JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • הגיגים
  •  » לא קיים עם פלסטיני – עמדת פתיחה לכל הסדר אפשרי

לא קיים עם פלסטיני – עמדת פתיחה לכל הסדר אפשרי

לא קיים עם פלסטיני – עמדת פתיחה לכל הסדר אפשרי ד"ר יעקב רוב
נובמבר 24
09:30 2019

אני מסכים לחלוטין עם דבריו של יהודה הראל, שיש לו מניות רבות ביישוב רמת הגולן, שם לחמתי במלחמת יום הכיפורים 1973 בגלל עיוורון של מטכ"ל זחוח. הראל טען, ואני מסכים עמו, שאין עם פלסטיני. בהיעדר גבולות מוסכמים וקביעה דיכוטומית להגדרת העמים, הקהילות האתניות, הכתות, השבטים והדתות במזרח התיכון – אין משמעות למונח התיאורטי "אומה פלסטינית" וגם לא ל"מדינה פלסטינית".

ייתכן כי אנשים יתפשו קביעה זו כגובלת בגזענות ובלאומנות, ובכל זאת לדעתי גולדה מאיר צדקה. גם עזמי בשארה הקיצוני, שברח מישראל, טען בריאיון שאין עם פלסטיני, יש רק עם ערבי – מהאוקיינוס האטלנטי ועד למפרץ הפרסי. לטענתו, כל הגבולות החוצים בין הערבים הם מלאכותיים וזמניים ושורטטו על ידי המשטרים הקולוניאליסטיים. אפילו ערפאת אמר: "אני לא מדבר על גבולות. האומה שלנו נמצאת מהאוקיינוס האטלנטי ועד הים האדום." לפי טענה זו, האומה של ערפאת גדולה יותר מאירופה. כששואלים את אסד מהי פלסטין, הוא אומר שהיא בדרום סוריה, כששואלים את חוסיין – מבחינתו היא בירדן. ומכאן הלוגיקה פשוטה: אין עם סורי, אין עם ירדני, אין עם עיראקי, אין עם אלג'ירי, אין עם לבנוני וכדומה. כל הישויות האלה הינן בליל של ישויות ושבטים – כורדים ודרוזים, עלאווים, בדואים, מרונים, מוסלמים שיעים, סונים ועוד.

אז בואו נעשה סדר. הפלסטינים תובעים מדינה בגבולות 1967 ואת שיבת הפליטים למדינת ישראל ואף נאבקים על כך. רובם תובעים את כל שטחיה של ארץ ישראל. לאיש מהערבים לא אכפת שבעבר הרחוק ישבו פה בני ישראל. למען האמת, גם לשאר מדינות העולם לא אכפת. אלא שהעובדות ההיסטוריות, כפי שמציין זאב גלילי, מספרות לנו סיפור אחר. אין צורך לחזור עד לתקופה הביזנטית ותקופת החליף עומר – אז רוב תושבי הארץ היו יהודים – נסתפק ב-150 השנים האחרונות. בתקופת הגלות של עם ישראל מארצו נוצר בארץ ואקום, וואקום דרכו להתמלא. בהדרגה התפתח כאן ציבור אתני שמנה כמה מאות אלפים. הם קשרו את עצמם לאדמה וזה לזה, עד שראו עצמם כעם. אך עד תחילת מלחמת העולם הראשונה, בשנת 1914, 80% מאוכלוסיית ירושלים היו יהודים. אמנם ב-1948, עם פרוץ הלחימה על ארץ ישראל, היו בארץ שני שליש ערבים ושליש יהודים. אבל לא כל הערבים היו בארץ ישראל מקדמת דנא. אם כי יש מי שיטען, כמו בנספח להגדרת האו"ם לפליט, כי כאשר ערבי נמצא בארץ ישראל שנתיים – שנתיים אלה שוות ערך ל"מקדמת דנא".

אזכיר גם את קביעתו הכנה, האמיצה והנחרצת של ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית הנבחרים האמריקני מהמפלגה הרפובליקנית: העם הפלסטיני לא היה קיים בעבר, אינו קיים בהווה ולא יהיה קיים בעתיד, באשר הערב-רב הערבי הנמצא בארץ ישראל אינו עומד בשום קריטריון של עם, דהיינו אין לו היסטוריה משלו המבדילה אותו מערביי המרחב, אין לו טריטוריה היסטורית משלו, אין לו שפה משלו ואין לו תרבות ייחודית משלו. כל מהותו של העניין הפלסטיני היא בהיותו התשליל של העניין הציוני, ומטרתו אך ורק לנגד מבחינה פנימית ולנגח מבחינה חיצונית את העניין הציוני.

הפלסטינים בישראל הם ערבים, ברובם מוסלמים סונים, שהתלכדו סביב התנגדותם להתיישבות הציונית בארץ ישראל ונפגעו מהקמתה של מדינת ישראל ומהמלחמה שהם ניהלו נגד הקמתה. הם נמצאים בשטח שהיה בעבר ברובו בשליטת המנדט הבריטי בארץ ישראל ובעבר הירדן, ומפוזרים בין מדינה עצמאית אחת (ירדן), שתי רשויות עצמאיות יריבות (הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון וחמאס בעזה), יישובי פליטים (בסוריה ובלבנון) ומיעוט גדול במדינה עצמאית נוספת (ישראל). הם אינם אומה ואינם עם כמו הירדנים, הסורים, העיראקים והלבנונים.

אז מה צופן העתיד למזרח התיכון? ח’ליפות מוסלמית, שבטים, מיעוטים אתניים, קהילות דתיות? האם סוריה תחולק כמו יוגוסלביה, ועיראק יחד עם לבנון יתחברו עם איראן לקשת שסוגרת על ישראל? ומה עם הכורדים בעיראק, בסוריה ובטורקיה? וכל זה רק זה מחוץ לישראל. בתוך ישראל כ-26% מהאוכלוסייה אינם יהודים. אם כך האם ערביי הגליל והמשולש הם פלסטינים, מוסלמים, ישראלים, או פשוט ערבים? כך או כך, ערבים בתוך ישראל – פוטנציאל לבעיה. העתיד יהיה אכזרי ודם רב עוד יישפך בגלל מציאות כאוטית בלתי פתירה. כל הצעת פתרון היא או אשליה או דמגוגיה או דיסטופיה. כך או כך, אין זכות קיום ואפשרות קיום ל"מדינה" פלסטינית מחולקת לשניים, בהתאם למצב היום בעזה וביהודה ושומרון.

לסיכום אומר שוב: אין עם פלסטיני. ואשר למדינה הפלסטינית, אני מסכים עם האמרה: אם לא תרצו – אכן זו אגדה. נקודה זו היא הבסיס לכל מו"מ להסדר עתידי. שלא ישכחו מאין הם באו ולאן הם הולכים.

על המחבר / המחברת

Avatar

יעקב רוב

ד"ר במשפטים. דוקטורנט בביטחון לאומי. פרופ' כבוד - האקדמיה האירופית למדעי הטבע. מדען. חיבר 6 ספרים.

14 תגובות

  1. צביה ח.
    צביה ח. נובמבר 24 2019, 10:35
    זה כמו לטמון את הראש בחול

    כי לא מתאים לך לפקוח עיניים ולראות את המציאות.

    השב לתגובה
    • מיכאל הכהן
      מיכאל הכהן נובמבר 29 2019, 12:49
      עם פלסטיני

      יהודים לא התפזרו בעולם כפי שמקובל לחשוב. מרוקו, פולין, הודו, תימן. יהודים, כעקרון, לא הגיעו לשם. זו היהדות שהגיעה לשם.
      מזתומרת? מה ההבדל?
      ובכן, יש הבדל גדול. כדי להבינו יש להביא בחשבון את הארועים באירופה במאה ה-19. בעת שאירופה נחלקה ללאומים, שיפוץ היסטוריה היה עניין מקובל. כל לאום התקשט בהיסטוריה נאה משלו. אם זה לא מזיק לאיש, מדוע לא לשפץ?
      המגמה הייתה אחידה. גיבורים קיבלו כנפיים, סבל הועצם, פחדנות הושכחה. כל ״אנחנו״ התהדר בקישוטים המקובלים.
      יהודי אירופה באותה תקופה, שמצאו עצמם מחוץ למסיבה והודרו מהלאומים המתהווים, החלו מפתחים אלטרנטיבה. ״אנחנו היהודים״. במסגרת זו עסקו גם הם, כמקובל, בשיפוץ היסטוריה (רוויזיוניזם).
      אלא שיהודי אירופה נזקקו לשיפוץ שונה ועמוק יותר. כיון שליהודים מהאזורים השונים לא הייתה תרבות משותפת, כיון שלא התקיימה ביניהם סולידריות כלשהי, כיון שיהודים חשו עצמם, למרות ההדרה, שייכים ללאומים בהם חיו, לא די היה בגיבורים, בחכמים ובסבל ולא היה בכוחם של אלה ליצור ״אנחנו״.
      הפתרון למצב נמצא בעובדה שיהדות באותן שנים, הייתה אסורה להפצה. על רקע זה ומתוך רצון שכולו טוב, החלו להפיץ שמועה לפיה יהדות הייתה אסורה להפצה מאז ומתמיד ובעולם כולו. לשם כך, הוצנעה מההיסטוריה היהודית העובדה שיהדות הייתה לאורך יותר ממחצית שנותיה(!) דת מיסיונרית לא פחות מהנצרות או מהאסלאם ואף נהנתה מיתרון הראשוניות.
      ״יהודים, למעט מקרים בודדים, התרבו מאז ומתמיד בינם לבין עצמם״, כך הפיצו.
      לשמועה המיוחדת הזו הייתה השפעה אדירה על מהלך ההיסטוריה. לרוויזיוניסטים הנמרצים, שפעלו, כאמור, מתוך רצון טוב בלבד, לא היה מושג לאן השיפוץ הזה יוביל.
      כדי להבין כיצד טיפלו הרוויזיוניסטים בהיסטוריה, להלן כמה דוגמאות:
      לא סיפרו שתושבי יהודה מעולם לא מצאו סיבה לנדוד לתימן (ושאם היו נודדים לשם היה נמצא לנדידה זו תעוד כלשהו). בנוסף, לא סיפרו שבתימן הייתה ממלכה יהודית קדומה שהייתה גדולה מיהודה וישראל גם יחד.
      לא סיפרו שבתקופה בה ממלכת יהודה התקיימה, אוכלוסיית אגן התיכון כולו מנתה 8% יהודים.
      לא סיפרו על יהדות הלניסטית שהייתה מקובלת מאוד באזור יוון.
      לא סיפרו על מאות אלפי הברברים בצפון אפריקה, אשר במאה ה-3 הפכו יהודים.
      לא סיפרו על הכוזרים אשר התגיירו בהמוניהם במאה ה-9 ולא סיפרו על הגירה המונית של יותר ממיליון יהודים, בלתי מוכרים, מאזור קזחסטן לצפון אירופה בסוף המאה ה-18, וגרמו לתחילתו של גל אנטישמיות שהתגבר בהתמדה באזורים אליהם היגרו.
      לא סיפרו מי, לאורך 2,000 שנים, היה אחראי על הגיור
      כמו כן, ההיסטוריה נותרה עם פינה אחת לא משופצת. סיפרו שהתנ״ך תורגם ל70 שפות אבל לא הסבירו לשם מה!
      יתרה מכך, שיפוץ ההיסטוריה במקרה היהודי כלל גם תוספת קטנטנה- הסיפור על גירוש היהודים מיהודה, גירוש שלא היה ולא נברא. החקלאים באותם ימים נשארו על אדמותיהם ודווקא באזור זה הפולחן היהודי נאסר (הקרבת קרבנות, מילה ועוד).
      לסיכום, יהודים אינם גזע. למעשה אין בעולם לאום שהוא עד כדי כך מגוון. אולי ארה״ב מגוונת במידה דומה. כל השאר גזעיים בהרבה מהיהודים.
      השאלה שיש לשאול היא ״האם התודעה הזו כדאית?״
      מה דעתכם? האם התודעה לפיה יהודים הם שהתפזרו בעולם ולאו דווקא היהדות, היא כדאית?

      השב לתגובה
  2. אלון ילין
    אלון ילין נובמבר 24 2019, 11:53
    so what

    יש עם פלסטיני, אין עם פלסטיני. אז מה הפתרון שלך למיליוני הערבים המתגוררים בין הירדן לים התיכון?

    השב לתגובה
  3. יצחק דגני
    יצחק דגני נובמבר 24 2019, 14:42
    לד"ר יעקב רוב הנכבד

    יש במדעי החברה הגדרה ברורה למדי המקובלת על העוסקים בחקר החברה האנושית על מהו עם. לא אלאה את הקוראים בהגדרה זו. כל אחד יכול להיכנס לספרות הרלוונטית ולקרוא מהו עם. על פי הגדרה זו הפלסטינים הם עם. נקודה.
    יהודה הראל אינו מהווה אוטוריטה בחקר החברה. אמנם הוא התיישב בגולן, אך זה אינו עושה ממנו מקור שאפשר לצטט ממנו בעניין דנן.
    המטכ"ל במלחמת יום הכיפורים לא היה "מטכ"ל זחוח" כפי שאתה כותב. תוצאות המלחמה מוכיחות עניין זה. המטכ"ל פעל כראוי במסגרת הנסיבות שנוצרו. גם ההחלטה של גולדה לא לתקוף ראשונים הייתה נכונה מאד.
    לגבי הסדר עתידי – הוא כבר קיים. ישנן ממערב לירדן שתי ישויות פוליטיות פלסטיניות שנמצאות במסגרת הסכם קונפדרטיבי החל משנת 1995. צא ולמד את ההסכם שנחתם בין ישראל לפלסטינים ביום 28 בספטמבר 1995 ובטוחני שתבין את העניין.
    מכאן נגזרת ביקורתי על המאמר שכתבת. אסתפק בהערותיי עד כאן.

    השב לתגובה
  4. ראובן שיין
    ראובן שיין נובמבר 25 2019, 09:45
    שאלה לי אליך דוקטור

    יש עם סינגפורי? אבל יש מדינת סינגפור.

    השב לתגובה
  5. אלעזר סהר
    אלעזר סהר נובמבר 27 2019, 10:26
    אז אתה אומר שאנחנו חיים במקום

    חסר תקווה ועתיד?
    זה מה שנעביר לדורות הבאים?

    השב לתגובה
  6. יעקב רוב
    יעקב רוב נובמבר 27 2019, 11:03
    תגובה לחלק מאנשים

    אין עם פלסטיני בעליל. אין לו היסטוריה משלו המבדילה אותו מערביי המרחב, אין לו טריטוריה היסטורית משלו, אין לו שפה משלו ואין לו תרבות ייחודית משלו. מה לא ברור? אלו עובדות.
    וללא שום קשר כמובן שיש להגיע לפתרון כלשהו שיהיה מבוס על העודה שציינתי כפתיח למו"מ עם עודות לא ניתן להתפלמס,

    לגבי מלחמת יום כיפור אני תמה על תגובתך מר דגני:
    במהלך השבוע הראשון ללחימה התכנסה הצמרת הביטחונית לסדרת ישיבות דרמטיות שחשפו את תמונת המצב הקשה וחששות הבכירים. 46 שנה אחרי המלחמה הפרוטוקולים יוצאים לאור ומציגים את הפחד מאובדן הבית השלישי,
    פגמים בסיסיים במבנה צה"ל והכנתו למלחמה היו נכונים.
    ושוב ללא קשר , היה זה ניצחון ענק של צה"ל. במובן זה המטכ"ל חי בהערכות מודיעין שגויות לחלוטין ולא פעל בהערכתו לפי שיטת המקרה הגרוע ביותר ההצטיידות והמוכנות ושיטת הלחימה היו תורות לחימה ישנות עוד משנות החמישים .
    המטכ"ל לא היה זחוח במלחמה עצמה אלא בהכנות ובתפישות הלחימה עד למלחמה!!!!

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני נובמבר 28 2019, 04:39
      ד"ר רוב הנכבד

      אתה סותר את עצמך פעמיים –
      1. אם אין עם פלסטיני אז עם מי ננהל משא ומתן למציאת פתרון כלשהו? עם העם הערבי?
      2. אם המטכ"ל היה זחוח בהכנות ובתפיסות אז איך זה שצה"ל ניצח, כפי שנכון אתה כותב, ניצחון ענק?

      השב לתגובה
  7. יעקב רוב
    יעקב רוב נובמבר 28 2019, 14:37
    תגובה לחלק מאנשים

    היי
    אינני סותר עצמי. החיים אינם כביש חד סטרי אלא דו סטרי אתה יכול להיות עם דעה ס אולם לבצע מהלך y.זו פוליטיקה. הלכות משא ומתן קשוח מאפשרות להציג את דעתי כעמדת פתיחה. זה נכון ואלה עובדות שבכל העולם מבינים אותן. החיים הם פרדוקס.לא שחור ולבן אלא אפור וכדאי לשלוט בכל העולמות.

    לגבי מלחמת יום כיפור אני מפנה אותך לספרות הצבאית ששם מוסבר היטב הכישלון עד לפתיחת המלחמה בכל הקונספציות כמו מודיעין, הצטיידות חי"ר ת בלגן במחסני חרום ששיטות לחימה מיושנות אגב הדוקטורט הנוכחי שאני מסיים הינו בנושא תפישת הביטחון הלאומי של ישראל שרובה לא השתנת משנות החמישים שתוגש לממשלה בקרו ושם אני מציג מודל חדש. מכיוון שהשתתפתי במלחמה ראיתי בעצם הכל בשטח. התפלאתי איך ברמת הגולן הסורים הגיעו עד מסעדה שלא רחוקה מעין גב . הסורים די נבהלו ועצרו מהתקדמותם ונסוגו די מהר עד שהדפנו אותם ונלחמנו בשטחם
    .מהלכים מסוימים שצה"ל ביצע עם גיוס המילואים אפשרו הדיפתם ולחימתם של החיילים עד כלות דיין נשען על דלתה של גולדה מאיר וביקש להשתמש בנשק גרעיני. גולדה סירבה. זה היה קרוב לחורבן בית שלישי. עד למלחמה גם הממשלה וגם המטכ"ל היו זחוחים עד פלצות

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני נובמבר 28 2019, 18:26
      לד"ר רוב הנכבד

      לגבי הפלסטינים, עם או לא, עמדות פתיחה במו"מ וכיו"ב אין טעם להתווכח. ממילא לא יצא מזה כלום.
      לגבי מלחמת יום כיפור –
      לגבי ספרות צבאית – רובה קיימת בספרייתי.
      תיקונים –
      הסורים לא הגיעו למסעדה
      מסעדה רחוקה מעין גב כ- 40 קילומטר.
      טנק סורי בודד הגיע עד עלייקה וננטש מחוסר דלק.
      הסורים נבלמו. בצפון הרמה על קו הקמ"ק.
      במרכז הרמה הם חדרו בעיקר על ציר הנפט עד נפח ובגזרת חושנייה.
      במוצאי יום כיפור עם רדת החשכה הסורים היו למעשה מובסים. לא נותרו להם מפקדות בעורף, אספקת דלק ותחמושת וכיו"ב.
      כל הסיפורים (אגב הנכונים) על גולד ודיין אינם רלוונטיים למה שהתרחש בלחימה ברמה.
      חד משמעי – זה לא היה קרוב לחורבן בית שלישי.
      עד למלחמה צה"ל הוכן במידה שהביאה ניצחון שאין לו דוגמה בהיסטוריה של המלחמות.
      בגדול – הסדיר בלם והחזיק מעמד עד בוא המילואים שמיד דחקו את הסורים ופלשו לשטחם.
      לגבי התעלה – כל מה שהתרחש שם היה במרחק מאות ק"מ מגבול ישראל. בפירוש לא נשקפה משם סכנה לחורבן בית שלישי.
      עם כל הכבוד אתה מחזיק בהשקפה מוטעית לגבי מלחמת יום כיפור. נכון אתה לא היחיד שמחזיק בהשקפה מוטעית מסוג זה. כל אלה טועים ומטעים. חבל.

      השב לתגובה
  8. ח.
    ח. נובמבר 28 2019, 22:03
    מבלי להיכנס לויכוח

    מה משנה מסקנתך מאיזה שהוא היבט גם אם היא נכונה?

    השב לתגובה
  9. יעקב רוב
    יעקב רוב נובמבר 28 2019, 23:55
    תגובה לחלק מאנשים

    טוב זה דו שיח של חרשים
    על מה אתה מדבר? אם אתה טוען שצה"ל הוכן למלחמה שהביאה נצחון אתה ממש טועה ומטעה. לא היה מודיעין ולא הצטיידות חלק גדול מחיל האוויר יורט וכן טנקים וימחי"ם חלקם ריקים
    ותפישת המרחב איננה מציאותית.
    אתה בטוח שאתה מתייחס למלחמת יום כיפור או ששת הימים? נו באמת.מלחמת יום כיפור נותחה במכללה לבטחון לאומי עם צה"ל מוסד ושב"כ וכבוגר המכללה – מציע לך לא לקבוע עובדות שאינך בקי בהן.
    אבל בבקשה בו נסיים פה כי הוויכוח תפל תודה ובהצלחה

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני נובמבר 29 2019, 03:02
      ליעקב רוב הנכבד

      לא נסיים את הוויכוח. למען הסטודנטים שלי. למען הדור הצעיר. כדי שידעו את האמת ההיסטורית. מדינת ישראל לא עמדה לפני חורבן. אפילו הוחלט לא להפעיל את כל היכולת. היה מודיעין מדויק. למעשה זו הייתה מלחמה שנמשכה שש וחצי שנים נגד הערבים והסובייטים.
      מה הקשר לתפישת המרחב?
      כהיסטוריון, כמי שחקר וכתב על המלחמה, כקצין שהשתתף בלחימה בגולן, כמי שהיה מחובר למודיעין, אני מבקש לקבוע באופן חד משמעי שאינך מבין את מלחמת יום כיפור על ההשלכות הפוליטיות הבינלאומיות שלה.
      אגב – משיחה עם קצין בכיר רוסי שהשתתף בלחימה בגולן מהצד השני אני מבקש לומר לך שהרוסים רואים את המלחמה כמוני.
      לבסוף – אינני קובע עובדות שאינני בקיא בהן. הייתי חלק מהעובדות האלה. לאט לך ובעיקר צא ולמד שמסעדה אינה קרובה לעין גב.

      השב לתגובה
  10. יעקב רוב
    יעקב רוב נובמבר 29 2019, 19:49
    תגובה

    גם אני נלחמתי שם ואיבדתי חלק מבריאותי שם.
    הנתונים הפרטניים שסיפקת נכונים אבל התפישה שלך סובייקטיבית בוודאי אם היית במודיעין שאיבד את עצמו לדעת לפני המלחמה עם מפקדך זעירא.
    אתה מתעסק בקטנות מסעדה לא רחוקה בדרך לעין גב במושגים של מלחמה לכן יש בעייה עם התפישה המרחבית שהצגת
    מציע לך לחבור למכון לבטחון לאומי שעוסק בניתוחים ולא סיפורים הסטוריים.
    אני בא עם ידע ממכונים ומכללה לבטחון לאומי. חוקרי בטלון לאומי ומדיניות בטחון לאומי הסטוריונים יחשבו אחרת וזה לגיטימי. בהצלחה

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!