JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

מלחמת אחים ושנאת חינם

אומה משוסעת לא תוכל להתמודד עם המגפה

מלחמת אחים ושנאת חינם ד"ר דוד אלטמן
אוגוסט 06
09:30 2020

רק בשבוע שעבר ציין עם ישראל את חורבנו הגדול, תשעה באב, המלווה אותו כמעט אלפיים שנה. בליבם של הדברים מזכיר העם לעצמו את נשכחות מלחמת האחים ושנאת החינם.

עם הזמן, התחברו מלחמת אחים ושנאת חינם במודעות החברתית שלנו, ורבים חשבו כי הן שתי פנים של אותה תופעה, ולא היא.

אלה הן שתי תופעות נפרדות, קשות ומסוכנות שפוגעות בנו לאורך כל שנות קיומנו כעם, מערערות את אחדותנו, את עוצמתנו, את כוחנו ואת יכולת מאבקנו וגורמות לנזקים עצומים.

חשוב להדגיש כי מלחמת אחים ושנאת חינם הן שני אירועים שונים לחלוטין בחיי האומה. מלחמת אחים מעיקרה היא אידיאולוגית.

באידיאולוגיה קל לגייס את השנאה, זה רעיון לדרך. קל להדגיש את הנורא שבצד השני ולהציג את הפילוסופיה המתלווה לכך, קל לשנוא את האחר בגלל תפיסת עולמו ולהפכה לאיום קיומי. מלחמת אחים היא מסוכנת ואלימה וגורמת נזק עצום לכל חברה אנושית באשר היא, בישראל ובעולם כולו.

אומות רבות בעולם מוצאות עצמן מתמודדות עם התופעה של מלחמת אחים. ראו מה שקורה כיום בארצות הברית ובאירופה, מה שקורה בין הסונים לשיעים באסיה ובעוד מקומות רבים בעולם, מה שקורה בברית המועצות לשעבר לבין המערב, בין קפיטליזם לבין סוציאליזם, בין קומוניזם לבין סוציאל-דמוקרטיה, המחלוקות האידיאולוגיות העמוקות הללו עלולות להביא בסופו של דבר למלחמות אמיתיות ולשפיכות דמים.

שנאת חינם היא תופעה שונה. היא מבוססת על שנאה אישית, מעורב בה מוטיב של קנאה והיא מהווה המשך של החטא הקדמון ביותר הידוע כרצח הבל על ידי קין. שנאת חינם קיימת בסופו של דבר בקרב קבוצות גדולות והיא מאופיינת בפשעי אנטישמיות וגזענות.

אווירה כזו של שנאת חינם באירופה הולידה את השואה. אומה שלמה חונכה לשנוא ולא לראות ברצח נשים וילדים, זקנים וטף פשע אלא שחרור העולם מגורל שנוא. שנאת חינם מסבירה את הגזענות, את העבדות, את ארגוני השנאה האישית בחברות שונות ברחבי העולם. היא מחלחלת כמו רעל לתוך החברה, ולצערנו, כיום היא שוב מגיעה למחוזותינו. אלה המעודדים שנאה גורמים לאדם לשכנע את עצמו כי מושא השנאה בהחלט ראוי לכך, ויש את כל הצידוקים להעלמתו מהמישור הקיים, היומיומי, לנידויו מבחינה חברתית, מעמדית ואפילו עד כדי חיסול פיזי.

בשבעים שנותיה חוותה מדינת ישראל את שתי התופעות הנוראות האלה, מלחמת אחים ושנאת חינם.

החברה הישראלית מקוטבת בגלל היותה אסופה של אנשים שהגיעו ממקומות שונים ומתפיסות שונות, מאמונות שונות וממנהגים שונים.

מלחמת אחים קיימת בחברה הישראלית כיוון שהיא מקודמת על ידי קבוצה זו או אחרת, ומהווה איום על אליטה שולטת וקיימת. היא אפשרה להצדיק את העימות בין שתי אידיאולוגיות מתוך כוונה, כביכול, להגן על האידיאולוגיה ולהצדיק את הפן האישי של כל קבוצה. מלחמת האחים גבלה בעוול גדול שנגרם לקבוצות השונות והגבירה את ממד השנאה.

במאבק אידיאולוגי חוברים אינטרסים משותפים ועוזרים להגביר את גילויי השנאה ולתבלם באידיאולוגיה, אך בסופו של דבר זהו מאבק על הגמוניה, שלטון ושליטה.

זהו מאבק כלל-מערכתי הידוע בהיסטוריה כקרב על ההגמוניה הפוליטית-דתית-אידיאולוגית בדרך שמצווה על כל צד, כביכול, לקיים את חובתו לסביבתו.

אולם, שנאת החינם, שנאה ללא כל סיבה מוצדקת, גברה. תופעה זו נפוצה החל בקרבות הנערים על מעמדם בכיתה או בחברה, דרך מאבקים פוליטיים אישיים ופנימיים וכלה ביריבויות אישיות. בין השונאים לבין אידיאולוגיה אין כלום, הכול מיועד להסוות את השנאה האישית היוקדת ולהצדיקה כחלק ממאבק המנסה להיראות אידיאולוגי. הרשתות החברתיות שהצטרפו למסעות השטנה בחברה העולמית והישראלית, הפכו את החברה האנושית ליותר מגדפת, מחרפת ושונאת. השיימינג הפך לחלק מחיינו, וכך גם החרמות והפיכת האחר לדמון.

מציאת אויבים והגברת המתח והשנאה מסייעות להצית מרי חברתי. כל צד מנסה להעצים את הצדק שלו מול הצדק של האחר, והשנאה הולכת ומתגברת. עלינו לזכור שהצלקות ששנאת חינם מותירה בחברה כמעט שאינן ניתנות לתיקון.

מגפה לא יכולה להיות מטופלת על ידי אומה משוסעת, על ידי אומה שבה איש שונא את רעהו. אנו חיים בתקופה שבה אנו מחפשים אויב, שכן לנגיף הקורונה אין פנים או אישיות, אין לו זהות ולכן קשה לשנוא אותו. משום כך, כדי לנהל את מאבקנו במלחמה זו, נוצר צורך לגייס אויב. כל צד שמוצא את האויב שלו מדגיש כי האויב מאיים על כולנו ומסכן כל אחד ואחת מאיתנו.

בסופו של דבר שנאת חינם היא הפגיעה הקשה ביותר במערכת של אומה שלא תשכיל לתקן, לבנות ולעשות את כל הדרוש כדי להיחלץ מהקטסטרופות הרבות שנפלו עלינו בעקבות המגפה. הקורונה היא מגפה מערכתית הפוגעת בחיינו, בבריאותנו, באיכות חיינו, בהכנסותינו, ברווחתנו ובכלכלתנו.

גורמים בלתי-אחראיים שמעודדים שנאת חינם במקומותינו לא יביאו לפתרון המיוחל. להיפך, שנאת החינם תרחיב את הפער ותהרוס את התשתית החברתית שנבנתה כאן במהלך השנים.

על המחבר / המחברת

דוד אלטמן

דוד אלטמן

עורך מדור: מוניציפאלי. ד"ר. סגן יו"ר המרכז לדיאלוג אסטרטגי במכללה האקדמית נתניה. בעבר סגן נשיא בכיר במכללה האקדמית נתניה, מנכ"ל קרן תל אביב לפיתוח, מנכ"ל וסגן נשיא אוניברסיטת בר-אילן.

7 תגובות

  1. א.
    א. אוגוסט 06 2020, 11:47
    אתה מתעלם ממימד ההסתה

    יש מנהיגים לא מעטים שמסיים את ההמונים. זאת הבעיה. זה מה שיציל את האש.

    השב לתגובה
  2. ס.
    ס. אוגוסט 06 2020, 14:06
    לא לשכוח, לא מדובר ממש בחינם

    וקונפליקטים מעורבים כספים רבים

    השב לתגובה
  3. אלדד יגור
    אלדד יגור אוגוסט 07 2020, 11:19
    כל מילה בסלע

    זה כיום האיום הכי משמעותי על מדינת ישראל

    השב לתגובה
  4. מתן לוי
    מתן לוי אוגוסט 08 2020, 13:00
    הבעיה ברורה

    הסכנה אדירה
    רק לא ברור איך אפשר אם בכלל לצאת הסיטואציה הזאת

    השב לתגובה
  5. נ.
    נ. אוגוסט 09 2020, 15:25
    אם תתפרק ממשלת האחדות

    זה יהיה תחילה של זינוק השנאה לשיאים חדשים ולא מוכרים.

    השב לתגובה
  6. אזרחית ותיקה
    אזרחית ותיקה אוגוסט 10 2020, 16:13
    נורא! נורא!

    מעולם לא היתה שינאה כזאת
    הצילו!

    השב לתגובה
  7. אזרחית מודאגת
    אזרחית מודאגת ספטמבר 22 2020, 08:45
    לחלוטין מסכימה

    מסכימה לגמרי. מבטא את התחושות שלי בימים האלו – רק איך יוצאים מהלופ הזה?

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור