JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אנשי ברזל לא עשויים מכסף

מחיר מופקע בתחרות ישראמן

אנשי ברזל לא עשויים מכסף ישראמן אילת 2014 תמונה: רן צחור RUN TNT
אפריל 20
19:30 2016

אם יש דבר מרגיז במיוחד זה להבין שפשוט עובדים עליי ועל ציבור שלם. ציבור שלם שהוא ציבור שבוי והוא ציבור אנשי הברזל בישראל. בישראל יש תחרות אחת בשנה בלבד של איש ברזל מלא – ישראמן באילת, שמארגנת חברת "שוונג", ועוד שלוש תחרויות של חצי איש ברזל שמתקיימות במהלך השנה; שתיים מהן באזור הצפון ובארגון של שוונג, מתוכן אחת שהיא אליפות ישראל, ועוד אחת – בגן שמואל, הפקה שאינה קשורה לשוונג ושמאורגנת על ידי "גן ספורט".

ההיערכות, ההחלטות וההכנות לתחרויות מתחילות כשנה מראש בדרך כלל. הרבה ספורטאים בתחום הטריאתלון מציבים תחרויות אלה כיעד, ומדי שנה מצפים למייל שיגיע מהמארגנים בנוגע להרשמה לתחרויות – בעיקר לישראמן, שנחשבת חווייתית ומאתגרת במיוחד. במייל מצוינים פרטי ההרשמה ותנאי התשלום.

השבוע הגיע אותו מייל מיוחל, וכמו בשנים קודמות התברר כי המחיר בהרשמה המוקדמת לחצי-איש ברזל עלה, והשנה הוא כבר עומד על 870 ש"ח. זו עלייה קצת תמוהה ולגמרי מנותקת מהמציאות בסביבת ריבית אפסית ואינפלציה ששואפת לאפס. רק לשם השוואה, מחיר ההרשמה לחצי איש ברזל בגן שמואל עומד על כרבע מחיר, ב-2015 עמד על 230 ש"ח עם אפשרות להחזר מלא (לא ניתן היה להשיג אותם בעניין המחיר השנה, אבל סביר להניח שהוא לא יעלה בהרבה, כי המחיר ב-2013 היה 150 ש"ח).

מסתבר שבשוונג זה הפך לעניין שבשגרה – להעלות את המחיר בשיעורים ניכרים מבלי למצמץ. בדיקה קצרה שעשתה עורכת הדין קרן מרץ, שהיא גם אשת ברזל שהשתתפה בישראמן המלא שלוש פעמים ובחצי-איש פעמיים, מלמדת שהמחיר רק עולה מתחרות לתחרות, אפילו בלי לתת לקהל השבוי להתרגל למחיר ואולי גם לזיכרון לדהות.

מאז שנת 2011 – כאמור בסביבת ריבית אפסית, כשהריבית רק ירדה בשנים אלה ואיתה האינפלציה – המחיר זינק פי כ-2.5. בהרשמה המוקדמת לקראת התחרות של 2011, כשאז היה מעורב בהפקה יוסי מלמן יחד עם שוונג, עמד על 350 ש"ח בלבד. בשנת 2012 ההפקה עברה לידיים של שוונג בלבד, והמחיר בהרשמה המוקדמת עלה לכ-550 ש"ח. לקראת התחרות של שנת 2013 שוב עלה המחיר, והפעם ההרשמה המוקדמת עמדה על 650 ש"ח לחצי ישראמן. חלפו עוד שלוש שנים, והיום, בהרשמה המוקדמת הנמשכת שבועיים בלבד, המחיר כפי ששוונג קבעו עומד על 870 ש"ח, ולאחר מכן יאמיר ל-1100 ש"ח. מחיר ההרשמה המוקדמת לישראמן מלא ב-2016 היה 1150 ש"ח.

אם נבחן את המציאות בשטח, מספר המשתתפים לתחרות הישראמן עלה. מבחינת השטח עצמו, גם הוא לא השתנה – תוואי הדרך אותו תוואי, כך שהעלויות הקבועות לא השתנו משמעותית והן מתחלקות על יותר נרשמים. גם מספר נותני החסות רק עלה.

זאת ועוד, הארגון בשנה החולפת היה בעייתי משהו. לי באופן אישי נעלם מעיל יקר מתיק שהשארתי בשטח ההחלפה בין הרכיבה לריצה, כלומר השמירה לא הייתה מקסימלית, וכשניסיתי למצוא את האבדה לא ממש היה עם מי לדבר.

אם כך, מדוע שוונג מרשים לעצמם לנהוג כך, ושאלה גדולה יותר, מדוע אנשי הברזל מרשים לדבר הזה להתרחש על גבם ועל חשבונם? האם הכיס שלהם רחב כל כך? האם אין להם אמות מידה של מחיר ויכולת רציונלית להבין שמדובר במעשה לא תקין ולא מוצדק?

לא ברור. טוב יעשו שוונג אם יבהירו את הסוגיה כלפי אנשי הברזל באשר הם. כך יחזקו את הקשר ואת התקשורת בין הנרשמים לתחרות לבין המארגנים, בעיקר לשנים הבאות.

ואם תשאלו אותי אישית, במחירים כאלה אני מוותרת על התחרות המדהימה הזו. חבל, אבל יש גבול.

על המחבר / המחברת

דבי קאופמן

דבי קאופמן

עורכת: מדור ספורט. מרימת משקולות בעבר. מאמנת כושר וריצות ארוכות, עוסקת כיום בספורט טריאתלון וריצה. עורכת ויועצת תקשורת כלכלית, דירקטורית בחברה ציבורית ומנהלת תקשורת ופיתוח עסקי במוסד שמואל נאמן בטכניון.

34 תגובות

  1. ארז סלונים
    ארז סלונים אפריל 20 2016, 20:41
    צודקת

    צודקת. מסכים לגמרי

    השב לתגובה
  2. Ben hagay
    Ben hagay אפריל 20 2016, 21:16
    קדימה, איש ברזל חברתי

    לא ברור אם יש להם מונופול על אילת. כך או כך, צריך לייצר תחרות ויפה יעשו אנשי ברזל אם יקבעו תחרות "חברתית" מתחרה.
    או שהצביעו ברגליים.

    אלא שפריירים לא מתים. רק מתחלפים. ואם לא יעשה מעשה, ייגזר על חברי הקהילה לשלם ככל אשר המונופל ידרוש.

    השב לתגובה
  3. עמי
    עמי אפריל 20 2016, 21:51
    מחאה חברתית עם חשיפה מקסימלית

    להצביע ברגליים ולחשוף כמה שיותר לכל הטריאתלטים

    השב לתגובה
    • דבי קאופמן
      דבי קאופמן Author אפריל 20 2016, 21:54

      רצוי וכדאי, ובעיקר לא להירשם… זה לא בסדר וזה לא הגיוני בעליל…

      השב לתגובה
      • הקטור קוקייר
        הקטור קוקייר אפריל 21 2016, 17:52
        זה מה יש !!!! יקר ,לא קונים ,לא מתלוננים

        בישראל כמו בישראל !!!!דבי במקום לבדוק כמה עולה לארגן תחרות דומה ,יש או אין ספונסרים ,משטרה ,אישורים ,רק מתלוננים על העלות !!!! אבל רצים להירשם בחו"ל ,600 € רק הרשמה !!!! צער לי ,לא צודקת !!!! איש ברזל זה ספורט יקר !!!

        השב לתגובה
        • דבי קאופמן
          דבי קאופמן Author אפריל 21 2016, 17:55

          אין לי בעיה עם מה שאתה אומר. אני בעד שקיפות. אם לפני 4 שנים המחיר היה נמוך ב75% שיסבירו לי בדיוק איך זה שאז כן עם פחות נרשמים והיום פי 2.5 עם פי כמה נרשמים. כלכלה אני קצת מבינה. ובישראל כמו בישראל אין שקיפות והלקוח לא צודק… בהצלחה… תירשם. תהנה. בהצלחה.מהלב…ואגב מחיר מלא, הוא כמו חול (2500 שח), למותג שהוא עם כל הכבוד לא חול… אז גם אתה תבדוק את העצמך…

          השב לתגובה
  4. גילעד אברהם
    גילעד אברהם אפריל 20 2016, 22:39
    ארגון ומדידת זמנים לוקה בחסר

    ובל נשכח שחסרים לא מעט ספורטאים שבכלל לא נמדד להם הזמנים.
    אנחנו עשינו חצי בשלשה-נמדד זמן לשחיינית שלנו,יש לרוכב זמן יציאה ממשטח ההחלפה ו……… מסתבר שעד היום לא סיימנו

    השב לתגובה
  5. דני
    דני אפריל 21 2016, 08:28
    פראיירים לא מתים

    הכלל מאוד פשוט – אם יש פראיירים שמוכנים לשלם, יהיה חכם שימכור להם.
    אל תרשמו, כולכם נמצאים בקבוצות בפייסבוק – תחליטו כולם להחרים את הארוע עד שהמחיר לא ירד ל-400 ש"ח לחצי ו-800 למלא, ונראה אותם מקיימים את התחרות בלי משתתפים.

    השב לתגובה
  6. צחי
    צחי אפריל 21 2016, 08:43
    עד מתי?

    כי בישראל כמו בישראל.. הכסף עובר הרבה ידיים.. "הרבה שמן" והרבה משומנים בכל דבר ובכל תחום… עם ישראל לא חי.. עם ישראל פראייר וימשיך להיות הפרה הנחלבת של כל אנשי ההון והשלטון…

    השב לתגובה
  7. שרון קירשנבאום
    שרון קירשנבאום אפריל 21 2016, 14:39
    שרון

    מסכים עם כולם, אם כי תחרויות Ironman בחו"ל יקרות יותר.

    השב לתגובה
    • דבי קאופמן
      דבי קאופמן Author אפריל 21 2016, 17:47

      הכל יחסי ובהתאם למה שהרגילו. ייתכן והמחיר בחול גבוה יותר אבל זה לא רלוונטי. זה מותגים אחרים ובחול לא יעלו את המחיר כל שנה בעשרות אחוזים. מלכתחילה קבעו מחיר… ואגב מחיר מלא, הוא כמו חול (2500 שח), למותג שהוא עם כל הכבוד לא חול…

      השב לתגובה
  8. נעה כפרי
    נעה כפרי אפריל 21 2016, 15:02
    מחאת הקוטג' 2016

    מסכימה עם כל מילה. עושקים אותנו באופן כה ברור ושקוף, שאני פשוט לא מבינה איך אנחנו ממשיכים לתת להפקות האלו יד.

    השב לתגובה
  9. יאיר
    יאיר אפריל 21 2016, 15:10
    מרד צרכנים מיותר

    קשה שלא להסכים עם התחושה של דבי בגלל העלאת המחיר, אבל אין אף תחרותצאחרת בעולם שאפשר להירשם אליה בהרשמה מוקדמת ובוודאי שלא לאחר מכן במחיר הזה בדולרים.
    לא איירונמן, לא צ'אלנג' ולא אף אחת מהתחרויות המדינתיות האחרות.
    נדמה לי שהפעם הקריאה למרד צרכנים שגויה.

    השב לתגובה
    • דבי קאופמן
      דבי קאופמן Author אפריל 21 2016, 15:16

      אני משווה לישראל ולהתנהלות. אם נקודת הפתיחה היתה כפי שאתה מציג ניחא. אבל זה לא כך. אז אם משנים את הגישה והטקטיקה בגלל שרואים שיש שוק ושיש נרשמים, כדאי לבוא אל מול הצרכנים, להבהיר להסביר, להציג דוחות ולא פשוט להנחית.
      אגב חצי איש לא עולה יותר, ואיירונמן הוא לא מותג הישראמן. בכל זאת מותג ששנים מבסס את מעמדו והמחיר כמעט ולא משתנה…
      אנחנו רגילים כישראלים שנחיתים עלינו. זה לא לעניין.
      הייתי מקבלת את מה שאתה אומר אילו ההתנהלות היתה אחרת. אילו שוונג היו מציגים א הדברים בצורה אחראית כלפי כולם…
      וכדאי לא לשתוק בעניין וכדאי שיהיה דיון ציבורי כי אף אחד לא כותב על הדברים הללו, שוונג גם שולטים במדיה הזו, כזכור לך, וכנראה שבזכות זה הם עושים כרצונם…

      השב לתגובה
  10. גדי
    גדי אפריל 21 2016, 15:39
    קהל שבוי הוא בעייה

    קהל שבוי תמיד נמצא בבעיה ומעלים לו את המחירים ללא הצדקה. קהל שבוי יכול פעם אחת להשתחרר מכלאו ולמחות…

    השב לתגובה
  11. דני קמינסקי
    דני קמינסקי אפריל 21 2016, 16:17
    אני לא בענף

    אבל המאבק התמים שלך והחברתי והצודק ראוי לתמיכה. אל תוותרו.

    השב לתגובה
  12. קובי גטניו
    קובי גטניו אפריל 21 2016, 21:25
    לטריאתלטים יש הרבה כסף.

    סוף סוף מישהו כותב את האמת על המחיר המופקע של התחרות באילת.
    עליית מחירים לא ברורה ועל כלום,נוח לסחוט כסף מאיתנו הטריאתלטים כי מישהו חושב שאם אני קונה אופניים ב20,000 אז גם אפשר לשלם 1450 ש"ח על תחרות.
    זה מה שקורה שהמפעל של יוסי מלמן איבד את הנשמה ונשאר רק הכסף.
    אין ספק שתחרויות בחול הן יקרות יותר לדוגמא הצלנג רות עולה 2500 ש"ח אבל עם כל הכבוד לתחרות באילת, בגרמניה זו חגיגה עם 300,000 איש שמריעים לכל מסיים בכל הדרך לסיום.
    כל אחד יעשה את החשבון שלו,קשה לי לא להשתתף בתחרות באילת כי היא התחרות הישראלית היחידה למרחק המלא והיא התחרות הראשונה שעשיתי אבל לכל דבר יש גבול.

    השב לתגובה
  13. אורלי
    אורלי אפריל 22 2016, 07:56
    צודקת

    דבי את צודקת במאה אחוז, אני ביטלתי הרשמה בשנה שעברה והוחלט לא לאפשר לי להעביר את ההרשמה לשנה הבאה, לא ביקשתי החזר רק העברת ההרשמה, לא אפשרו לי ולכן החלטתי לא להרשם השנה. מניחה שזה לא ממש מענין את המארגנים

    השב לתגובה
  14. ניר רייכמן
    ניר רייכמן אפריל 22 2016, 22:09
    כמה קל לכתוב ביקורת

    כמה קל להקליד, ככה קשה לארגן תחרות.
    מתלוננים על המחיר בארץ ורצים לשלם בחוץ.
    כמה קל להציג את עליית המחירים באחוזים מבלי להתייחס לעלות ההפקה לשדרוג התחרות ואת החוויה.כמות ההכנסות מחסויות מתנדבים ועוד.
    רוצים הפקה ברמה גבוהה, שטיח מדידה בכל מקום, חולצה, גביעים לעשרות קטגוריות ומתנות שוות בשקית אבל בוכים על המחיר.
    בקיצור רוצים מוצר טוב , אבל רוצים לשלם עליו.
    מציע לכל המבקרים להיות פעם אחת בצד השני של ההפקה ולהבין, כמה השקעה, כמה אנשים טובים עומדים מאחורי המפעל הזה ומפעלים דומים.
    גילוי נאות, עבדתי בישראמן במשך שנתיים.
    חג שמח, ניר

    השב לתגובה
    • דבי קאופמן
      דבי קאופמן Author אפריל 22 2016, 22:37

      רוצים שטיח שאכן ימדוד. לא מדד הכל. לפחות לא אצלי. רוצים שהציוד יישמר יותר- נעלם לי מעיל אסוס יקר אש, בשטח החלפה t2. יכלו לגנוב כל מה שרצו בסיום. לא היה עם מי לדבר בשוונג. שבועיים ניסיתי. רוצים הסבר על עליית מחירים פי 2.5 תוך 4 שנים. כן. רוצים. עבודה טובה זה קשה בכל תחום. בהצלחה. מבינה מאוד את התסכול שלך. תבין גם את שלנו… בהצלחה.

      אגב. לא קל להקליד. ממשלא. זה לא בקלות דעת. הישראמן היה אתגר שניהניתי בו מאוד. צר לי על יחס המארגנים ללקוחות שלהם.

      השב לתגובה
  15. מייקי כץ
    מייקי כץ אפריל 23 2016, 17:20
    תגובה לדבי על מחירי התחרות

    דבי שלום ! בתור חבר הועדה המארגנת ומנהל מקצועי של התחרות ברצוני להגיב לכמה נקודות.
    עד כמה שישמע התחרות הזאת אינה מרוויחה כסף ואפילו מפסידה. הסיבה לכך היא העדר ספונסרים. דמי המשתתף אינם יכולים לכסות אפילו 40% מעלות התחרות. ולכן העלאת דמי המשתתף הינה הכרח על מנת לצמצם הפסדים. לא ניתן לקיים תחרות בהיקף כזה עם כמות משתתפים שעולה ועולה ללא תוספת אמצעים לוגיסטיים לחסימות ( מחסומים ) משאיות לשינוע, מלגזות , כ"א ועוד. רק ההוצאות הלוגיסטיות באירוע כזה עוברת חצי מיליון ש"ח. שלא לדבר על הוצאות שיטור, כ"א, מדידות זמנים , מתנות אביזרים לספורטאים.
    גיוס חסויות לספורט עם תפוצה כל כך קטנה( לנו זה נראה כדאי אבל למפרסמים לא כל כך)הינו בעייתי. ההעלאה האחרונה ב 150 שיקוזזו למי שלן בישרוטל הינה ניסיון לעמוד בתנאים של ישרוטל על מנת לשמר את החסות שלהם ולא איך להוציא עוד 150 ש"ח, כי הרי אם לא ישכרו חדרים ברשת במחיר שכדאי הם לא יתנו חסות.
    אין הרבה גופים שיכולים לקחת ולהרים אירוע כזה וכל גוף שינסה יתקל באותם הבעיות.
    אלו הסיבות שבגינם מחיר התחרות עולה ועוד יעלה.
    דרישות הבטיחות והרישוי עולות כל שנה וכוללות: מהנדסי בטיחות, מהנדסי תנועה, אבטחת תנועה, הליך רישוי וסקר סיכונים.
    כמות המשתתפים הגדולה מחייבת כל שנה בחינה מחדש של מקומות הערכות וכל שינוי גורר הוצאות של עשרות אלפי שקלים.

    השב לתגובה
    • דבי קאופמן
      דבי קאופמן Author אפריל 23 2016, 20:55
      ישראמן

      מייקי תודה על התשובה. ובכל זאת היה ראוי ששוונג יעדכנו את המשתתפים – הלקוחות שלהם, שזה המצב. שיעשו מעין הרמת מסך להראות שזאת הדרך. שאין ברירה. להעמיס גם 150 שח לבתי המלון למי שאינו מעונין ללון ברשת, או למי למשל שאילתי, זה אלמנטרי. גם ההתנהלות בתחרות היתה קצת בעייתית מבחינת הקפדה על ציודים. (שוחחנו על כך). שבועיים ניסיתי להבין אם יש דרך לבדוק אולי המעיל שלי נמצא ענתה לי בחורה שפשוט נפנפנה אותי כאילו אני חייבת לה משהו. אבל לא חשוב. מעריכה את התשובה שלך. אחליט איך להתנהל בעתיד ואם לקחת חלק בתחרויות של שוונג. מלא הצלחה…
      תודה, דבי

      השב לתגובה
  16. רינה
    רינה מאי 20 2016, 08:02
    מה ניגמר?

    השיירה עברה או שקרה משהו?

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בספורט

יתר המאמרים במדור