JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הנאים השכנים בעיניך?

פני היישוב הקהילתי כפני המדינה

הנאים השכנים בעיניך? איור: דנה פינטו
דצמבר 21
11:04 2014

בשוכבו ובקומו מוטרד האדם. ואם אין איזו טירדה מתחת לכרית, ילך בשבילי היישוב למוצאה.

ביישובים הקהילתיים של הגליל, נביחת כלב היא טירדה מספקת ביותר למי שאין בכוחו לחפש. ומשנמצאה הטירדה – יש למגרה. לוקח האדם מקל, אך לא תרמיל – שכן נמצא הוא כבר בגליל – ויוצא לתור אחר הקולות שבראשו.

חיים גליליים ביישוב קהילתי, או לחלופין חיים קהילתיים ביישוב גלילי, אינם דבר של מה בכך. יש לדאוג ולטפח, לשמור ולשמר, לנכש ולגזום. התשלומים השוטפים אינם מספיקים בשביל הקסם הזה. על פי מקורות לא רשמיים (ויקיפדיה) יישוב קהילתי הוא "יישוב המבוסס על שיתוף חברתי". אך נדמה שבני היישוב אמנם משתפים הכול – אך לא את חבריהם. נראה שההעדפה הכללית היא לשתף את לוכד הכלבים ואת כחולי המדים. קסם בנוי על אחיזת עיניים, וככל שעוברות השנים המונח "יישוב קהילתי" הופך להיות בחזקת להטוט.

אז יוצא האדם עם מקלו ובגדיו המוזנחים. מכיוון שגם הוא סומך על אחיזת עיניים זו, הוא כבר אינו מלאה את עצמו בטיפוח ובשימור גופו שלו עצמו. מעדיף הוא לדמות את עצמו לגינתו היפה. הוזה הוא בדמיונו שריחה המתוק של הלואיזה, גזעו המוצק של הברוש, חוכמתו של עץ הזית ויופיה של הרקפת יסוו, ולו במעט, את דלדול גופו ואת דכדוך מוחו.

לעתים מגיעות רשויות החוק על שלל מדיהם ותפקידיהם על מנת לעזור לבני היישוב לעשות סדר בקהילה התוססת, אם מגיעים ביוזמתם ואם נקראו על ידי אחד התושבים. קל הרבה יותר לפתור בעיות בעזרת גורמים חיצוניים. סכמת החשיבה לפתרון בעיות מערבת אינטראקציה תרבותית בין הנצים רק לעתים רחוקות, ועל כן יש צורך בגורם שלישי מוסמך לפתרון בעיות אלו.

נביחות הכלבים וההיגיינה האישית הם רק דוגמאות ממכלול שלם. בתחילה היה נדמה כאילו היישובים הקטנים והאנשים שגרים בהם מרוממים במקצת מאחיהם העירוניים – אם מבחינת החינוך, אם מבחינת התרבות, השיח ההדדי ופתרון בעיות. המציאות הראתה שההפך הוא הנכון ופרצופו של היישוב הקהילתי כפרצופה של המדינה.

גם יוצאי הקיבוצים הביאו עמם מטענים מעברם השיתופי, ומעט מהרעות החולות של הקיבוצים הוותיקים דבקו באנשי היישובים, על אף היותם חפים מפרנוס הדדי. הפוליטיקה הפנימית סוערת, השיח אינו תרבותי ואינו הדדי והשיממון האישי גובר. ההרחבות ביישובים הפכו אותם לנדל"ן קהילתי, או בהתאמה לימינו – ח'ליפות קהילתית.

אז יתעורר האדם משנתו, ינער את בגדיו, ויחשוב.

האם הגיע הזמן לתרמיל ומקל?

על המחבר / המחברת

Avatar

עומר גרבר

סטודנט לפסיכולוגיה וניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב. חוטא בכתיבה למגרה.

13 תגובות

  1. עשור חנן
    עשור חנן דצמבר 21 2014, 16:36
    ללקק האצבעות!!!

    איזה כיף שיש לנו כותבים מוכשרים מהדור החדש !

    מצפה לכתבות נוספות

    תודה!

    השב לתגובה
  2. אורי חמורי
    אורי חמורי דצמבר 22 2014, 00:18
    נושא מעניין

    עומש, קודם כל כיף לקרוא את העברית שלך! תמיד אהבתי והינה גם עכשיו.
    המאמר שלך מראה על אולי סוג של הסתייגות מהחיים ביישוב הקהילתי ואני דווקא עדיין מאמין שאלו הם החיים הטובים ביותר אך על כל פנים, אני חושב שהיום כבר אין משמעות רבה כל כך לשיוך המקום בו אתה חי וגדל (קיבוץ/עיר/מושב) אלא כל החשיבות היא למשפחה ולחברה שמקיפה אותך במעגל הפרטי שלך. גם בעיר וגם במושב ניתן למצוא אנשים משני הכיוונים – טובים ורעים, וגם בעיר ניתן לעבד את העניין בדברים הרלוונטיים בחיים ו להתחיל להתעסק בזוטות (כמו נביחות הכלב של השכן מלמטה).
    לדעתי השעה לקחת תרמיל ומקל היא איתנו בכל שעה וכל אחד צריך מתישהו לנסות (רק אם בא לו/לה) ואם אתה מרגיש שזה הזמן בשבילך – קדימה, אל תסתכל לאחור.
    המשך לכתוב לנו איש יקר

    השב לתגובה
  3. אורית
    אורית דצמבר 22 2014, 00:33
    מקסים!!!

    אתה מוכשר!!!
    והכתיבה מיוחדת מאד !!!!
    מחכה בקוצר רוח לעוד …..

    השב לתגובה
  4. יגאל צור
    יגאל צור דצמבר 22 2014, 07:39
    מראה לישוב קהילתי

    מעיניך רואים איך אנו נראים …
    ומי אם לא בן הישוב הקהילתי שגדל וצמח בו , לראות ולתאר בכישרון .

    אהבתי לקרא ,
    התחברתי לתוכן ,
    ושאלת הסיום היא "שאלת המליון" …
    fly or Fight …

    השב לתגובה
  5. חגי.ח
    חגי.ח דצמבר 22 2014, 17:58
    לא מסכים ב100 אחוז

    תשמע קוקו יש בעייתיות לאחרונה עם לוכדים ושוטרים ואני באמת חושב שזה ביזיון אבל זה כמובן גם נובע מחוסר התחשבות של הצד השני בכל מה שקשור לרעש, מכוניות וכלבים. אני לא חושב שתושביי העיר דנים ומתענייינים בעניינים ברומו של עולם, נהפוכו. ובכל הקשור למראה חיצוני, כושר גופני, והגינה זה ממש לא מדוייק בהתחשב בכך שרוב התושבים עובדים רחוק ומחזיקים משפחות ועדיין בין לבין הולכים, רצים, רוכבים, שוחים ומטפלים בגינה שאין שום רע. שוב מסכים שקנטרנות וטרחנות מעלים סרחון אבל לא מסכים עם ההכללה.
    Love

    השב לתגובה
    • יונתן קורפל
      יונתן קורפל דצמבר 22 2014, 21:06
      הססתי אם לצנזר את תגובתך

      כל זאת בשל מילה אחת, לא תרבותית. אין אנו עורכים תגובות. מפרסמים או מוחקים. עד כה, למן תחילת פעילותנו, מחקנו שתי תגובות לא הולמות בלבד. בכדי להביע דעה מכובדת, אין צורך לפנות אל הכותב במילים לא נאותות. החלטתי בכל זאת לתת פרסום לתגובתך. תלמד אולי מכותב המאמר איך להביע עמדה כלשהי בצורה מכובדת.

      השב לתגובה
    • דידי
      דידי דצמבר 22 2014, 22:34
      קרא לאט לאט

      חגי ,נראה לי שהחמצת את הפואנטה!!! שב רגוע ותקרא לאט לאט …. ועכשיו?

      השב לתגובה
  6. עומר
    עומר דצמבר 22 2014, 23:29
    מסכים עם דידי

    תנסה לבחון את הטקסט כולו ולא להיתפס לדימויים.

    השב לתגובה
  7. חגי.ח
    חגי.ח דצמבר 23 2014, 11:40
    לא פספסתי את הפואנטה

    דבר ראשון. קוקו כמו הזמר ככינוי לחבר שלי עומר, לא קוקו כגינוי. אדון חבר המערכת.
    דבר שני, אני פשוט רואה התמקדות בבעייתיות מסויימת שגובלת בהתנשאות מצד הכותב מבלי להציג שום פתרון.

    השב לתגובה
    • דידי
      דידי דצמבר 23 2014, 14:21
      פתרון אתה מחפש?

      חגי ,אין להערכתי כוונת כותב המאמר לייצר פתרונות אלא להציף נושא בדרך ובזוית ייחודית ושנונה ! מקריאת תגובותיך אני מבין שאתה נמנה עם חברי הישוב ואולי אתה וכמוך הם חלק מהדילמות של התרמיל? מקל?

      השב לתגובה
  8. אבי ל
    אבי ל דצמבר 23 2014, 18:21
    היישוב היהודי בגליל

    לצורך האיזון, הייתי מוסיף ל"רשימת הביקורת" נושאים נוספים:
    – ההתיישבות של היהודים בגליל נתמכה וסובסדה בזמנו ביוזמתו של אריק שרון ז"ל במטרה לחזק את היישוב היהודי בגליל מול ההתרחבות של הגוש הערבי. בפועל, הרבה מאד מהמתיישבים היהודיים שכחו את זה ומשוכנעים שמטרתם לחזק את היישוב הערבי
    – ההתייקרות של הדיור בישראל לא מותנה כלל על ידי הערך של "הקהילתיות" של יישובי הגליל וחלק מתושבי הגליל עסוקים בהרפתקאות נדל"ן ובספירת הכסף בבנק
    – הניתוק הגיאוגרפי של יישובי הגליל גרם להם לפתח "מיני תרבות" וחלקם משוכנעים של"סנהדרין הגדול " שמכנס לעיתים את כל חברי היישוב, ישנם סמכויות על, המאפשרות להם (תחת הפרה הקדושה שנקראת "קהילה") לשנות חוקים ותקנות שקבעה מדינת ישראל, כולל אילו הדנים בפיקוח על כלבים

    השב לתגובה
  9. איזי בורנשטיין
    איזי בורנשטיין דצמבר 26 2014, 18:37
    הקיבוץ "המשודרג:"

    קבל לייק גדול, עומר!כתבת יפה, ממצא וקלעת בול!
    היישוב הקהיתי, לדעתי הצנועה, הוא מהווה מין קיבוץ "משודרג" בו הנך מפרנס את עצמך מבלי לקונן על כך ששכניך יוצאים ל"השתלמויות" אין ספור או ל"ימי בריאות" כמספר הכוכבים ברקיע. היות וחייתי שליש מחיי בקיבוץ הנני רואה את עצמי בר סמכה להכריז שתופעת "לפשפש במעשיו של שכניך" הינה תופעה בה התנועה הקיבוצית יכולה להתגאות בה. היות וחלק נכבד מתושבי הישובים הקהילתיים הינם יוצאי קיבוץ אך טבעי ש תופעה זאת גםתקבל את ביטאויה בישובים הקהילתיים.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!