JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • הגיגים
  •  » דברים מופרכים שמקורם בשטחיות ובקלות דעת

דברים מופרכים שמקורם בשטחיות ובקלות דעת

ההיסטוריה מפריכה את דבריו של האלוף גולן

דברים מופרכים שמקורם בשטחיות ובקלות דעת אלוף יאיר גולן צילום Mike Moore Federal Emergency Management Agency commons.wikimedia.org
יוני 07
09:30 2016

דברי סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן הממו אותי כאשר ראיתיו מדבר בזמן אמת בשידור טלוויזיה. הוויכוח הציבורי שעוררו דבריו ממשיך להתנהל גם היום, שבועות אחרי שנאמרו. הרושם הוא שהוויכוח רק הולך ומתעצם בד בבד עם הנזק שהוא גורם למדינת ישראל הן בזירה הפנימית והן בזירה הבין-לאומית.

כמו כל עם ישראל אנוכי רואה תכניות טלוויזיה וקורא בעיתונות על מה שמתחולל, בעשורים האחרונים, בין הנהר לים. אני ער לתופעות השליליות אשר מיעוט יהודי חמום מוח ובטל בשישים מעולל ביהודה ושומרון ואף בתוך הקו הירוק. עם זאת, כהיסטוריון היה לי הרושם שאני מבין, לפחות חלקית, את התנהלות המשטר בגרמניה לפני 70, 80 ו-90 שנים, כפי שפירט האלוף בדבריו. על כן נדהמתי כששמעתי את הדברים, ומתוך כך התעורר בי הדחף לבדוק שוב את הרקע ההיסטורי של המשטר הגרמני בתקופה שציין האלוף. זאת לצורך ההשוואה עם מה שקורה כיום בין הנהר לים וכדי להיווכח – האומנם כצעקתה?

גרמניה איננה אומה עתיקה. עד 1806 היו השבטים הגרמניים-טבטונים מאורגנים במסגרות רופפות של מאות נסיכויות במה שהוגדר על ידי ההיסטוריונים כ"האימפריה הרומית הקדושה", אימפריה שהתנהלה במשך כאלף שנים ביחידות פוליטיות פיאודליות. במשך הזמן התארגנו חלק מהנסיכויות הללו בקונפדרציה שכונתה "הרייך הראשון". נסיכויות אחרות ניהלו ביניהן מלחמות דמים אכזריות שבהן האריסים שילמו בקרבנות ללא ספור בעת שאותם הנסיכים שניצחו במלחמות השתלטו על שטחים חקלאיים שהיו המקור העיקרי להתעשרותם. הנסיכים שהובסו במלחמות, נסוגו ואיבדו מעושרם התארגנו מחדש, בבריתות אד-הוק, וכעבור זמן פתחו במלחמות חדשות – וחוזר חלילה. כך במשך כמעט אלף שנים. כאן אפוא נטמן זרע הפורענות הראשון שממנו צמחה והתפתחה המפלצת הנאצית.

המהפכה הצרפתית (1789) הכניסה ממד חדש לפוליטיקה האירופית. חופש, אחווה ושוויון היו מושגים שבישרו את התחלת סוף עידן הפיאודליזם. 17 שנים לאחר מכן (1806) כבש נפוליאון את שטחי גרמניה של היום והקים את "קונפדרציית הריין", שמנתה 30 "פרובינציות", במקום יותר מ-350 נסיכויות. כך בעצם הוקמה לראשונה התאגדות של שבטים דוברי גרמנית תחת שליטה צרפתית. חבלי אלזאס ולתורינגיה נקרעו מגרמניה והועברו לשליטה צרפתית. השלטון הצרפתי גבה מסים מהגרמנים והדבר כמובן עורר מרירות רבה ותחושת נחיתות בקרב הגרמנים. כאן נטמן זרע הפורענות השני שהצמיח את המפלצת הנאצית.

כחמש שנים אחר כך הובס נפוליאון (ווטרלו). בשנת 1814 התכנס קונגרס וינה ובו נקבע סדר פוליטי חדש באירופה. 30 היחידות הפוליטיות שנוסדו על ידי נפוליאון לא התפרקו. הן נותרו על כנן כמדינות עצמאיות ואף חתמו ביניהן על חוזה הגנה משותף, כאשר פרוסיה, היחידה הדומיננטית מצפון מזרח, תפסה עמדה מובילה. במשך כחמישה עשורים התפתחה הברית הגרמנית. חוברה "חוקה גרמנית". הברית צברה כוח צבאי ותעשייתי. הייתה זו תקופת הנאורות והמהפכה התעשייתית, שחדרה מבריטניה ליבשת אירופה. ב-1848 התחולל "אביב העמים". והנה ב-1862 התמנה גרמני קשוח ושמו ביסמרק ("קנצלר הברזל") לראש ממשלת הקונפדרציה הגרמנית. הוא המשיך לנהל מלחמות בצפון ובדרום הפדרציה. ב-1870 ניצחה גרמניה את צרפת בקרב "סדאן" והשתלטה על חבלי אלזאס ולתורינגיה.

שנה לאחר מכן (1871) הקים ביסמארק את "גרמניה הגדולה" – הרייך השני – ובנה בברלין את המטה הכללי הגרמני, שהפך למוסד החזק ביותר באירופה היבשתית. הוא בנה צבא ענק, תעשייה כבדה ומשטר צנטרליסטי וטיפח את המיליטריזם כדרך מדינית שמטרתה להשליט את גרמניה על אירופה. ביסמרק גם התחיל להבין שהקולוניות מביאות עושר עצום למעצמות כאנגליה וצרפת, ולפיכך התחילה גם גרמניה להתנחל במושבות מעבר לים. העימותים שנוצרו במושבות גרמו לביסמרק לכנס בברלין ועידה בהשתתפות כל מעצמות אירופה וארצות הברית, על מנת לחלק ביניהן את שטחי המושבות ולמנוע מלחמות בין מעצמות אירופיות בעולם השלישי. גרמניה הייתה בשיאה (זו גם התקופה שבה התיישבו הטמפלרים בארץ ישראל). הלאומנות הגרמנית גאתה. הגזענות הרימה ראש ("דויטשלנד אובר אלס"). כאן נזרע זרע הפורענות השלישי שהצמיח את המפלצת הנאצית וכאן התחילה הגלישה לעבר מלחמת העולם הראשונה.

גרמניה שוב הייתה גורם מרכזי במלחמת העולם הראשונה. במלחמה זו, שהתאפיינה באכזריות רבה ובהרג של כעשרים מיליוני בני אדם, השתמשו הגרמנים בגזים לראשונה. בסופה גרמניה הובסה. בחוזה ורסאי היא הושפלה עד עפר. חבלי אלזאס ולתורינגיה נקרעו ממנה. כך גם חלקים במזרח ובמרכז אירופה.

בגרמניה החל להתפתח משבר כלכלי עמוק מאוד והמשבר הואץ בשל המשבר העולמי שהחל בארצות הברית בשנת 1929. האבטלה בגרמניה הגיעה לעשרות אחוזים והאינפלציה למאות אחוזים. בגרמניה פנימה החל להתפתח משבר חברתי. התלכדות כנופיות. מעשי שוד ורצח. כאוס פוליטי. על רקע זה צמחה והתפתחה מפלגה נציונאל-סוציאליסטית בהנהגת גאון-מטורף, אדולף היטלר ימ"ש. כאן כבר נבטו זרעי הפורענות והצמיחו, במשך 12 השנים הבאות, מפלצת נאצית שמפעלותיה הנפשעות הביאו למלחמה שתבעה את חייהם של כ-50 מיליון בני אדם וגרמה להרס בממדים ללא תקדים.

המפלגה הנאצית השתלטה בכוח על הפדרציה הגרמנית תוך ביצוע אין-ספור מעשי רצח של מתנגדים מבית, הצתות, הרס, שריפת ספרים והחדרת תורות גזעניות שהטיפו להשמדת יהודים, צוענים, נכים וחולים, קומוניסטים ומתנגדים פוליטיים אחרים. במשך 12 שנים – מ-1933, כשהיטלר התמנה לקנצלר (בדיוק אותה המשרה שבה כיהן ביסמארק), עד 1945 ותבוסת הנאציזם – בוצעו בגרמניה עצמה ובארצות אחרות שהצבא הגרמני כבש פשעים נגד האנושות בכמות ובחומרה שכמוהם לא נראו מעולם. הדברים ידועים.

כל זה קרה, כדברי האלוף גולן, לפני 70, 80, ו- 90 שנים. זאת על הבסיס שהוקם על ידי ביסמרק בכוונת מכוון בשלהי המאה ה-19. זאת בצורה מדינית-ממסדית מאורגנת. תוך טיפוח אידאולוגיה נאצית-ייחודית ותוך שימוש באמצעים להרג המוני-תעשייתי.

עכשיו קם אלוף בצה"ל ומעז, בעזות מצח מתוך בורות זועקת לשחקים, לומר לנו ולכל מי שיצטט אותו בארץ ובחו"ל שהוא מבחין בחברה הישראלית בתופעות הדומות לגרמניה בתקופה ההיא? ומדוע? – בגלל מספר שולי של אירועים קשים וחמורים שנעשו על ידי קיצונים יהודים מוטרפים? הרי ברור שיש להענישם בכל חומרת הדין ולעשות ככל שניתן למנוע את מעשיהם. האם מעשים אלו מצדיקים את ההשוואה לגרמניה?

האלוף יאיר גולן, ראיתי שקראת את דבריך מן הנייר. דהיינו לא היו אלה בבחינת פליטת פה. איך לא רעדה לך היד כשכתבת את נאומך? אם דובר מקצועי כתב עבורך את הנאום – איך זה שלא ערכת ומחקת את דברי הבלע הללו?

מקצין ברמתך יש לצפות להתנהגות מוסרית ברמה גבוהה הרבה יותר. את הנזק שנעשה אין להשיב. אולם את המסקנה הנובעת מדבריך יש לצפות שתסיק בעצמך.

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

14 תגובות

  1. לילי
    לילי יוני 07 2016, 09:51
    בכל נושא אני יודעת ראש את דעתך

    עמדותיך מקובעות וידועות מראש בכל נושא. לדעתך כל האמת, בכל עת, מונחת רק בצד פוליטי מסוים.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 07 2016, 12:58
      ל- לילי

      תודה. את צודקת. עמדותיי ברורות וידועות. הן נגזרות ממצב עובדתי ומרקע היסטורי ואידאולוגי. מובן שיש לכך ביטוי פוליטי.

      השב לתגובה
  2. בנימין
    בנימין יוני 07 2016, 10:52
    אל תתפס בעצמך לעלבונות מיותרים

    אל תכנה את האלוף גולן- עז מצח או בור. לשון בוטה כזו אינה מתאימה לכותב וגורמת לכתיבתו להיראות נלעגת.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 07 2016, 13:09
      לבנימין

      בנימין נכבדי,
      כנראה שלא קראת בעיון את המאמר ואם כן קראת – לא הפנמת את הדברים.
      דע לך – אף תופעה בהיסטוריה האנושית הכתובה אינה ברת השוואה עם מה שהתחולל בגרמניה לפני70, 80 ו- 90 שנה.
      בוודאי לא מה שקורה כאן בתקופה הרלוונטית לדבריו של האלוף גולן.
      האלוף גרם נזק גדול לצה"ל ולמדינת ישראל ובעיקר לעצמו. אני משוכנע שהוא מצטער כיום על דבריו אלו.
      בכך הוא גם פגע בסיכוייו להתמנות לרמטכ"ל הגם שעל פי הקריירה הצבאית שלו נטו הוא ראוי לכך.
      אני בהחלט עומד על דעתי שהדברים נאמרו בעזות מצח ובורות.
      קצין לובש מדים, תהא דרגתו גבוהה ככל שתהיה, מנוע מלהיכנס למחוזות מסוג זה.

      השב לתגובה
      • בנימין
        בנימין יוני 07 2016, 21:13
        כדאי לכותב לאמץ לשון מאופקת יותר

        זכויותיו של האלוף גולן גדולות לאין שיעור משלי וגם משלך נכבדי. לכן כשאתה כותב דאג לאיפוק שהיא מעלה חשובה לפי הרמב"ם והרב קוק זצ"ל וגם לפי פרופ' נועם חומסקי. כדאי שתאמץ איפוק שגדולים ממך המליצו כאמת מידה בסיסית

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני יוני 08 2016, 01:40
          לבנימין

          בנימין נכבדי,
          לא ולא. נקטתי בלשון מאופקת מאד במאמרי ביחס לעניין גופו.
          מה שייך עניין זכויות לכאן?
          לפי מה אתה קובע שלאלוף גולן יותר זכויות מאשר לי?
          דווקא בשל דרגתו הצבאית הוא היה חייב ביותר שיקול דעת.
          הרי כבר בעיתונות חוץ כתבו שגנרל ישראלי השווה את מעשי צה"ל לגרמנים – כך כתבו בעיתונות חוץ. זה ראוי? זה שערורייתי.
          אגב – מה עניינו של נועם חומסקי עוכר ישראל לכאן? גם הוא שייך לגדולים ממני?

          השב לתגובה
  3. פטריוט
    פטריוט יוני 07 2016, 13:45
    שלשום ביום ירושלים

    רבנים שמקבלים שכרם מאתנו ובנוכחות נתניהו השמיעו דברים הכי גזעניים שיכול להיות. הם טענו שיש להוציא מארץ ישראל כולה על כל חלקיה את כל הגויים. ביבי לא קם ויצא. טרם הוגשה נגדם תלונה שהרי מדובר בעבירה בוטה על החוק. מדוע? כי הימנים או שמסכימים אם דברים אלה, או שחושבים שלפחות מותר לחשוב כך. אבל נגד סגן הרמטכ"ל, שמציג בעדינות את המצב הקיים לדעתו, זה אסור. נורא ואיום וזה הופך אותו לא ראוי בעיני הימנים.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 07 2016, 21:05
      לפטריוט

      פטריוט יקר,
      אתה מערבב מין שאינו במינו. אין מאמרי עוסק ברבנים ובוודאי לא ביום ירושלים. מאמרי עוסק בהשוואה פסולה שעשה סגן הרמטכ"ל בין גרמניה הנאצית לבין ישראל דהיום.
      לעניין הרבנים – אם כך אמרו – אני מסכים אתך. אתה, ואחרים, יכולים לא ללכת לבתי הכנסת של רבנים אלה. הם אפילו משחררים את צאן מרעיתם משרות צבאי. ככל הדתות, מן הסתם, גם העולם של רבנים אלו הוא מושחת. זה אינו הנושא הנדון במאמרי דנן.
      לצה"ל כל אחד (נורמאלי) חייב ללכת. חלק אף משרת אח"כ במילואים.לכן אסור לקציני צבא להיכנס למחוזות ידועים ובוודאי לא להשוואות עם נאציזם. ואין נפקא מינא אם הדברים נאמרו בעדינות או בגסות.

      השב לתגובה
  4. אלון ילין
    אלון ילין יוני 08 2016, 11:41
    תהליכים

    תודה על השיעור הקצר בהיסטוריה המדגיש את התוצאות ומתעלם מהשיטות. השלטון הנאצי בראשיתו הצליח להחדיר את תורתו ע"י השתלטות על מוקדי החוק, התרבות והחינוך ועל תהליכים כגון אלה דיבר האלוף גולן. כאשר מיעוט (והנאצים היו מיעוט בתחילה) מצליח להחדיר את הפילוסופיה שלו מבלי שהרוב מונע זאת, התוצאה ידועה. גולן בוודאי לא השווה את צה"ל לצבא הגרמני ולא את מדינת ישראל לרייך השלישי.
    התהליכים אותם הזכיר קורים גם אצלנו אם כי בינתיים בזעיר אנפין.
    אני ממליץ לקוראים ללכת לראות את המחזה מפיסטו בקאמרי ולחשוב למשל על דבריה של שרת התרבות, הגב' מירי רגב, המאמינה שהתיאטרון הלאומי שלנו, הבימה, ייחשב ככזה אם ישקול העלאת תכנים לאומיים יותר.
    יש אולי זילות בשימוש במונח "נאצי", אך מכאן ועד הצטרפות להמון הגועש בהתקפה על האלוף גולן, המרחק רב. אל ישכח מר דגני שלצה"ל תמיד היה גם תפקיד חינוכי.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 08 2016, 13:08
      לאלון ילין

      תודה על תגובתך המלומדת.
      אני ממליץ (גם לקורא בנימין) לקרוא את המאמר בשם "שואה שלהם" שכתב סטודנט שלי בשם יונתן אורטנר בתאריך 5.5.16 באתר JOKOPOST. תוכל לעמוד על חלק קטן מההבדלים בין הגרמנים-נאצים לכול היתר.
      אתה צודק באומרך שיש זילות של השואה.
      אין מקום להשוואה של השואה והתהליכים שהובילו אליה עם אף דבר אחר שקרה בעולם. השואה היא אירוע יחידי של חור שחור בהיסטוריה האנושית. דיראונו מונח לעולמים בהיסטורי האנושית.
      כן – כמובן שיש לצה"ל תפקיד חינוכי. תמיד היה ותמיד צריך להיות. אנוכי עצמי מרצה לעתים בפני פורומים הקשורים עם צה"ל.
      דווקא משום כך אישיות כסגן רמטכ"ל אסור לה להזכיר את שנות ה 70 80 90 במאה שעברה בגרמניה. צעירי החיילים עוד עלולים לקלוט מדברים אלה – כי הרי סגן הרמטכ"ל אמר – וזה עלול להוביל אותם למחוזות לא רצויים לחלוטין.

      השב לתגובה
  5. צ'
    צ' יוני 09 2016, 19:40
    מה אתה מציע?

    שיבחרו קציני צבא בפריימריז של מפלגת השלטון?
    שקציני צבא לא יגידו את מה שהם באמת מאינים בו?

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 11 2016, 22:55
      ל- צ

      קציני צבא נבחרים על ידי מערכת הערכות פנימית בצבא. מדרגות בכירות ביותר ומעלה דרוש אישור שר ביטחון. כך היה וכך צריך להיות.
      לגבי מה שהקצינים מאמינים – אסור להם להתבטא בעניינים שנויים במחלוקת או בעניינים שאינם בתחום עיסוקם. ואף זאת רק לאחר אישור דובר צה"ל.
      כול זמן שהם במדים עליהם להישמע לפקודות הדרג האזרחי. לא יותר ולא פחות מכך. אם משהוא לא מוצא חן בעיניהם – יסירו את המדים ישתחררו וידברו. היו לא מעט דוגמאות לכך בעבר.

      השב לתגובה
  6. ד.י.
    ד.י. יוני 10 2016, 07:35
    מר דגני הנכבד

    בסרט שומרי הסף נאמרו דברים דומים. כיכבו בו ראשי השירותים החשאיים של מדינת ישראל. כולם לא ראויים בעיניך. חוסר הרצון להביט במראה, לראות את הפצעים ולטפל בהם, מונע רפואה ותיקון. כולם רוצים בטובת המדינה, אבל את זה לא ניתן להשיג על ידי טמינת הראש בחול.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 11 2016, 23:02
      שומרי הסף

      ל- ד. י.
      ראיתי את שומרי הסף. כול הדוברים השתחררו לא מכבר וכאזרחים מותר להם להתבטא כרצונם. כול זה אינו נוגע למי שלובש מדים.
      בוודאי אין לכך קשר להיותם ראויים או לא ראויים בעיני. אגב – לא שמעתי שמי מהם הזכיר את גרמניה.
      גם אין לכך קשר עם טמינת ראש בחול. אתה מתבלבל בין הצורך לתקן – ויש מה לתקן – לבין דברי השוואה עם גרמניה מפי קצין במדים.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!