JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • הגיגים
  •  » הכור בדימונה והערבים אזרחי מדינת ישראל

הכור בדימונה והערבים אזרחי מדינת ישראל

עלינו להכיר באמת: ערביי ישראל מתנגדים לקיומנו בארץ

הכור בדימונה והערבים אזרחי מדינת ישראל ד"ר אריה איתמר
ינואר 06
09:30 2019

לכאורה, אין שום קשר בין הכור בדימונה לערבים אזרחי ישראל – לכאורה. האמת העירומה התגלתה בעת האבל על מותו של שמעון פרס, ולדעתי אף קודם לכן. שנים דובר על כך שאזרחיה הערבים של מדינת ישראל יהיו, בבוא היום, "הגשר לשלום" בינינו לבין שאר העולם הערבי. אבל הגשר כבר קרס מזמן, רק אנו – הנאיבים, בעלי הרצון הטוב, סירבנו להישיר מבט לאמת. שכנינו "עזרו" לנו בכך, שכן האידיאולוגיה המוסלמית מאפשרת למאמינים המוסלמים לא לומר את האמת (או לשקר) ללא-מאמינים, אם הדבר נחוץ להם. ראו לדוגמה את דברי שר החוץ האיראני: "אף פעם לא אמרנו שנשמיד את ישראל…". או למשל העובדה שהתגלתה זה עתה: רוב הערבים אזרחי המדינה התנגדו להסכמי אוסלו, אך הם לא אמרו זאת בגלוי ואנו התפתינו להאמין להרהורי ליבנו ודחינו את האמת.

הסימנים המובהקים הופיעו כבר במהומות אוקטובר 2000; מבלי להצדיק באף מילה את התנהלות המשטרה דאז, עדיין היה באירועים הללו פרץ אדיר של שנאה, וכל ניסיון להסביר זאת באפליה מציג חצי אמת לכל היותר. אנחנו מדינה דמוקרטית וגם האזרחים הערבים בוחרים את נציגיהם לכנסת באופן חופשי. מנהיגות, בכל מקום בעולם, בכל עם, מייצגת את דעותיהם של בוחריה. לכן, כשאנו שומעים את דברי הבלע והשנאה של חנין זועבי, אחמד טיבי וחבריהם, כנגד מדינת ישראל, מוסדותיה, חייליה ובכלל אזרחיה, די בכך כדי שנבין – אף שהם לא אומרים דבר בצורה מפורשת כדי לא להסתבך עם החוק – מה חושבים עלינו רבים מאזרחיה הערבים של המדינה ומה הם היו רוצים שיקרה לנו.

אלא, גם מי שמתרגל לשקר במצח נחושה והדבר הופך אצלו כמעט לטבע שני, עלול ליפול בפח וברגע מסוים באיזשהו אירוע, הוא נכשל בלשונו ופולט את האמת החוצה… כך קרה למנהיגי הציבור הערבי במדינה בעת מותו של פרס. כולנו חשבנו לתומנו, שפרס, איש השלום האולטימטיבי, אדריכל הסכמי אוסלו, שרק כפסע היה בינו לבין גורלו של יצחק רבין, האיש האהוד בכל העולם – אהוד גם על ערביי מדינת ישראל.

אולם לתדהמת רבים בציבור הישראלי, נוכחנו בפרץ שנאה אדיר נגד האיש מצד המנהיגות של ערביי מדינת ישראל. עבורי היה זה הלם גדול. כאן כבר אי-אפשר היה להסתיר את האמת, זו פרצה בכל מערומיה, שנאה לפרס פירושה: התנגדות לכל הסכם שלום, כולל הסכמי אוסלו והסכמי השלום עם מצרים וירדן, שנאה תהומית כלפי הציבור היהודי ואי-השלמה עם קיומנו פה. כשהתבקשו מנהיגיהם לפרט את הסיבות לשנאה הזו, הם העלו מגוון נימוקים: "שמעון פרס קולוניאליסט…", "חזונו למזרח תיכון חדש זה שיעבוד הערבים…" ועוד דברי הבל מסוג זה. אך אחד מהם היה מוזר במיוחד: "הוא הקים את הכור בדימונה…". נימוק זה, שחמק "מתחת לרדאר" ואיש בציבור לא נתן עליו את הדעת, מקפל בתוכו דברים חמורים במיוחד.

הכור בדימונה נחנך ב-1962 ומאז ועד היום נפוצו עליו שמועות (בעיקר בעיתוני חוץ), ללא שום הוכחות, שישראל מפתחת בו כביכול נשק גרעיני. ומכיוון שאין שום הוכחות לדבר – לא לכאן ולא לכאן, ושוררת סביב העניין "עמימות", סביר שכל מנהיג ערבי, חייב להניח כברירת מחדל, שאכן יש שם משהו וכדאי להיזהר. והנה, למרות הכול, נאצר העז לקרוע את ההסכמים עם האו"ם, לסגור את מיצרי טיראן ולהצעיד צבא מצרי לסיני תוך עידודם של תושבי קהיר בקריאות "אטבאח אל יהוד". מסתבר שהוא לא היה מודאג מהכור בדימונה. כך גם סאדאת ואסד לא היו מודאגים ב-73' וכך גם חיזבאללה, חמאס ואחרים.

מה אם כן הבעיה עם הכור בדימונה? היא טמונה אולי בכמה אמירות "עמומות" של מנהיגי ישראל לדורותיהם: שעלינו להבטיח שלא תהיה שואה שנייה, שלא יתאפשר להשמיד את מדינת ישראל. כלומר, גם אם יש או אין משהו שם בדימונה, יש איום מרתיע מכל ניסיון להשמידנו. אז מה הרע בכך? מדוע העובדה שאי-אפשר לזרוק אותנו לים כואבת כל כך לערבים אזרחי מדינת ישראל? אם כך, מה הם חולמים עלינו בלילה? הם דורשים בצדק שוויון זכויות, אבל לא די בהוראות ותקנות, צריך רצון טוב מצד הרוב. איך אוכל לקחת חלק במאבק לשוויון (צודק בפני עצמו) למען אנשים שרוצים לזרוק אותי לים?

רבים מבין חבריי לא מוכנים להישיר מבט לאמת, מגנים אותי על דבריי, עיתונאים מסרבים לפרסם את מאמריי, אולם אני אינני מיואש, אפשר להתמודד גם עם הבעיה שהעליתי, אבל קודם כול צריך להכיר בה.

על המחבר / המחברת

Avatar

אריה איתמר

ד"ר, גיאולוג. עלה ארצה באניה "אקסודוס". פרסם שלושה ספרים.

21 תגובות

  1. יצחק דגני
    יצחק דגני ינואר 06 2019, 11:47
    לד"ר איתמר

    כל הכבוד על מאמר חד חזק וקולע היישר למטרה. נגעת רק באספקט אחד של סירוב רוב ערביי מישראל להכיר במדינה היהודית. יש עוד ראיות רבות למסקנה שלך.
    מה לעשות – קשה להתעורר מאשליות ומ – WISHFULL THINKING.

    השב לתגובה
    • אריה איתמר
      אריה איתמר ינואר 06 2019, 15:45
      בלי אשליות

      לא היה לי שום קושי, כי לא היו לי הרבה אשליות וגם אינני איש ימין

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני ינואר 06 2019, 16:29
        לד"ר איתמר

        לא התכוונתי לאשליות שלך אלא של היוסי ביילינים למיניהם.

        השב לתגובה
        • גדעון ביגר
          גדעון ביגר ינואר 06 2019, 19:20
          מהוזה לחוזה

          מתנצל להכניס ראשי בין שניים אך ראוי קודם כול לא להשתמש בביטוי " היוסי ביילינים". יש איש, יש משנתו ויש שחושבים כמוהו וזה לא עניין ללעג. באשר לאשליות – גם להרצל היו פנטזיות ואשליות וסופו של הוזה שנהפך לחוזה.

          השב לתגובה
  2. גדעון ביגר
    גדעון ביגר ינואר 06 2019, 12:25
    ערביי ישראל

    יש לכך פתרון, אכזרי, לא הומני, אך אפשרי ומחוייב המציאות. הקמת מדינה עצמאית פלסטינית בשטחי יהודה שומרון ועזה, החזרת כול היהודים שנמצאים שם למדינת ישראל ו – וזה העיקר- העברת כול הערבים המוסלמים תושביי מדינת ישראל למדינה הפלסטינית העצמאית. זה ייעשה על ידי הסטת הקו מערבה כך שיישובי ואדי ערה ו"המשולש" יהיו חלק מהמדינה הפלסטינית ואת תושביי סכנין יעבירו לבתי העיר אריאל וכך הלאה. אכן זה יביא לטרנספר – מילה שהפוליטיקלי קורקט לא מוכן להשתמש בה, של מאות אלפי אנשים אך אם זה יעשה בצורה מסודרת, תוך תשלום פיצויים מתאימים ובלי הרס יישובים ומבנים – תיווצר צלקת עמוקה אך גם זאת תבריא במשך השנים וראו את שקרה באירופה עם 8 מליון הגרמנים שגורשו מפולין וצ'כיה ואת מליון הפולנים שעזבו את לבוב, ווילנה ושאר אזורי פולין שסופחו לברית המועצות אחרי מלחמת העולם השנייה. הזיכרון נשאר אך הפצע הגליד ואין מעשית אף אחד המעוניין לפתוח מחדש את הפצע.

    השב לתגובה
    • אריה איתמר
      אריה איתמר ינואר 06 2019, 15:44
      תגובה לביגר

      להעביר קו גבול זה דבר אחד, "להזיז" אנשים, זה דבר אחר. הם יכולים לחלום עלי מה שבא להם, כל זמן שאינם פועלים בניגוד לחוק, אסור לנגוע בהם אפילו באצבע. לא בשביל הגענו אני ומשפחתי לארץ באקסודוס. אנחנו יודעים מה זה להיות פליט.

      השב לתגובה
      • גדעטן ביגר
        גדעטן ביגר ינואר 06 2019, 16:32
        תגובה לתגובה

        כמובן שבעיקרון אתה צודק אך יש מצבים בהם נוצרים פליטים, כמו במדינת ישראל ב 1948 ( האם אתה במקרה גר במרחב שהיה בעבר שייך להם ? ויש מצבים בהם רק העתקות אוכלוסייה יפתרו בעיות מדיניות. כל שציינתי הוא שזה פתרון לא הומני אך ברבות השנים, כמו בדוגמאות שהזכרתי, אם מטפלים בפליטים כמו שמדינת ישראל טיפלה בפלטים היהודיים שהגיעו ומגיעים אליה עד היום, אזי רובם ככולם זוכרים אך נקלטים במקומם החדש ולא המקום ממנו גורשו או ברחו נהפך לזכר היסטורי ותו לא.

        השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני ינואר 06 2019, 16:38
      לפרופ' ביגר הנכבד

      אינני יכול להבין מנין נטלת את הפנטזיה שאתה מבטא בתגובתך למאמר בשל ד"ר איתמר.
      אין כוח בעולם שיפנה 400.000 יהודים מאיו"ש ואין שום היתכנות לפנות מאות אלפי מוסלמים מישראל לאיו"ש. וחוץ מזה מנין תיקח את המיליארדים הרבים שתצטרך לשלם כפיצויים?
      אתה לא מבין שיש מסביבנו עוד כ- 300 מיליון מוסלמים שחולמים רק להכחידנו?

      השב לתגובה
      • גדעון ביגר
        גדעון ביגר ינואר 06 2019, 19:16
        חילופי אוכלוסין

        אני עודע שזו פנטזיה אך יש שקוראים לחזטן פנטזיה. ברור לי לחלוטין שזה בלתי אםשרי לביצוע ואולי רק מלחמה בארץ תביא לזאת. להזכירך כי אף אחד לא חשב שאפשר לגרש כ 200 אלף יוונים וכמאה אלף טורקים בקפריסין והנה זה בוצע, כמו גם מה שקרה ביוגוסלביה לשעבר. זה מה שקרה רק לאחרונה בבורמה, ושם סולקו כ 150 אלף מוסלמים מהמדינה לגיטון בנגלדש ופרט לכמה דקטת בטלוויזיה וכמה מחאות וציקציקי לשון לא קרה דבר. נכון שכאן זה לא בורמה ולא רואנדה אך אם זה יהיה בהסכמה !!! של ישראל, המדינה הפלסאינית, הליגה הערבית, הקוורטט ורטלי האטם, הדבר יכול להתגשם. להזכירך את 700 אלף הםליטים הפלסטינים ואת היהודים שהגיעו לארץ מארצות ערב, בהסדר והסכמה.

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני ינואר 10 2019, 06:40
          חילופי אוכלוסין

          בקפריסין כוח או"ם מפריד. הסיפור לא נגמר. ביוגוסלביה היו אחרי זה עוד מלחמות וזה עדיין מבעבע. בבורמה המלחמה בעיצומה. כאן אף פעם לא תהיה הסכמה. לא רק בינינו לבין הערבים אלא גם בין הערבים לבין עצמם. עיין ערך סוריה למשל. והפליטים הפלסטינים – איזה הסכמה? הם אפילו לא קיבלו אזרחות במשך 70 שנים אצל אחיהם הערבים, פרט לירדן, שהיא כמובן פלסטין. נא להפסיק למכור לנו שטויות.

          השב לתגובה
          • גדעון ביגר
            גדעון ביגר ינואר 14 2019, 17:01
            תגובה ליצחק דגני

            נראה שיצחק דגני הוא פטאליסט, ואיננו מאמין שבני אדם ועמים יכולים להשתנות. ראה הגרמנים שהשתנו וגם השוודים של המאה ה 16 שזרעו דם בכול מרכז אירופה אינם אלה של היום? אפשר להסתכל על סוריה אך כזכור לי לא מעט אנשים נהרגו במלחמת האזרחים בארה"ב לפני 150 שנים. האם זה מאפיין את האמריקאים? הטעון הזה מזכיר לי את מי שירה חץ ואחר כך סימן מעגלים סביב מקום הפגיעה. קודם כול לא מקבלים את הערבים ורואים בהם רק רוצחים ואחר כך מביאים לכך מובאות מההיסטוריה. תור הזהב של יהודי ספרד תחת השלטון המוסלמי ערבי לא נזכר בדבריהם. באשר לפליטים – כול הנוצרים והשיעים שעברו מישראל ללבנון קיבלו כבר מזמן אזרחות שם והמוסלמים לא קיבלו כדי לא לערער את החלוקה העדתית בלבנון. האם זה לא ברור? מה לזה ולעניין. עוד נתון כדי להכפיש. אני לא "מוכר שטויות" וכן הפוסל – במומו הוא פוסל

            השב לתגובה
  3. מרדכי שמטוב
    מרדכי שמטוב ינואר 07 2019, 09:51
    נניח שאתה צודק שהם לא רוצים אותנו כאן

    האם אין הגיון בניסיון לשנות את דעתם? או שמה שאתה דוגל בו זאת ההסכמה עם הגורל שלכאורה גוזר עלינו שלנצח נאכל חרב

    השב לתגובה
    • גדעון ביגר
      גדעון ביגר ינואר 08 2019, 14:14
      שנים אוחזים בטלית

      גם חלק מאיתנו לא רוצה אותם כאן. חוזר למקורות, לתלמוד במסכת בבא בתרא " שנים אוחזים בטלית, זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי – יחלוקו".

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני ינואר 10 2019, 06:33
        יופי - יחלוקו

        ואז לכל אחד תהיה חצי טלית. עם חצי טלית אי אפשר ללכת לבית כנסת. אי אפשר להתכסות בברכת כוהנים. תרשים בטוח למלחמה הבאה.

        השב לתגובה
        • גדעון ביגר
          גדעון ביגר ינואר 14 2019, 17:13
          גמרא או משפט שלמה

          אז חוכמתם של כותבי התלמוד בטלה בשישים לעומת חוכמתך? נראה לי רצת מוגזם. אולי אתה מפנה למשפט שלמה שציווה לחתוך את הילד לשנים וכך גילה את האם האמתית. אינני יודע להיכן אתה שייך, אך לפי משנתך, לעולם לא נגיע לשלום, אלה אם כן נהגר כולנו למקום בו אין אף אחד . אנחנו על המפה ונשאר כאן ורק בעזרת הסכמים, כאשר החרב נשמרת.

          השב לתגובה
  4. מ
    מ ינואר 09 2019, 19:26
    תגיד לעם שאין סיכוי לשלום

    תהיה ישר ותגיד את האמת שלעולם יהיו כאן מלח ות
    מי שרוצה ומוכן לכך שיהיה בריאאני בטוחה שלכל מצב יש פתרונות של שלום
    גם ימפריות חזקות נעלמו כי האמינו שביכולתם לנצח תמיד בגלל שהן חזקות יותר
    והנה הגלגל התהפך להם

    השב לתגובה
    • גדעון ביגר
      גדעון ביגר ינואר 14 2019, 17:20
      השלום אפשרי - אם תרצו, אין זו אגדה

      אימפריות נפלו כי קמו חזקות מהן כאשר הן שקטו על שמריהן ולא הקפידו על השמירה על מרחביהן. לעיתים "וישמן ישורון – ויבעט" בתנ"ך זו לכאורה בעיטה באל, היום זו בעיטה הן בסיכוי להסדר מדיני, כי אנו בוטחים בכוחינו להדביר את כול הסובבים אותו. הנה יש שלום עם ירדן, שלום עם מצרים, יכולנו להגיע לשלום עם סוריה אם ברק לא היה חושש לחתום על הסכם השלום וגם עם לבנון אין כול בעייה להגיע לשלום וגם, ובעיקר, עם הפלסטינים אפשר די בקלות להגיע לשלום, אם רק נרצה. כבר אמר הרצל "אם תרצו – אין זו אגדה"

      השב לתגובה
  5. מתחיל להתיאש
    מתחיל להתיאש ינואר 10 2019, 11:01
    הרמתם ידיים?

    לנכדים שלכם אתם מבטחחים מלחמות?

    השב לתגובה
    • גדעון ביגר
      גדעון ביגר ינואר 14 2019, 17:23
      אם תרצו - אין זו אגדה

      אפשר להגיע לשלום אם רק נרצה בכך ונשכנע את האחרים שאנו מתכוונים לכך ברצינות. לא האמנו בשלום עם מצרים ורק לפני חודש חזרתי מסיור תיירותי מעניין ורגוע ומלמד במצרים. גם בפטרה הייתי לא מזמן. אם תרצו – אין זו אגדה

      השב לתגובה
  6. אלון שכטר
    אלון שכטר ינואר 10 2019, 20:25
    מסכים עם הכותב

    זה כל כך ברור
    ברור כשמש

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!