JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

שתיקת דור הכבשים

למה הדור הזה שותק לנוכח מחדלי הממשלה ותחלואי המשק?

שתיקת דור הכבשים צילום: Jesus Solana from Madrid creative.commons.org
אוקטובר 19
12:12 2014

בשנת 1971 הוקמה תנועת "הפנתרים השחורים" למחאה ולמאבק חברתי נגד התעלמות הממסד מהבעיות הכלכליות-חברתיות של הדור הצעיר ולמען שינוי עתידו. התנועה נתפסה כתנועת מאבק עדתית-מזרחית, אך נתמכה בציבור גדול של אנשי רוח, כמו חיים גורי, עמוס קינן ואחרים, שראו בה תנועה לגיטימית למאבק חברתי צודק של הדור הצעיר נגד אפליה וקיפוח של מגזרים שלמים במשק. למאבק תנועת הפנתרים השחורים היו מאפיינים של הפגנות אלימות בירושלים ובתל אביב, כתוצאה מניסיונות דיכוי של הממסד בראשות גולדה מאיר, שנבעו מחוסר הבנה מוחלט של תהליכים כלכליים וחברתיים שעברו בשנות השבעים על מדינת ישראל ועל אוכלוסייתה המעורבת.

בשנת 1974, עם שוך קרבות מלחמת יום הכיפורים, התייצב מוטי אשכנזי – קצין צעיר שפיקד על מוצב "בודפשט", היחיד מבין מעוזי התעלה שעמד בגבורה מול מתקפת ההפתעה של הצבא המצרי – כמפגין יחיד מול הכנסת בירושלים ותבע את התפטרות ממשלת ישראל בעקבות מחדל מלחמת יום הכיפורים. בהמשך הצטרפו אליו רבבות אזרחים וחיילי מילואים שעברו את מוראות המלחמה האיומה, חלק מהם הגיעו ישר מהחזית, והפגינו בנחישות מול הכנסת ובניני הממשלה. בתוך חודשיים התפטרה ראש הממשלה גולדה מאיר ואיתה כל ממשלת המחדל.

נראה שהדור הצעיר היום לא הטמיע עדיין את העובדה שהריבון במדינת ישראל הוא העם. אנחנו. ולא הגוף האנמי היושב בירושלים על כל רשויותיו: המחוקקת, המבצעת והשופטת.

ביבי הוא לא מלך, לפיד אינו וזיר ושאר שרי הממשלה אינם טריבונל או פוליטביורו היכולים לגזור עלינו חדשות לבקרים ככל העולה על רוחם כמידת כסילותם. בתור ריבון במדינה דמוקרטית, בידינו כל הכוח והכלים לשנות את מציאות חיינו ולהחליף כל מנהיג כושל שמונה לנהל את חיינו בארץ הזאת.

"מחאת החמאה" בשדרות רוטשילד בתל אביב הניבה תוצאות עלובות: ועדת טרכטנברג ושני ח"כים צעירים שהצטרפו לחגיגת ההדוניזם של הכנסת, ותכל'ס אנחנוback in square one. אני שומע את הזעקות של בני הדור הצעיר על יוקר המחייה, על המרוץ המטורף של מחירי הדיור (בקנייה ובהשכרה). אני רואה את הייאוש הניבט מעיני סטודנטים צעירים, שזה עתה השתחררו משירות צבאי של 3–4 שנים ללא כל תמורה, לנוכח סיכוייהם הקלושים להגיע לביסוס כלכלי בשל נטל המסים הכבד, שכר הלימוד הגבוה, המחסור בדיור, מחירי המזון המטורפים.

אני לא מפסיק לשאול את עצמי – מדוע הם שותקים? מדוע הם לא מתקוממים? למה מאות אלפי הצעירים האלה לא עולים לירושלים, לא לכיכר רבין אלא מול הכנסת, שכל ח"כ ושר העוברים על פניהם ברכבי שרד מפוארים יראו את הזעם בעיניים הצעירות ואת ההבטחה להדיח אותם ממושב המנעמים בכנסת? איפה הפנתרים השחורים של הדור הזה? איפה מוטי אשכנזי של שנת 2014?

בשיחות עם בני הדור הצעיר, שעמם נמנים גם ילדיי, ולנוכח הביקורת החריפה שלהם כלפי הממסד והחלומות שלהם על מעבר לחיים טובים יותר בברלין או באמריקה, אני נאלץ להניד ראש בצער ולטעון: נכון, אתם צודקים, אבל אתם דור של כבשים, פועים בהמיית תוגה וממשיכים ללכת בתלם ולהיות מובלים על ידי כמה תיישים כסילים. הרי מדובר בדור הרבה יותר משכיל, מתוחכם ומתוקשר מהדור של שנות השבעים. האם כל התסכול והזעם מתועלים לשווא לצינורות האין-סופיים של האינטרנט, בצורת כמויות אדירות של טוקבקים, מיילים ופוסטים בפייסבוק, בטוויטר ושאר ירקות? היכן המנהיגות הצעירה של הדור הזה? היכן שאגת הפנתרים? אני לא שומע אותה. רק את שתיקת הכבשים.

על המחבר / המחברת

שלום רימון

שלום רימון

עורך מדור: כלכלה. כלכלן ומוסמך במנהל עסקים (MBA). בעבר: כלכלן ראשי בקונצרן גדול, סמנכ"ל כספים בחברה ציבורית, מנהל קונצרן בחו"ל. כיום: איש עסקים, בעלים ומנהל חברות, ויזם סטארט-אפ.

11 תגובות

  1. מירית
    מירית אוקטובר 20 2014, 09:19
    אתה כל כך צודק

    אבל מי ומה יצליחו להוציא אותנו מהאדישות. אני עצמי מודה שאני זורמת בחיים כאן באדישות מוחלטת

    השב לתגובה
  2. רוני
    רוני אוקטובר 20 2014, 19:20
    חסר מנהיג למחאה

    אין בישראל אדם המסוגל לקחת אחריות ולהרים מחאה פוליטית נגד השלטון במיקוד על העומד בראשו. כשיהיה "מנהיג מחאה" שידע להתייחס לעניין יוקר המחיה והדיור, תראה "מדינה אחרת". גם לכבשים יש מנהיג אחריו הן רועות, במקרה שלנו הכבשים מובלות ע"י זאבים ובראשם "מנהיג" עייף המפחד מעבודה ושינוי, "מנהיג" שמעולם לא ידע מחסור.

    השב לתגובה
  3. ישראל
    ישראל אוקטובר 20 2014, 19:27
    הדור חלש ומפונק דור של מחשבים וכורסאות

    הדור הזה לא יצא מהבית כי לאף אחד לא איכפת מהשני זה דור מפונק ואגואיסטי
    וכך הקפטליזים החזרי חוגג על הגב של הדור הזה עד שהם יצאו מהצד המפונק שהם גדלו ויתחילו להבין שהם עבדים לא יהיה שינוי

    השב לתגובה
  4. שלום רימון
    שלום רימון Author אוקטובר 20 2014, 19:52
    למירית, רוני וישראל - לא!

    מגיע לכם ולדור שלכם חיים טובים יותר בארץ הזאת. אל תרימו ידיים ! מילאתם את כל חובותיכם כלפי המדינה שלכם: לימודים, חינוך, שירות צבאי, השכלה, עבודה, נאמנות למדינה..
    אל תתנו ל"תיישים הכסילים" ומלחכי הפנכה מסביבם ל"חרבן" לכם את החיים. מגיע לכם ואתם צריכים לדרוש זאת. ואם "התיישים" לא מספקים את הסחורה – תתארגנו ותעיפו אותם. לא רק להם מגיע מנעמים, גם אתם נולדתם בארץ הזאת והיא שלכם. המנהיגים הם אפיזודה חולפת – ואין לכם בעייה להחליף אותם. תתארגנו באמצעות מערכות תקשורת ההמונים שאתם כמעט שולטים בה וכמו מוטי אשכנזי שהניף את דגל המרד וכולם הצטרפו אליו – תעשו זאת גם אתם. מגיע לכם מדינה טובה יותר.

    השב לתגובה
  5. ליאור
    ליאור אוקטובר 21 2014, 11:17
    תזכורת- מחאה חברתית

    להזכירך הייתה פה מחאה חברתית. זו הובילה לשום מקום בגלל אטימות של הממשלה, זו הסיבה לדור הכבשים, כי הבינו שהממשלה דאגה להשתקה אלימה של הדור הצעיר והזועם עם הבטחות בלתי אפשריות. אני חושב שהדור הצעיר ניסה את שלו, ללא הצלחה. מכאן הגיע הייאוש והמחשבה על ברלין

    השב לתגובה
  6. שלום רימון
    שלום רימון Author אוקטובר 21 2014, 11:53
    לליאור, בדיוק בגלל זה נכתב המאמר

    מחאת האוהלים ברוטשילד הייתה מחאת חמאה כאמור. הממסד הבין זאת ונתן לכם להתעייף ולהרים ידיים ביאוש. והוא הצליח.
    מה פירוש "הדור הצעיר עשה את שלו" ? הדור הצעיר יעשה את שלו כאשר ישיג נצחון על הממסד הרקוב. גם הפנתרים השחורים ספגו נסיונות להשתקה אלימה, אבל הם לא התייאשו והשיגו את מטרתם. מוטי אשכנזי הפגין ב-74 לבד במשך ימים וסחף איתו רבים וטובים שביחד הפילו את הממשלה בדרך דמוקראטית.
    תבין, יש לכם את מלוא העוצמה והכח לעשות זאת.ברלין ואמריקה אינם הפתרון. הפתרון הוא שינוי המציאות בביית, בארצנו לטובת חיים טובים לכם ולילדיכם.
    פשוט תתארגנו בכל ערוצי התקשורת, תילחמו על זכותכם, אל תוותרו להם לביבים, לפידים ובנטים וחבר מרעיהם.

    השב לתגובה
  7. מאיר
    מאיר אוקטובר 21 2014, 14:11
    עדר ללא רועה

    מחאת ההמון ההיא הביאה בכנפיה את מי שציפו ממנו להיות הרועה שיוביל את העדר . אך הרועה נתקל בחומה הבצורה של התיישים הזקנים ולא הצליח ללכת בדרכו. רק מחאת המונים מתמדת – ולא על מחירי המילקי- תחדור (אולי) את השריון העבה כפיל של התיישים. הרשתות החברתיות לכך נועדו!!

    השב לתגובה
  8. שלום רימון
    שלום רימון Author אוקטובר 21 2014, 14:33
    הרועה שלך (לפיד) הוא עז עיוורת

    כל התקוות של מחאת האוהלים התנפצו על חומת העיוורון של העז לפיד. הוא לא עשה דבר למענכם מאז היבחרו לרועה השולט.
    מה צריך לעשות?
    משבר הדיור – לבנות מייד תוך שנתיים 100 אלף דירות בלי חסמים ועדות ושאר הבלים.
    יוקר המחייה – ביטול מכסים על מוצרי יבוא מתחרים, ופקוח על המחירים.
    תשתיות – פרויקט לאומי לבנייה והרחבה של כבישים/ רכבות/ תחבורה ציבורית יעילים שגם אם אתה גר בב"ש או ק"ש תגיע לעבודה בגוש דן תוך 30 דקות.
    מיסוי מלא על כל הדירות למשקיעים ומשכירים כמו שיש מס הכנסה ומס על הבורסה.
    מענקי דיור רק למי ששירת ותרם למדינה 2-3 שנים מחייו ללא כל תמורה.
    תוך כ-3 שנים המדינה תיראה אחרת. ומה עושה העז לפיד ?
    זה כולנו יודעים.

    השב לתגובה
  9. יבגני ברעם
    יבגני ברעם אוקטובר 21 2014, 20:45
    הבעיה

    הבעיה- שחיתות, ביורוקרטיה ומונופולים. מי שמחויבות שלו לטפל בבעיות האלו- גורם אינטרסנטי, שהאינטרס היחד שיש לו- שהמצב ישמר.

    השב לתגובה
  10. שלום רימון
    שלום רימון Author אוקטובר 21 2014, 22:56
    יבגני יקירי - הרי כולנו יודעים מה הבעייה - אבל מה הפתרון ?

    כל הכבשים פועות מה…מה..מה..
    זו הבעייה של הדור הזה, הם רק פועים וממשיכים לנהור אחרי התיישים. מתי תשאגו די! מתי תמרדו בשיטה הרקובה של השלטון הקיים ? תעלו על ירושליים ותעיפו את התיישים מהממשלה. אתם לא חייבים להם כלום, אתם חייבים בראש ובראשונה לעצמכם, לילדיכם, לעתידה של מדינה שטוב לחיות בה.

    השב לתגובה
    • אודי
      אודי דצמבר 25 2018, 11:26
      המדושנים המלהגים

      הי רימון,

      הבעיה לא פחות הגדולה בעיני היא הבכיינות של בני גילנו המדושנים שמקשקשים את עצמם ולא נוקטים בצעד אקטיבי של מחאות או הפגנות.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור