JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • חברה
  •  » איך אפליה מגדרית שיבשה לי דייט פוטנציאלי

איך אפליה מגדרית שיבשה לי דייט פוטנציאלי

על פיטורין מחמת היריון

איך אפליה מגדרית שיבשה לי דייט פוטנציאלי עו"ד ורדית אבידן
יוני 28
09:30 2015

הטור הזה נכתב, בין היתר, כתוצאה משיחה טלפונית עם דייט פוטנציאלי. השיחה זרמה והייתה מהנה, עד כדי כך שהרגשתי נוח לשתף את המועמד בסיפוריהן של שתיים מחברותיי (בלי פרטים מזהים כמובן) המחזיקות בידיהן תואר שני בתחומן, מבריקות ומוכשרות באופן בלתי רגיל, אולם נכון להיום חסרות עבודה.

"מדוע"? הוא שאל. עניתי לו (כמובן בטון פמיניסטי, איזה מסכן): "מכיוון שהן העזו להיכנס להיריון במהלך עבודתן, ופוטרו בשל כך." ועוד הוספתי שמעבידיהן לא אמרו להן מפורשות שהריונן הוא הסיבה לפיטורין, אלא השתמשו בתירוצים מפולפלים ובתכנון אסטרטגי וכך מצאו סיבות אחרות (שצצו לפתע) לפטרן, שחלילה לא ייראה או שהן תחשובנה שהסיבה לפיטורין היא ההיריון.

בתמימותי (אני משתמשת במונח זה משום שאני תמיד מופתעת מחדש לגלות שהרוב דווקא לא חושבים כמוני) חשבתי שהמועמד יקלוט את הבעיה או יזדהה איתה, אך הוא אמר לי: "אז מה הבעיה, זה העסק שלו. זכותו לפטר אישה שבגלל הריונה תיאלץ לקחת חופשת לידה ולהפחית שעות עבודה. הוא עושה את מה שנכון לעסק שלו."

"אממ…", עניתי, ומיד עברתי לתחום שלי – משפטים: "זה בניגוד לחוק האוסר לפטר נשים מחמת הריונן. זו אפליה מגדרית." הוא אפילו לא הבין את המילה. והוא לא ויתר (לא ניסה להרשים, נקודה לזכותו), המשיך וטען: "נניח שבאופן פילוסופי אין חוק. אני לא מבין מה הבעיה. גורלן בידיהן וזכותן לבחור שלא להיכנס להיריון ולהמשיך לעבוד ולהתקדם בעבודה. וזכותו של המעביד לפעול לטובת האינטרסים שלו."

השיחה נמשכה, לא אלאה אתכם בפרטים. אבל התחלתי לתהות בעניין, בייחוד לאור העובדה שהנתונים הסטטיסטיים שנחשפו לאחרונה מלמדים שפיטורין מחמת היריון הם תופעה נפוצה ובבחינת מכת מדינה.

אז באופן פילוסופי, אם אין חוק (ממילא מסתבר שהחוק לא עוזר כל כך), מה בעניין המוסריות? מה עם תחושת צדק? הרי אם כל אחד היה פועל (לא אומרת שלא פועלים כך עכשיו) ללא הגבלה חוקית ולפי האינטרסים שלו, כאילו הוא חי לבדו ולא כחלק מחברה ובתוכה, באיזה עולם היינו חיים? היינו חוזרים אחורה למצב ששרר לפני מאות שנים, לתקופה שבה היו מעמדות ברורים, שבה גברים היו בעלי הכוח ונשים היו כלי המשמש להבאת ילדים בלבד. רגע… אולי בעצם מסתבר שאנחנו עדיין שם… אבל פשוט מסווים את זה יפה יותר?

האם עבור נשים יש רק שחור או לבן? ברור שכן! כי מה לעשות שהטבע בחר שאנחנו, ולא הגברים, נהיה אלו שנושאות את הילדים ומניקות אותם. לכן הבחירה בין להביא ילדים ובין להשתלב במקום עבודה ולהתקדם בו היא בחירה שונה משל גבר, שכלל לא נחשף לדילמות הללו.

אז יש שתי אפשרויות: אחת – את נכנסת להיריון ומקדישה את חייך לטיפול בילדים (כאילו אין אבא בתמונה), ומכיוון שגם היום "עקרת בית" זו מילה גסה, את מסתפקת בלעבוד בין 9:00 ל-16:00 ולהרוויח שכר שמכסה בדיוק את הגן הפרטי – כלומר כאילו עבדת בחינם. שנייה – את בעלת קריירה ואין לך ילדים, ואת בטח בכלל לא נשואה (אוי ואבוי… רווקה… עוד מילה גסה).

האם הדילמות האלו עולות אצל גבר? ברור שלא. המתווה של רובם ברור לחלוטין. רובם לא נאלצים לבחור בין דרך אחת לאחרת. ואם יש גבר שמקדיש את חייו לילדים, אז בטח אשתו בעייתית, איך היא עושה דבר כזה לבעל שלה… אז ה"בחירה" של האישה לא באמת טהורה, כי היא לא חפה מדילמות כמו הבחירה של הגבר. וזה, מועמד פוטנציאלי יקר, נקרא אפליה מגדרית.

למה אי אפשר לעשות את שני הדברים, אם נחפוץ בכך? למה אנחנו אלו שחייבות להתאים את עצמנו לעולם המתנהל בדרך הגברית? למה אי אפשר ההפך? העובדה היא שנשים נושאות את הילדים, ולא הגברים, ודווקא משום כך על החברה להתאים את עצמה אליהן. כדי שנשים לא תנשורנה ממעגל העבודה והתעסוקה, כדי שהן תוכלנה להתקדם למרות הרצון והדחף – הטבעיים ביותר – להקים משפחה.

עובדת בהיריון או אימא לילדים אינה מעמסה כלכלית, להפך, ידוע שאימהות עובדות טוב יותר משום שהן מקדישות כל דקה לעבודה עצמה (כדי לצאת מוקדם). ונוסף לכך, אם מעבידים או מעבידות ישכילו להבין את הדילמות של העובדות שלהן במקום לפטר אותן, הם יזכו בעובדות מסורות וטובות יותר, שתישארנה במקום העבודה שנים רבות. וזה, רבותיי וגבירותיי המעסיקים, הדבר הכי כדאי וכלכלי!

על המחבר / המחברת

ורדית אבידן

ורדית אבידן

עורכת מדור: חברה. עורכת דין אזרחית חברתית המקדמת שוויון ושינוי חברתי דרך המשפט. פעילה בארגונים חברתיים. פועלת למען זכויות נשים ואפליה בחברה.

15 תגובות

  1. רבקה גלבר קרפובסקי
    רבקה גלבר קרפובסקי יוני 28 2015, 10:03
    שוויון כתהליך

    נשים יכולות, בקלות ובפשטות, לפתח קריירה מצליחה, לצד קיום חיים פוריים ומלאים בתוך מסגרת משפחתית. אנו נמצאים בתהליך הנמשך שנים רבות, לכיוון קבלת הצרכים שלהן, לאור תפקידן המסורתי – תפקיד קסום ונפלא, הדורש מהן "קצת יותר" מהזכרים שבחבורה. אין ספק שעלינו להיות ערניות ופעילות בתוך התהליך. ברור לי שאנו בכיוון הנכון לקראת שוויון מלא בין המגדרים.

    השב לתגובה
  2. רוית
    רוית יוני 28 2015, 13:11
    חזון אחרית הימים

    ורדית, אני חושבת בדיוק כמוך הבעיה היא שבמדינתנו הקטנה (אין לי מושג מה קורה במדינות אחרות) אף אחד לא הפנים עדיין שאמהות הן עובדות יעילות ואפקטיביות יותר למקום העבודה. בתור אמא, שעובדת עד השעה 15:00 יש לי אחריות לסיים את עבודתי עד שעה זו ללא יציאה להפסקה , ללא בילוי חברתי בשעות העבודה , אכילת צהריים מול המחשב ובזמן העבודה אבל למי איכפת? לשמחתי, אני זכיתי בחברה שמעריכה את זה…אבל מה שקורה סביבי הוא ההפך הגמור. כבר כשאת מתחתנת ומחפשת עבודה את מרגישה את העיניים הצדות בראיון עבודה ששואלות בעקיפין "מה את מתכננת לשנה הקרובה?"
    " מה אני מתכננת? לעבוד!"
    אבל זה לא באמת מה שהמראיין שומע…

    השב לתגובה
  3. ג.
    ג. יוני 28 2015, 13:43
    כל הכבוד על העלאת הנושא חד וחלק

    בארץ מדברים הרבה ועושים מעט
    תראו כמה הרבה יותר טוב המצב בסקנדינביה
    בין היתר בגלל פחד ו/או אי נעימות של הגברות לתבוע עלבונן ולכן כל הכבוד

    השב לתגובה
  4. נועה
    נועה יוני 29 2015, 09:50
    הנחה ועוול לגברים

    שלום ורדית,
    מסכימה איתך מאוד באופן כללי – שוק העבודה חייב ללמוד לקבל נשים בגיל הפריון, להתמודד עם הקשיים וליהנות מהפירות.
    אבל אני חושבת שאת עושה לגברים הנחה גדולה ועוול גדול. הנחה – כי את לא דורשת מהם להיות שותפים לדילמות הקשורות לגידול ילדים. עוול – כי את חושבת שזה לא מעניין אותם.
    אבות רבים באמת מטילים את כל המעמסה על כתפי האם וממשיכים בקריירה ללא שינוי משמעותי. אם הם מגיעים הביתה להשכיב את הילדים לישון ויוצאים איתם לטיול בסוף שבוע הם, מבחינתם, אב השנה. מהאבות האלה צריך לדרוש יותר.
    אבל יש אבות רבים שרוצים להשתתף ומשתדלים להיות מעורבים. עבור אבות כאלו שוק העבודה אכזרי ותובעני, במידה רבה אפילו יותר מלנשים. לגבר אין פריווילגיה לצאת מוקדם כדי להיות עם הילדים, לקחת חופשת לידה, להישאר בבית כדי לטפל בילד חולה. אפילו אם הוא רוצה ואפילו אם החוק מאפשר. לגברים האלה צריך לעזור לדרוש יותר.
    אם אנחנו רוצים לשנות את שוק העבודה, אנחנו צריכים לשנות גם את היחס לאבות. משרת אב צריכה להיות מקובלת יותר. חופשת לידה לגבר צריכה להיות נפוצה יותר. אבות צריכים לרצות וצריכים לדרוש להיות חלק מהמשפחה, ואנחנו צריכות לדרוש מהם וצריכות לדרוש איתם.
    בהצלחה בדייט הבא…

    השב לתגובה
    • ורדית אבידן
      ורדית אבידן יוני 29 2015, 11:21
      אין הנחות

      תודה רבה על תגובתך למאמר..אני מסכימה איתך לחלוטין…ובאופן אישי.. כפי שאני עושה רבות במאמרי.. אביו של בני מעורב כמעט באותה המידה כמוני…בגידולו (ולצערי הוא מיעוט) והוא באמת סובל מפרצופים ממקום עבודתו כאשר הוא יוצא מוקדם או אם אמור להישאר עם הילד בבית… וזה הכל חלק מהתפיסה הבעייתית של התפקידים הגברים והנשים..זה אבסורד שחלק מהאנשים מבינים את זה אבל לא בעלי כוח בעלי תפקידים משפיעים…כגון בעלי חברות.

      השב לתגובה
  5. דור
    דור יוני 29 2015, 12:17
    להגיד בקול רם

    נגמר הזמן שבו היינו מנמיכות קול או מקבלות כל דבר בהכנעה. אנחנו צריכות להיות לפחות שוות. אלה שיודעות לכתוב, להתבטא,, שיש להן קשרים צריכות להעלות המסרים ואנחנו נתמוך בהן

    השב לתגובה
  6. ג.
    ג. יולי 14 2015, 11:33
    לנשים מגיע שיוויון נקודה

    ואנחנו רחוקים מאד מכך בכל המדינות וישראל היא במצב יחסית גרוע בתחום זה

    השב לתגובה
  7. ע.
    ע. יולי 30 2015, 11:20
    נכנסתי כבר למאמרים אחרים שלך

    ןןאןן
    כל הכבוד
    לי אין אומץ להיחשף בגלוי עם שמי ותמונתי
    תודה

    השב לתגובה
  8. נעמה
    נעמה אוגוסט 13 2015, 01:43
    ומה עם תפישת הנשים את עצמן?

    לדעתי זה חלק גדול מהבעיה

    השב לתגובה
  9. אהובה
    אהובה אוגוסט 16 2015, 12:07
    לדעתי הכל מתחיל בדת

    אם לנשים אסור להתפלל ביחד עם גברים והם צריכות לשבת רחוק, כל דבר אחר הוא פחות חמור

    השב לתגובה
  10. נ
    נ אוגוסט 30 2015, 09:28
    ומה במקרים הפוכים?

    אני גרוש עם ילד. רוב הנשים שאני פוגש נרתעות ממש. זה בכלל לדעתי לא קשר לעובדה שאתה גבר או אשה. זה קשור לתפישת העולם של הישראלים.

    השב לתגובה
  11. י.
    י. ספטמבר 28 2015, 17:33
    ועל גברים שמפוטרים בגגלל ריבוי ימי מילואים?

    אנחנו צריכים למחות נגד כל מי שפוגעים בו שלא בצדק ולא רק נגד מי שפוגע בנשים דוקא.

    השב לתגובה
  12. שלומי
    שלומי אוקטובר 11 2015, 11:24
    התנשאות מגדרית היא רק בעיה אחת

    להרבה בני אדם יש מחשבות פסולות ושליליות בהרבה נושאים ואולי אפילו קשים יותר מאשר הפליה מגדרית למה תמיד להתמקד רק בנושא הזה?

    השב לתגובה
  13. מיכאלה
    מיכאלה אפריל 28 2016, 00:54
    הרבה נשים מקבלות כמובן מאליו את נחיתותן

    אז אל תתפלאו שכך מתייחסים אליכן. אנחנו שוות בכל ואסור לוותר בכלום. רק כך נשיג שיוויון.

    השב לתגובה
  14. מירה כוכבי
    מירה כוכבי ינואר 16 2018, 19:44
    למזלנו נשים אמיצות מביאות את השינוי

    הנה כעת יותר ויותר מורסמות פותחות את הה וזה מעודד את כל היתר תמשיכו בדרך הגלויה והחדה והשיוויון יושג

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחברה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!