JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אימפריה של משמעויות

על מקומה של המסורת היהודית בשוּק המשמעויות

אימפריה של משמעויות ד"ר יעקב מעוז
נובמבר 02
11:00 2014

המשפט הנצחי שטבע הפסיכולוג וההוגה ויקטור פרנקל, "האדם מחפש משמעות", תקֵף גם בכל הנוגע לתופעת השיבה אל מסורת ישראל. יש שיעשו זאת בדרך של חזרה בתשובה עם כל ההשלכות שבכך, ויש שיעשו זאת בדרכים חלופיות. באחד הקטעים המרגשים ביותר בספרו הנודע, הקרוי בשם זה, מתאר פרנקל את יציאתו לחופשי ממחנה הריכוז: "באותו הרגע לא ידעתי הרבה על עצמי ועל העולם, רק פסוק אחד היה מהדהד ברוחי, פסוק אחד ויחיד "מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ, עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ" (תהילים קיח, ה)". כך מתחיל הענק הרוחני הזה לצקת תוכן ומשמעות ממורשת היהדות לחייו החדשים.

ישנן כמה תחנות אופייניות שבהן אנו מקדישים יתר תשומת לב לשאלת היחס למסורת ישראל. צעירים רבים בישראל, בעיקר לאחר השירות הצבאי או הלאומי, נעשים פנויים יותר לבקש את המשמעות המרכזית של חייהם. הורים צעירים, שזה עתה קשרו את גורלם בנישואין, מבקשים דרך לעצב את חיי המשפחה ואת חינוך הילדים באופן משמעותי. אירועים דרמטיים, שליליים או חיוביים (נס או אסון), שחווה האדם גוררים חיפוש אחר המשמעות. לבסוף, בערוב ימינו, בעת שחיינו תלויים לנו מנגד, אנו מהרהרים בשאלת מניין באנו ולאן אנו הולכים. לכל אלה יש השפעה מכרעת על התנהלות חיינו.

בכל אחת מן התחנות האלה ועוד, אנו חשופים יותר, מרצון או בלעדיו, לשוק המשמעויות שמציעה החברה האנושית. לאדם מן השורה קשה ואף בלתי אפשרי לבנות לעצמו אורח חיים משמעותי בכוחות עצמו. הוא בוחר להתחבר לאחת או יותר מהאפשרויות הרוחניות שמציעה החברה. הוא מתחיל בתהליך הברירה של האפשרויות, לומד, מתנסה, תוהה ומחליט לכאן או לכאן. יש מי שמעניק לחייו משמעות מרכזית בעיסוק בספורט, ויש ביזמות כלכלית. יש בפעילות רוחנית של עמי העולם ויש מי שמוצא אותה במסורת ישראל, בבית הגידול הטבעי שלו. קשת המשמעויות אין סופית ויש כמובן שילובים שונים. אנו מדברים כאן במשמעות מרכזית, מובילה, שכל יתר המשמעויות של האדם עומדות ביחס אליה.

בתוך היריד הענק הזה של משמעויות עומדת המסורת היהודית כאימפריה של משמעויות. על פי רוב, אם כי לא תמיד, ימצא בה היהודי הישראלי את המשמעות המרכזית של חייו. זאת משום שהאימפריה הזאת מציעה שבעים פנים ואף יותר להתחבר אליה. ראשית כול, היא מעניקה למבקשי הדרך מסגרת כוללת, מעין חבילת "הכול כלול" לחיים האישיים, הזוגיים, החברתיים והרוחניים, בחיי השעה ובחיי הנצח. המסגרת המקיפה הזאת עונה על צורך בסיסי ביותר של האדם והוא סדר בחיים. נקודת המוצא של מבקש הדרך היא בלבול, תהייה ותעייה, שהסדר הוא המענה להם. המסגרת שמציעה המסורת היהודית משמשת מעין בית חמים, מעין רחם שאליו מבקש היילוד לחזור ולמצוא שם את נחמתו. הכללים בבית זה עשויים להיות נוקשים מאוד, אך המחיר בהחלט משתלם מבחינתו של מוצא הדרך. גם חבילת הכול כלול תובעת מחיר. בקרב חוזרים בתשובה, אמנם לא כולם, עומדת שאלה מרכזית אחת: "הכול או לא כלום". אם בחרת הכול, אזי כל חייך חייבים להשתנות מן היסוד.

לא כולם נחשבים לחוזרים בתשובה באופן כוללני ומקיף שכזה. יחידים וקבוצות עסוקים מאוד בקביעת יחס למסורת מבלי להיקלע למלכודת "הכול או לא כלום". מצד אחד הם מבקשים לשמור על חופש מהתובעניות המקיפה של אימפריית המשמעויות ומן הצד האחר הם מבקשים ליטול חלק באותו בית חמים המזמן להם ביטוי רוחני התואם את מבנה האישיות שלהם. המסגרת המקיפה, משעה שמנטרלים את התובעניות שבה, מקנה שפע של אפשרויות רוחניות לכל דורש על ריבוי הפנים של המסורת היהודית, כולל הלכה ואגדה, מעגל שנה ומעגל חיים, משפחה וקהילה, אמנות ויצירה ובעצם מה לא. במקרה זה בוררים לעצמם היחיד או הקבוצה את הראוי להם ועל בסיס זה מנהלים את החיים הרוחניים שלהם. כך יוצא שהמסורת מעניקה משמעות הן לחוזרים בתשובה לפי קבוצות דתיות והן לשבים למקורות בדרכיהם האלטרנטיביות.

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

3 תגובות

  1. יהורם
    יהורם נובמבר 02 2014, 13:43
    ומה עם אלה שחוזרים בשאלה?

    והאם לדעתך מספרם גדול או קטן מהחוזרים בתשובה?

    השב לתגובה
  2. דינה ג.
    דינה ג. נובמבר 03 2014, 19:13
    החופש לבחור

    גם אני מחפשת משמעות לקיומי, אך לא מוכנה לקבל מסגרת שבאה כעסקת חבילה. אני מעדיפה למרות אי הודאות הכרוכה בכך והוויתור על רחם החמים, לבחור מכל תפיסה, תיאוריה או אפילו דת, רק את החלק שעימו אני מזדהה. זה מאפשר לי חופש מחשבה וגיבוש של תפיסת עולם שהיא שלי ורק שלי, למרות שיש בה חלקים שמשיקים לתפיסות מוכרות.

    השב לתגובה
  3. יעקב מעוז
    יעקב מעוז נובמבר 12 2014, 14:19
    תגובות קצרות

    יהורם, המאמר לא עוסק בסטטיסטיקה ולא בנתונים קשיחים, אלא בעקרונות.
    דינה, גישתך מקובלת עלי לחלוטין. אני דוגל בחופש הבחירה מכל זהות ותרבות. כדי לבחור באופן מושכל צריך להכיר, ואני בקשתי להזמין את הקוראים להיכרות.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בהגיגים

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!