JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אל תקרא לי כורדי

זהות נקנית בייסורים ושמירתה בדמים

אל תקרא לי כורדי כרזה התובעת הכרה בארמית כמורשת תרבות עולמית, על רקע דגל העם האשורי.
יוני 20
19:30 2019

מאז עליתי לאוויר, לפני פחות מחודש, עם היוזמה החדשנית "ארמית, שפה יהודית שנייה", נחשפתי לים של תגובות מהארץ ומהעולם אשר הזמינו אותי להרהר מחדש בשאלת הגדרת הזהות של יוצאי כורדיסטן. כבר ידוע לכל מכריי שאני בן לקהילה הזאת ושאלת תרומתה לזהות היהודית-ישראלית מעסיקה אותי ביותר בשנים האחרונות. לכן פעילותי מכוונת להפיק כל מה שניתן מאוצרות התרבות של קהילת יוצאי כורדיסטן למען העם היהודי כולו. כך יצאו שני הצדדים נשכרים. העם היהודי ייהנה מאוצר תרבותי שלא יסולא בפז, וקהילת יוצאי כורדיסטן תעמוד במקום אחר לגמרי מזה שעמדה בו עד היום. הדברים הבאים הם הזמנה לציבור הקוראים מכל הזהויות לחלוק אתי את הלבטים ולהשיא לי עצה, לפי שיקול דעתם הבריא.

לקראת חגיגות הַסֶּהֲרַנֶה, אשר שַבו סוף סוף למועדן המקורי, לאביב, התנדבתי להנחות סדנה שתעסוק בארמית החדשה של יוצאי כורדיסטן באירוע גדול בירושלים. סברתי שנכון יהיה להצטייד בסימוכין מדעיים כדי לאשש את התזה שלי בנושא חשוב מאין כמותו לכל עם ישראל לדורותיו. התקשרתי לפרופסור חזי מוצפי מאוניברסיטת תל אביב, מומחה ללשונות השמיות שמכיר היטב את הארמית של קהילת זאכו (Zaxo) שבלב חבל הארץ כורדיסטן, עיר הולדתה של אמי עטרת ראשי, נג'יה, מנוחתה שלום. בירושלים נמצאים למעלה ממאה אלף יוצאי כורדיסטן ורובם באים מן העיירה הזאת.

בשיחה שהייתה לי עם הפרופסור, דיברתי על ה"כורדים" – והתכוונתי אלינו, אל יוצאי כורדיסטן. כבר בתחילת השיחה העמיד אותי על טעותי. הכורדים, כך סיפר לי, הינם מוסלמים ולהם שפה משלהם, בדיאלקטים שונים, קוּרְמַאנְגִ'י או סוֹרַאנִי. אך יוצאי כורדיסטן הם יהודים ולהם שפה יהודית עתיקה הנקראת ארמית. "אתם לא כורדים", קבע הפרופסור, ולכן מעתה ואילך יש לכנות את התפוצה הזאת "ארמיים, יוצאי כורדיסטן". האבחנה הזאת פגעה בי כברק. עשרות שנים אנו מכנים את עצמנו כורדים, וכל הסביבה הישראלית מתייחסת אלינו כך (עם כל הבדיחות הרדודות, המעידות על סכלות מספריהן).

מאז שייסדתי את הוועד לתחיית הלשון הארמית ופתחתי את קבוצת הפייסבוק "ארמית, שפה יהודית שנייה", החלו לזרום אליי תגובות גם מן העולם הגדול, מהמזרח התיכון ומארצות המערב. אין לתאר את ההתרגשות שאחזה בי כאשר קיבלתי את השיחה הראשונה שלי מאדם בשם רימון לזר (Remon Lazar, כנראה אלעזר), נוצרי אשורי המתגורר בסידני שבאוסטרליה. הוא פנה אליי בלשון הארמית ואני הגבתי באותה הלשון, לאחר שהתעשתי מההלם. מעולם לא ידעתי על קיומו של האדם הזה, והנה אנו משוחחים כאילו באנו מאותו הכפר. לא ארך זמן ושיחה נוספת מתקיימת עם אדם בשם דינחה אליה (Dinkha Elia, כנראה אליהו), עוד נוצרי אשורי המתגורר בשטוקהולם, שוודיה, והנה אנחנו משוחחים כבני אותה המשפחה. גם בשיחות אלה כיניתי את עצמי ואת קהילתי "כורדים". שוב זכיתי לתגובה דומה לזו של פרופסור מוצפי, "אתם לא כורדים, אתם ארמיים" (לֵיתוּן כּוּרְדַאיֵי, אַכְתּוֹכוּן אַרַמָאיֵי), כך אמרו לי בני שיחי שמעבר לים, במידה רבה של נחרצות.

ההסברים היו משכנעים בשני המקרים, אך יש להודות, לא קל להשתחרר מהגדרת זהות המלווה אותך כל חייך הבוגרים. עד שהתגברנו על רגשי הנחיתות והתחלנו לכנות את עצמנו בגאווה "כורדים", עכשיו עלינו לתכנן את מסלול הזהות שלנו מחדש. אלמלא הייתי משוכנע שבני שיחי מכאן ומשם צודקים, היו הדברים קלים יותר. עתה לך תסביר לכולם, לכורדים ולמי שאינם כאלה, שאתה משתייך לקהילת "דוברי הארמית, יוצאי כורדיסטן"; כינוי ארוך ומסורבל שאינו בהכרח מסביר את עצמו. אך המציאות מורכבת ואינה מסבירה את עצמה בקלות. זהות נקנית בייסורים ושמירתה בדמים.

חבריי דוברי הארמית, משטוקהולם ומסידני, טרחו להסביר לי שהעם הכורדי, הנאבק כיום על הקמת מדינה עצמאית והסובל מרדיפות של מדינות ענק כמו איראן, עיראק, טורקיה וסוריה, הוא בעצמו מעוול לא קטן. הוא היה שותף לדחיקת רגליו של העם האשורי ( ܐܬܘܪܝܐ  אָתוּרָיַא, Assyrian), אשר שמר את התרבות הארמית עוד מימי ממלכת אשור הקדומה. העם האשורי, הפגאני, אימץ את הנצרות עם השנים, והנה לך שתי סיבות טובות מדוע מוסלמים קיצוניים אחוזי טירוף ירדפו אותו. לאור הרדיפות האלה, ולאור העובדה שיש לנו, האשוריים והישראלים, אויב משותף, אך טבעי שעלינו לשתף פעולה, לפחות בתחום התרבות והלשון.

נכון לרגע זה כותב שורות אלה עסוק בבניית הכוח בתוככי ארץ ישראל ובקרב החברה היהודית בישראל. הדברים אמורים בעיקר בניסיון לשכנע גורמי מימון לתמוך ביוזמת התחייה של הלשון הארמית. זאת בין השאר מפני שהיא נכס תרבות של היהדות לדורותיה ומפני שיכולה להיות לה תרומה משמעותית לעיצוב הזהות היהודית ישראלית, כפי שתיארתי במאמרים קודמים. פעילות אזרחית התנדבותית כבר מתקיימת בבתים פרטיים ובמרכזים קהילתיים ואנו עמלים כעת להפקת המנון של דוברי הארמית בישראל. כל עזרה מקרב הקוראים של Jokopost תבורך.

במקביל, השיח עם עמיתים ארמיים במדינות המערב מעלה את הפוטנציאל הגלום במהלך כזה, עד כדי כך שיתפתח לרשת תרבותית עולמית של שיתופי פעולה (בארמית אשורית: שׁוּתַפוּתָא). אין צריך לומר שליכוד הכוחות יעשה את המהלך ליעיל יותר. אנו יכולים ללמוד זה מזה ולצאת נשכרים ברווח כפול ומכופל. אחד הרעיונות שעלו בשיחות עם עמיתיי האשוריים הוא לפנות יחדיו לאו"ם לקבלת הכרה בלשון הארמית כמורשת תרבות עולמית. אם כך יהיה, הרי שעשינו מהלך חובק עולם, שבית היוצר שלו הוא הארמיים יוצאי כורדיסטן בישראל. נחיה ונראה.

מעבר לעניין התרבותי, יש לנו בני ברית בכל העולם המערבי המעריצים אותנו ומקדשים את הרקע התנ"כי המשותף שלנו. האם לא נכון יהיה להגביר את שיתוף הפעולה איתם, גם לנוכח העידן של החרמות והנידויים של ה-BDS?! האם משרד החוץ שלנו יודע לזהות את הפוטנציאל האדיר הזה? יוצאי כורדיסטן בישראל עשויים להיות שגרירים של רצון טוב לתפארת מדינת ישראל. אז, בֶּד לִיבָּא בַּסִימָה (בלב טוב, בשמחה).

תמונה של דינחה

דינחה אליה משטוקהולם, שוודיה

 

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

15 תגובות

  1. פ.
    פ. יוני 20 2019, 20:49
    מורשת

    זה שם המשחק

    השב לתגובה
  2. בתיה מזור הופמן
    בתיה מזור הופמן יוני 21 2019, 08:05
    ארמי עירך קודמים

    ארמי עירך קודמים

    האם לא ראוי להתחיל בדוברי הארמית בעירנו ירושלים?

    שבתא בריכתא

    השב לתגובה
  3. אברהם סימן טוב
    אברהם סימן טוב יוני 21 2019, 08:14
    כורדינאייה אראמאייה

    יישר כח ובהצלחה רבה לך ולכל אלה שרתמת למשימה החשובה הזאת ,למקרא דבריך המאלפים אני עוד יותר מבין עד כמה חשובה ומבורכת יוזמתם .

    השב לתגובה
  4. עליזה
    עליזה יוני 21 2019, 08:42
    אז מה אתה?

    כורדי ארמי או אשורי?
    ואולי הכי טוב – ישראלי?

    השב לתגובה
  5. אורן שובל
    אורן שובל יוני 21 2019, 12:16
    עדיף כורדי על אשורי

    הכורדים לפחות לוחמים ושמרו על קיומם. האשורים והארמים התנדפו.

    השב לתגובה
    • בתיה מזור הופמן
      בתיה מזור הופמן יוני 21 2019, 16:57
      עמים עתיקים, לשון עתיקה

      המיעוטים שאינם מוסלמים נרדפו באימפריה העותומנית, כולל ארמנים, אשורים ויהודים. מתברר שהכורדים שיתפו פעולה עם אתא טורק, ועתה נרדפים הם בידי הטורקים.
      האשורים התפזרו בעולם גם עקב רדיפות סדאם חוסיין ודאעש. הם לא התנדפו. תחנות רדיו בשפה הארמית והאשורית משדרות לדוברי השפה ברחבי העולם. חבריי נמלטו מדהוכ ומתגוררים בגרמניה. הם דוברי השפה האשורית, המובנת ברובה על ידינו, ביקרו בארץ ובעיראק.
      קרובי משפחתם מפוזרים בארה״ב, קנדה, אוסטרליה, שבדיה וגרמניה. הם מקנאים בנו שאנחנו כאן ביחד. הפיזור שלהם בגין מדיניות מדינות היעד להעניק להם דרכונים.
      הם גאים במורשתם, בואו מכבד אותם, שיכבדו את מורשתנו.

      השב לתגובה
  6. גלית ק
    גלית ק יוני 21 2019, 20:37
    בכל הבוץ והשטויות שמלוות חיינו כיום

    נהדר לגעת שיש מי שמקדישים מזמנם לנושאים ערכיים וראויים.

    השב לתגובה
  7. יחיאל כהן
    יחיאל כהן יוני 22 2019, 14:30
    כל הכבוד למשימה שלקחתם על עצמכם

    קחו רק בחשבון שמדובר במשימה סיזיפית מאוד

    השב לתגובה
  8. סער נחום
    סער נחום יוני 23 2019, 03:58
    הפעילות של אנשים בארצות העולם

    חידשה לי והפתיעה אותי

    השב לתגובה
  9. גדליה
    גדליה יוני 24 2019, 19:16
    אינני מהעדה

    רק עצה
    אם שינוי ביחס זה רק חינוך
    סמוטריץ דוקא בגלל שהוא רחוק מזה ירצה להוכיח ההיפך ויעזור בגדול!

    השב לתגובה
  10. אמיתי זהב
    אמיתי זהב יוני 25 2019, 15:37
    לא קורא לך כורדי

    קורא לך ישראלי
    לך ולכולנו

    השב לתגובה
  11. מ.
    מ. יוני 27 2019, 17:27
    ואני בכלל יבוסי

    היינו כאן לפני כולכם

    השב לתגובה
  12. אביבה דניאלי
    אביבה דניאלי אוגוסט 22 2019, 01:52
    עדת תרגום

    עוד בילדותי, למדתי שאנחנו נקראים עדת תרגום. לא כורדים. כך גם נקרא בית הכנסת של אבי ז"ל "בית הכנסת לעדת תרגום". ובקמשך שנים, כאשר נשאלות שאלות לגבי השפה, אני מקפידה להדגיש ולהסביר שהשפה שלנו היא ארמית וכלל לא כורדית. ונותת סקירה של ההבדלים הלשוניים. אני מניחה שקוראים לנו כורדים, כמו שקוראים ליוצאי מרוקו מרוקאייים וכיו"ב. חשוב מאוד לשמר את השפה, כי הדור הצעיר אינו יודע אותה על בורייה, ואין מי שילמד בצורה נאותה, כמו שמלמדים שפה זרה. דבר נוסף, ישנה בעייתיות ללמד את השפה, לאור הלהגים השונים (אין דין ארמית יהודי כורדיסטן הפרסית כדין ארמית יהודי כורדיסטן העיראקית. כאשר גם בתוך שני מרכזים עיקריים אלו יש להגים שונים).ואגב, לא ברור לי מהיכן הגעת למסקנה שמרבית יהודי כורדיסטן שמצויים בירושלים הם מזאכו, ומהיכן הנתונים הסטטיסטיים התומכים בטענתך זו. יש יוצאי כורדיסטן רבים שבאו דווקא מאיראן.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!