JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

שובה של האינקוויזיציה

שנאת אחים ושנאת חינם יביאו לחורבן החברה הישראלית

שובה של האינקוויזיציה ד"ר דוד אלטמן
נובמבר 05
09:30 2020

במשך כל שנות קיומו חווה עם ישראל אירועים שונים אשר השפיעו על גורלו ועל אורחות חייו והטביעו חותם על המציאות היומיומית של העם כיחידים וכאומה.

אחד האירועים הקשים ביותר שניחתו עלינו כעם היה גירוש היהודים מספרד ומפורטוגל במאה החמש-עשרה. בתקופה זו ייסדו המלכים הקתולים את מוסד האינקוויזיציה, ששיבש את אורחות חיינו ואחדותנו כעם. האינקוויזיציה יצרה פירוד, חשדות, קנאה ושנאה והביאה למלשינות נוראית שפגעה קשות בסולידריות שלנו כעם. האינקוויזיציה לא הביאה רק למשפטי ראווה נגד יהודים, אלא גם השרישה בחברה תכונות קשות המלוות אותנו עד עצם היום הזה.

ההלשנה ההדדית תוך כדי בגידה בערכי ידידות ומשפחה, הרסה תאים משפחתיים בקהילה היהודית, פגעה בלכידות החברתית, פתחה פתח לחשד, לשנאה ולכעס, ונתנה יד לתהליכים שנועדו לשבש את הקשר של היהודים עם עברם ובמקביל לשלבם בהווה החדש והזר להם.

השלטון לעג ליהודים. הם הולבשו בבגדים מוזרים שהגחיכו את הדמות היהודית ומאפייניה, ואולצו להשתתף במצעדי רחוב משפילים, הם הועלו על המוקד לנוכח הציבור המתלהם. הרס התדמית של היחיד או של הציבור זירזו את בריחת היהודים ממקום מושבם ואת ניתוקם מעברם.

במאה העשרים ערך סטלין משפט ראווה ליהודים רופאים בברית המועצות. המשפט היה חלק מהמאבק הגדול של ברית המועצות נגד הלאומיות היהודית, דרך לפגוע ביהודים שהיו חלק מהאליטות החברתיות. קבוצת הרופאים המובחרת שעמדה בראש הקהילה היהודית הואשמה בבגידה בברית המועצות ובמנהיגיה.

המודל של משפטי ראווה שפותח על ידי האינקוויזיציה והיה לחלק מתרבות שעסקה בהטמעת היהודים או בהרחקתם מהחברה הנוצרית, הפך אם כן לחלק ממדיניות האנטישמים ברחבי העולם. מדיניות זו אומצה על ידי גרמניה הנאצית ועל ידי המפלגה הקומוניסטית וכך חי העם היהודי כמיעוט נרדף במקומות שונים בעולם. בתקופות אפלות אולצו היהודים לאמץ מאפייני לבוש כגון טלאי צהוב וזכו לקריקטורות מסמרות שיער.

האינקוויזיציה, כאמור, גרמה ליהודים להלשין זה על זה, ולצערנו, חלק מהתופעות שרווחו בתקופת האינקוויזיציה השתרשו בנו כאומה. לא לחינם נוספה לתפילת שמונה-עשרה, תפילת העמידה, ברכת תשע-עשרה העוסקת במלשינות. חלק מיחסי השבטים החדשים בחברה הישראלית המתעוררת היו נגועים בהלשנה ובעלילות דם והם עצמם העמידו את אחיהם למשפטי ראווה שהסעירו את היישוב במשך שנים רבות. גם בשובנו למולדת, בראשית העליות השונות, דבקה בנו התכונה המגונה של הלשנה, חשדנות והפללה וליוותה אותנו לאורך השנים בהשאירה שובל של כאב, זעם ואכזבה בקרב האוכלוסיות השונות. אי-אפשר להתעלם מתקופת "הסזון" שבה נאבקו הצדדים היריבים מבית ומחוץ אלו באלו, יריבויות שנגמרו בגלות או במשפטי ראווה וגם בהוצאה להורג.

החברה הישראלית העדיפה להתעלם מהתקופה האפלה הזו בחיי המדינה. ולכן, כיום, כאשר השסע החברתי הולך וגדל, מתחילה אצלנו שוב "תקופת משפטיציה". מכל קצוות הקשת החברתית מעלילים איש על רעהו את הקשות שבעלילות הדם, ומחסלים יריבים וויכוחים פוליטיים על ידי משפטיציה.

בימי קורונה אלו, חלק מההפגנות העוסקות לא במחאה, אלא בהאשמות ובניסיונות להקים בתי דין שדה ובתי משפט ברחובותיה של העיר, כוללות הגחכה של היריבים, למשל בגדים ותחפושות שיוצרים אווירת זלזול, ריחוק ושנאה בקרב קבוצות יריבות ובין יריבים פוליטיים. כך היה במאבקי הימין נגד השמאל בתקופת כהונתו של יצחק רבין, וכך היה במאבק של השמאל נגד הימין בימים שקדמו לפינוי גוש קטיף.

אלו הם המאפיינים של שנאת אחים ושנאת חינם ואלו הם המאפיינים שמביאים להתדרדרות ולבסוף לחורבנה של חברה.

מי שקשוב לדיווחי התקשורת על הנעשה ברחובותינו, ועד לדרך שבה אנו מכנים איש את רעהו, את מעשיו או את מחדליו של יריב פוליטי זה או אחר, יכול למצוא את כל המרכיבים שיחד שבים לזרוע פירוד, שנאה והיעדר אחדות. בעוד אנו נחרדים לגלות כי האנטישמיות מתדפקת על דלתנו כאומה ברחבי העולם, אנו לא שמים לב שהשד של השנאה הביתית חדר למשכננו ומכרסם בנו במלוא פיו, וההתגוננות היחידה היא להטיל את האחריות לפירוד על הצד האחר.

לא זו דרכינו לשרוד בתקופה זו. מדובר בסכנה קיומית שמאיימת עלינו ועל המשכיות קיומנו בארצנו, מאיימת על ביטחוננו, על סודותינו. יתרה מזו, אנו מעניקים כלים ליריבינו ברחבי העולם: הם יכולים להשתמש בהאשמות השווא שלנו איש כלפי רעהו כדי לזעזע את תדמיתנו בעולם. מפתיע שאומה שסבלה כה רבות מגילויי אי-הצדק ומפשעים שבוצעו נגדה בכל הרמות האפשריות מאמצת אל חיקה את אותן התנהגויות הרסניות. אין היום מנהיגות מקובלת שיכולה להתריע מפני הסכנה, ולכן החובה מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו. עלינו להתעשת ולחדול מהמצב הסיזיפי הזה שממנו נצא חלשים ופגועים.

זוהי מלחמתנו האמיתית, אולי לפני הקרב על השלום המיוחל עם שכנינו ועם העולם כולו. ללא בקשות מהקב"ה לפטור אותנו ממלשינות המזיקה ומחבלת בנו כעם עד ימינו אלה לא נזכה לשקט לשלווה, לשגשוג ולעצמאות אמיתית. אנו מרחיקים את עצמנו מהדוגמה שיש לנו של איש תחת גפנו ותחת תאנתו.

על המחבר / המחברת

דוד אלטמן

דוד אלטמן

עורך מדור: מוניציפאלי. ד"ר. סגן יו"ר המרכז לדיאלוג אסטרטגי במכללה האקדמית נתניה. בעבר סגן נשיא בכיר במכללה האקדמית נתניה, מנכ"ל קרן תל אביב לפיתוח, מנכ"ל וסגן נשיא אוניברסיטת בר-אילן.

6 תגובות

  1. דינה
    דינה נובמבר 05 2020, 11:32
    אני חושבת שהבעיה העיקרית איננה מלשינות

    ולא אנטישמיות, אלא השסע
    והשב"כ מובל על ידי המנהיגים ולא על ידי העם

    השב לתגובה
  2. דור פריאל
    דור פריאל נובמבר 06 2020, 12:54
    כמה שאתה צודק

    חייבים לא רק לעצור, אלא לשנות כיוון

    השב לתגובה
  3. ענבר גורדי
    ענבר גורדי נובמבר 07 2020, 21:51
    צריך להחליף את המנהיגים

    לאו דוקא את המפלגות
    והכל יסתדר

    השב לתגובה
  4. איילה משי
    איילה משי נובמבר 07 2020, 22:22
    זה שור הרבה במערכת החינוך

    אלה בדיוק הערכים שצריך ללמד

    השב לתגובה
  5. גיורא קימל
    גיורא קימל נובמבר 08 2020, 13:22
    כל הכבוד להעלמת רוצחי הנשים בחברה הערבית.

    אם כך אתה הופך את החברה הערבית להירואית. כי קשה למשטרה לפענח את רציחות הנשים על רקע כבוד המשפחה כי נגע המלשינות לא פשה בהם?

    השב לתגובה
  6. סבא מודאג
    סבא מודאג נובמבר 09 2020, 12:29
    והשנאה רק עלובה בניצול נבחרי האומנ

    איזה עתיד מחכה למכבי?

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור