JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

חוק הלאום – פחדנות פלגנית

הימין ה"גיבור" פוגע בדמוקרטיה

חוק הלאום – פחדנות פלגנית
אוגוסט 09
09:30 2018

חוק הלאום, אשר עבר בימים האחרונים, הוא חוק מפלג ואנטי-דמוקרטי. זהו חוק אשר למעשה מבטל את השוויון, שעליו הוצהר במגילת העצמאות, בין הקבוצות המרכיבות את החברה הישראלית.

בעקבות אישור החוק פרצה סערה פוליטית ומחאה ציבורית בהובלת קצינים דרוזים בכירים במיל', ראשי רשויות דרוזיות וראשי העדה הדרוזית. למחאה הדרוזית מצטרפים יהודים רבים, לא רק מן האופוזיציה. הפגנת ההמונים ומחאתם הכנה והכואבת בכיכר רבין מבטאת זאת באופן האמיתי ביותר.

הדרוזים בישראל הם קבוצת המיעוט הנוחה ביותר למדינה. לדרוזים אין שאיפות לאומיות, אין להם נאמנות לאומית למדינה אחרת או לקבוצת לאום אחרת, גם לא לדרוזים במקומות אחרים בעולם, אם כי יש זיקה ורגשות שייכות וקרבה. הדרוזים נאמנים למדינה שהם חיים בה. שיעור הגיוס של הגברים הדרוזים הוא הגבוה ביותר מבין הקבוצות בחברה הישראלית וגם שיעור היציאה לקצונה. למרות כל זאת הדרוזים סובלים מחוסר שוויון מעשי בחלוקת משאבי המדינה, וכעת בעקבות חוק הלאום הפגום – גם מחוסר שוויון רשמי חוקתי.

לעניות דעתי, זהו מצעד איוולת. המדינה יורה לעצמה ברגל ותוקעת אצבע בעין של קבוצת אוכלוסייה אשר תורמת רבות למדינה ולחברה ולא מעוררת בעיות. ולשם מה כל זה? האם חוק הלאום מצדיק פגיעה כזו – חוקתית, סמלית, מעשית ורגשית? אני חושב שבשום פנים ואופן לא!

חוק הלאום הוא חוק גלותי, פחדני, פלגני. הוא בא מעמדה של חולשה ולא מעמדה של כוח וצדקת הדרך. החוק הזה לא היה נחוץ, בוודאי לא במתכונתו הנוכחית שהתקבלה בחיפזון. היו הצעות לכלול חלקים העוסקים בשוויון מתוך מגילת העצמאות, אך נתניהו סירב. היו הצעות לחוקק במקומו חוק יסוד מגילת העצמאות, אשר אפקטיבית היה נותן מענה לעניין מדינת הלאום היהודי אך שומר על שוויון ומצמצם את הפגיעה המיותרת במיעוטים. אם החוק היה מבוסס על עמדה של שוויון וכבוד למיעוטים, ברוח מגילת העצמאות, הוא היה מייצג עמדה של כוח והייתה בו תמיכה רחבה ביותר, כולל של חלקים נרחבים באופוזיציה.

נתניהו והימין מפחדים ולכן הם מקצינים את הבעיה והסכסוך, גורמים לדה-לגיטימציה של קבוצות באוכלוסייה ופוגעים בדמוקרטיה ובשוויון. התנהלות הממשלה נובעת מפחדנות להתמודד עם המציאות, עם הצורך בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועם המשמעות של הפתרון – היפרדות וויתור על שטחים. נתניהו לא רוצה לוותר על השטחים ויותר מזה לא רוצה לוותר על השלטון. ולצורכי השלטון נתניהו שבוי בידי שתי קבוצות מיעוט אנטי-דמוקרטיות – החרדים והימין המשיחי המתנחלי. אלה מובילים לכפייה דתית ואלה לכפייה דתית ולאומנות לא שוויונית.

ראש ממשלת הימין בנימין נתניהו מוביל לתפיסה של מלחמת נצח ללא אופק וללא תקווה לסיום הסכסוך, שהוא בהישג יד. המלחמה עם הערבים הסתיימה אבל הימין רוצה להמשיך לנהל אותה על מנת שלא להגיע לפתרון המובן מאליו של היפרדות וויתור על שטחים, על מנת שאכן תהיה מדינת לאום יהודית. על כן הוא מלבה את הסכסוך עם הפלסטינים ואת תחושת המצור במרחב הערבי ולשם כך הוא משתמש בדימוי דמוֹני של האויבים – עמלק, נאצים, היטלר וכדומה.

נתניהו כבר שנים מפלג את החברה הישראלית באמצעות דימוי הסכסוך והאויבים וליבוי עוינות ודה-לגיטימציה כלפי כל מי שחושב אחרת ממנו – מבית ומחוץ. נתניהו מומחה בהפרד ומשול, סכסך ופגע, הסת והחלש. הוא עשה זאת לקדימה, הוא עשה זאת למפלגת העבודה, הוא עושה את זה לחברה הישראלית כבר שנים. עכשיו הוא מנסה לעשות את זה למחאה הצודקת של העדה הדרוזית – הוא מייצר סכסוך ופילוג פנימי על רקע חוק הלאום ומחאת הדרוזים לגבי שוויון זכויות. ההצעות שהוא מביא עכשיו צריכות להתבצע ללא כל קשר למחאה בעניין חוק הלאום. למעשה, הן היו צריכות להתבצע כבר לפני שנים, ללא כל תנאי, כמחויבות אזרחית רגילה ובוודאי עבור הדרוזים. נתניהו רק מנסה לקנות חלק מן העדה באמצעיים חומריים ולהחליש את העדה בטווח הקצר, אך בצורה זו יחליש בטווח הארוך את החברה הישראלית כולה.

מדינת ישראל היא מדינה חזקה, למעשה המדינה החזקה במרחב. היא לא צריכה לקבל אישור להיותה יהודית מאף אחד – זה מובן מאליו, כך זה במגילת העצמאות, כך זה בפועל וכך זה כתוצאה מחוק השבות. זה ברור לכולם, אך עדיין לא ברור ולא מספק את הימין הישראלי הגלותי. הימין מציג את עצמו כחזק, כגיבור, ואת השמאל כחלש ופחדן. בפועל ההתנהלות מלמדת ההפך. פתרון יבוא מעמדה של כוח ולא מעמדת החולשה והפחדנות שמציג הימין "הגיבור".

האיומים על ישראל קיימים והיא צריכה לשמור על כוחה. אבל כוחה מאפשר לה לעשות ויתורים ולהתחשב במיעוטים ובחלשים – בפנים ובחוץ. היום אין איום קיומי אמיתי על ישראל. אין איום אמיתי גם על היותה מדינה יהודית. האיומים הקיימים פתירים ובמידה מסוימת פתרון של אחד יוביל פתרון של האחר או יקל עלינו להגיע אליו.

חוק הלאום והמשך ההפחדה והדמוניזציה של הסכסוך מרחיקים את פתרון הסכסוך ואת הפיכתה של ישראל למדינה משגשגת, דמוקרטית וצודקת יותר, וקרובה יותר לשוויון מלא בין הקבוצות המרכיבות את הפסיפס החברתי המרהיב שהוא מדינת ישראל.

חוק הלאום חוקק כנראה מסיבות פוליטיות של ראש הממשלה ולא בשל איזושהי דחיפות הנובעת מערעור קיומי על עצם יהדותה של המדינה. במשך שנים מתגלגל החוק במסדרונות הכנסת וראש הממשלה לא גילה בו עניין מיוחד ולא קידם אותו. נראה כי רוחות הבחירות המנשבות במערכת הפוליטית והרצון של ראש הממשלה להישאר בשלטון בכל מחיר, הם הגורמים שעוררו אותו עכשיו להביא את החוק לכדי חקיקה. חשוב לציין שישנם גורמים בקואליציה אשר אינם מרוצים מן החוק וכאלה שיהיו מוכנים להכניס בו תיקונים שוויוניים יותר.

הבעיה עם חוק הלאום היא יותר במה שאין בו מאשר במה שיש בו, אם כי יש בו גם חלקים בעייתיים. עיקר החיסרון הוא עניין השוויון של קבוצות מיעוט בחברה הישראלית, שאינו מופיע כלל בחוק. גם דמוקרטיה אינה מופיעה בחוק הלאום.

על המחבר / המחברת

שי ענבר

שי ענבר

עורך מדור: אקדמיה. ד"ר, מרצה בקריה האקדמית אונו. עוסק בשכנוע ושינוי עמדות, בנושא של יהודים וערבים, ובשיטות מחקר איכותניות. בעבר מנהל המחלקה למחקר איכותני במכון למחקרי שוק.

20 תגובות

  1. ח.
    ח. אוגוסט 09 2018, 12:23
    יותר ויותר בימין לא דבקים בדמוקרטיה

    מה שמוביל אותם זאת לאומנות ודת

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 09 2018, 13:37
      חוק לא חכם

      אכן לצערי יותר ויותר בין תומכי הממשלה וחבריה לא ממש פועלים בצורה דמוקרטית חלק אף פועלים להרוס את הדמוקרטיה הישראלית. וניכור בין חלקי החברה יובילו מהר יותר לפגיעה נוספת בדמוקרטיה ממנה כולם יפגעו – כולל אנשי הימין.

      השב לתגובה
  2. גדעון שניר
    גדעון שניר אוגוסט 09 2018, 12:46
    ראוי ונחוץ

    עם כול הכבוד, אתה מחטיא את מטרת חוק הלאום ומייחס לכותביו פרשנות הנובעת מתפיסת עולם בעייתית לדעתי ואסביר:
    חוק הלאום עוסק בזכות הבלעדית להגדרה לאומית, במדינת ישראל, מהסיבה שרבים, מבית ומחוץ פועלים ללא לאות לעשותה "מדינת כול אזרחיה". אם אתה נמנה על המחנה הזה- אזי הביקורת שלך מובנית, ועל כך אנחנו חלוקים מאד. דווקא המתנגדים לחוק הם הפוחדים מ "מה יגידו בעולם". וככול שערביי ישראל מתנגדים לחוק- כך מתחזקת הדעה בנחיצותה, שכן העדרו מחזק את התקווה בלבם לממש יום אחד את חזונם. מה עוד שרעיון הדמוקרטיה שנוגד את תפיסת העולם הערבית מוסלמית, משתמשים בו באופן ציני כדי לקעקע את מדינת ישראל. לכן לא צריכה להיות לנו בעיה לחזור ולהצהיר בגלוי ובמפורש לעולם ולכול מי שחושב אחרת, לאיזו מטרה הוקמה מדינת ישראל.
    שנית, אין החוק עוסק בשוויון זכויות, וגם לא בנושאים חשובים אחרים (כמו ביטוח לאומי או בריאות למשל). לשם כך קיים כבר חוק "כבוד האדם וחרותו" (יכולת באותה מידה לאמר שחוק זה מיותר כי הכול כבר כתוב במגילת העצמאות..). לפי חוק זה, יכול בג"צ לקבוע שיש לפלסטינים זכות השיבה כפי שיש חוק השבות ליהודים. או שניתן לאפשר לרבבות מהגרי עבודה מאפריקה להיכנס לישראל באין מפריע, וכול זה מתוך חוק השוויון שאינו כפוף לשיקולי אחריות לאומית. לכן האיזון הזה היה נדרש ועכשיו!.
    נכון שראוי אולי לתקן סעיפים חשובים המחבקים את כול בני המיעוטים במיוחד הדרוזים והצ'רקסים שבחרו לקשור את גורלם איתנו , אבל אין סיבה אחרת לבטל את החוק.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 09 2018, 13:35
      לא ראוי כפי שחוקק

      כדי להסיר ספקות אני מתנגד למדינת כל אזרחיה וכבר כתבתי על זה כאן. החוק במתכונתו הנוכחי הוא בעייתי ותגובת הדרוזים מעידה על כך. זה שהערבים מתנגדים זה ברור מאלי וגם מובן. זה שהדרוזים מתנגדים ונפגעו בצורה קשה זו הבעיה שניתן היה להתגבר עלי עם קצת שאר רוח ואומץ. לא יודע מי הם הרבים כל כך שרוצים להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה, להוציא את הערבים וגם כנראה לא כולם. מה שחשוב כאן הוא הצורך של הימין לקבוע את המובן מאליו. זהו צורך גלותי ופחדני ולא כפי שאתה מפרש. השמאל שכביכול מפחד ממה יגידו חושב על מדינה יהודית ודמוקרטית לא רק על מדינה יהודית לאומנית אשר מדגישה את חוסר השוויון על ידי "מענה" כביכול למי שלא רוצה מדינה יהודית. אם היינו מתנהלים נכון ובכבוד ושוויון לאוכלוסייה הערבית לא היתה כזו התנגדות גם מצידם! אנחנו הציונים במו ידנו מרחיקים את האוכלוסייה הערבית שלא לצורך. חבל. כפי שציינתי יש והיו הצעות אחרות אשר היו גורמות גם לחלק לא מבוטל מהשמאל לתמוך בחוק לאום לא פוגעני ומדיר.

      השב לתגובה
  3. יצחק דגני
    יצחק דגני אוגוסט 09 2018, 23:12
    לשי ולגדעון היקרים

    אני מבקש להחזיר אתכם אחורנית לבג"צ קעדן. מי שכתב אותו היה כב' השופט העליון אהרן ברק. על האג'נדה ההרסנית של השופט ברק אפשר לכתוב באריכות. אין בכוונתי להיכנס לזה כאן מחמת קוצר היריעה. בג"צ קעדן היווה צעד ראשון ומשמעותי ביותר לפגיעה לגיטימית במעמד ישראל כמדינה יהודית. לאחר מכן באו פעולות נוספות בארץ ובחו"ל שמטרתן הייתה לחבל בזיקת עם ישראל לארץ ישראל (אונסקו למשל). גם בישראל פוליטיקאים כד"ר יוסי ביילין החלו להטיף לפירוק הקק"ל והעברת קרקעותיה לבעלות המדינה. האם ביילין גם הטיף להעברת קרקעות הוואקף לבעלות המדינה?
    האם ברור לכם מדוע טיעון זה מחייב קבלת חוק הלאום ?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 12 2018, 08:13
      קעדן וכל השאר

      יצחר היקר
      האם זכויות שוות לכל אזרחי המדינה כפי שהוצהר במגילת העצמאות, סותר מדינה יהודית? ומה הקשר לפירוק קק"ל? את הגוף המיותר הזה שמהווה כלי לג'ובים עם הכנסה מפליגה ותועלת אפסית יש לבטל ואין זה פוגע בזיקה עם עם ישראל. יש מדינה והיא צריכה לנהל את כל משאביה. ימי טרום המדינה הסתיימו.
      וכפי שכתבתי המדינה חזקה, היא ציונית ויהודית ואין על כך באמת ערעור. יש מי שרוצה ללבות את התחושות הגלותיות האלה לצרכי שליטה ושימור הסכסוך.

      השב לתגובה
  4. גיורא קימל
    גיורא קימל אוגוסט 10 2018, 07:13
    איך אפשר לקיים או להפר את חוק הלאום?

    אלה למצדדי חוק הלאום: חוקי המדינה חלים על הממשלה ועל האזרחים ולא בנפרד על עדות ועל לאומים. גם בעל לאום אנגלי החי בישראל חייב לנהוג רכב בצד ימין. מה ממשלת ישראל ואזרחי ישראל חייבים לעשות או לא לעשות כדי לקיים את החוק? ואילו מעשים או מחדלים יהוו הפרת חוק הלאום?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 12 2018, 08:16
      חוק הצהרתי ומיותר

      החוק אכן לא מעשי וקלקולו בפגיעה התודעתית ויצירת נתק בין האוכלוסייה היהודית לשאר הקבוצות. מה החוק הזה מועיל? לדעתי בשום דבר! החוק הזה רק גורם, כפי שניתן לראות, לסכסוך מיותר עם חלקים של האוכלוסייה שאין לנו שום אינטרס לפגוע בהם. האם הגאווה של קבוצות מסויימות ותחושת העליונות הן מטרות שלמדינה יש אינטרס לקיימן? נראה לי שיצא שכרנו בהפסדנו.

      השב לתגובה
  5. גיורא קימל
    גיורא קימל אוגוסט 10 2018, 08:14
    שכחו את השקל

    בחוק הלאום שכחו לציין שהמטבע היהודי של של המדינה הוא השקל החדש. בחנויות ללא מכס ביציאה מהארץ לא נותנים כבוד למטבע הישראלי והכול נקוב בדולרים.כאילו מחקו שם את מדינת ישראל. התופעה הזאת נפוצה במדינות בהן המטבע המקומי אינו יציב ועם ריבוי שערים. האם איזור היציאה מנתב"ג שייך לארה"ב?

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוגוסט 10 2018, 19:55
      לפרופ' קימל הנכבד

      לא. מטבע אינו בהכרח סמל לאומי. פעם הייתה לירה. אח"כ שקל. אח"כ שקל חדש. אולי בעתיד יהיה משהוא אחר?
      ולגבי מחירים בדולרים בנתב"ג – פשוט זה עניין מסחרי. חלק ממערכת ההונאה שמסובבת את מה שקרוי חנויות פטורות ממכס. לא צריך לעשות מזה באמת יותר ממה שזה. חוץ מזה לא הייתי מתנגד שכל מדינת ישראל ולא רק אזור היציאה ממנה יהיה שייך לארה"ב.

      השב לתגובה
      • שי ענבר
        שי ענבר Author אוגוסט 12 2018, 08:22
        ריבונות

        האמנם יצחק היית מוותר על הריבונות שלך ומקבל את המרות של וושינגטון?
        אני בהחלט לא הייתי מוותר לא על הריבונות ולא על המטבע שהוא גם סמל.

        השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 12 2018, 08:20
      מטבע כסמל

      על פי היגיון החוק גם המטבע צריך היה להיות כלול כי הוא בהחלט סמל ותמיד מטבעות לאורך ההיסטוריה שימשו סמל לשלטון ולאומיות. אבל החוק עצמו במתכונתו הנוכחית הוא הבעיה ולא מה שחסר בו.

      השב לתגובה
  6. גדעון שניר
    גדעון שניר אוגוסט 10 2018, 08:40
    בטרם יהיה מאוחר מדי

    דגני, תודה שהרחבתה את טענתי שמאז קום המדינה פועלים כוחות מחוץ ולצערנו גם מבית המערערים על זכותו של העם היהודי למדינה ריבונית בארץ ישראל, המציירים אותה במקרה הטוב כקנוניה של כוחות קולוניאליסטים קפיטליסטים, שלוחה של כוחות הרשע המערביים במטרה לפגוע בעולם המוסלמי. ומעניין שדברי הבל אלו נופלים על אזנים קשובות, מצד אחד, ועל עיניים עיוורות מרצון להביט במציאות ניכחה. ואני תוהה, מה צריך עוד לקרות לאחר 100 שנים של טרור ומלחמות שיגרום לאנשים בעלי כוונות אמת טובות, כמו כותב המאמר, להתפכח. בטרם יהיה מאוחר מדי

    השב לתגובה
  7. ענבל מלמן
    ענבל מלמן אוגוסט 10 2018, 16:32
    רוב העם ימני

    הפלגנות לא יכולה להוריד הימין מהשלטון רק לחזק חלקו של הליכוד בימין

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 12 2018, 10:46
      ימין שמאל

      לא בטוח שרוב העם ימני באמת מה שבטוב שהרוב יהיה מוכן לפשרה ולהתנתקות מהפלסטינים. אני מסכים לחלוטין שהפלגנות מאוד בעיתית ולא רק מהסיבות הפוליטיות. זו בדיוק השיטה של ביבי לפלג על מנת לשמור על השלטון.
      צריך להתאחד ולהחליף אותו!

      השב לתגובה
  8. ע.
    ע. אוגוסט 11 2018, 12:09
    הבעיה היא פיצול המרכז שמאל

    עד שברירים קטנים. כך לטרק שאי אפשר להחליף שלטון. אי אפשר בכלל להביא לשינויים או התחשבות בגישות של חלק גדול מהעם.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אוגוסט 12 2018, 10:48
      פילוג

      אכן הפילוג במרכז שמאל הוא בעיה גדולה ומונע החלפת שלטון. אבל הסכנה היא גדולה יותר משום שהפילוג פוגע בחוסן ובסולידריות החברתית שמדינת ישראל היתה כל כך גאה בה.
      חייבים לתקן את המצב כמה שיותר מהר.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני אוגוסט 12 2018, 16:20
        שי יקירי

        החלפת השלטון נמנעת כיוון שהעמדות הפוליטיות של השמאל אינן נכונות. כך חושב רוב העם. רק אתמול הייתה לנו הוכחה חותכת כאשר השמאל הצטרף להפגנה שארגנה וועדת המעקב של ערביי ישראל. הם לא התביישו להניף דגלי הרשות הפלסטינית. אז למה ולמי יש להחליף שלטון? מה זאת אומרת לתקן את המצב כמה שיותר מהר?

        השב לתגובה
        • נעמן גנור
          נעמן גנור אוגוסט 13 2018, 15:53
          הערה

          זה שיש רוב לא אומר שהצדק עמו. מותר לאחרים לחשוב אחרת. הרוב צריך לשמוח שיש מי שמאתגר אותו. הרוב צריך לדאוג לאתרג את דעות המיעוט. אבל אצלנו מתלהמים, מקללים, מסיתים, מאיימים על בעלי דעות המיעוט. זה יביא מהר מאוד להתמוטטות הדמוקרטיה והחזון הציוני.

          השב לתגובה
          • שי ענבר
            שי ענבר Author אוגוסט 14 2018, 11:06
            רוב וצדק

            בהחלט מסכיםעם כל מה שכתבת. צריך להלחם בזה ולהחזיר את השפיות לשיח הציבורי הפוליטי בישראל ולהתנער מהביטויים האלימים – מילולית וגם אחרים.

            השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

שדות חובה מסומנים *

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!