JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

זמן הנשים

'שוויון מגדרי' – הנשים בשלטון והגברים בשדה הקרב

זמן הנשים אדמירלית מישל הווארד מהצי האמריקני צילום: United States Navy en.wikipedia.org
דצמבר 14
10:00 2014

אישה הייתה מועמדת להיות שרת ההגנה של ארה"ב. אישה אחרת היא מועמדת אפשרית לנשיאות ארה"ב. העולם מתקדם ל'זמן הנשים'. השוויון המגדרי שבזמן נשים זה, יתבטא בכך שהנשים יכהנו בתפקידי השלטון ויהיו העילית החברתית, ורוב הגברים ישרתו במרחב הציבורי הירוד.

במלחמת צוק איתן נהרגו שישים ושישה חיילים. כולם גברים. אך באופן חסר תקדים התעניינה התקשורת בעיקר במה שיש לנשים להגיד. הן היו המספידות, הן היו מחברות השירים, המתראיינות, האימהות, החברות, הארוסות. הן זכו לעמודי השער. האבות והאחים כמעט שלא היו קיימים.

כמה מפתיע, זה מה שהתרחש גם במקרה של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו. אז המדינה הכירה את שלוש האימהות. הן אלו שעמדו בחזית ההסברה בארץ ובחוץ לארץ. הן אלו שדעתן נשמעה. הן אלו שהתבקשו להביע את דעתן בעניינים שעל הפרק.

אחת האימהות אמרה קדיש באותו מעמד שאיחד את העם כולו, בניגוד גמור לרוח ההלכה. אך האפקט הציבורי היה גדול. כי בזמן הנשים יוותרו על ההלכה. והאבות? והאחים? כמעט שלא היו קיימים. התקשורת התעניינה דווקא במכתב האחיות. כאילו היה מדובר במשפחות חד-הוריות.

כי הרי אנו בזמן הנשים. יש להניח שהן ידליקו משואות ביום העצמאות. איתן ידליקו משואות גם אותן נערות שפנו במכתבים אל שר החינוך הליברלי. כמה שהוא חרד ממכתביהן. כמה חרד. נערות בנות שבע עשרה, האחת התלוננה על המורה לאזרחות והשנייה על מבחן הבגרות. לאיזו תשומת לב ציבורית אדירה הן זכו. איזו סגידה של שר החינוך להגיגיהן. ואילו היו הכותבים נערים בני שבע עשרה? כלום. אנו הרי בזמן הנשים.

אולי מי שזכתה בפרס נובל לשלום, בת שבע עשרה וכל העולם משתאה לה וכורע לה ברך, תוזמן גם היא להדליק משואה. האם יקשה להניח שהיא זכתה רק בגלל שהיא אישה?

כי כך ייראה השוויון המגדרי: הנשים יהיו שופטות, נגידות, שרות, חברות כנסת, נשיאות, מנכ"ליות ונשות תקשורת. הן ישלחו את הגברים לשדה הקרב. שרת ההגנה של ארה"ב תשלח לשם רק גברים. במאות אלפיהם. הם ייפצעו ואף ייהרגו.

ראשת העיר תשלח אלפי גברים במשאיות הזבל מדי בוקר. ומי יבנה את הערים, את הבניינים, את המנהרות, את המכרות, את הכבישים? מי שיישלח לשם על ידי הנשים – הגברים. כי זהו השוויון המגדרי בזמן הנשים.

גם השנה הן ידליקו את המשואות ביום העצמאות, כי הרגילו את האומה שזה זמן הנשים האולטימטיבי, כשתחתיהן קבורים מעל עשרים אלף הגברים. וזהו ביטויו של השוויון המגדרי שיהיה, הנשים בשלטון ורק הגברים במשאיות הזבל.

על המחבר / המחברת

דב הלברטל

מוסמך לרבנות. שימש ראש לשכת הרב הראשי לישראל. מרצה באקדמיה בתחום המשפט העברי.

8 תגובות

  1. עופרה
    עופרה דצמבר 14 2014, 12:41
    גאוני

    בגלל גברים כמוך אני לא אוהבת גברים

    השב לתגובה
  2. חיים
    חיים דצמבר 14 2014, 13:45
    כעת יקומו כל הנשים ה"צדקניות" ויזעקו

    אבל אין מה לעשות
    זאת המציאות
    אין מה לעשות
    נשים וגברים זה לא אותו דבר
    אי אפשר באופן מלאכותי לשנות את העובדות

    השב לתגובה
  3. אורמן יעקב
    אורמן יעקב דצמבר 14 2014, 15:44
    מי אם לא.........

    אינני מבין על מה מלין הרב הלברטל
    מי יספיד או יספר את סיפורם של הרוגי צוק איתן או שלושת הנערים שנרצחו אם לא אמותיהם נשותיהם או חברותיהם. מי הוא רוצה שידליק את המשואות ביום העצמאות אלה הממיתים את עצמם באוהולה של תורה

    השב לתגובה
  4. דנה מנור
    דנה מנור דצמבר 14 2014, 17:34
    זהו זמן הנשים!

    זהו זמן הנשים!
    זהו זמן הנשים מכיוון שסוף סוף הבינו גדולי האומה, הפילוסופים והחכמים כי הגיע הזמן להכיר בעובדה שנשים שוות ערך לגברים.
    את זמן הנשים הטלויזיוני, מר הלברטל, אתה בוחר לראות! אתה בוחר לראות רק את זמן הנשים מכיוון שהנוכחות הגברים שהיתה כאן מאז ומעולם לא נראית לך חריגה. ולא, אין יותר זמן נשים מזמן גברים, הן פשוט נמצאות שם עכשיו. וטוב שכך.
    זוכת פרס נובל, שמשום מה אתה מצר על זכייתה, נאבקה למען חינוך לנערות. היא נלחמה בדיוק בגלל אנשים כמוך, שלא חושבים שצריך שנשים ידעו יותר – אם ידעו יוכלו להתקדם חלילה….
    אתה מביע ביקורת על אם שאמרה קדיש על בנה. אתה מסיק מכך שלקחה מבן זוגה מקום של כבוד. חשבת אולי לרגע שבאותו מעמד העניקה אותה אשה גדולה מקום עצום של כבוד לבנה ולבן זוגה? היא נטלה בנטל הקדיש ועשתה זאת באמונה שלמה. היא לא אמרה זאת במקום האב, היא אמרה זאת ביחד איתו בשם המשפחה.
    אומה שלמה בוכה על ילדינו שנלקחו מאיתנו במבצע האחרון. אכן היו אלא רק בנים. אבל אלפי בנות סיכנו את חייהן ימים ולילות בלחימה שוטפת מתוך המדינה. מכירה באופן אישי עד מאד ילדה אחת יקרה לי מפז שלא ישנה משך כל תקופת הלחימה ובזכותה ובזכות חברותיה וחבריה, פעל חיל האויר (טייסים וטייסות) למען בטחוננו.
    זהו זמן הנשים ואולי הגיע הזמן – מכיוון שהעולם הבין שהמין אינו רלוונטי יותר. דרך המחשבה, שיתוף הפעולה, חדות הראיה המערכתית, העוצמה הפנימית, האמונה החזקה והידיעה שלכל אדם באשר הוא חולשות וחוזקות ללא קשר למינו, הם שמובילים אותנו הלאה.
    ואולי… אם היו יותר נשים בפרונט ובתפקידי ניהול והנהגה, היו פחות מלחמות ופחות ילדים מתים. וכן, אולי אז השיח היה יותר אינטליגנטי.
    מקווה מאד שגם אתה, אדוני הכותב תפנים זאת – מקווה מאד למען בנותך.

    השב לתגובה
  5. ד
    ד"ר עידית מאיה דצמבר 14 2014, 19:23
    האבולוציה והמיגדר

    אלפי שנים העולם היה בשליטה גברית מוחלטת. נשים היו ממשיכות המין (species), אך לא זכו לזכות הצבעה, הבעת דעה או לחימה או לזכויות בסיסיות הרבה יותר כמו זכות לדבר בפומבי ולהביע דעה או הזכות לגופן ולרכושן. באלפי שנים אלו העולם התקדם במישורים רבים לטובה וברבים לשלילה. אין שום יכולת לצפות מה תהיה התרומה של הנהגה נשית בעולם המדיני, הפוליטי, העיסקי והאקדמי אך תהיה זו תקופה מרתקת ומעניינת. כאישה אני סקרנית לראות מה ייקרה. אני בטוחה שהעשורים הקרובים יהיו מהמרתקים והחשובים בהיסטוריה של האנושות ואני מקווה לקחת בהם חלק.

    השב לתגובה
  6. שי ר.
    שי ר. דצמבר 14 2014, 20:48
    לא ברור לי למה אתם מעלים מאמר כזה

    אין לזה מקום

    השב לתגובה
  7. אמי
    אמי דצמבר 14 2014, 23:25
    מי מפחד מנשים מקוננות?

    רב יקר,
    במאמר חשתי פחד גדול מפני השתלטות הנשים על הנהגת מוסדות המימשל, הצבא והעסקים. לא ברור על מה אתה מלין כשבממשלה , בכנסת, בצבא, ובעולם העסקים, עדיין רבים המנהלים מהמנהלות והמנהיגים מהמנהיגות.
    נכון, רבות המקוננות מהמקוננים, ואולי ( אף פעם לא ספרתי ) מדליקות המשואות מהמדליקים, אבל עוד רחוק היום בו הנשים תשלוטנה בעולם , ולגברים תיוותר רק העבודה בזבל.

    השב לתגובה
  8. רבקה דותן
    רבקה דותן דצמבר 15 2014, 06:51
    הפליה מגדרית, הפליה אפירמטיבית ומה שביניהם

    שוויון מגדרי משמעותו אי הפליה בשל המגדר כשלעצמו. אין במונח כדי ליצור לגיטימציה הפוכה כלומר הפליה לטובת נשים. לפיכך ייתכן שהמאמר אירוני וייתכן שהכותב מקצין הדברים במכוון. בתהליך החתירה לשוויון מוכר גם המונח הפליה אפירמטיבית במסגרתו מפלים 'לטובה' קבוצה שעד כה קופחה. תהליך ההפליה האפירמטיבית אינו מתרחש בכל מה שנוגע לשוויון מגדרי שכן מגדר הנשים אינו זקוק לו כדי שיוכל להמצא בעמדה שוויונית למגדר הגברי.עמדת הכותב תמוהה ויש בה כדי להצביע על הסתייגותו של הכותב מהתהליך של שוויון מגדרי אות חוות נשים. הדברים גם תמוהים לאור העובדה כי הכותב אוחז בתואר 'רב' באשר הם אינם מתיישבים כלל עם עמדתה העקרונית של היהדות [להבדיל מיישום מסורתי של ההלכה היהודית במסגרתו 'זכו' הנשים לקיפוח ולאי שוויון].

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

שדות חובה מסומנים *

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!