JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

ארצנו שינתה את פניה

בעקבות פסק הדין במשפטו של אלאור אזריה

ארצנו שינתה את פניה אלוף בדימוס שלמה גזית
ינואר 10
09:30 2017

50 שנה חלפו ממלחמת ששת הימים. העולם שבו אנו חיים היום בשנת 2017 רחוק מאוד מן העולם של שנת 1967. המציאות שהכרנו השתנה עד מאוד, הן בזירה האזורית והן בזירה הבין-לאומית.

השינויים בעולם הערבי החלו במותו של המנהיג הפלסטיני העליון עראפת, והמשיכו בהתפרקות השלטון המרכזי החזק במדינות ערב.

ובמדינתו פנימה – אין עוררין על כך כי בשנים שחלפו מאז מלחמת ששת הימים, חלה תפנית חדה בחברה הישראלית, לכיוון הדתי-לאומי וגם לשנאת הערבים, כולם. למעשה, לאחר מלחמת 67' יצרנו במו ידינו מציאות שבה חצי מיליון מתנחלים ישראלים ביהודה ושומרון נקלעים לעימותים יום-יומיים עם האוכלוסייה הפלסטינית המקומית. משטרת ישראל איננה ערוכה כראוי למשימת השיטור באוכלוסיית השטחים ועל כן נדרשת הפעלתם של אלפי חיילים במשימה שכלל לא הוכשרו לה, ושאפילו מנוגדת לייעודם האמתי.

עלינו לזכור כי השטח ב-1967 היה נקי ממצלמות. ואילו היום, בעת תקרית הירי בחברון פעלו במקום 4–5 מצלמות. זוהי מציאות חדשה המשליכה על חופש הפעולה של הכוחות שבשטח. גם הרשתות החברתיות הן תופעה חדשה שאי אפשר להתעלם ממנה. הרשתות החברתיות מסעירות את הציבור, מלבות יצרים ללא כל בקרה ושליטה, ומשפיעות על הלך הרוח הציבורי.

תגובתם החריפה והמידית של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לפרסומים הראשוניים על תקרית הירי, נועדה להרגיע את התקשורת ואת דעת הקהל העולמית. נוצר צורך להרגיע את הזירה הבין-לאומית, ולהבהיר מיד כי "ישראל את רואה המקרה בחומרה רבה, והיא מגיבה ופועלת מיד". אי אפשר היה להמתין להשלמת חקירה.

אלאור אזריה נפל קרבן למציאות אנכרוניסטית, למדינה המסרבת לעשות "חושבים" ולהסיק מסקנות. החייל פעל מתוך אמונה וביטחון מוחלטים במדיניות שלפיה מחבל שהיה מעורב בפיגוע – דינו מוות. לא היה לו ספק בעת מעשה שהריגת המחבל הפצוע היא המעשה הנכון, וכי זו המדיניות הרווחת והמוכרת לו ולחבריו. כפי שטענתי במאמר קודם בעניין המשפט, במאמר שכותרתו, "המשפט הלא נכון": "ההליך המשפטי כנגד אלאור אזריה מיותר, הואיל ואיננו עונה על השאלה העיקרית: מה דינו של מחבל, של כל מחבל, לפחות של כל מחבל המעורב בניסיון פיגוע? האם ינהגו בו כדרך שנוהגים בפושע רגיל, כלומר יעשו ניסיון לעצרו ללא אש, ואם לא ייעצר – יפתחו באש שתאפשר את מעצרו? או שנדרשת מדיניות שונה מן היסוד, שעל פיה דינו מוות, וכי יש לוודא זאת, ללא קשר לפרטי המקרה ולנסיבות".

אולם קו ההגנה במשפטו נמנע מלהציג עמדה זו, אלא עשה ניסיון כושל להצדיק את הירי בנסיבות הטקטיות שבמקום. בית הדין דחה את טענות ההגנה אחת לאחת ומצא אותו אשם. עם זאת אני גורס כי גם בית הדין ניהל את הדיון הלא נכון, משום שפעל על פי מערכת מושגים וערכים שהיא כבר בלתי-אפשרית במציאות של היום.

לצערנו, קיימות בחברה הישראלית קבוצות כדוגמת חרזני לה-פמילייה או חברי ארגון להבה, אולי הן מייצגות מיעוט ועדיין לא מתייחסים אליהן בכובד ראש, אך אין לי ספק כי קיימים "יגאל עמירים" פוטנציאלים, המחפשים את ה"בוגד" הבא.

ובמציאות שלנו היום נותר הרמטכ"ל בודד במערכה, מנסה לשמר את הקוד האתי של צה"ל כקוד המחייב את כלל המפקדים והלוחמים וגם את הציבור הרחב. וזו, ככל הנראה, משימה בלתי אפשרית. חלפו 50 שנים מאז מלחמת ששת הימים. האם המדינה והחברה בישראל מוכנות ומסוגלות להתמודד עם המצפה לנו עוד 50 שנים נוספות?

על המחבר / המחברת

Avatar

שלמה גזית

אלוף בדימוס. שימש כראש אמ"ן, נשיא אוניברסיטת בן-גוריון, ומנכ"ל הסוכנות היהודית.

6 תגובות

  1. סיגלית
    סיגלית ינואר 10 2017, 14:06
    שוב דבר לא השתנה

    האויביפ קמים עלינו לכלותנו ועליהו להקדים ולהרגם בטרם יהרגו אותנו.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני ינואר 11 2017, 12:10
      לסיגלית

      צודקת 100%. משפט אלאור הוא השתוללות של טמטום ואובדן דרך. המשך לסגן רמטכ"ל שמעיז להשוות את פעולות ההגנה שלנו למעשי הגרמנים במחצית הראשונה של המאה העשרים.

      השב לתגובה
      • אלון ילין
        אלון ילין ינואר 12 2017, 17:39
        אמנם טמטום!

        טמטום של מי? ומי איבד את הדרך. בטח לא הרמטכ"ל. ושוב הסילוף המוכר – סגן הרמטכ"ל בדימוס לא השווה שום פעולות הגנה שלנו למעשי הגרמנים, אלא דיבר על תהליכים שהביאו לעליית הנאצים וקישר אותם להלך רוח מסוים ששורר בעמנו. אז בבקשה לא לקבוע כעובדה דברים שכלל לא נאמרו.

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני ינואר 12 2017, 21:57
          לאלון ילין הנכבד

          אין שום שמץ של מקום, מאף זווית בחינה היסטורית, להשוות תהליכים שהביאו לעליית הנאצים עם הלך רוח מסוים ששורר בעמנו. עצם כריכת שני הנושאים הללו ביחד מראה על בורות בהיסטוריה. עובדה שסגן הרמטכ"ל צוטט בעיתונות חוץ עם פרושים הזויים לחלוטין.
          לא מתאים לחלוטין לאלוף בצה"ל להיכנס לנישה הזו, בייחוד שאין לו הכשרה בהיסטוריה השוואתית. אני לא מהסס לומר שדברים אלה נאמרו מתוך טיפשות, ואולי גם מתוך כוונה להתנגח עם ציבור מסוים.

          השב לתגובה
  2. אתטיסט
    אתטיסט ינואר 11 2017, 13:29
    האמונות בבחירת האל

    עבר זמנם אצל אנשים בשנת 2017

    השב לתגובה
  3. בן הארץ
    בן הארץ ינואר 11 2017, 23:01
    במשעול הצר לגיהנום

    צר לי אישית, כמוקיר כתיבתו הנבונה של שלמה גזית להיווכח בניתוח שמסקנתו מקלה מהעול שנושא על כתפיו החייל הסורר. רק ימים לא רבים הפרידו בין הופעתו בטלויזיה מול האומה כולה של הרמט"ל גדי איזנקוט שריענן ההוראות בנוש זה בדיוק. עיקר דבריו כוונו כיצד יש לנהוג במחבל שנורה ונוטרל בשל-כך. "אין להוציאו להורג" פסק ר"אל אייזנקוט – וברוח הקפדה על שמירת עקרונות צה"ל. והנה מופיע גיבור חדש, שלא היה חלק מזירת הקטל, ורוצח – אכן כך- את הטרוריסט הפצוע. המשפט הזה לאורך זמן יתברר כי היה במועדו וחבר השופטים פעל ברוח נכונה. זהו המשפט שלמעשה פתח את הביוב הארור של חברון. והמשך עוד יבוא. אולי מכאן תהיה הפרדה מוחלטת בין צה"ל לבין המנחלים המתנהגים כאדוני הארץ – הם ואין בלתם. ונקודה אחרונה: אכן לא רק פני הארץ השתנו – אלא העם שקם כאן ברוח משיחית הוא עם שונה לחלוטין מהעם העברי שהיה כאן – ולא יהיה גישור ולא גשר בין עם זה לשהיה.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור