JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • במה
  •  » ג'אז מעורב בגוספל ומתובל במוזיקה קלאסית

ג'אז מעורב בגוספל ומתובל במוזיקה קלאסית

סיירוס צ'סטנט בסדרת ג'אז חם

ג'אז מעורב בגוספל ומתובל במוזיקה קלאסית Cyrus Chestnut צילום: Tore Sætre commons.wikimedia.org
מאי 04
19:30 2017

מופע חודש מרץ בסדרת ג'אז חם במוזיאון תל אביב היה זה של נגן הפסנתר האמריקני סיירוס צ'סטנט (Cyrus Chestnut), אמן ג'אז שכדאי בהחלט להקשיב למוזיקה שלו. בערב זה הופגנו יכולות גבוהות ומיוחדות.

אחת התכונות הבולטות שיושמה הייתה היכולת למזג ולבחוש בין סוגי מוזיקה שונים. ג'אז עם גוספל, ג'אז עם מוזיקה קלאסית של שופן, שיר של אלביס עם שיר ילדים וכן הלאה. בעיני אחדים זה נראה מאולץ ומלאכותי. אני אהבתי. בעיניי, גם אם יש קשיים, השבירה של המוסכם היא חוליה חיונית בג'אז האמתי.

סיירוס הנו כבד גוף, לכן כמעט שאינו מש מהפסנתר. הוא גם ממעיט לדבר ועושה זאת בקול מינורי. אולם אצבעותיו ונשמתו מרחפות בקלות רבה על קלידי הפסנתר, תוך שהוא מפיק ביצועים מורכבים. כשאין מעמידים במרכז משחק ודיבורים, המוזיקה היא שעומדת למבחן, ואני נהניתי מאוד. מצאתי בנגינתו יכולות ביטוי מקוריות ואף כושר אלתור אמתי, תופעה שלצערנו התמעטה מאוד בג'אז המסחרי.

המופע נקרא: "סיירוס צ'סטנט מנגן אלביס פרסלי". אמנם נוגנו כמה יצירות ידועות של אלביס בעיבוד ג'אז מעניין, אולם המסה שלהן לא הצדיקה בעיניי את הכותרת האמורה. מה עוד שהחיבור שלהן ליתר היצירות כלל לא היה ברור. הבאת היצירות האמורות ברצף אולי הייתה משנה את התמונה.

את האמן המוביל לווה הרכב מקומי רזה, שכלל נגן בס ומתופף. מיעוט הנגנים, שנראה לי מראש כלוקה בחסר, דווקא הוכיח את עצמו. כך נותרה הבמה בשליטה מלאה של הפסנתרן המיוחד. שני הנגנים המלווים נותרו בצל. אהבתי את העובדה שהליווי, כולל זה של המתופף, לא היה רעשני מדי, כפי שנהוג ביותר מדי מקרים. לי אישית הייתה לעתים בעיה עם השילוב של חברי ההרכב האמור, בינם לבין עצמם ובינם לבין המוביל.

לסיירוס צ'סטנט רקע של נגינה בכנסיה עוד מימי ילדותו. הוא בעל תואר במוזיקה מהאוניברסיטה היוקרתית ברקלי, והופיע בעבר עם מוזיקאים נודעים, כגון ג'ון הנדריקס, וינטון מרסליס, בטי קרטר, דיזי גילספי, טוני פלנאגן, צ'יק קוריאה, בט מידלר והרשימה עוד ארוכה. המוזיקה והאמונה הדתית שלובים אצלו.

על הזמרת האורחת שעלתה לבצע עם סיירוס יצירה אחת, אפשר היה לוותר. בשל היצמדותו של האמן לכיסאו, היה נכון יותר להושיבו בדרך שלא יימצא בגבו לקהל. האולם היה גדוש עד אפס מקום. הקהל אהב את המופע והביע זאת בתגובותיו. לקראת הסוף הקהל, המבוגר ברובו, הצטרף בהנאה, בשירה ובזמזום לשיר ידוע של אלביס. המחווה של ההדרן לצלילי "שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא", הייתה נחמדה ואנושית.

מופע זה היה חוליה נוספת בסדרה "ג'אז חם", שאליה יש לנו מינוי כבר שנים רבות. יש בסדרה הופעות טובות, אחרות מוצלחות פחות, אבל בסך הכול נבנית פה חשיפה חשובה לסגנונות ולאמנים מחו"ל. ההרכב המלווה הנו תמיד ברובו ישראלי. מה שבוודאי תורם לשמירה על חיות ענף תרבותי זה. זהו נתיב כמעט יחיד ליהנות מסוג זה של מוסיקה, שכן האפשרויות אינן מרובות במקומותינו. המופעים בסדרה, ואפילו הופעות החימום של כיתות מוזיקה מבתי ספר תיכוניים שמתקיימות באכסדרה, בהחלט עוזרים לספק את הצרכים, שלי לפחות, בגזרת אמנות זאת שאני כל כך אוהב.

על המחבר / המחברת

יונתן קורפל

יונתן קורפל

עורך ראשי, עורך מדור: IT, עורך מדור: בארים ומסעדות. מנכ"ל חברות IT בארץ ובחו"ל בעבר ובהווה מרצה באקדמיה ו-דירקטור בחברות ציבוריות.

תגובה אחת

  1. נעמי פלג
    נעמי פלג מאי 05 2017, 13:37
    גם אנחנו בסידרה

    נהנים מכל מופע

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

שדות חובה מסומנים *

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בבמה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!