JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

תיקון זהות

יוצאי ארם נהריים – דוברי ארמית, לא כורדית

תיקון זהות עמוד השער של התכנית האסטרטגית של הוועד לתחיית הלשון הארמית בישראל. הכיתוב באדום, תרגום ארמי בכתב ארמי של השורה מעליו: "חודתא דלישנא ארמיא גו איסראיל".
ספטמבר 27
09:30 2019

תמונת כל חברי הועד

הוועד לתחיית הלשון הארמית בישראל, מימין לשמאל ומלמעלה ללמטה: איציק ברוך, אירית עדיקה אלטרץ, משה אריאל, בתיה מזור הופמן, סימן טוב אברהם, מוטי גבאי, יונה מרדכי, ציקי ארנון לוזון, יעקב מעוז, נפתלי מזרחי, שולה בראשי יעקב, דליה מעוז.

 

אני נשאל לעיתים קרובות מדוע אני מתעקש לכנות את הלשון שבפינו ארמית ולא כורדית. אני מבין ללבם של אנשים שהורגלו למונח "כורדי" והזדהו כדוברי כורדית במשך כמעט מאה שנים תמימות. אך הגיעה העת לתיקון עיוות היסטורי, והאמת שלנו צריכה להיאמר ולהישמע, גם אם היא כרוכה בכאב. זאת מבלי לפתוח בפולמוס הרסני, מבלי לפגוע בזכותם הבלעדית של פרטים וקבוצות להגדיר את עצמם ומתוך סובלנות ואהבת ישראל.

המקורות היהודיים הקלאסיים שלנו, המקרא, התלמוד והמדרשים, מכנים את הלשון היהודית השנייה ארמית. יש קו ישר אחד בין הארמית העתיקה של אמותינו ואבותינו לבין הארמית המדוברת בפי יוצאי ארם נהריים, שבטעות נקראים יוצאי כורדיסטן. מי שמכיר את הארמית העתיקה ואת החדשה יכול לראות בנקל מה רב הדמיון ביניהן, על אף אלפיים שנה בקירוב מאז ימי עזרא ונחמיה וחז"ל.

כדי להבין מדוע אנו נבדלים מהכורדים יש לעשות השוואה פשוטה ביותר. לכורדים ארץ כורדיסטן ולנו היהודים יוצאי ארם נהריים ארץ ישראל; לכורדים לאומיות כורדית ושאיפות לאומיות להקמת מדינה עצמאית ולנו לאומיות ישראלית ומדינה עצמאית ומשגשגת משלנו; לכורדים דת אחרת, הם מוסלמים ואילו הדת שלנו היא הדת היהודית, דת משה וישראל; לכורדים לשון משלהם, קורמנג'ית, שפה הודו-אירופית עם דמיון רב לפרסית ולטורקית, ואילו הלשון שלנו היא הלשון הארמית, שהיא לשון שמית עם דמיון רב לעברית ולערבית. ארבעה מרכיבי זהות עיקריים חוצצים בינינו לבין הכורדים וזוהי סיבה טובה דיה כדי שיהודים בארץ ישראל ייפרדו מהזהות הכורדית, שאימצו להם מתוך חולשת הדעת וייסורי הקליטה בשנות החמישים של המאה הקודמת.

יש הטוענים שהדברים הללו נכונים לכל תפוצה בישראל. למשל, היהודים הצרפתים נבדלים במרכיבי הזהות שמנינו למעלה מהצרפתים הלא יהודים. זה נכון בחלקו. במקרה שלנו מדובר בשפה יהודית מובהקת שקדמה לעברית והייתה לשון נוספת שעליה קם עם ישראל. היהודי הצרפתי אומר קדיש בארמית גם אם הוא לא דובר השפה. כאשר דוברי השפה מתפללים בארמית הם מבינים אותה בקלות יחסית, מפני שזו השפה שעליה גדלנו ובה דיברנו בחיי היום-יום.

אם כבר מחפשים קבוצת ייחוס בארץ המוצא, הרי שזהו העם האשורי, עם עתיק ומפואר, שהיה קיים זמן רב לפני הקמת העם היהודי וזמן רב יותר לפני שהמושג "כורדי" נהגה בפי אנשים. העם הזה דובר את הלשון הארמית-אשורית כמעט באופן זהה לזה שהורינו דיברו מאז שעלו לארץ ישראל בשנות החמישים של המאה הקודמת. במילים אחרות, יהודי דובר ארמית מסוגל כיום לנהל שיחה קולחת עם נוצרי אשורי דובר אשורית. מה שאין כן הכורדים. כמו כן, ספר היסוד שעליו קמו שני העמים, היהודי והאשורי, הוא התנ"ך. בדומה לנו, העם האשורי עבר שואה איומה בידי הטורקים והוא מיעוט נרדף בעולם וחי ברובו בתפוצות. משמע, הקרבה ההיסטורית, הדתית והלשונית שבין היהודים לאשוריים גדולה לאין ערוך מזו שבינינו לבין הכורדים. הידידות המבורכת שבין מדינת ישראל לבין האוטונומיה הכורדית, אל לה להאפיל על מידת הזהות הרבה שבינינו לבין האשורים. גם להם שאיפות לאומיות צודקות וגם להם מגיעה תמיכה של הציבור היהודי ושל מדינת ישראל.

אך אל לנו לטעות. עם כל הכבוד לשני העמים הללו, איננו כורדים ולא אשוריים. לנו יש זהות ברורה משלנו. אנחנו יהודים, ישראלים, ציונים, יוצאי ארם נהריים ודוברי ארמית. רק מתוך עמדה זאת אנו ניגשים למפעל תחיית הלשון הארמית בישראל. אנו נטפח את הממשקים ונקודות החפיפה עם העם האשורי על רקע הזהות הרבה שבין הלשונות, הדת והמנהגים. ניעזר בהם לאור העושר התרבותי שלהם והיכולות הלשוניות הגבוהות משלנו. עם זאת, מטרתנו העיקרית להחיות את הלשון הארמית בעם היהודי, לחזק את הזהות היהודית והישראלית, להעשיר אותה במקורות התרבות שלה ולהעביר אותה לדורות הבאים. הַאוֶויתוּן בְּרִיכֵי, היו ברוכים!

הערה: מכאן ואילך, כל הבדיחות על הכורדים אינן תקפות לגבינו, משום שאיננו כאלה יותר!

תמונה של יעקב על מודעה

ד"ר יעקב מעוז בדרך לביסוס הקשרים בין העם האשורי ליהודי, בצפון אמריקה

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

11 תגובות

  1. אברהם סימן טוב
    אברהם סימן טוב ספטמבר 27 2019, 10:12
    ארמי ולא כורדי ארמית ולא כורדית

    כן כן הרעיון אותו הגה ומקדם יעקב מעוז קורם עו וגידים ויותר מתמיד אנו קרובים למהפך בהגדרת יוצאי ארם נהריים דוברי הארמית ,מכאן ואילך אין לאמר כורדי ואין שפה כורדית( ישנה לערבים ולנוצרים תושבי חבל ארץ כורדיסטאן).
    אנחנו ארמין ושפתנו ארמית .
    שנה טובה ומבורכת לכל אזרחי מדינת ישראל יוצאי ארם נהריים ולאשורים דוברי הארמית באשר הם .

    השב לתגובה
    • מלכי מזרחי שראבי
      מלכי מזרחי שראבי ספטמבר 27 2019, 19:02
      ברכות לעוסקים בנושא

      החייאת השפה הארמית עונה על הצורך שלי להתגעגע לטעם של פעם לשפת הורי שאף פעם לא ידעתי לדבר בה נכון… מברכת ומודה לאנשי העדה שלקחו על עצמם את החיאת השפה. בתקווה שעוד נעשה ועוד נצליח !

      השב לתגובה
  2. ח. מ.
    ח. מ. ספטמבר 27 2019, 12:43
    וזמה מבורכת

    דע מאין באנו

    השב לתגובה
  3. מלכי מזרחי שראבי
    מלכי מזרחי שראבי ספטמבר 27 2019, 19:04
    ברכות לעוסקים בנושא

    החייאת השפה הארמית עונה על הצורך שלי להתגעגע לטעם של פעם לשפת הורי שאף פעם לא ידעתי לדבר בה נכון… מברכת ומודה לאנשי העדה שלקחו על עצמם את החיאת השפה.קצת חששתי לקרוא לעצמי אשורית …אך בהחלט מבינה ומקבלת שאנחנו יהודים שבאו מארם נהרים הדטברים ארמית. בתקווה שעוד נעשה ועוד נצליח !

    השב לתגובה
  4. ירושלמי
    ירושלמי ספטמבר 28 2019, 10:56
    מבצע יפה אבל דבר אחד לא ברור לי

    למה מי שהגיע אלינו מרוסיה מכונה רוסי. למה מי שהגיע מתימן נקרא כאן תימני. ומי שהגיע מכורדיסטן מתבייש בכך ורוצה שנקרא לא ארמי.

    השב לתגובה
  5. חנן
    חנן ספטמבר 29 2019, 16:11
    איזה אנשים נפלאים

    שנה טןבה

    השב לתגובה
  6. יהודה
    יהודה ספטמבר 29 2019, 17:21
    כת תהיה שגרירנו בחו"ל

    שגריר יהדות ארם נהרים

    השב לתגובה
  7. אני
    אני ספטמבר 30 2019, 20:22
    אני בעד מורשת והיסטוריה

    אבל לפני הכל צריכים התלכדות ואחדות ולפסיק עם כל המריבות בתוכנו
    שנה טובה לכולנו

    השב לתגובה
  8. ציקי ארנון לוזון
    ציקי ארנון לוזון אוקטובר 01 2019, 11:01
    ארמית מדוברת

    שמי ציקי ארנון לוזון, נולדתי בארץ, הוריי , סבי וסבתי עלו מ"זכו" אשר בחבל כורדיסטן.
    מאז שהתוודעתי לשפה הארמית מבית הוריי, סבי וסבתי כאשר למדנו משמיעה ומדיבור, הבנתי בשלב מאוחר יותר שהיא השפה הארמית המקורית ולא כפי שהחליטו אנשי הסוכנות כאשר היתה העליה בשנות ה-50. כאשר נשאלו העולים "מהיכן הגעתם", תשובתם היתה מכורדיסטן שבעיראק, האחרונים פרשו אותם לכורדים ולא ארמים מ-ארם נהריים. הם לא ניסו להתעמק במקורות כפי שעשה זאת ד"ר יעקב מעוז לימים.
    השפה הארמית המדוברת היא השפה המקורית מזמן התנ"ך, מאז אברהם אבינו עליו השלום, ולא האידיש והלדינו.
    לידיעה; הכורדים במקורם מוסלמים כאשר שפתם היא הקורמנצ'ית.
    כידוע לכולנו ה"קדיש" נכתב בארמית
    כאשר בכל שפה קוראים אותו אך ורק בארמית.
    פתיחת ההיכל בבית הכנסת נאמרת בארמית, ועוד ועוד.
    ולכן הצטרפותי לקבוצה הארמית מטילה עלינו את המשימה להנחיל את השפה בקרב העם היהודי בכל התפוצות בעולם ובארץ בפרט.
    אשמח אם תצטרפו לקבוצתנו בפייסבוק "ארמית מדוברת".
    בברכת שנה טובה.
    ציקי ארנון לוזון

    השב לתגובה
  9. א.
    א. אוקטובר 02 2019, 12:32
    כל מי שמטיל ספק ביחודיות של תרומת השפה

    שצמחה בארם על התרבות היהודית עושה עוול גדול.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!