JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

מרכז פוליטי

מפלגות מרכז הן רעיון, לא אווירה ולא אופנה

מרכז פוליטי תמונה: RRZEicons commons.wikimedia.org
יוני 11
10:03 2016

המציאות הפוליטית בישראל מספקת חדשות אין ספור. שיטת הבחירות היחסית שלנו גורמת לכך שממשלה בישראל שורדת בממוצע שנתיים ושלושה חודשים, ולמעט ממשלתה של גולדה מאיר וממשלתו של מנחם בגין, אף ממשלה לא שרדה בישראל תקופת כהונה מלאה.

כחלק מהמתקפות שעורכות המפלגות זו נגד זו, הן ברמה המפלגתית והן ברמה האישית, מושמעת טענה שגויה ולא נכונה, שלפיה מפלגות מרכז הן "מפלגת אופנה" או "מפלגות אווירה". טענה זו מגיעה הן ממפלגות ימין והן ממפלגות שמאל, שמתקשות לקבל את עובדת קיומן של מפלגות מרכז ואת האיום הפוליטי שהן מהוות.

מדובר כמובן, בטענה שאינה נכונה עובדתית. הרעיון של מרכז פוליטי קיים בישראל כמעט מקום המדינה: הליברלים העצמאיים, הציוניים הכלליים, ד"ש, שינוי, גמלאים והיום יש עתיד.

אחת טענות שמופנות כלפי מפלגות מרכז היא שלא תמיד היה להם קו מדיני-ביטחוני ברור או שהעדיפו להבליט נושאים אחרים. במקרה של מפלגת יש עתיד, טענה זו אינה נכונה מאחר שהיא מצדדת בבירור בפתרון "שתי מדינות לשני עמים" בסידורי ביטחון רלוונטיים, דבר שמבחין אותה מהימין הקלאסי.

בציר הכלכלי, מפלגות כמו ד"ש ושינוי בעבר ויש עתיד בהווה דוגלות בקו של כלכלה ליברלית ושוק חופשי, ובזה הן מובחנות מהשמאל הקלאסי בהיבט של רמת המעורבות הממשלתית הנדרשת.

עם זאת, כלכלה ליברלית אין משמעותה הזנחת החברה, נהפוך הוא. גביית המסים הנובעת מעידוד תעסוקה במגזרים שונים, כולל החרדי המשתלב בשוק העבודה, ועידוד עסקים קטנים, יאפשרו גביית מסים טובה יותר ובכך צמצום פערים חברתיים וכלכליים בדגש על מעמד הביניים העובד.

מרכיב נוסף בתפיסה של מפלגות מרכז הוא של "פוליטיקה אחרת", מלחמה בשחיתות והתנהלות ערכית יותר כשליחי ציבור, לנוכח הסיאוב שפשה במפלגות הגדולות מימין ומשמאל. מפלגות מרכז שמו דגש על מושג האזרחות, על הפרדת הדת מהמדינה ועל שוויון מגדרי ואזרחי לכל אזרחי המדינה.

טענה נוספת המופנית כלפי מפלגות המרכז היא שאדם שמצביע עבורן עלול למצוא אותן חוברות כלשון מאזניים לקואליציה שהיא ימנית מדי או שמאלית מדי. נגד טענה זו ניתן לטעון הפוך, כי דווקא מפלגת מרכז יכולה לאזן מגמות של בדלנות וקיצוניות ההולכות וגוברות בחברה הישראלית, בשל סכסוך ביטחוני שאינו נפתר, לצד המתחים הכלכליים ויוקר המחייה הגבוה (כולל משבר הדיור).

טוטנאור (2013) ציין כי מפלגות ימין ושמאל עלולות להקצין את עמדותיהן על מנת ליצור בידול פוליטי מול המרכז, ומכאן הקיטוב במערכת הפוליטית ילך ויגדל. עם זאת, יש לזכור כי גם הימין הישראלי מפוצל היום בין הימין של ליברמן (ישראל ביתנו), המסכים לחילופי שטחים בתנאים מסוימים, ובין הימין של בנט (הבית היהודי) שאינו מוכן לשום ויתור טריטוריאלי. זאת לצד מחלוקות נוספות ביניהם בסוגיות אזרחיות. אם כן, בעיית הקיטוב קיימת גם בתוך הגושים של ימין ושמאל.

כך או כך, מפלגות מרכז קמו, התפרקו ושוב קמו. הרעיון של מפלגה שדוגלת במתינות מדינית לצד כלכלת שוק חופשי, שמתעלת את פירותיה למעמד הביניים העובד והתורם ושמה דגש על נושאים אזרחיים, על חוקה, על הפרדת הדת מהמדינה ועל מלחמה בשחיתות – רעיון זה מלווה את ההתפתחות הפוליטית של ישראל מאז הקמתה.

לא חייבים להסכים עם רעיונות אלו, אך מי שמגדיר מפלגה שדוגלת בהם כ"מפלגה אופנתית" הוא חסר יושר אינטלקטואלי במקרה הטוב. הניכור הגובר (המגובה במחקרים) שחש הציבור כלפי המפלגות הגדולות הליכוד והעבודה היה תמיד חומר דלק לקיומה של אלטרנטיבת מרכז, שייתכן שהיא עדיפה בהרבה מקרים על אלטרנטיבות קיצון מפלגתיות מימין או משמאל. זאת כמובן בהנחה שמפלגת מרכז מסוגלת לאזן בין מגמות הקצנה ולא להיות הגורם להן, וליישם את הרעיונות המרכזיים במשנתה.

על המחבר / המחברת

Avatar

דודי אילת

ד"ר. מנחה, מרצה וחוקר, האוניברסיטה הפתוחה והקריה האקדמית אונו.

23 תגובות

  1. זיכרון טוב
    זיכרון טוב יוני 11 2016, 12:54
    שמת לב לעובדה

    שאף מפלגת מרכז – לפי הגדרתך, לא התקרבה אף פעם לסיכוי לנצח בבחירות? שמת לב מה אורך חיי מפלגה כזאת?

    השב לתגובה
    • דודי
      דודי יוני 11 2016, 20:59
      תשובה

      העובדה שמפלגת מרכז לא זכתה בבחירות אינה מעלה או מורידה מחשיבותה וגם לא רמת שרידותה.אתה יכול לטעון טענה זו כלפי המפד"ל בעבר ,הבית היהודי ועד מר"ץ.זכחיה בבחירות או תוחלת חיים דל גוף מפלגתי אינה מלמדת על ישיבות הרעיון.מפלגה היא אחת האפשרויות בהם רעיון מתבטא.

      השב לתגובה
  2. יואב
    יואב יוני 11 2016, 14:00
    הלחץ של הימין והשמאל

    מאמר מעניין.
    הלחץ של אנשי ימין ואנשי שמאל מלפיד והצלחתו הצפוייה,הוא כל כך גדול וזה יביא אותם לומר דברים ולשחרר ספינים באופן חופשי מול מפלגת יש עתיד

    השב לתגובה
  3. מלי
    מלי יוני 11 2016, 20:18
    אל תהיה תמים

    מפלגת המרכז שלך מוכנה להפריש חלה וללכת עם טלית ולהתכחש לכל ההבטחות לבוחרים אם יקבלו עמדות כוח וגישה למשאבים

    השב לתגובה
    • דודי אילת
      דודי אילת יוני 11 2016, 23:06
      תשובה למלי

      שלום מלי.
      הכל יחסי ואין כאן תמימות.
      1.להפריש חלה ולשים טלית זה פחות גרוע מללחוש על אוזנו של הרב כדורי בזמנו "כי השמאל שכח מה זה להיות יהודי".(ביבי)
      2.להפריש חלה ולשים טלית זה פחות גרוע מלאמר "שהערבים נוהרים לקלפיות"שהרצוג יחלק את ירושלים ואפשר יהיה להגיע לכותל רק בנגמ"ש.(ביבי)
      3.הבטחות? ביבי הבטיח ב2009 למוטט את שלטון החמאס,ליברמן מבטיח 48 שעות אין מנהיגי חמאס אם הם לא פועלים לפי מה שאמרנו להם. ביבי מבטיח שתי מדינות לשני עמים ויום לפני הבחירות אומר שלא תהייה מדינה פלשתינית.
      לכן בינתיים כל מפירי ההבטחות יושבים בשלטון.
      אולי מי ש"שם טלית ומפריש חלה" יעמוד בהבטחותיו כי מפלגתו בנוייה מאנשים פחות מושחתים מהמפלגות האחרות.

      השב לתגובה
  4. יצחק דגני
    יצחק דגני יוני 11 2016, 23:25
    לדודי אילת

    כול "מפלגות המרכז" שצצו כאן נעלמו וקולות המצביעים עבורן הלכו לאיבוד. ההצבעה בבחירות הכלליות בישראל מושפעת בעיקר (לא רק) ממשתנה בלתי תלוי שנקרא באפריקה "טרייבאליזם. מפלגות ה"אווירה" נוסדו בעיקר בשל הכישלון של מפא"י לבחור מנהיגות ראויה כיוון שמשלב מסוים מפלגה זו שהקימה את המדינה חטאה בחטא ה"שאריתיות".
    דהיינו לא משנה מה יהיה יורשיהם של מנהיגי המפלגה הקודמים ינהלו את המפלגה ולא משנה שהם כבר לא מייצגים את הציבור (ראה ערך בוז'י הרצוג).
    גם הליכוד והמפד"ל חוטאים בחטא הזה, לכן קמו ש"ס, כולנו וקדימה, למשל.
    אין כאן עניין של אידאולוגיה, אלא כסאולוגיה, פלוטוקרטיה עם שמץ של קלפטוקרטיה (ראה ערך אולמרט, הירשזון, אשר ידלין). מאמרך, עם כול הכבוד אינו מצביע על ידיעה מעמיקה בנבכי הפוליטיקה הישראלית – בלשון המעטה.

    השב לתגובה
    • דודי אילת
      דודי אילת יוני 12 2016, 06:38
      תשובה ליצחק

      למר יצחק דגני.
      1.מפלגות "האווירה"שצצו כאן זכו ל20 מנדטים לעיתים ובכל מיקרה יש להתחשב ולנתח את התופעה.
      2.האם זה רק בגלל כישלון מנהיגות המפלגות הגדולות?זו פרשנות שלך.אתה כותב את הדברים כאילו מדובר כאן בקשרים סיבתיים בתחום המדעים המדוייקים. ש"ס קמה מתוך המיגזר החרדי בדגש על אפליית הציבור הספרדי בתוכו.קדימה קמה בגלל אריק שרון בעיתוי פוליטי שהתאים לו טרום תוכנית ההתנתקות.כישלון המנהיגות של מפלגות גדולות הוא אולי רק אחד מהמשתנים המנבאים אולי אך לא היחיד.כחלון הקים את כולנו כי נמאס לו מהסיבובים שביבי עושה עליו.כל מיקרה לגופו ולא סיבה אחת ונחרצת כפי שאתה טוען.
      3 .מה דעתך שאולי הציבור של שמאל מתון וימין מתון רואה במפלגות המרכז אלטרנטיבה?
      4.האם התנהגות פוליטית והקמת מפחגת מרכז גם מבוססת על אינטרסים אישיים וכיסאות?ברור שיש אינטרסים.מכיר מצב או פוליטקאים שהם שליחי ציבור נטו?
      5.תגובתך בלשון המעטה עם כל הכבוד מעידה כי אתה חושב שהתנהגות פוליטית מבוססת רק על אינטרסים ציניים של פוליטקאים שבטיים וכושלים ולא מעבר לזה וזו ידידי ראייה צרה מאוד של המציאות.חג שמח.דודי

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני יוני 12 2016, 16:06
        לדודי אילת

        תודה על תגובתך. אתה צודק. תגובתי מבוססת על ראייה צרה וממוקדת המתבססת על היקשים בדומה לתחום המדעים המדויקים. בניגוד לראייה אחרת, "רחבת אופקים" המבוססת על משאלות לב או על הערכות סובייקטיביות שיכולות להיות במקרה נכונות וברוב המקרים מוטעות.
        אפילו הדוגמאות שאתה מביא : ש"ס, שרון,כחלון, מוכיחות את האג'נדה שלי מבלי שאתה, אולי, שם לב לכך.
        אני מציע שתשים לב לתגובון של יעקב שוורץ. הוט מעט המכיל את המרובה. יאיר לפיד אינו אפס. הוא בהחלט שדר טוב ובחור נחמד שלמד משהו מהטעויות של אביו. אבל אידאולוגיה? בחייך – אל תיתפס לשטויות.

        השב לתגובה
  5. יעקב שורץ
    יעקב שורץ יוני 12 2016, 09:19
    העבודה היא מפלגת מרכז מאז ומתמיד

    דודי

    קיימת מפלגת מרכז שנקראת מפלגת העבודה. מאז הקמתה וההגדרה של בן גוריון ללא מקי וללא חרות היא מפלגת מרכז.
    שום מפלגת אופנה, כן מפלגת אופנה, שקמה על בסיס של איש אחד לא החזיקה מעמד כולן נעלמו כמו שצצו בדיוק כמו פטריות אחרי הגשם. אבל אתה הרי לא מדבר על מפלגת מרכז סתם אתה מדבר על יש עתיד ומנסה להצדיק את קיומה. אז בניגוד למפלגות מרכז בעבר שכולן נעלמו כאמור בראשן עמדו אנשים עם עבר עם רקורד עשיה כדוגמת ד"ש ושינוי. הפעם עומד בראשה אפס אחד גדול שלא עשה שום דבר בחיים שלו. סופם כמו כל קודמיהם. כמושד"ש של יגאל ידין גרמה ל"מהפך" כך יש עתיד גרמה זו מערכת הבחירות השניה להמלכת ביבי. יותר לא ניתן שזה יקרה

    השב לתגובה
    • דודי
      דודי יוני 12 2016, 18:30
      תשובה ליעקב

      יעקב.
      עניתי לך בפייסבוק ואני עונה לך כאן.
      עובדתית הרצוג איכזב ובגדול.גוש המרכז מחפש מנהיג.לפיד על יתרונותיו וחסרונותיו נתפש יותר טוב מהרצוג.תוסיף ליד האפס שאמרת שלפיד את הספרה 1 ותכפיל אחר כך ב10 .זו כמות המנדטים שלפיד יקבל.לפחות.רק אל תגידו אחר כך שצריך להחליף את העם כמו שיצחק בן אהרןן אמר ב1977

      השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יוני 12 2016, 21:19
      ליעקב שוורץ

      אתה טועה בקשר ליאיר לפיד. הוא איננו אפס מוחלט. ראשית, הוא הבן של אבא של שירש ממנו ואף מסבא שלו ידע פוליטי, הון פיזי וקשרים חברתיים-פוליטיים.
      הוא בנה מפלגה והבטיח את עצמו בראשה כדי שלא יקרה לו מה שקרה לאבא שלו כאשר כמה חברה צעירים הדיחו אותו מראשות מפלגתו ואף השתלטו על קופתה.
      עם זאת עתיד "יש עתיד" יהיה כמו עתידן של כול מפלגות האווירה שהיו לפניו. לכן חבל על קולות המצביעים למפלגתו. הרי אין שם דמוקרטיה פנימית. הם לא מייצגים ציבור בוחרים. על אופורטוניזם לבד לא בונים כוח פוליטי.

      השב לתגובה
      • דודי אילת
        דודי אילת יוני 12 2016, 22:19
        תשובה

        אולי כן ואולי לא.
        מאחר וקיים המשפט במקורות כי הנבואה ניתנה לשוטים איני מתיימר לנבא מה יהיה. מה שבטוח שבסוף בקבלת החלטות מה שמשפיע זה יחסיות. כששמים את לפיד ליד בוזי החלש וביבי הלהטוטן,הוא לא נראה בחירה כזו גרועה. נהפוך הוא.ימים יגידו.

        השב לתגובה
    • אבי
      אבי יוני 13 2016, 08:34
      העבודה היא מפלגת שמאל

      העבודה היא מפלגת שמאל ברורה. לא מרכז ולא שומדבר חוץ משמאל רדוד. אנשיה כמו יחימוביץ' מעבירים בי חלחלה.

      השב לתגובה
      • דודי אילת
        דודי אילת יוני 13 2016, 19:22
        תשובה לאבי

        שלום אבי
        כנראה שהיא תהייה אלטרנטיבה במפלגה שלה לאור מה שקרה עם הרצוג.

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני יוני 15 2016, 17:10
          לדודי אילת

          מה קרה עם הרצוג?
          לאבי – למה יחימוביץ' מעבירה בך חלחלה?

          השב לתגובה
          • דודי
            דודי יוני 16 2016, 22:24
            תשובה ליצחק

            שלום יצחק
            השאלה היא מה לא קרה להרצוג.
            קרה לו בעצם הכל.הוא לא הצליח למצב את עצמו כמנהיג אופיזציה לוחם.
            הוא לא הצליח לחזק את עצמו כמנהיג מפלגת העבודה.
            מההתחלקות שלו כשאמר"אני אשאיר את נתניהו מאוחדת"בעצם קרה לה הכל ולא דבר טוב אחד,כולל הסיבוב שעשה עליו ביבי כאילו יכנס לקואליציה ולבסוף לקח את ליברמן.

            השב לתגובה
  6. גיל
    גיל יוני 13 2016, 08:32
    אין אמון במפלגות

    מרבית המפלגות בישראל סובלות משחיתות מסוגים שונים ולציבור אין בהן אמון וספק אם יהיה בעתיד.

    השב לתגובה
    • דודי אילת
      דודי אילת יוני 13 2016, 10:51
      לגיל

      שלום גיל.
      אין ספק ששיטת הבחירוצ החולה שלנו ,חוסק יציבות פוליטית ופוליטקאים שהשם קומבינה הוא חלק מהם מדרדרים את אמון הציבור במערכת הפוליטית לשפל המדרגה.
      דודי

      השב לתגובה
  7. עדי מזרחי
    עדי מזרחי יוני 14 2016, 13:55
    בטווח הנראה לעין אין סיכוי

    הימין והדתיים רק ילכו ויתחזקו בשלטון
    אין סיכוי למפלגת מרכז
    סתם שק חבטות

    השב לתגובה
    • דודי
      דודי יוני 16 2016, 22:26
      תשובה לעדי

      שלום עדי
      אני מסכים איתך שהימין והדתיים אולי יתחזקו אבל זה לא הופך את המרכז לשק חבטות.מפלגת מרכז באופזיציה או כמובילת גוש פוליטי יכולה להיות אלטרנטיבה שלטונית

      השב לתגובה
  8. דלית
    דלית יולי 07 2016, 17:08
    במצב הפוליטי בישראל

    זהו רעיון גרוע מאד
    לא משקף שום אידיאולוגיה
    נותן כוח לעסקנים ירודים
    פותח פתח לשחיתות

    השב לתגובה
    • הכותב דודי
      הכותב דודי יולי 09 2016, 21:37
      לדלית

      שלום דלית.
      מפחגת ד'ש ומפלגת שינוי היו מפחגות מרכז הרבנפחטת מטשחתות במסה טבהיקף במאפ"י ההיסטות ובמהלכים שעשה הליכוד.לגבי מפחגת קדימה אני מזכים איתך שמאחר והיו בה הרבנ פליטי מפלגוץ אחרות גם השחיתות דבקה בה.לעומת זאת יש עתיד היא מפלגה שאם תסתכלי על רשימתה תראי אנשים שבאופן עחזי ומוחלט למה שקורה בפוליטיקה,הם לא מושחתים.יתרה מזו המלחמה בשחיתות על צורותיה השונות הם חלק מהאג'נדה שלהם.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!