JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

פורים – חג הסולידריות היהודית

סיפור אנושי של אחווה והזדהות במגילת אסתר

פורים – חג הסולידריות היהודית מגילת אסתר en.wikipedia.org
מרץ 20
09:30 2019

במגילת אסתר, כידוע, לא מוזכרים שמו של אלוהים ומעורבותו להצלת העם היהודי מגזרת השמד, מקובל להסביר זאת בהסתר פנים. אולם, כפי שנראה, מה שסייע להצלתו של העם היה גורם רב כוח שאינו עומד בסתירה לרצונו של אלוהים – הסולידריות היהודית.

תחילתה של מגילת אסתר במעשה החסד של אימוץ יתומה וסופה במשלוח מנות לאביונים. שתי מצוות אלה וגילויים נוספים של הזדהות עם מצבם של אחרים על בסיס של אינטרסים משותפים, שזורים לאורך המגילה ומצטרפים למסר ברור על חשיבותה העליונה של הסולידריות היהודית.

תחילת המגילה במעשה החסד הסולידרי של מרדכי בן יאיר למען בת דודו הדסה היא אסתר: "איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי בן יאיר… ויהי אומן את הדסה היא אסתר בת-דודו כי אין לה אב ואם…" (מגילת אסתר ב 7-5) מרדכי אימץ את בת דודו. דבר שאיננו מובן מאליו.

בפעם הבאה שבה אנו פוגשים בסולידריות במגילת אסתר היא כאשר נודע למרדכי על גזרת המלך להשמיד את העם היהודי. מרדכי מגיע לפני שער המלך, לבוש בגדי אבל (כי לשער עצמו, אסור היה להתקרב בלבוש כזה), וזועק שם זעקה גדולה (מגילת אסתר ד 3-1). מרדכי, עושה מאמץ אישי למען העם. גם מעשה זה איננו מובן מאליו.

בהמשך דורש מרדכי, באמצעות שליח, מאסתר, היתומה שהפכה בן-יום למלכה והשתלבה בחיי הארמון, להתחנן בפני בעלה, ולבקש ממנו לשנות את רוע הגזרה. אך אסתר, שהשינוי במעמדה צמצם את יכולת ההזדהות שלה עם מצבם הקריטי של אחיה, מנסה להתחמק:

"כל עבדי המלך ועם מדינות המלך יודעים אשר כל איש ואישה אשר יבוא אל המלך אל החצר הפנימית אשר לא יקרא אחת דתו להמית לבד מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב וחיה ואני לא נקראתי לבוא אל המלך זה שלושים יום" (מגילת אסתר ד 12-10).

מרדכי אינו משתכנע ותובע מאסתר, למרות הסכנה הנשקפת לה, לפעול לטובת בני עמה: "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" (מגילת אסתר ד 15-13).

אמירה חזקה זו של מרדכי לאסתר, הכורכת יחדיו את הדרישה: "אל תשכחי מאיפה באת" עם הטלת אחריות ואיום, מעוררת מחדש את תחושת הסולידריות של אסתר אל בני עמה. היא תעשה למענם והם יעשו למענה:

"ותאמר אסתר להשיב אל מרדכי. לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום…" (מגילת אסתר ד 16-15).

אסתר אף מגלה נכונות להקריב את עצמה: "ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת וכאשר אבדתי אבדתי" (מגילת אסתר ד 16). למרות מעמדה וחסינותה, גם אם הם זמניים, היא מוכנה לסכן את עצמה למען עמה. דבר זה כלל איננו מובן מאליו.

היא מעלה את הנושא בפני אחשוורוש ומסכנת את עצמה בפעם השנייה כשהיא מגלה לו לראשונה שהיא יהודייה: "תינתן לי נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי. כי נמכרנו אני ועמי להשמיד להרוג ולאבד…" (מגילת אסתר ה 3).

וכן: "ותוסף אסתר ותדבר לפני המלך ותיפול לפני רגליו ותבך ותתחנן לו להעביר את רעת המן האגגי ואת מחשבתו אשר חשב על היהודים…" (מגילת אסתר ח 3).

כתוצאה מפעולותיהם, שאינן מובנות מאליהן, של מרדכי בן יאיר ואסתר המלכה למען העם היהודי, חזר בו, כידוע, המלך אחשוורוש מהסכמתו להשמיד את העם היהודי, והיהודים חגגו את הצלתם במשתה, בשמחה ובמשלוח מנות איש לרעהו.

נקודת המוצא לסיפור המגילה, כפי שכתבתי בתחילת המאמר, היא סולידריות, ואכן במכתבו לעם ביקש מרדכי להבטיח כי גם בעתיד ישתתפו העניים בשמחת החג, וזאת על ידי קביעת מנהג משלוח מנות: "ויכתוב מרדכי את הדברים האלה… ונהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב לעשות אותם משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים" (מגילת אסתר ט 22).

אכן, שמו של אלוהים אינו מוזכר במגילה. אולם, גלוי וברור בה, כי רצף של הכרעות אישיות ברוח הסולידריות, שאינה סותרת את רצונו של אלוהים, הן שהביאו להצלת העם.

על המחבר / המחברת

Avatar

רינה ענבר

בעלת תואר מוסמך מטעם האוניברסיטה העברית. חוקרת ומחברת הספר "עיר של חברה חדשה – עקיבא אריה ויס אלט-נוילנד בתל-אביב".

10 תגובות

  1. פנחס
    פנחס מרץ 20 2019, 12:19
    הסולידריות-אלטרנטיבה אנושית פשוטה

    יפה! אם "מקלפים" את המגילה, מתגלה הסולידריות כאלטרנטיבה אנושית פשוטה… הלוואי עלינו. בימינו.

    השב לתגובה
  2. חיה אלטשולר
    חיה אלטשולר מרץ 20 2019, 12:23
    משהו אחר ומעניין

    קשור לחג. תודה.

    השב לתגובה
  3. צביה
    צביה מרץ 21 2019, 13:37
    תגובה

    התחושה החזקה הזו של סולידריות, העשייה למען האחר, אכן מעוררים כבוד, וכמו שכתבו כאן לפניי – הלוואי עלינו.
    מודה שיש לי בעיה קטנה עם דבר אחד:
    לתלות את המן – הבנתי. סופו של רשע. אבל מה חטאו עשרת בניו?

    השב לתגובה
  4. פרשננו
    פרשננו מרץ 21 2019, 14:04
    יש גם בפרשה של אסתר צדדים שליליים

    להתקרב למלכות על ידי נישואים?
    לתלות עשרת בניו של אויב?

    השב לתגובה
  5. איתן סלע
    איתן סלע מרץ 22 2019, 13:35
    סולידריות זה באמת מה שחסר כעת לעמנו.

    מי יתן והתופעה תשתנה.

    השב לתגובה
  6. פרידה
    פרידה מרץ 23 2019, 14:26
    פורים נגמר

    כעת חג הבחירות. זמן אחדות!?!?!?

    השב לתגובה
  7. ליאורה דנון
    ליאורה דנון מרץ 25 2019, 08:24
    היתה סולידריות ואיננה יותר

    עם מפולג ומתפורר

    השב לתגובה
  8. ברכה
    ברכה מרץ 25 2019, 16:18
    אין פילוג אמיתי בעם

    העם לא באמת מפולג. אלא מוסת… לקיצוניות …

    השב לתגובה
  9. ברכה
    ברכה מרץ 25 2019, 16:20
    סולידריות מקור הכוח

    בזמן של "הסתר פנים" – סולידריות היא מקור הכוח…

    השב לתגובה
  10. דפנה
    דפנה מרץ 26 2019, 16:50
    מקור הכוח

    וגם כיפת ברזל….

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!