JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • הגיגים
  •  » התנגדות אופוזיציונית פבלובית ותו לא

התנגדות אופוזיציונית פבלובית ותו לא

נחיצותו של חוק הלאום למימוש מטרת-העל של ישראל

התנגדות אופוזיציונית פבלובית ותו לא ד"ר גדעון שניר
אוגוסט 11
09:30 2018

בוויכוח המתלהט לאחרונה על חוק הלאום, נשמעים שוב ושוב אותם משפטים: החוק מהווה פגיעה בדמוקרטיה, מגדיר את המיעוטים כאזרחים סוג ב', פוגע בעיקר בדרוזים נאמני המדינה, מנציח את היעדר השוויון בין כלל אזרחי המדינה, חוק מיותר שאינו תומך במגילת העצמאות, אלא בא לרצות את הימין הדתי הלאומני. הפרשנויות הביקורתיות הללו נובעות מהתנגדות אופוזיציונית פבלובית לכל חוק שהימין מעלה ולא משנה באיזה נושא.

אבל אם באמת ננסה לבחון את החוק מנקודת ההתחלה הבסיסית – לאיזה צורך הוא מספק מענה, יהיה קל יותר לשפוט את תקפותו. השאלות המרכזיות שיש לשאול הן מה המטרה שלשמה הוקמה מדינת ישאל? מה ייעודה? ומדוע היה צורך פתאומי לחוקק חוק כזה?

אני מרשה לעצמי לנסח הגדרה: "מטרתה של מדינת ישראל היא להבטיח את המשך קיומו של העם היהודי בארץ ישראל לדורות רבים ככל האפשר".

מדינות אינן קמות סתם כך, וודאי לא מדינת ישראל. כבר בהצהרת בלפור ובהחלטת חבר העמים בוועידת סן רמו 1922, והמשכה בהחלטת האו"ם בשנת 1947, נאמר במפורש: הקמת בית לעם היהודי, בארץ ישראל, ולא בשום מקום אחר (כמו אוגנדה או קנדה). מגילת העצמאות תומכת בהגדרת המטרה שניסחתי לעיל, תוך התחשבות בתושבים החיים באזור. מגילת העצמאות גם מאפשרת את "חוק השבות" ליהודים בלבד, אף שמנקודת מבט צדקנית החוק הזה אינו שוויוני בעליל, אך הוא משרת היטב את מטרת-העל.

למעט רגעי חסד אלו של העולם, שוללי זכות הקיום של מדינת ישראל לא נחים לרגע. הנחת העבודה היא שהעולם הערבי המוסלמי בכללותו אינו יכול לקבל את קיומה של הישות הציונית במזרח התיכון מההיבט הדתי, התרבותי והלאומני שלו, ויעשה ככל יכולתו להשלים את הפתרון הסופי. עתה, בלית ברירה, נוכח הנחישות והעוצמה הצבאית של ישראל, על אויבינו "לסבול" את קיומה של המדינה, עד שיחושו שהם חזקים דיים כדי להשלים המשימה. בינתיים הם מייחלים להיחלשותה של ישראל מבית, מבקשים לעשותה "מדינת כל אזרחיה", שאינה אלא שלב במימוש חזונם הסופי המוצהר. זהו ניצול של רוח הדמוקרטיה הליבראלית-שוויונית – ציני למדי שהעולם הערבי המוסלמי, שמושגי הדמוקרטיה זרים לתפיסת עולמו, משתמש בכלי זה כדי לנגח את ישראל.

למרבה הצער, רעיון מדינת כל אזרחיה, שהוא מתכון ברור לחיסולה של מדינת ישראל, נהנה מתמיכת חוגים מסוימים מאוד גם בחברה הישראלית, שחלקם, אולי מתוך תמימות, אינם מודעים לחומרת מעשיהם. יש ביניהם התומכים בטענות מופרכות, חסרות כל אחיזה היסטורית וארכאולוגית, כגון הטענה שהעם היהודי הוא בסך הכול "המצאה קולוניאליסטית, קפיטליסטית פשיסטית, שלמרבה הצער מתנחלת בליבותיהם של הכמהים לכך". נוכח תופעות כאלו ואחרות יש צורך בחוק הלאום, שנחקק, בין היתר, כדי לבלום את הסחף ולהעמיד אחת ולתמיד את הנחישות הציונית במקומה ההיסטורי.

ועתה, בהנחה שיש הסכמה לגבי מטרת קיומה של מדינת ישראל, ולאור חוק הלאום וחוקי היסוד, עלינו להתמודד עם סוגיות רבות העולות על סדר היום בשיח הלאומי הפנימי שלנו. למשל, מהי שיטת הממשל המתאימה ביותר? מה היחס למיעוטים? מהם סמלי המדינה וההמנון? מהי השפה הרשמית? האם יש לשאוף לשלום בכל מחיר? מתן אוטונומיה למיעוטים בתוך מדינת ישראל? מהי המדיניות לקליטת אלפי מהגרי עבודה מאפריקה? ומה באשר לביטול שירות צבאי חובה, הפרדת דת ומדינה, סמכויות הרשות השופטת מול המחוקקת, וכן האם יש להתיר את כניסתם של 150 אלף פלסטינים בטענה ל"איחוד משפחות" בחסות חוק "כבוד האדם וחירותו"? אי-אפשר לדון בשאלות אלו במנותק מהקשרן למטרת-העל שלשמה קמה המדינה – הבטחת המשך קיומו של העם היהודי בארץ ישראל.

על המחבר / המחברת

Avatar

גדעון שניר

ד"ר. מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

10 תגובות

  1. יצחק דגני
    יצחק דגני אוגוסט 11 2018, 11:19
    לד"ר גדעון שניר הנכבד

    מילים כדרבנות. חד, חלק וישר לעניין. ברשותך אוסיף כדלהלן – רוב הדברים שאותם הזכרת בפסקה האחרונה במאמרך כבר נקבעו ואין מה לדון עליהם מחדש. אין להרשות כניסה לישראל אפילו של פליט אחד. איחוד משפחות – בבקשה. אבל לשטחי הרשות הפלסטינית.
    עוד מילה לגבי שיטת הממשל – כבר קיימת בין הירדן לים קונפדרציה. להם יש פרלמנט במוקטעה ולנו יש פרלמנט בכנסת. לכל עם יש מתכונת להגדרה עצמית. זו המסגרת הפוליטית שהתגבשה כאן מאז הסכם רבין-ערפאת מ- 28 בספטמבר 1995. נקודה.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר אוגוסט 11 2018, 16:00
      להגדיר את מטרת מדינת ישראל תחילה

      מענה לשתי התגובות:
      הנקודה שאני מעלה היא קודם כול להגדיר לעצמינו מהי מטרת מדינת ישראל, ורק לאחר מכן לשפוט האם המעשים וההחלטות שהמדינה מקבלת פועלים להשגת המטרה. כולל המשטר בתוך מדינת ישראל, חוקיה, ערכיה וכול השאר כמפורט שם.

      לכן הדיון הראשון צריך שיעשה בהגדרת המטרה, לקבל עליה הסכמה רחבה, שממנה יגזרו השיטות, האסטרטגיות והמעשים.

      מגילת העצמאות מספקת טיוטה מצויינת, ועתה יש לבחון האם היא עדייין תקפה והאם יש צורך לעדכן אותה לאחר 70 שנה. ומכאן- להמשיך!
      היום- רוב הדיון מתקיים סביב טקטיקות שונות כמו שוויון, דמוקרטיה, גיוס חובה, שלום ואחרים- ללא הקשר ברור למידה שהם תורמים להשגת המטרה האולטימטיבית שהיא…

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני אוגוסט 11 2018, 21:23
        גדעון מכובדי

        ללא הרבה מילים – ראה נא את הפגנת הערבים הערב בתל אביב. דגלי אש"פ ודגלי האחים המוסלמים. אתה צריך ראיה יותר חותכת לכך שחוק הלאום במקומו?
        יותר מזה – הייתי מציע לנושאי דגלי אש"פ להגר לרשות הפלסטינית. הם לא צריכים להמתין עש שישראל תהפוך למדינת כל אזרחיה (פנטזיה מוסלמית) יש להם כבר מדינה משלהם.

        השב לתגובה
  2. גל ברטמן
    גל ברטמן אוגוסט 11 2018, 12:06
    זו הבעיה

    יש שני צדדים וכל אחד מהם אוטומטית נגד מה שהצד השני אומר.בשום נקודה אין הסכמה. וזה מקצין.כך אי אפשר יהיה להגיע לשמירה על המדינה.וגם אתה שיך לאחד הצדדים האלה.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוגוסט 11 2018, 21:17
      לגל ברטמן היקר

      אם נכון מה שכתבת – וזה מקצין – בהנחה שאנו רוצים לשמור על המדינה – מה היית מציע שעלינו לעשות?

      השב לתגובה
  3. רק כדי שנבין
    רק כדי שנבין אוגוסט 13 2018, 15:47
    תן לי לדוגמא מה צריכה למשל להיות

    המטרה של איטליה והמטרה של צרפת

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר אוגוסט 14 2018, 21:49
      הגדר תחילה מה צריכה לדעתך להיות מטרת מדינת ישראל

      לא יודע, שהאיטלקים יגדירו את שלהם. אני הצעתי הגדרת מטרה,הנגזרת ממגילת העצמאות:
      "להבטיח את המשך קיומו של העם היהודי בארץ ישראל לדורות רבים ככול האפשר"
      האם אתה יכול להזדהות איתה? או שיש לך הגדרה אחרת? אם כן הצג ונדון בה, ולאחר שנגיע להסכמה, נתחיל לבחון את המעשים והדרכים שיש לעשות כדי להשיגה.

      השב לתגובה
  4. ל
    ל אוגוסט 14 2018, 13:36
    יותר פבלובית היא תגובות הנגד מצד ימין

    כנגד כל מי שחושב קצת אחרת. למה,אתם צודקים בכל?

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוגוסט 14 2018, 23:48
      ל- ל. עלום השם

      בוא נרד עד למטה – לתחתית של החבית הקיומית-מוסרית.
      אתה צריך להחליט באיזה צד אתה. שלנו, או שלהם.
      אחרי שתבין שהמצב הוא של או – או , יהיה לך קל להבין את התגובות מהצד היהודי.
      וכן – הצד היהודי צודק בכל. זו מדינה יהודית. מי שטוב לו כאן ומקבל את האקסיומה הזו, מוסלמי, נוצרי או פוליתאיסט, יזכה כאם בכל הזכויות של תושב. מי שזה לא מוצא חן בעיניו יכול להגר למוקטעה או לקטאר כמו שעשה ח"כ לשעבר ד"ר עזמי בשארה.

      השב לתגובה
  5. גדעון שניר
    גדעון שניר אוגוסט 15 2018, 08:41
    תגובה עניינית תתקבל בברכה

    ל- עלום השם
    אני עדיין חושב שהשאלה "מהי מטרת מדינת ישראל?" היא לגיטימית אם לא חיונית כדי שניתן יהיה לקבל החלטות מדיניות נאותות ברמה האישית והלאומית. נראה שהניסיון להתמודד עם השאלה הזו גורמת לך מסיבה כול שהיא אי נחת מסוימת, אחרת לא היית מנסה לגרור אותי לעימות ימין/שמאל. שמבחינתי אינו לעניין. אשמח לכול תגובה עניינית כדי להפרות את הדיון. עם כול הכבוד.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!