JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

היושב במרומים מזיל דמעה

יחסי דת ומדינה – סוגיות שעל סדר יומנו

היושב במרומים מזיל דמעה צילום: Ely1 creative commons
דצמבר 08
10:00 2014

במדינת ישראל נקבעו יחסי דת ומדינה עם הקמת המדינה ובהשפעתו המכרעת של דוד בן גוריון. כתוצאה ממערכת יחסים זו הדת במדינת ישראל ממומנת מתקציב המדינה (משרדי הדתות, החינוך והכלכלה) ומנוהלת על ידי גופים חרדיים: רבנות ראשית, בתי דין רבניים ואורתודוקסיים (ציונות דתית).

רוב היהודים במדינת ישראל הם חילונים או חילונים למחצה (מסורתיים) או דתיים רפורמים וקונסרבטיבים. בפועל יוצא כי שירותי הדת במדינת ישראל ממומנים מכספי המסים של חילונים, שאינם נזקקים לשירותי הדת מרצונם החופשי, או של דתיים רפורמים וקונסרבטיבים, שאינם מקבלים הקצבה מהמדינה לשירותי הדת שלהם. על זה אמר פרופסור ישעיהו ליבוביץ' (דתי אורתודוקסי), אולי גדול התומכים בהפרדת הדת מהמדינה, "מנקודת השקפה דתית שממנה נראים היחסים הקיימים היום בין השלטון והחוק במדינה ובין התורה כמצב שיש בו משום חילול השם, בזיון התורה והרס הדת".

נבחן כמה נושאים הנמצאים על סדר יומנו הציבורי מנקודת ההשקפה של יחסי דת ומדינה. ראשית העלייה להר הבית. רוב הרבנים החרדים, כולל הרבנות הראשית, אוסרים את העלייה להר הבית מנימוקים דתיים של קדושת המקום וכדומה. רבנים אחרים אוסרים זאת גם מהנימוק של פיקוח נפש שדוחה כמעט כל דבר ובוודאי את העלייה להר הבית. ואחרים אוסרים זאת מנימוקים הלכתיים אחרים.

המדינה מגמגמת בנושא זה. מצד אחד היא תומכת בעליית יהודים להר הבית במסגרת הסדר הסטטוס-קוו עם ירדן, ומצד שני במסגרת אותו סטטוס-קוו היא אוסרת על יהודים להתפלל על הר הבית, וכל יהודי שרוצה לעלות להר הבית צריך לתאם זאת עם גופי המדינה האחראיים לנושא זה. חשוב לבחון נושא זה במבט רחב ומעמיק הרבה יותר. חלק לא מבוטל מהתומכים בעלייה להר הבית (כולל חברי כנסת) רואים בזה צעד ראשון לקראת הקמת בית מקדש שלישי. חלק מאותם אנשים כבר עובדים על תכניות אדריכליות של בית המקדש השלישי. המסקנה היחידה המתבקשת היא שבכוונתם להפוך את מדינת ישראל הדמוקרטית למדינה הנשלטת על ידי הדת, ובמקרה זה על ידי הדת היהודית האורתודוקסית. כשיהיה בית מקדש לא תהיה דמוקרטיה, ואם נלך עם זה עוד צעד קדימה – בית המקדש השלישי יחרב כמו שני קודמיו ועם ישראל ייכחד בדרך זו או אחרת. אלוהים לא היה אתנו בפעמיים הקודמות ואין שום סיבה שהוא יהיה אתנו בפעם השלישית, כשחורבן הבית השלישי ייעשה הן מבפנים על ידי מלחמות היהודים והן מבחוץ על ידי אומות העולם ובראשן האסלאם.

הנושא השני הוא חוק הגיור וחוק הלאום. חוק השבות, שנחקק בשנת 1950, קובע כי זכותו של כל יהודי לעלות למדינת ישראל, וההגדרה "יהודי" היא הגדרה רחבה ואינה הגדרה הלכתית . דבר זה יצר תסבוכות לא מעטות שלא נפתרו עד היום. חוק הגיור שעבר לאחרונה וחוק הלאום שנדון בימים אלה מחדדים את הבעיה. את מי כולל הלאום היהודי? האם הוא כולל בן לאם לא יהודייה או ספק יהודייה שחי את רוב חייו בארץ, התחנך בארץ ושירת בצבא? האם אדם זה שייך ללאום היהודי או שבגלל שהרבנות החרדית לא הכירה באמו כיהודייה אין הוא נחשב לבן הלאום היהודי? התשובה הדתית-אורתודוקסית ותשובת המדינה יהיו שונות בתכלית.

הנושא השלישי הוא יוקר המחיה. מרכיב מסוים במחירו של כל מוצר מזון המיוצר או משווק במדינת ישראל הוא עלות קבלת חותמת הכשרות של הרבנות הראשית (החרדית). אינני יודע מה מידת ההשפעה של מרכיב זה על מחיר המוצר (ואני בספק אם מישהו יודע). אני רק מניח כי תשלום משכורות למאות רבות של משגיחי כשרות בארץ ובחו"ל מהווה מרכיב מסוים במחיר המוצר, ומשולם ברובו מהמסים שמשלמים חילונים, שרובם הגדול לא זקוק לחותמת זו.

נושא נוסף שקשור לכך הוא שנת שמיטה. עלות הפגיעה בחקלאות ומחיר המזון המיובא למי שאינם מקבלים את שיטת היתר המכירה (קומבינה דומה למכירת כל החמץ של המדינה ערב פסח) ממומנים גם הם על ידי אותם חילונים, ששנת השמיטה מעניינת אותם כשלג דאשתקד. הוויכוח על היתר המכירה מתחדש בכל שנת שמיטה. השנה הגדיל לעשות הרב הצבאי הראשי, הוא דרש כי כל המזון לצה"ל יסופק לא מחקלאי ישראל אלא ייובא מחו"ל, וזאת בתירוץ כי הוא אינו רוצה להפלות בין החיילים החרדים (שעבורם מיובא מזון בכל מקרה) לבין שאר החיילים. ולא מעניין אותו מה יקרה לחקלאי ישראל ומהו המחיר שצה"ל יצטרך לשלם עבור זה. השבח לאל שדעתו לא התקבלה.

נושאי דת ומדינה ימשיכו להעסיק אותנו עוד שנים רבות. זאת בעיקר כי הדת הפכה לפוליטיקה דתית, ובפוליטיקה כמו בפוליטיקה הכול אינטרסים והיושב במרומים מסתכל ומזיל דמעה.

על המחבר / המחברת

Avatar

יעקב אורמן

בעבר עסק שנים רבות בניהול עסקי, כיום גמלאי ועוסק ביהדות על כל היבטיה.

4 תגובות

  1. ציוני
    ציוני דצמבר 08 2014, 11:43
    הפרדת דת ממדינה היא בעיה קיומית למדינה

    אני ממש מודאג מהכוון שמוליכים אותנו בעניין זה

    השב לתגובה
  2. עמוס
    עמוס דצמבר 09 2014, 12:20
    אתה צודק אז מה

    מה לדעתך עלינו לעשות

    השב לתגובה
  3. ישראל
    ישראל דצמבר 10 2014, 08:06
    העם הזה לא היה אף פעם "פשוט" ו"רגיל" - לטוב ולרע

    וקשה מאד, אם בכלל, לשנותו

    השב לתגובה
  4. אביעד חודאדי
    אביעד חודאדי ינואר 01 2015, 16:05
    טור חכם ועם זאת...

    ראשית אציין שסגנון הכתיבה הקולח היה לי לעונג. חבל שהניחוח שעולה מבין השורות הוא ביקורתי ומוטה מגמתית לכיוון אחד.

    שא ברכות.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!