JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • חברה
  •  » "הרגשתי כאילו שאני בידיים של אלוהים"

"הרגשתי כאילו שאני בידיים של אלוהים"

גם חילונים ומסורתיים נוהגים לפנות לרבנים בנושאים אישיים

"הרגשתי כאילו שאני בידיים של אלוהים" ד"ר יעל קשת
יוני 10
20:17 2014
ד"ר עדו ליברמן

ד"ר עדו ליברמן

נכתב עם: עדו ליברמן

כרבע מהאוכלוסייה היהודית בישראל דיווחו שהם נוהגים להתייעץ עם רבנים בנושאים אישיים. קרוב לחצי מהם (43%) מגדירים עצמם חילונים או מסורתיים, אך לא דתיים. נתונים אלו עולים ממחקר שערכנו, כותבי מאמר זה, שהתבסס על ראיונות עומק עם אנשים המגדירים עצמם חילונים או מסורתיים ונוהגים להתייעץ עם רבנים, ועל ניתוח נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2009), שהתבסס על 7,462 משיבים.

ממצאים אלו מעלים את השאלה: מדוע אנשים שאינם דתיים או חרדים, אלא מגדירים עצמם חילונים או מסורתיים, פונים לרבנים אורתודוקסיים, המהווים דמויות סמכותיות בעולם הדתי והחרדי, ומתייעצים עמם בנושאים אישיים? מנהג זה, בעיקר בקרב חילונים, נראה על פניו מוזר מאחר שחילוניות נתפסת בדרך כלל מנוגדת לדת ולמסורת. חילוניות נתפסת כקשורה למודרניות ולקדמה. תזת החילון צפתה תהליך אטי, מתמשך ויציב של היעלמות הדת.

אולם לא רק שהדת לא נעלמה, אלא שהיא מרכיב מרכזי בתרבות, וכוללת היצע עשיר ומגוון של דתות ורוחניות. תזת החילון הזו שלטה גם בשיח הפוליטי בישראל. הציפייה הייתה שאוכלוסיית היהודים הספרדים, מי שעלו לישראל ממדינות המזרח, "יבחרו צד" וינטשו את הדתיות המסורתית לטובת חילוניות ומודרניות. אולם היום ברור שתהליך זה לא קרה, ורבים מדגישים בגאווה את היותם מסורתיים ומודרניים גם יחד.

מהם מאפייני הפונים לרבנים? מסתבר כי מכל שדרות העם פונים לרבנים: חרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים, עשירים ועניים, משכילים יותר ומשכילים פחות, נשים וגברים וממגוון ארצות מוצא. עם זאת, מצאנו שבקרב האוכלוסייה המגדירה עצמה חילונית או מסורתית, שיעור הפונים לרבנים בנושאים אישיים גבוה יותר בקרב צעירים יחסית בהשוואה לבני 40 ומעלה, בקרב דור שני למוצא מזרחי בהשוואה למי שהם ממוצא ישראלי או אירופי-אמריקני, בקרב אוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה יחסית, ובקרב משכיליםפחות. כך גם מצב נפשי פחות טוב קשור לפנייה לרבנים. למשל אנשים החשים בדידות לעתים קרובות נוטים יותר לפנות לרבנים ממי שאינם חשים בדידות לעתים קרובות. אנשים נשאלו אם יפנו לאיש מקצוע כמו פסיכולוג אם יחושו דיכאון וצורך לדבר עם מישהו. שיעור האנשים שענו שיפנו לאיש מקצוע (51.2%) קרוב לשיעור של מי שפונים לרבנים (43.9%). מיעוט המשיבים (5%) אמרו שיפנו גם לאיש מקצוע וגם לרבנים.

בעוד שבקרב האוכלוסייה הדתית והחרדית שיעור גבוה יותר של גברים נוהגים להתייעץ עם רבנים, הרי שבקרב האוכלוסייה החילוניות והמסורתיות נשים מרבות יותר להתייעץ עם רבנים. מצאנו גם מתאם בין שיעורי הפנייה לרבנים לבין קיום מצוות אחרות בקרב מי שמגדירים עצמם חילונים ומסורתיים. מתוך אוכלוסייה זו של הנוהגים להתייעץ עם רבנים בנושאים אישיים, המצוות שרבים ביותר נוהגים לקיים הן שמירת כשרות בתזונה (83.9%), נוהג להתפלל באופן שגרתי (65.2%) והימנעות מנהיגה בשבת (38.4%).

מה מניע אפוא אנשים המגדירים עצמם חילונים או מסורתיים להתייעץ עם רבנים? אנשים אלו אינם פונים לרבנים בשאלות בנושאים דתיים או בנושאי הלכה. הם פונים לרבנים בעתות משבר וקושי בחייהם האישיים. מצבים כאלו יכולים להיות בעיות בריאות (כמו צורך של הפונה או של בן משפחתו לעבור ניתוח), צורך לקבל החלטה משמעותית, בעיות פריון, זיווג, קשיים בזוגיות וביחסים בין-אישיים ודאגות פרנסה. הרבנים שאליהם פונים הם רבנים מקובלים, רובם ממוצא מזרחי. יוצא דופן הוא הרב פירר, שאליו פונים רבים בעת מצוקה בריאותית. הוא אינו מעניק ברכות ואינו נתפס כעושה ניסים.

אנשים מתארים את הרב כפסיכולוג – אמפתי, מקשיב, אדם שאפשר לדבר עמו בשעת משבר. אישה צעירה אמרה: "לא רציתי לספר על זה לאף אחד אז הלכתי לרבי, הוא היחיד שסיפרתי לו על כך". מרואיין אחר הסביר שהלך לרב כי לא היה לו כסף לפסיכולוג והרב היה המוצא האחרון שלו.אנשים סיפרו שהם מרגישים מחוזקים לאחר הביקור אצל הרב, מרגישים שיש להם "יותר אוויר לנשום", הייאוש פוחת והתקווה גוברת.

אבל הרב אינו נחשב לפסיכולוג רגיל. רבים מאמינים שיש לו כוחות מיוחדים: "אתה לא צריך להגיד לרב מה הבעיה שלך, ברגע שנכנסת לחדר הוא כבר יודע מה יש לך"; "הרב יודע לראות דברים נסתרים שלפעמים אפילו האדם לא יודע על עצמו".

רבים סיפרו על חוויה מיסטית בזמן הביקור אצל הרב. "אני חייה בעולם חילוני לחלוטין", סיפרה אחת המרואיינות, "לכן כשאני באה לרב אני מרגישה אחרת לגמרי. אני נרגשת כבר כמה ימים מראש, ואני מתכוננת למשהו מאוד משמעותי וחשוב. כשאני מגיעה לרב אני מרגישה מבודדת מהעולם שבחוץ ומתחברת לנקודת הפנימית הייחודית שלי עצמי ולאמונה שלי. יש לי הרגשה מאוד חזקה בדקות אלו וגם אחרי הביקור. זה קורה בגלל שאני חשה מחוברת לעולמות שונים. אני מתחברת אליהם ומוצאת את המקום השקט שלי בכול אחד מהם".

אחרים סיפרו גם הם על ההתרגשות כמה ימים לפני הפגישה עם הרב, בחדר ההמתנה לפני הכניסה לרב וגם בזמן הפגישה. אחד המרואיינים סיפר שהוא ואשתו פנו לרב כי התגלתה בעיה אצל בנם הקטן: "אשתי ואני הגבנו מאוד קשה. היא הייתה בשוק. גם אני, אף פעם לא פחדתי כל כך. הלכתי לרופא כמה ימים לאחר שהרופאים אמרו לנו על הבעיה. נכנסתי לרב בוכה כמו ילד קטן. הרב הושיב אותי, נתן לי מים לשתות, ולא שאל אותי שום דבר. הוא רק חיבק אותי ובירך אותי במשך חצי שעה. עצמתי את העיניים, הרגשתי כאילו שאני בידיים של אלוהים. כל הגוף שלי רעד. כשיצאתי נשמתי עמוק, הרגשתי שהתרוקנתי, וכעת אני מוכן להיות חזק עבור אשתי והילד, יהיה מה שיהיה. הילד תודה לאל, הוא בריא".

כמה מרואיינים תיארו הילה סביב הרב. מרואיינת סיפרה שהגיעה עם בעלה ועם בנה לרב, אבל לא יכלה להיכנס לחדרו של הרב משום שזה לדבריה אינו מקבל נשים. היא ישבה בחדר ההמתנה הומה האדם, וכאשר נפתחה הדלת "ראיתי הילה בוקעת מתוך החדר, ראיתי אותו מאיר, הרגשתי רעד בכל הגוף, כאילו שההילה שלו חדרה לתוך הגוף שלי. זו הייתה חוויה מרגשת עבורי. ההרגשה נשארה בגוף שלי מספר ימים, כאילו שהיא קפאה שם. זה היה חזק ממני, התנסות מעולם אחר". אנשים סיפרו גם על יכולת מיוחדת של הרב לדעת מדוע באו, כמו האישה שסיפרה שברגע שפתחה את דלתו של הרב הוא אמר לה: "אל תדאגי, אימא שלך תעבור את הניתוח בשלום".

מה עושים הרבנים במהלך ההתייעצות? הם מתפללים ומעניקים ברכות. חלקם מגלגלים את העיניים במהלך התפילה. כמה מהם עוסקים בנומרולוגיה, ומציעים להחליף את השם או לשנותו. לעתים רבנים מסבירים את הבעיה ב"עין הרע" שהוטלה על האדם. רוב המרואיינים התבקשו על ידי הרב לבצע פעילות סמלית או טקסית, למשל לקרוא את התיקון הכללי, לקרוא פרקים מתהילים, לשתות מים קדושים פעמיים ביום, לענוד קמע, לטבול במקווה, להדליק נרות לזכר צדיקים, להעניק צדקה לעריכת ברית מילה במקרה של בעיית פוריות. הכול בהתאם לרב ולמקרה. הפונים לרבנים מעריכים את הסמליות של מנהגים אלו ורואים בהם התגלמות של קדושה ושל כוחות על טבעיים שבהם הם מאמינים.

הרבנים נתפסים בתור עושי נסים. מרואיינים סיפרו על נסים כמו היריון לאחר ביקור אצל הרב, אף שזה חמש שנים עוברת האישה טיפולי פוריות ללא תוצאות. מקרים נוספים שתוארו: "חתמתי על שני חוזי עבודה שבועיים לאחר ביקור אצל הרב", "פגשתי את בעלי שלושה חודשים לאחר הביקור אצל הרב", "הרופא לא האמין, חודש לאחר הביקור אצל הרב הגידול נעלם".

למרות אמונה בלתי מסויגת בכוחו של הרב, בקשר שלו לאלוהים וביכולותיו המיוחדות והעל-אנושיות לראות, לברך, לחזות את העתיד ולחולל ניסים, השמיעו המרואיינים שפנו לרבנים גם קולות ביקורתיים. כמה מהם סיפרו על מקרים שבהם הרב טעה. אישה מסורתית סיפרה שבמהלך ההיריון שלה הרב אמר לה שיש לה בן ולבסוף נולדה בת, "וגם כמה שנים קודם לכן באתי לרב כדי שיברך את הבן שלי, שהיה מאוד חולה. הרב בירך אותו ואמר לי לא לדאוג, שהילד יבריא. אבל אחרי כמה ימים הילד מת. הלכתי לרב אחר לשאול איך יכול להיות שרב כזה גדול טעה, והוא הסביר לי שהרב בירך את נשמתו של הילד".

אבל הביקורת העיקרית היא על מה שאנשים מכנים "מסחרה". נהוג לשלם לרב בעבור הביקור. מרבית האנשים התבקשו לשלם 150–350 ש"ח. מרואיינת אחת סיפרה שהתבקשה לחתום על חוזה שלפיו תשלם תשלום נוסף אם יוולד בן זכר. אנשים ביקרו גם את מה שהם כינו "השוק", חפצים מקודשים שנמכרים בחצרו של הרב ובחדר ההמתנה, חפצים שבורכו על ידי הרב. נוסף על כך היו מי שדיברו על "כל מיני אנשים שקוראים לעצמם רב אבל עושים זאת רק כדי להרוויח כסף. יש הרבה שרלטנים".

לדברי המרואיינים יש קריטריונים לבחירת רב: הוא מומלץ על ידי קרובים ובני משפחה, רשימת ההמתנה ארוכה ויש הרבה אנשים ליד דלתו, הרב עצמו ידוע כעושה נסיםאו שהשושלת שלו כזו ולרב עצמו יש תחום התמחות ייחודי, כמו זיווג, פריון או בריאות.

לסיכומו של דבר, נראה כי הפנייה של חילונים ומסורתיים להתייעצות עם רבנים בנושאים אישיים היא דוגמה למרחב ביניים שהולך ומתפתח במדינות רבות. זהו מרחב המערב חילוניות ומודרניות עם דת ומסורת, ולא מאפשר עוד ליצור הפרדה ברורה בין קטגוריות אלו.

 ד"ר עדו ליברמן:

ד"ר לסוציולוגיה. מחקריו עוסקים בחקר השפעות המחשבה הפוסט מודרנית על קהילות  ותרבויות בישראל ובמיוחד בחקר החברה הדתית לאומית. כמו כן, עוסק במחקר בתחום הדמוגרפיה החברתית ומתמחה במתודולוגיה מחקרית במחקר החברתי. עוסק במחקר יישומי במסגרת גופים ציבוריים וממשלתיים ומשמש יועץ למס' גופים ציבוריים בתחומי המחקר החברתי. מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי.

ד"ר יעל קשת:

ד"ר לסוציולוגיה. מחקריה עוסקים במגוון של נושאים בתחום הסוציולוגיה של הרפואה: שילוב רפואה משלימה בארגוני בריאות, הבנייה של ידע רפואי, יהודים הפונים לרבנים בנושאי בריאות, השתלבות ערבים במקצועות הבריאות בישראל, היבט מגדרי של רפואה משלימה ורוחניות עכשווית, ועוד. מרצה בכירה במכללה האקדמית גליל מערבי וראש החטיבה לבריאות ורווחה.

על המחבר / המחברת

Avatar

יעל קשת

ד"ר לסוציולוגיה. מתמחה בסוציולוגיה של הרפואה. מרצה בכירה במכללה האקדמית גליל מערבי וראש החטיבה לבריאות ורווחה.

תגובה אחת

  1. ריק
    ריק יוני 10 2014, 23:18
    מה בין המתואר כאן ובין מודרניות?

    לאלוהים פתרונים

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!