JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • במה
  •  » אישה, גבר ומתח בין הגבוה לנמוך

אישה, גבר ומתח בין הגבוה לנמוך

ההצגה "הדלת ממול", תיאטרון החאן

אישה, גבר ומתח בין הגבוה לנמוך כרמית מסילתי-קפלן צילום: Michael Cohen commons.wikimedia.org
נובמבר 09
08:44 2014

קהל שוחרי התיאטרון התל אביבי זכה לאחרונה להצגה מבית היוצר של תיאטרון החאן הירושלמי, תיאטרון הידוע באיכות המחזות שהוא מעלה. מדובר בהצגה "הדלת ממול" שהוצגה בבית ציוני אמריקה.

ההצגה עוסקת בסיפור הבנאלי מעט של התאהבות. אישה פוגשת גבר. גבר פוגש אישה. שניהם גרים באותו בניין ולמעשה שכנים לקומה. היא פסיכולוגית בעלת לשון חדה ומתריסה. הוא מקדם מכירות של יוגורט (מוצר די בסיסי בהשוואה למילקי המדובר כל כך בזמנים אלו), שפתו מתוחכמת הרבה פחות, ישירה וכנה הרבה יותר. שניהם בודדים, שניהם מחפשים: קשר, בן זוג, כל דבר שאפשר ליצור בו דיאלוג. אם במילים (האישה, מילים הן הרי כלי עבודתה) אם בתנועה (הגבר, אוהב לרקוד בחדרו).

המפגש הראשון בין השניים מתרחש כאשר האישה דופקת על דלתו ומבקשת ממנו להנמיך את המוסיקה שלצליליה הוא מרקד בחדרו. האינטראקציה הזאת מיד הופכת לעימות מילולי. האישה מתפלצת לשמוע שהוא מקדם מכירות של יוגורט ובו בזמן שומע את המוסיקה הגאונית של המלחין ברוקנר. והוא, בשיא הפשטות, לא מבין את הקשר, וזו תחילתה של מערכת יחסים בין שני הגיבורים שהמאפיין אותה לאורך כל המחזה (כשעה) הוא המתח בין הגבוה לנמוך.

הפסיכולוגית אמנם מדברת גבוהה גבוהה, אך דמותה לחוצה עד להתפקע. היא ממש זקוקה לפסיכולוג בעצמה. כרמית מסילתי-קפלן מיטיבה לשחק אותה בבגדיה ההדוקים ובנעלי עקב, בתסרוקתה האסופה ובזוג משקפי הראייה אשר על אפה.

הגבר נינוח ומשוחרר הרבה יותר ממנה, מתרגל נשימות ויוגה ובהמשך מסתבר שקרא את כתביה של מרגרט דיראס (הספר "המאהב" שזכה בפרס קונגור והתסריט של "הירושימה אהובתי" של אלן רנה מ-1959 הם חלק מיצירתה). אבל זה מוביל לעימות נוסף כיוון שמתברר שהפסיכולוגית איננה מעריכה את דיראס.

השימוש בסופרת המצויינת הזאת בא לחזק את המתח בין הגבוה לנמוך, להעצים אותו ומיד אחר כך לרסק אותו. בהפוך על הפוך. כנראה ששמעתי במחזה את המשפט שכל כך קולע לתוכנו: "כדי שתתעניין בי יש צורך שאדבר איתך על אודותיך" (ציטוט מתוך ספרה של דיראס "סכר נגד האוקינוס השקט" 1950).

ההצגה מתרחשת על במה מינימליסטית מאוד. התפאורה כוללת שתי דלתות הצבועות בכחול ובאדום ומולן דלת המעלית. כל צד של הבמה מתאר דירה: כורסה, ספה ולפטופ של כל אחד מהם. דרך הרשת הם מנסים את מזלם בחיפוש אחר בני הזוג המושלמים.

במהלך ההצגה משתמש המחזאי לאקאן (שהוא נכדו של ז'אק לאקאן, הפסיכואנליטיקאי המפורסם) ברפרור שבא מתוך הטקסט המקורי כדי לומר לנו, הצופים, שאנו רואים כאן רק אילוזיה. שבעצם אלה רק מילים, רק משחק, רק תיאטרון. שיש אולם, שבו ישובים הצופים, וישנה במה, וישנו אותו קיר רביעי שאינו נראה המפריד ביניהם.

לסיכום: הצגה קטנה, תרתי משמע, מהנה מאוד. דיאלוגים שנונים, משחק מצויין ובימוי נכון.

שם ההצגה: "הדלת ממול"

מאת: פאבריס רוז'ה לאקאן

בימוי: ארז שפריר

שחקנים: לירון ברנס וכרמית מסילתי-קפלן

תיאטרון החאן ירושלים

על המחבר / המחברת

Avatar

מרגלית ליפמן

בוגרת אמנות, תאטרון וקולנוע, אוניברסיטת ת"א. הוציאה לאור את ספר הילדים "פעם".

2 תגובות

  1. רוני
    רוני נובמבר 09 2014, 18:35
    דלת.... שוב

    הדלתות משתלטות עלינו…
    עושה חשק לראות את ההצגה,
    למרות שבנראה אין אפשרות לאבד את הריכוז במהלכה ….

    השב לתגובה
  2. מרגלית ליפמן
    מרגלית ליפמן נובמבר 10 2014, 00:27
    ועוד יהיו דלתות

    תגובה מעניינת.
    כדאי לראות!

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בבמה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!