתר את הרכוש – קרקעות, בתים, נחלות, מניות, יצירות אמנות – שנרכשו בארץ ישראל המנדטורית בתקווה לממש זכויות על נכסים אלו בעת עלייה לארץ. רובו של רכוש זה נמצא כנראה ברשות קק"ל, הסוכנות היהודית והבנקים בישראל, והוא שווה מיליארדים רבים – 4–6 מיליארד – אך עד היום אותרו או הוחזרו כמיליארד שקל בלבד. מהבנקים חולצו 700 מיליון שקל, שהם טיפה בים. שנית, לאתר את היורשים – החברה פעלה כעשר שנים ואיתרה רק כ-10% מהיורשים. שלישית, לחלק את הרכוש והכסף ולהביא לסגירת החברה.

כל זה מכעיס, מפתיע ומחייב הסברים: מדוע עד היום לא נגמרה חלוקת הרכוש שאותר? מדוע עדיין מוחזקים מיליארדים במסגרות השונות? מדוע בשום עיתון או אתר טלוויזיה אין מודעות והודעות וידיעות על הרכוש והנחיות לאיתורו? יש מידע באתר האינטרנט של האפוטרופוס הכללי, אך יש להבין שרוב ניצולי השואה, שכולם זקנים, אינם מרבים לגלוש באינטרנט, והם זקוקים לערוצי מידע אחרים.

מדוע לא מתפרסם, בתשלום ובהפצה נרחבת, פירוט הרכוש הרב שאותר? ואם לא יימצאו יורשים – וסביר להניח שהם לא יימצאו, משום שברור שאם היו קיימים הם היו מופיעים גם ללא קריאה – מדוע במקרה כזה הכסף אינו מופנה לקרן לרווחת ניצולי השואה, כדי לספק את צורכי הנזקקים שבין הניצולים? כל זאת כמובן תוך שמירת שיעור קטן מהכסף, למקרה שבכל זאת יאותר יורש ותוך יצירת הגנה משפטית לממשלה מפני תביעות עתידיות אפשריות.

החוסר ומניעת הזכאות עוברים כחוט השני בין כל סוגי הטיפולים ובכל הנוגע למיצוי הזכויות המגיעות לניצולים. מרבית הניצולים סובלים מבעיות רפואיות ונפשיות קשות והכסף יכול היה להקל עליהם. חלקם מתקשים לרכוש תרופות מגמלאות של 3,000 או 4,000 שקלים לחודש. הטיפול הנפשי לפגועי נפש יקר ואינו בר-השגה, מחירו של טיפול סיעודי מגיע לכ-12,000 ש"ח, וממה ומאין ישלמו הניצולים סכום שכזה? חלק מהניצולים זקוקים למשקפיים, לפלטות ללעיסה או למכשירי שמיעה, ואנשים אלה, שבזכותם קמה המדינה, אינם מסוגלים לממן זאת.

170,000 ניצולי שואה חיים עמנו. עצוב לראות אותם בעוניים. הגיע הזמן למרק ולנקות כתם זה בהיסטוריה שלנו, ויש לנו הכסף לעשות זאת. ככל שנקדים כן ייטב, הן לניצולים והן לנו, למוסריותנו ולמצפוננו. רעה גדולה נעשה אם נתעלם מהניצולים החיים בינינו ואם לא נפעל לפי הצדק – להחזיר להם כל מה שביכולתנו למצוא וכל מה ששלהם. ויפה שעה אחת קודם לקראת הבחירות המתרגשות עלינו.

על המחבר / המחברת

Avatar

אבי ביצור

ד"ר. ראש לימודי הזיקנה, המכללה האקדמית בית ברל. לשעבר, מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים בממשלה.

26 תגובות

  1. ד
    ד"ר אורי אביחי פברואר 23 2019, 11:56
    רכוש הנספים חייב להגיע לניצולים

    חשבון נפש? מדובר מעשית בשוד של רכוש ששייך למשפחות הנספים.אם אין לצערנו משפחות הכסף מיועד לרווחת הניצולים שבחיים.רק במדינה חסרת יושר עצמי הדברים מתנהלים בדרך פתלתלה.

    השב לתגובה
  2. אורי יהודה
    אורי יהודה פברואר 23 2019, 11:59
    תעודת עניות לממשלה ולחברה

    מירוק וניקוי הכתם כבר אינו מעשי אחרי שנים ארוכות של הזנחה מתמשכת ומכוונת.תעודת עניות לחברה ולמדינה.

    השב לתגובה
  3. עמירם
    עמירם פברואר 23 2019, 12:01
    לפרסם את פירוט הרכוש של הנספים

    הגיע הזמן לפרסם בפירוט את הרכוש הקיים!לא ניתן להמשיך ולהסתירו כאילו מדובר באוצר שלא היו לו בעלים.

    השב לתגובה
  4. ליאור
    ליאור פברואר 23 2019, 12:03
    שוד גס של ניצולי השואה

    שוד גס של ניצולי השואה.כל הגדרה אחרת חוטאת למציאות העגומה.

    השב לתגובה
    • מירון דבש
      מירון דבש פברואר 23 2019, 17:29
      הכסף חייב להיות מחולק לניצולים במהירות

      האפוטרופוס הכללי חייב להעביר את הנכסים למעט הניצולים שחיים אחרי 73 שנה שהמלחמה הסתיימה.כל עיכוב נוסף הוא בגדר רשלנות וזלזול.אם מזהים יורשים צריך לקדם את ירושתם, בהעדר יורשים להעביר את הרכוש מהר לניצולים.אין שום סיבה שבעולם שהכסף ישכב בחשבונות האפוטרופוס ולא יחולק!

      השב לתגובה
  5. יהודה
    יהודה פברואר 23 2019, 12:07
    אסור לעכב את השימוש בכסף לניצולים

    למי דואג האפוטרופוס הכללי? לניצולים? למשפחות הנספים? לאוצר המדינה?יש רכוש גדול של הנספים וחובה לנצלו לטובת הניצולים שעדיין בחיים.כל עיכוב מיותר ולא הגון.

    השב לתגובה
  6. אריה
    אריה פברואר 23 2019, 14:53
    בושה וחרפה

    מאמר מעולה המץמקד בבעיה של השבת הרכוש. ד"ר ביצור כל הכבוד על הצגה ישירה של נושא טעון

    השב לתגובה
  7. אבי שקד
    אבי שקד פברואר 23 2019, 16:49
    גנבה

    זו גנבה לאור יום
    פעמיים-פעם אחת הרכוש שהמוסדות לא משחררים שוויים לניצולים ופעם שנייה הכסף שאיש לא עושה בו כלום לטובת הניצולים הקיימים

    השב לתגובה
    • שרה
      שרה פברואר 24 2019, 16:15
      לתקן את החרפה

      לד״ר ביצור המאמר שלך מציג את הבעיה בעדינות גדולה מדי כי הנושא של הקמת החברה באה כדי להתמודד בארץ עם גזל הרכוש בדומה לגזל של הבנקים השוויצרים שלא הסכימו להחזיר רכוש דל יהודים שנגזלו בתקופת השואה . ההתנהלות שלנו לא היתה שונה בהרבה מההתנהלות של המוסדות בחו״ ל . כל אחד מהמוסדות בארץ לא ממש הזיעו כדי להחזיר את הכספים .
      זה ממש דורש ועדת חקירה של ההיסטוריה איך התנערנו כולנו מהאחריות הבסיסית שלנו .
      בשנות 2007 היתה אוירה של תיקון כלפי ניצולי שואה . כולם נרגעו מהעשייה והיום זה יותר המשכיות למתן זכויות שהוכרו לניצולי שואה .
      הלואי שמישהו ירים את הכפפה וינסה לשנות את החרפה הזו ,זה לא יבוא מהמשרדים הרלוונטיים .

      השב לתגובה
  8. לאה
    לאה פברואר 23 2019, 16:51
    פעולה דחופה

    תנצלו את הכסף לניצולים הנזקקים ועכשיו!!!

    השב לתגובה
  9. חן
    חן פברואר 23 2019, 18:17
    חלבי

    חבל שאף אחד לא עושה משהו עם זה אנשים לא סתם כותבים דברים זה דברים שצריכים לקחת בחשבון וליישם אם לאותם אנשים לא ניתן לפחות את המקסימום אז למה בכלל עושים כל שנה יום שואה ומספרים וכאילו מתחשבים
    בוא באמת ניתן להם להרגיש מלכים לפחות עד יומם האחרון

    השב לתגובה
  10. דר' תמי גיטליץ
    דר' תמי גיטליץ פברואר 23 2019, 18:18
    חשוב למצות זכויות כלכליות וטיפוליות

    חשוב להמשיך ולהציף את הנושא
    בעת זקנה הפצעים של השואה נפתחים וניצולי השואה חווים קושי כפול. חשוב לתמוך ולעזור להם למצות זכויות כלכליות וטיפוליות

    השב לתגובה
  11. ד
    ד " ר אילנה מזרחי נאור פברואר 23 2019, 18:45
    חשוב לעלות את בנושא לסדר היום!

    מעניין וחשוב!חשוב לעורר את הנושא באמצעי התקשורת

    השב לתגובה
  12. יוסי
    יוסי פברואר 23 2019, 20:34
    קדימה לעזור לניצולים

    יש להשתמש בכסף מייד לניצולים הנזקקים בלי למצמץ

    השב לתגובה
  13. רמי
    רמי פברואר 23 2019, 20:35
    ניצולי שואה הם סמל

    זו גנבה לאור יום וזה נורא
    מי שלא פועל למען ניצולי שואה לא יטפל גם בזקנים

    השב לתגובה
  14. מלי
    מלי פברואר 23 2019, 20:37
    מאמר נוקב

    החזירו אצ מה שמגיע ועכשיו-מה קורה כאן?? מאמר נוקס

    השב לתגובה
  15. אילן נועם
    אילן נועם פברואר 23 2019, 21:03
    לזכור ולא להזניח

    האפטרופוס הכללי?
    המוסד הזה הינו מוסד ממשלתי שתפקידו ותכליתו הוא לסייע לאזרחים הוותקים במיוחד לניצולי השואה שמהווים את עמוד התווך בהקמת המדינה .
    עם שאינו מכבד את עברו לא יהיה לו עתיד.
    הכסף שנימצא יוקצה לטובת שיפור איכות חייהם של אלו שבזכותם הוקמה המדינה המפוארת של כולנו.

    השב לתגובה
  16. נוי
    נוי פברואר 23 2019, 21:59
    ניצולי שואה

    עצוב ממש
    שמישהו יקח את המושכות לידיים במקום להבטיח הבטחות שקריות תעשו משהו עם זה

    השב לתגובה
  17. חנאן
    חנאן פברואר 23 2019, 22:01
    ניצולי שואה

    במקום יום אחד כאילו מתחשבים בניצולי שואה
    תנו להם להרגיש כל יום
    בושה ממש
    ראש ממשלה כבודך
    תעשו משהו לעזאזל

    השב לתגובה
  18. עזאם
    עזאם פברואר 23 2019, 22:02
    ניצולי שואה

    בושה באמת מה שקורה
    תנו יחס ודי לבלבל במוח

    השב לתגובה
  19. דנה
    דנה פברואר 23 2019, 22:03
    ניצולי שואה

    פשוט דמעות מסכנים
    בבקשה מישהו משהו שיעשה משהו די לשחק אותה טובים יום אחד או פעמיים בשנה
    צריכים כל יום יחס

    השב לתגובה
  20. חנאן
    חנאן פברואר 23 2019, 22:05
    ניצולי שואה

    האיש שרשם את המאמר על ניצולי שואה זה אדם מבין הלוואי והיה יכול לשנות ולהיות ראש ממשלה שיעשה משהו בנדון תהודה לעם רק הצגות
    אני דרוזית ומתביישת איך מתייחסים לניצולי שואה
    מסכנים מה שעברו אפילו איפשר לחשוב על זה
    תעשו משהו בבקשה
    תעזרו תנו יד

    השב לתגובה
    • ארי
      ארי פברואר 23 2019, 23:53
      ביטחון והגנת העורף

      ישר ולעניין אני נכד לניצולי שואה ואני מתבייש מאד לדעת את הנתונים האלו ולראות איך אנשים כאלו כבודם נרמס…

      השב לתגובה
  21. עודד עבדי
    עודד עבדי פברואר 24 2019, 08:45
    כל מה שלא תחת משרד ממשלתי

    אלא באחריות גופים כמו קרן קיימת זה כסף אבוד שמגיע בסוף למטרות עלומות.

    השב לתגובה
  22. שלום ריכמן
    שלום ריכמן פברואר 27 2019, 17:20
    פשוט מזעזע

    קשה לי להבין למה נוהגים כך

    השב לתגובה
  23. מאוכזב
    מאוכזב אפריל 10 2019, 10:31
    המפלגה שקמה כדי לעזור לנזקקים

    לא גירדה אפילו את אחוז החסימה

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!