JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

גן העדן של ערביי ישראל

האם מנהיגיהם מחבלים בהשתלבותם בסיפור הישראלי?

גן העדן של ערביי ישראל ד"ר יצחק דגני
מרץ 11
09:30 2019

לפני זמן לא רב צפיתי בריאיון טלוויזיוני עם חה"כ ג'מאל זחלקה. בריאיון נוצר רושם שחה"כ זחלקה הוא אדם שפיו וליבו שווים. הוא ענה ללא התחמקות לשאלות המראיין. השיחה התפתחה והגיעה למופע הסירוב של חברי הכנסת מהרשימה הערבית המשותפת להשתתף בטקס האשכבה ובלוויה של הנשיא לשעבר שמעון פרס. אזכיר כי נציגים מכובדים מהעולם הסובב אותנו השתתפו בלוויה. המראיין ציין בפני חה"כ זחלקה שפרס היה מדינאי שחתר לשלום. בעת שהיה שר חוץ נחתם הסכם אוסלו הראשון עם הפלסטינים, הוא הקים את מרכז פרס לשלום ולחדשנות ועוד כיוצא באלו. זחלקה לא התבלבל וענה בבהירות ובכנות מרשימה. אצל ערביי ישראל, הוא אמר, פרס לא נחשב לאיש של שלום. הוא הקים את הכור בדימונה. ובכך הוא יצר מצב שמנע, וממשיך למנוע, את פתרון הסכסוך בין הערבים ליהודים במקומותינו. כך נתן פרס יד ליצירת "בלגן" מתמשך במזרח התיכון.

בום! – הרגשתי כאילו חה"כ זחלקה שיגר לעברי פגז ח"ש נפיץ. לפתע הוא הפיל אצלי אסימון. מנהיג ערבי בולט וחשוב מבין ערביי ישראל, לא מהסס לציין ש"דימונה" סיכלה הסגת הסדר בין הערבים ליהודים במזרח התיכון. קוראים יקרים – אתם הבנתם את זה? זחלקה הוא מנהיג מפלגת בל"ד של ערביי ישראל. הוא נציגה הבכיר של בל"ד ברשימה המשותפת של ארבע המפלגות הערביות (רע"מ, בל"ד, תע"ל, חד"ש) שהתאחדו לרשימה אחת לקראת הבחירות לכנסת ה-20, ושאליה נבחרו 13 ח"כים כנציגי המיעוט הערבי. עכשיו בא אחד מהם וטוען בריש גלי שעצם יצירת מבנה הגנה ביטחוני סביב מדינת ישראל – ועל ידי כך התעצמו ביטחונה ושרידותה – מהווה בלם בפני פתרון הסכסוך. דהיינו, על פי השקפת עולמו של חה"כ זחלקה, עצם קיומה של מדינת ישראל בביטחון יציב מנציח את הסכסוך. השקפה שאותה הוא אינו מתכוון להסתיר.

כשנה וחצי לפני הירצחו של הדיקטטור הלובי, מועמר קדאפי, טסה אליו משלחת של ערביי ישראל. המשלחת כללה חברי כנסת ערבים וגם מנהיגים פוליטיים כדוגמת השיח' רא'אד סאלח, מנהיג הפלג הצפוני של תנועת האחים המוסלמים בישראל. תנועה זו נוקטת עמדה שלילית חריפה ביותר כלפי מדינת ישראל. חברי המשלחת התרפסו בפני קדאפי שקיבלם באוהל האורחים שלו בטריפולי. מן הסתם הם קיוו לקבל ממנו לא רק חיזוקים פוליטיים ותיאולוגיים, אלא גם מענק כספי כטוב ליבו מידו הפזרנית. מה קרה לקדאפי זמן לא רב אחרי הביקור הנ"ל כולם יודעים. האם הספיקו ערביי ישראל לקבל ממנו מענק כספי לסיוע בפעולותיהם האנטי-ישראליות – את זאת אין אנו יודעים.

מסתבר שההיסטוריה חוזרת על עצמה אם כי בוורסיות משתנות. בשלהי ינואר 2019 בחרו נציגים של ערביי ישראל את הרכב רשימת מועמדי הרשימה המשותפת לכנסת ה-21 (בשלב ההוא הרשימה המשותפת כללה רק שלוש מפלגות ערביות, כיוון שמפלגת תע"ל בראשות אחמד טיבי פרשה ממנה). מייד אחרי שנבחרו נציגי הרשימה טסה משלחת מטעמם לפגישה עם נשיא טורקיה ארדואן. מה הם מחפשים אצל ארדואן – זאת בינתיים לא ידוע. מן הסתם הם שוב מבקשים גיבוי פוליטי וסיוע כספי.

הדבר המעניין הוא שהם לא מצאו לנכון לבקר אצל מנהיג של מדינה ערבית סונית במרחב. כנראה בשל מערכות יחסים חיוביים שהתפתחו לאחרונה בין מדינות ערביות סוניות מסוימות לבין מדינת ישראל. כך, בשל התפתחויות פוליטיות רדיקליות בטורקיה, נוצר מצב שהנשיא הטורקי הוא הקטגור הבולט ביותר במרחב נגד מדינת ישראל. אולי (אינשאללה) גורלו של ארדואן יהיה כגורלו של קדאפי, בעקבות ההלל שמעטירים עליו הנציגים של ערביי ישראל.

השר לשעבר מר אביגדור ליברמן אמר פעם, באחד מנאומיו הפומביים, שאם יתהווה בעתיד פתרון פוליטי לסכסוך בין היהודים לערבים בארץ ישראל הוא יהיה מוכן לתמוך ברעיון של חילופי שטחים עם הרשות הפלסטינית. כדוגמה, הוא הביא את הסיפוח לישראל של התנחלויות יהודיות באיו"ש, תמורת העברת שטחים באותו הגודל, שבהם מתגוררים ערביי ישראל, לשליטת הרשות הפלסטינית. אי-אפשר להכחיש כי יש ברעיון זה הגיון מסוים.

אולם התברר שהראשונים שקפצו והביעו דעתם, בתוקפנות רבה, נגד הרעיון של ליברמן היו המנהיגים של ערביי ישראל. אליהם הצטרפו גם חברי הכנסת הערבים. מהיכן נובעת התנגדותם לרעיון זה? מה מסתתר מאחורי סירובם של מעצבי דעת הקהל מבין ערביי ישראל לחבור אל הפלסטינים ב"שטחים" על מנת ליצור מדינה פלסטינית?

"דימונה" מפריעה להם עד כדי סיכול השתתפות מנהיגים משלהם בלוויית נשיא מדינת ישראל? יצא המרצע מן השק. בעוד שחלק נכבד מערביי ישראל מבקשים להתערות במדינה ואף בחייהם היומיומיים משתלבים בה, חלק נכבד ממנהיגיהם שוללים את קיום המדינה. אחדים מהם אף התנהלו באופן מעשי נגדה (למשל: זחלקה, זועבי, רטאס, בישארה ועוד). למרבה הצער מצויים במקומותינו גם פעילי ציבור יהודים כדוגמת מנהיגת השמאל האנטי-ציוני תמר זנדברג וחה"כ לעתיד ד"ר עופר כסיף שהתבטאויותיו בפומבי מעוררות קבס וזעם.

הפלסטינים שמתגוררים בישראל ומחזיקים באזרחות של מדינת היהודים, ברובם הגדול, לא איבדו את דעתם. הם מסרבים לעבור אל הרשות הפלסטינית. לא מדובר בטרנספר. אלא בחילופי שטחים כך שכל אחד מהם יישאר בביתו ועל אדמתו. כנראה שטוב להם בישראל. הם יודעים יותר טוב מהיהודים בישראל איזה כאוס, שחיתות, עוני, אבטלה, בורות ועוד כל מיני מרעין בישין שוררים כיום במדינות ערב. לעניין זה גם הרשות הפלסטינית נחשבת אצלם למדינה ערבית.

מדינת ישראל בהחלט יכולה להיחשב כגן עדן גם עבור האוכלוסייה הערבית המתגוררת בתוכה. על גן עדן כזה לא מוותרים כאשר האלטרנטיבה היא חיים תחת שלטון של אדמיניסטרציה בארץ מוסלמית. הגיע הזמן להעמיד את מנהיגיהם של ערביי ישראל על עובדות החיים במקומותינו. אם מי מביניהם יסרב להפנים את המציאות וימשיך להשמיץ את המדינה ולפעול נגדה, בעוד צאן מרעיתו נהנה מגן העדן המקומי, יש להעלות נושא זה על סדר היום של החברה הישראלית בכל חריפותו, ולנקוט עמדות פוליטיות ומעשיות בהתאם.

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

17 תגובות

  1. דוד קופמן
    דוד קופמן מרץ 11 2019, 10:19
    אם הולכים על מדינה אחת לשני עמים

    הפיצוץ קרוב

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני מרץ 11 2019, 22:42
      לדוד קופמן הנכבד

      השקפתך נכונה. אם תהיה מדינה אחת יהיה פיצוץ. במקרה זה הנכבה של 48 תהיה כסף קטן לעומת הנכבה הבאה.
      אבל אל דאגה – לא תהיה כאן מדינה אחת וגם לא שתי מדינות. יש כבר משהו אחר. קונפדרציה שרק הולכת ומתפתחת.
      תחשוב על זה.

      השב לתגובה
      • אלון ילין
        אלון ילין מרץ 12 2019, 13:24
        הטעיה

        קונפדרציה זה מבנה שנבחר על ידי שתי ישויות או יותר. לנו יש בינתיים שלטון של ישות אחת על השניה.
        סמנטיקה לא משנה את העובדות.

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני מרץ 12 2019, 16:43
          לאלון ילין הנכבד

          אתה טועה ומטעה. אינך יודע מהי קונפדרציה. אינך מכיר את מערך ההסכמים שעליו מושתת המודוס אופרנדי בין הנהר לים.
          אם תרצה אוכל לשלוח אליך עותק עבודה שהכינה סטודנטית שלי על הנושא. אגב – היא שרתה בתפקיד בכיר במתפ"ש.
          עם כל הכבוד אינני מתמצא בניתוחי השתלה. הגם שכך הנני מצטרף לאיחולי הבריאות שאיחלת לרעיית הנשיא.

          השב לתגובה
  2. אלון ילין
    אלון ילין מרץ 11 2019, 11:44
    באמת יש בעיה

    ידידי היקר,
    לשם שינוי אני מסכים עם רוב הכתוב.
    גם אני חושב שמרבית תושביה הערבים של מדינת ישראל מעדיפים לחיות בגבולותיה, מאשר להיות חלק ממדינה או ישות מוסלמית כלשהי. זוהי כנראה אחת הסיבות שמספר חברי הכנסת של הרשימות הערביות קטן משיעורם היחסי של הערבים בכלל תושבי המדינה. יחד עם זאת, נמאס כבר לקרוא את ההשוואות על מצב ערביי ישראל לעומת מצב הערבים במדינות השכנות. ההשוואה הנכונה היא ליתר תושבי המדינה.
    מותר כמובן לכל תושב מדינתנו להביע את דעתו ולפעול ככל העולה על רצונו, כל עוד אלה במסגרת החוקים הקיימים. הבעייתיות עם ח"כ כנסת זחלקה הייתה נמנעת לו היה קיים בישראל חוק המונע מבעד מורשעים בפלילים (גם יהודים!) לכהן בכנסת .
    בשולי הדברים, איני יכול לקבל את קביעתך שמר"צ היא מפלגה אנטי ציונית.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני מרץ 11 2019, 22:55
      לפרופ' ילין הנכבד

      תודה על תשומת לבך והערותיך החשובות. מדוע נמאס לדבר על ההשוואות הנדונות – אנא שים לב שמצב ערביי ישראל – בעיקר של הדורות הצעירים בממוצע – טוב משל היהודים. אינם מחויבים בשרות למדינה אך זוכים בכל הטוב שהמדינה מעניקה. בכלל מצבם הכלכלי – בממוצע – טוב משל היהודים כיוון שמבנה הוצאות המשפחה שלהם שונה לחלוטין ממבנה הוצאות המשפחה היהודית. ואינני נכנס בכלל לעניין ההון השחור.
      עניין דברי זחאלקה לא קשור עם סנקציות פליליות. זכותו להתבטא כפי שהתבטא. רקק שנדע.
      לגבי מרץ – לא כתבתי שמרץ אינה מפלגה ציונית, אלא שזנדברג נמנית על מנהיגות השמאל האנטי ציוני. היא עצמה אמרה זאת. יש הבדל. במרץ יכולים להיות חברים ציוניים ואנטי ציוניים.
      לגבי זנדברג – אם היא מטיפה למדינת כל אזרחיה במקום מדינה יהודית ודמוקרטית שהיא הלוז של הציונות – הרי שתסכים אתי שהיא איננה ציונית אלא להפך. וזאת בלשון המעטה.

      השב לתגובה
      • אלון ילין
        אלון ילין מרץ 12 2019, 13:52
        תגובה לתגובה

        ד"ר דגני היקר,
        השיטות בהן אתה משתמש לא יעבדו באתר הזה. שימשו ב"פייק" עובדות כדי לבסס תיזה זוהי הטעייה מכוונת. ההרגשה של רבים מאתנו שמצבם היחסי של ערביי ישראל גרוע משל היהודים, נתמך על ידי נתוני הלמ"ס מ-2018. בכל ארבעת האשכולות הסוציו-אקונומיים העליונים אין ולו יישוב ערבי אחד. באשכול 5 יש 26 יישובים יהודים ו-3 ערבים. באשכול 3 ו-4 קיים בערך איזון. כל יתר היישובים הערבים נמצאים באשכול 1 ו-2 בו הם מהווים רוב מוחץ השזור פה ושם ביישובי החרדים. לדוגמא, טייבה באשכול 2 מוקפת יישובים (רובם חדשים) המדורגים באשכולות 7-8. כל מי שנסע אי פעם בכביש 444 לכיוון צפון ועבר את הפנייה לכיוון צור יצחק בואכה טייבה, מבחין מייד בהבדל.
        לגבי זחלקה, התייחסתי לזה שהוא הורשע בבית משפט בעבירה פלילית חמורה ובילה בכלא. לשיטתי הוא אינו זכאי להיבחר לכן לכנסת ישראל. כלל זה נכון גם לגבי אריה דרעי למשל.
        לגבי מרצ כתבת, ואני מצטט: "…….כדוגמת מנהיגת השמאל האנטי ציוני….". לא כתבת "המנהיגה האנטי ציונית של מרצ" שגם זה כמובן לא נכון.

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני מרץ 12 2019, 16:56
          פרופ' ילין היקר

          הנתונים שעליהם מתבסס ניתוח הלמ"ס אינם משקפים את המצב בשטח. כל מי שנוסע בוואדי ערה מתרשם ההפך ממה שציינת.
          אינך מתמצא בנושא והייתי נזהר מאד להשתמש במילה "פייק" לגבי נושאים שנמצאים בוויכוח בין גורמים מקצועיים שעוסקים בנושא.
          אני משער שנטיית לבך הפוליטית-חברתית משפיעה על דעתך. מספיק כתבתי בעניין זה ולא אוסיף.
          לעניין זחאלקה – הוא ישב בבית כלא לפני 46 שנים, כאשר נשפט על פעילות שלא מצאה חן בעיני השלטונות כאשר היה תיכוניסט. הוא ח"כ הרבה שנים. דעותיו ידועות.
          לגבי זנדברג – דייקתי בדברי ואתה קצת קימטת אותם. לא כתבתי על מרץ המפלגה אלא על זנדברג. למען האמת נקטתי לשון המעטה. אם אתה טוען שגם מרץ היא מפלגה אנטי ציונית – אני נוטה להסכים אתך.
          מכל מקום שוב – תודה על תשומת הלב ועל הלהיטות לעסוק בנושא שתמיד עומד על הפרק.

          השב לתגובה
          • גדעון ביגר
            גדעון ביגר מרץ 14 2019, 23:24
            דעה וידיעה

            דיון מעניין אך לעיתים נראה ששני הדורים לא תמיד בקיאים בפרטים. לדוגמה בטיעון לגבי אי התאמה בין כמות האוכלוסייה הערבית מול כמות חברי הכנסת, שכחו הכותבים כי כמעט 40 אחוז מערביי ישראל אינם בעלי זכות בחירה כי טרם מלאו להם 18 ולכן כמות חברי הכנסת שלהם קטנה ביחס לכמותם המספרית. כך גם, דר- אגב, ליחס בין מספר החרדים מול מספר חברי הכנסת שלהם. גם הגדרתו של דר דגני כי מר"צ היא מפלגה אנטי ציונית היא מוגזמת וכך גם פילפולו באשר לקונפדרציה שהוא "יצר" בדמיונו כמתארת את המצב בשטח.גם טיעונו של פרופ ילין לגבי "העבירה הפלילית החמורה" של חכ זחלקה היא מוגזמת והקביעה כי מי שהורשע בפלילים איננו יכול לכהן בכנסת היא לא מתקבלת על הדעת. חברי כנסת נבחרים על ידי הציבור, ואם לאסירים מותר לבחור אז מותר להם גם להבחר.
            עם זאת – תודה על התובנות שהוצגו בדיון

            השב לתגובה
            • יצחק דגני
              יצחק דגני מרץ 15 2019, 11:13
              לפרופ' גדעון ביגר היקר

              תודה על תשומת לבך והערותיך החשובות. גם תודה מקרב לב על המחמאה שהענקת לי עם הטיעון שאנוכי "יצרתי" (מדמיוני?) באשר למצב בשטח, כפי שהנך כותב. בסך הכל תיארתי את המצב בשטח. לא יצרתי אותו. גם לא "התפלפלתי" (מאי משמע לן?). באמת לא מגיעה לי מחמאה כל כך גורפת. אבל שוב – אם זו דעתך הריני מכבד אותה כלשונה.
              לגבי מר"ץ – לא כתבתי שהיא מפלגה אנטי ציונית (הגם שיש רבים שחושבים כך). סה"כ כתבתי שגב' זנדברג היא מנהיגה בשמאל האנטי ציוני. זה על פי דבריה היא. מחר היא בוודאי תוחלף בהנהגת מר"ץ, כפי שמנהיגי מפלגות מתחלפים מפעם לפעם.
              מכל מקום – שוב תודה על תשומת לבך ועל הלהיטות להשתתף בדיון הפורה המתנהל באתר זה מפעם לפעם.

              השב לתגובה
  3. עוזי ברעם
    עוזי ברעם מרץ 12 2019, 08:49
    למה שיהיו מרוצים?

    בודאי שיש בדברים גרעין של אמת.אבל התמונה כולה בעייתית.לפני שנים עמדתי בראש עמותה של המכון לדמוקרטיה למען חוקה לישראל. החכי"ם הערבים והדתיים לא אפשרו זאת.עשינו סקר בין ערביי ישראל למעלה מ60 אחוז מוכנים לחוקה שמדברת על שויון גמור ובמדינה יהודית-דמוקרטית.זה היה נתון מעניין.מה קרה מאז? חבר שלי מאום אל פחם מתון שבמתונים לא יוצא עם רעייתו לבתי קפה באזור חדרה בגלל התגרות.המילה "ערבי" הפכה כאן מילת גנאי.אם אני בקושי יכול לסבול את האקלים הציבורי שמשתרר כאן איך הם יוכלו? לו הייתי שר תרבות דקה אחרי הפוסט שהוציאה רותם סלע הייתי נותן לה להנחות את טקס העצמאות.אבל כאן שרת התרבות מופיעה כנציגת kkK והעולם לא מזדעזע.הדבר הראשון בו הייתי מוכן לתת מזמני אחרי הבחירות היא להקים מפלגה יהודית-ערבית כתגובה לגזענות ולכהניזם.תמיד היו ניצנים כאילו אבל ראש הממשלה היה עומד על המשמר. היום ראש הממשלה הוא מנהיג העדר אז למה שיהיה להם כל כך טוב יצחק יקר?

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר מרץ 13 2019, 15:16
      שאלה להבהרה

      שאלה
      איך זה מסתדר עם חוק השבות ליהודים בלבד?
      איך מסתדר עם דחיית כול שירות לאומי למגזר הערבי?
      איך מסתדר עם התביעה לאוטונומיה לאומית תרבותית לשונית?
      איך מסתדר עם ההזדהות האולטימטיבית עם אמנת אשפ שדגליו מתנוססים בעצרות ההמוניות של התנועה האיסלמית?

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני מרץ 13 2019, 22:30
        לגדעון שניר הנכבד

        הבהרות לארבע שאלות
        חוק השבות – מאפשר עליה והתאזרחות של יהודים והעצמת המדינה היהודית. כתוצאה מכך משתדרג גן העדן בישראל עבור המיעוט הערבי היושב בינינו.
        דחיית שירות צבאי ולאומי במגזר הערבי משפר את המצב היחסי של הנהנים מגן עדן של זכויות ללא חובות.
        אוטונומיה תרבותית ולשונית ממילא כבר קיימת במגזר הערבי – לתפארת גן העדן הישראלי.
        הזדהות עם אש"פ ונשיאת דגליו – באמת בעיה. לצערנו על היהודים לסבול תופעה זו תוך ציפייה שבעתיד תופעות אלה יצטמצמו כדי שגן העדן הישראלי לא יפגע.

        השב לתגובה
        • גדעון שניר
          גדעון שניר מרץ 14 2019, 09:35
          ויש עוד שאלות

          דגני
          שאלתי לא הופנית אליך אלא למגיבים הדורשים שיוון מלא ומוחלט.

          ומוסיף עוד שאלות כמו האם למען השיוויון המלא יש לשנות את ההימנון, את הדגל, להסיר את מנורת שבעת הקנים מגבעת הכנסת, לבטל את חגיגות יום העצמאות כי כול אלה הם לצנינים בעיני עשרים אחוז מהאוכלוסיה בישראל.

          השב לתגובה
  4. איל אושרי
    איל אושרי מרץ 13 2019, 06:43
    יש בהחלט פגמים בהתנהגות של חלק

    מהערבים בארץ כלפי המדינה. צריך לדרוש תיקון. אבל זה לא נותן הצדקה למדינה להפלות את האזרחים הערבים ולתת להם פחות מאשר ליהודים במה שמשקיעים בהם.

    השב לתגובה
  5. יורם
    יורם מרץ 14 2019, 16:58
    לא מאחל לך שתחייה למשל במדינה ערבית

    שתחשוב שאתה אזרח לא שווה זכויות. אם כוח זה הסימן לצדק,אז העולם אבוד.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני מרץ 14 2019, 22:41
      ליורם

      נכון. מזלי שאני חי במדינה יהודית. נכון גם שהתמזל מזלו של האזרח הערבי שחי במדינה יהודית. עוד נכון שבאין כוח אין צדק. זו דרכו של העולם שבוודאי אינו אבוד. ולמה שאני אחשוב שאהיה אזרח לא שווה זכויות? שאחרים יהיו כאלה.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!