JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

זיקת היהודים לארץ ישראל (1)

בעקבות ההחלטה השערורייתית של אונסק"ו

זיקת היהודים לארץ ישראל (1) ד"ר יצחק דגני
דצמבר 11
09:30 2016

בראשית שנת התשע"ז, 2016 למניינם, קיבל אונסק"ו החלטה השוללת את הקשר של העם היהודי להר הבית ולציון. ארגון אונסק"ו הוא שלוחה של ארגון האומות המאוחדות, האו"מ (לדברי בן-גוריון: או"מ-שמום), ותפקידו לעסוק בחינוך, תרבות והשכלה. לא פחות. קשה להאמין שארגון מסוג זה נכנע לבורותם של עמים ערבים-מוסלמים ולרצונם הרע.

האמריקנים היו הראשונים שיעצו לאנשי אונסק"ו לבטל את ההחלטה הזאת. אני מניח שהם הבינו את האבסורד והגיחוך שגלומים בה. אבל לא רק זאת. האמריקנים, בהיותם מעורבים עד צוואר בעימותי המזרח התיכון, הבינו מהר מאוד כי בטיפשותם הערבים מפילים במו ידיהם את הטיעון שההתנחלויות הן המכשול לשלום. בהחלטה זו הם מוכיחים לעולם כי בעצם המכשול לשלום הוא התנגדותם לקיום מדינה יהודית בארץ ישראל. בכך הם גם מסכלים את הגישה האמריקנית השוללת את ההתנחלויות ביהודה ושומרון ומבלי משים, כנראה, משחקים לידיה של מדינת ישראל.

מיליארדי אנשים בעולם מכירים את התנ"ך. יש בהם יהודים כמובן, אך גם נוצרים ולא מעט מוסלמים וגם כאלו שמאמינים בדתות שאינן מונותיאיסטיות. אין לי כל ספק שרבים מאוד בעולם כולו מכירים בזיקת העם היהודי לארץ ישראל, שכתוצאה ממנה התחוללה שיבת ציון בעידן המודרני, כתופעה ייחודית בהיסטוריה האנושית.

"בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי. לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע, שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפִִלה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בה את חירותו המדינית."

פסקה מכוננת זו ניצבת בראש מגילת העצמאות של מדינת ישראל. היא נחתמה ביום ה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948. למחרת, בנמל חיפה, הוריד אחרון החיילים הבריטיים את ה"יוניון ג'ק" מראש התורן, קיפל אותו בהדרת כבוד, ועלה על אונייה שהפליגה מערבה. קמה מדינת ישראל והפכה לעובדה מוגמרת. שלושים ושבעה חברי מועצת העם הזמנית חתמו, כנציגי היישוב היהודי בארץ ישראל, על מגילת העצמאות. במשפט האחרון במגילה, לפני שורות החתימות עצמן, הוצהר כדלהלן: "מתוך ביטחון בצור ישראל הננו חותמים בחתימת ידינו לעדות על הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית על אדמת המולדת, בעיר תל אביב". זאת יש לדעת, בעת שנחתמה מגילת העצמאות הייתה ירושלים נתונה במצור של כוחות עוינים ועדיין לא היה אפשר להגיע אליה על מנת לקיים את הטקס בעיר שאחר כך הייתה לבירת מדינת ישראל.

ראשית שיבת ציון בעידן המודרני החלה עם העלייה הראשונה. בשנת 1881, ברוסיה, הקימו צעירים יהודים תנועה וקראו לה ביל"ו (בית יעקב לכו ונלכה). חברי תנועה זו, שהושפעו מה"סופות בנגב" וגם ממניעים דתיים-אידאולוגיים, עלו ארצה והקימו כשלושים מושבות שהתבססו על עבודת אדמה. בכך הם קיימו את מצוות התורה: "כי תבואו אל הארץ ונטעתם…" וגם יצרו את התשתית הפיזית לקימומה של מדינת ישראל שישים ושבע שנים לאחר מכן.

עם חלוף הזמן התגברה עליית היהודים לארץ ישראל, לפני קום המדינה ואחריו. הקמת צה"ל, יתר כוחות המגן ותעשיות הביטחון, התעצמות האקדמיה והכלכלה ואולי יותר מכול עליית כמיליון בני אדם, רובם יהודים, ממזרח אירופה אחרי התמוטטות ברית המועצות – כל אלו תומכים במסר שחידוש הריבונות היהודית בארץ ישראל – הציונות – היא תופעה ללא תקדים בתולדות העמים.

דוברים ערבים ומוסלמים, מעוותי היסטוריה לפי אינטרס פוליטי עכשווי שלהם, טוענים מדי פעם שהציונות היא תופעה השייכת לעידן הקולוניאליזם. הבל ורעות רוח. הקולוניאליזם האירופי החל להתרחש בשלהי המאה החמש עשרה, ואילו הציונות החלה להתפתח בשלהי המאה התשע עשרה, דהיינו כארבע מאות שנים לאחר מכן. הקולוניאליזם היה מגמה עולמית של השתלטות מעצמות אירופה על שטחים בחלק הדרומי של כדור הארץ וביבשת אמריקה. לעומת זאת הציונות הייתה תנועה של יהודים, תחילה ממזרח אירופה ולאחר מכן מעשרות ארצות נוספות, אל נקודה אחת קטנה על המפה העולמית. אל ארץ אשר אבותיהם יצאו ממנה לשבעים גלויות.

הרב שלמה גורן הרבה לעסוק בשאלה: האם מדינת ישראל ממלאת חזון נבואי או הלכתי כל שהוא, או שאין היא אלא אירוע שאיננו קשור לחזון גאולת ישראל? האלוף הרב גורן שימש החל משנת 1948 ועד 1971 כרב ראשי של צה"ל. לאחר מכן נבחר לרב הראשי של תל אביב ומשנת 1972 עד 1983 כיהן כרב הראשי האשכנזי של מדינת ישראל. הוא כתב עשרות ספרים ומחקרים וזכה בפרס ישראל לספרות תורנית. במאמרו "מדינת ישראל לפי חזון הנבואה וההלכה" מעלה הרב גורן את השאלה: האם תקומת מדינת ישראל בשנת תש"ח סיימה את תקופת הגלות ונכנסנו לתקופה חדשה, היא תקופת הבית השלישי, או שעדיין אנו נמצאים בתקופת הגלות?

לבירור שאלה זו, כותב הרב גורן, תקופת הבית השלישי יכולה להיבחן על פי חמישה מאפיינים עיקריים, שניתן לראות בהן פונקציות משיחיות: שחרור ארץ ישראל מידי זרים על ידי העם היהודי, הקמת ממשלה ריבונית יהודית בארץ, קיבוץ גלויות, הקמת הסנהדרין ובניית בית המקדש. הרב גורן טען שמבין חמשת המאפיינים הללו לפחות שלושה מתבצעים במלואם. לעומת זאת, הסנהדרין לא הוקמה בשל בעיות הלכתיות, אם כי ניתן לראות – לפחות לפי דעת כותב שורות אלה – בכינון מועצת הרבנות הראשית וכנסת ישראל מעין תחליף לסנהדרין. מכאן שרק המיעוט עוד נותר לביצוע. על כן נכנסנו לתקופת ביניים שיכולה להיות מוגדרת כ"אתחלתא דגאולה".

באשר לתקופת הביניים המשיחית הרב גורן מצטט מדברי הרמב"ם: "וכל אלו הדברים לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו". לכן הרב גורן פוסק שאנו רשאים לאמץ את שיטת התלמוד הירושלמי אשר גורס שתיתכן תקופת ביניים שבה מותר לשחרר את הארץ, להקים בה מדינה ריבונית ולבסס בה את עצמאותנו וחירותנו ככל האפשר.

בעוד שהרב שלמה גורן עסק בעיקר בפן התיאולוגי של הקשר של עם ישראל לארץ ישראל, ראוי להרחיב את הדיון בסוגיה זו גם לפן הפוליטי ולקשר ההיסטורי של העם לארץ. לפיכך מצאתי לנכון להקדיש סדרת מאמרים לנושא זיקת עם ישראל לארץ ישראל, ואמשיך בדיון בפרקים הבאים.

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

9 תגובות

  1. ל.
    ל. דצמבר 11 2016, 11:47
    כשמתחילים לנמק משהו במשיח

    אני לא משתכנע
    ממתין לפרקים היותר רלוונטיים
    אני בעד

    השב לתגובה
  2. דניאל
    דניאל דצמבר 11 2016, 17:16
    מדהים

    ד"ר דגני
    מחכה בקוצר רוח לקרוא את הפרקים הבאים בסדרה. תודה

    השב לתגובה
  3. חילוני
    חילוני דצמבר 11 2016, 20:00
    אמר אחד העם: אין עתיד ללא עבר

    אלה שמתנגדים להכרעה הדמוקרטית של העם מסתבר שהם גם שונאים את ההיסטוריה שלנו ואת מקואות התרבות שלנו

    השב לתגובה
  4. ראובן וייס
    ראובן וייס דצמבר 12 2016, 09:30
    יש נקודה אחת שרבים ואתה בניהם מתעלמים

    הדתיים ובעיקר החרדים מאמינים שיש לנו זיקה גדולה לארץ ישראל אבל אסור לנו לבצע פעילויות לאומיות להחשת הגאולה. התנועה הציונות שהביאה לכאן בחזרה את היהודים והביאה להקמת המדינה קמה כדי להילחם באמונה הדתית הזאת. אמונה שקיימת עד היום בציבור גדל והולך ולא מדברים עליה בקול רם. כלומר, הזיקה הדתית היא הרבה יותר פאסיבית ממה שרבים רוצים להציג, ונוח להם לדעת. והיא תיאורטית וממתינה למשיח או לנס מלמעלה.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני דצמבר 12 2016, 23:50
      לראובן וייס

      תודה על הערתך. אתה מעלה נקודה חשובה ביותר. ראשית התייחסתי אליה בהביאי במאמר הראשון את עמדתו של הרב גורן. הנני מתכוון להתייחס לכך בפרקים הבאים.
      אתה כותב נכון שהזיקה הדתית היא יותר פאסיבית – אבל רק במגזרים מסוימים בציבור הדתי. על פי הידוע לי דווקא הזיקה לרעיון "אתחלתא דגאולה" הולך וצובר עוצמה יותר גדולה בקרב הדתיים עם חלוף הזמן.

      השב לתגובה
  5. אליעזרה סיבוני
    אליעזרה סיבוני דצמבר 13 2016, 00:33
    הוי התמימות הוי רוח המשיחיות

    כאשר בא אדם ומציג עצמו כאיש האקדמיה אני קשובה דבריו. אבל מה לעשות כאשר הכותב שואף בכל מאודו להקמת בית המטבחיים השלישי, זה הנקרא "בית המקדש". אותו מקום שנועד לפרנס את "כלי הקודש" של אז קרי, הכהנים והלוים, פרזיטים למהדרין. תמשיך להשתעשע בחלומות, מר דגני החביב.

    השב לתגובה
  6. יצחק דגני
    יצחק דגני דצמבר 13 2016, 20:55
    לאליעזרה סיבוני

    למה להתחבא מאחרי פסיבדונים?
    מאיפה לקחת שהכותב שואף בכל מאודו להקים בית מקדש שלישי?
    אני חושש שיך לך קשיים בהבנת הנקרא ואת מייחסת לכותב דברים שאת רואה בעיני רוחך.
    ואגב – שמחתי להיקרא מר דגני החביב. ממש מהנה ומענג.

    השב לתגובה
  7. אני
    אני דצמבר 15 2016, 12:01
    יש שני סוגים

    יש זיקה חיובית ויש זיקה שהיא מחלה

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני דצמבר 16 2016, 01:40
      ל - אני

      wow. איזו הפגנת ידע.
      יש גם זיק שהוא ניצוץ, וזיק שהוא כלי טייס בלתי מאויש, וזיקית שמחליפה צבעים,וקיבוץ זיקים. למה בחרת להזכיר דווקא את המחלה? האם הנחתום מעיד על עיסתו?

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור