JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

כבוד הנביא מוחמד

אינני מצטרף למקהלת Je suis Charlie

כבוד הנביא מוחמד ד"ר יעקב מעוז
ינואר 14
23:50 2015

אני מדמה את השימוש בחופש הביטוי כך: אני עומד לחצות את הכביש במעבר חצייה כאשר הרמזור הירוק מורה לי לעבור. לעברי שועטת משאית ענק במהירות גבוהה, ואין סיכוי שהיא תספיק לעצור לפני מעבר החצייה. אני מחליט בכל זאת לממש את זכותי הלגיטימית לחצות את הכביש. אני נהרג כאשר אני צודק על פי כל דין. אבל "השכל הישר" היה הורג אותי בשנית על סעיף טיפשות, שאיננו כתוב בחוק אלא בהיגיון הבריא.

מאיירי-האיורים השמים ללעג ולקלס את הדבר המקודש ביותר לאסלאם אולי צודקים במושגיה של החברה המערבית. אך באותה המידה שהם צודקים, ואפילו יותר מכך, הם טיפשים וחסרי רגישות אנושית בסיסית. העובדה שהם שמים ללעג גם את הדתות האחרות איננה באה להקל על חומרת מעשיהם אלא אף להגביר אותה. האיורים הנבזיים של יהודים וישראלים בלבוש חרדי, כאילו כך נראית כל יהדות העולם, מוסיפים ממד חדש לחומרה והוא ממד הגזענות ואנטישמיות מן הסוג המאוס ביותר.

אינני חס על כבוד הנביא מוחמד, עליו השלום. ברי לי שהוא איננו צריך אותי. וברי לי עוד יותר שגם איננו צריך את כל ההורגים והנהרגים בשמו ועל שמו, יימח שמם. אני חס על כבוד האדם הגדל בתרבות כזאת או אחרת, שבה, באופן טבעי למדי, קיימות אמונות, משונות ומוזרות ככל שתהיינה. חברי אותה התרבות רואים באמונות אלה כמשמעות העיקרית של החיים. אין לי שום עניין ללעוג להם על קודשיהם. אני ממש לא נהנה מעלבונות שאני מטיח בזולתי. אני לא חושב שקודשי התרבות הליברלית-חילונית שלי נעלים יותר משל האחרים.

אני מבקש לקבוע באופן נחרץ, שהלעג לקודשיהם של אחרים נגוע בשוביניזם תרבותי רדוד ובאימפריאליזם מחשבתי מכוער. כל בר-דעת שכבוד הבריות חשוב לו, וכל בן אנוש המבקש להרבות שלום בעולם צריך להדיר עצמו מן הגישה הנלוזה הזאת. אותו עולם מערבי שטבע את מושגי הסובלנות והפלורליזם מתנהג בסתירה חמורה לעקרונות אנושיים אלה. דווקא הישראלים, המגונים בעיני הקריקטוריסטים האנטישמיים ובעיני העולם המערבי הצבוע, יכולים להוות דוגמה נאותה. כאשר פורעי חוק ישראלים ריססו כתובות בגנות כבודו של הנביא, פתחה המשטרה בחקירה והביאה את הפושעים לדין. אף לא אחד מהישראלים יצא להפגנה בזכות אותם מרססי כתובות.

אני לגמרי מבין שהדברים הללו עלולים להישמע מוזרים באוזני גורמים ליברליים, הגם שהם יוצאים מפי אדם הדוגל בחופש דת ובחופש מדת, תהיה אשר תהיה. אני אומר זאת דווקא מנקודת מבט ליברלית. אך הליברליות הזאת היא ליברליות רגישה, שיש בה חמלה והיא מתייחסת לאמִתות שלה בעירבון מוגבל מאוד. היא מגנה את המפגעים הנאלחים ונלחמת בהם מלחמת חורמה, אך היא גם מסתייגת מניצול ציני של ערכי החירות של החברה המודרנית. חירות איננה נקנית בפגיעה זולת, אלא ביחסי כבוד, אמון והדדיות בלבד. אשר על כן, אינני רואה עצמי מצטרף למקהלת Je suis Charlie.

 

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

20 תגובות

  1. מוניר מחמוד
    מוניר מחמוד ינואר 15 2015, 00:34
    כל הכבוד למחבר הנכבד

    ד"ר מעוז , אין מלים פשוט כל הכבוד לך אדם גדול . הלוואי שהקיצוניים בכל מקום בעולם , כולל בישראל ובמדינות ערב יבינו ויפנימו את רוח דבריך ..תודה מקהיר ואשמח להיות בקשר אתך בעתיד.

    השב לתגובה
  2. שגיא
    שגיא ינואר 15 2015, 09:20
    כשאתה מציג את זה ככה...

    נקודה מעניינת למחשבה. אבל מה לגבי התגובה הלא לגיטימית בלשון המעטה? גם היא ״צודקת״ אבל לא חכמה??

    השב לתגובה
  3. יעקב מעוז
    יעקב מעוז ינואר 15 2015, 09:51
    תגובות קצרות

    למוניר:כל אחד מאתנו מצווה להילחם בהקצנה בתוך התרבות שלו. תודה על דברי החיזוק.
    לשגיא: אפשר להבין לגמרי מה דעתי במאמר על המפגעים, ולא אכביר מילים.

    השב לתגובה
  4. דורית גדסי
    דורית גדסי ינואר 15 2015, 13:26
    ליברליות פנאטית

    הפנאטיות הליברלית המקדשת חופש ביטוי גם במחיר פגיעה באחרים , היא ככל פנטיות אחרת הרואה רק את ערכיה כערכים מחייבים- גם את האחרים.
    מאמר חשוב ואמיץ.

    השב לתגובה
  5. עבד חטיב
    עבד חטיב ינואר 15 2015, 17:04
    .

    דר.מעוז כל מילת כבוד והוקרה תמעיט מהתודה שברצטני להביע לאדם שבך ולשכל הישר שלך ולהגינות ישר כוח ידידי ירבו כמוך עלי אדמות שמעריכים את האדם כאדם אני מוסלמי אך לא רוצה חהיכנס לדתות הנביא מוחמד כבודו במקומו מונח כמו כל שאר הנביאים ירבו כמוך.

    השב לתגובה
  6. יעקב מעוז
    יעקב מעוז ינואר 15 2015, 22:06
    מזרחיות כגשר

    אני מודה שמוצאי המזרחי משפיע על הלך המחשבה שלי, ואני סבור שזוהי שליחותם של יהודים יוצאי המזרח, להוות גשר לעולם הערבי שהיה בית היוצר התרבותי שלכם.

    השב לתגובה
    • ג
      ג ינואר 18 2015, 12:24
      מעניין עניין המוצא

      אז איך אתה מסביר שמרבית המזרחיים הם ימנים והשמאלניים הם דווקא ממוצא אשכנזי? (בהכללה גסה מאוד כמובן, אבל צריך להיות עיוור כדי לא לראות מה קורא כאן במדינה)

      השב לתגובה
  7. דמגוגיה
    דמגוגיה ינואר 16 2015, 04:39
    אין שום דמיון בין ריסוס הכתובות ע"י תג מחיר ובין הקריקטורות של פריז

    הלעג של שררלי הבדו הוא לא לאמונות באופן כללי אלא ל-3 הדתות המונותיאיסטיות. ויותר מזה, לצביעות של כוהניהן, להתחסדות, לניצול הדת, לטימטומיזציה וכד'. לא סתם ל"קודשי הדת".

    השב לתגובה
  8. יעקב מעוז
    יעקב מעוז ינואר 16 2015, 10:31
    לועגים לסמל לועגים לאמונה

    העובדה שישנם כוהני דת מושחתים בכל קבוצה דתית איננה מתירה למישהו לפגוע בקבוצה כולה. בחירה בסמל העליון של האסלאם כמטרה ללעג משמעה בוז לכל מי שמחזיק באמונה זו. איזו ברכה הביאה השיטה הזאת לאנושות עד כה?!

    השב לתגובה
  9. מגיבה
    מגיבה ינואר 17 2015, 02:14
    "כבוד הערבים והנביא מוחמד"

    ועם כל הכבוד לך ד"ר נכבד…לידיעתך אחד הגורמים האנטישמיים הכי מסיטים דרך קריקטורות בעולמנו הם דווקא הערבים . גם על זה תכתוב מאמר? http ://alturl.com/i4rug

    השב לתגובה
  10. Halima
    Halima ינואר 17 2015, 11:15
    חופש הביטוי

    לעג מפרט או מקבוצה אתנית ,תרבותית ,הינו נבזה ולא מקובל ,ושלא יתלו את הזכות בחופש הביטוי ,לדוגמא שבני נוער לועגים ממתבגר ברשתות חברתיות וכתוצאה היו כאלה שהתאבדו עד שהמתבגר לא סם קץ לחייו אף אחד לא הזדעזע ,הכוונה לא צריך להמתין ולראות איפה זה מנגן אצל אחרים חופש הביטןי חייב לשמור כבוד לאחר…כי קשה להשתלט על קיצוניים ,ובסוף גם חפים מפשע מאבדים את חייהם בגלל טיפשות החופש הזה ,צריך לדעת איפה לעצור ומתי זה גם חוכמה (מצער שאנשים איבדו חייהם )

    השב לתגובה
  11. עוזי ברעם
    עוזי ברעם ינואר 17 2015, 12:16
    מסכים אתך אבל..

    מסכים על הקביעה המרכזית. אבל יש לאסור מלחמה על הקוראים להשתית את השריעה בכוח. מותר ללעוג עליהם ולהוכיח את מעשיהם אבל לא לפגוע בנביאי דתות וסמליהם.

    השב לתגובה
  12. יעקב מעוז
    יעקב מעוז ינואר 17 2015, 12:29
    תגובה ל"מגיבה"

    כשאת אומרת "הערבים" למה את מתכוונת? אני משתומם מן ההתנדבות של יהודים יקרים להקים עלינו את כל העולם הערבי בכך שאנו קובעים הכללות כזו של ה"מגיבה". היהדות בכלל ויהודים בפרט, מכל זהות, יקרים לי כמעט כמו לכבוד ה"מגיבה", ודברים שכתבתי כוונו לכך. אני ממליץ לקרוא שוב וביתר עיון.

    השב לתגובה
  13. עדי
    עדי ינואר 17 2015, 13:20
    איזון בין אינטרסים

    כמי שקורא מעת לעת את כתביך ומכיר את פועלך אני מעריך את שכתבת אולם לפחות לעניות דעתי אינני יכול לקבל את הוויתור שלך בארוע שרלי הבדו
    במאזן בין חופש הביטוי והמחשבה לבין פגיעה לכאורה בקודשי דת אני בוחר בבירור בחופש הביטוי כן יעקב גם שזה מתייחס לקריקטורות מושחזות כלפי ישראל והיהודים
    צר לי אבל שום קרירטורה גסה ככל שתהיה מצדיקה רצח
    וראה איזה פלא מוזר התרבות המערבית והנצרות והיהדות גם אם נפגעות אינן חוצות את הקו האדום של אחד הדיברים החשובים״ לא תרצח״
    לצערי איננו רואים סובלנות כזאת מצד של המוסלמים נכון אסור לנו להכתים את הכלל אבל זה מעלה תהיות אם מרבית הארועים בהם נרצחו אנשים היו לאותם מרצחים מאפיינים סוציופוליטים די זהים

    השב לתגובה
  14. יעקב מעוז
    יעקב מעוז ינואר 17 2015, 18:24
    תגובות לתגובות עד כה

    לעוזי ברעם: גם אני מסכים שיש לאסור מלחמה על מי שמטיל את חיתתו על החברה החופשית. על כאלה לא רק מותר ללעוג אלא אף להילחם בהם פיזית. ועדיין אין טעם בפגיעה בסמליה של דת המונה מליארד ורבע בני אדם.
    לחלימה: כל אחד מאתנו מצווה להילחם בהקצנה בתרבות שלו. זה מבטיח עתיד טוב יותר לכולנו.
    לעדי: אין מצב שקריקטורה תצדיק רצח, והרוצחים מגונים בעיניי הרבה הרבה יותר מהמאיירים של שרלי הבדו. אתם אין לי שיג ושיח, אבל עם המערביים ה"נאורים", אולי. הבעיה שהאנטישמיים האלה לא כל כך קשובים לנו.

    השב לתגובה
  15. יעקב מעוז
    יעקב מעוז פברואר 03 2015, 09:24
    דעת חב"ד בעניין, חובת קריאה
    השב לתגובה
  16. אתי אלתר
    אתי אלתר אפריל 29 2015, 02:42
    התקווה ...

    במדינתנו הקטנה כציפורן אני מתפללת לשיבוטה של הגברת לוסי אהריש כדמות מופת למיעוט הערבי , כמובילת שיח אמיתי וכנה לחיים משותפים ולעתיד טוב יותר ! לא התרגשתי מעולם בטקסים וזו ,הנ"ל ,ריגשה במילותיה וכנות ליבה בהדלקת המשואה … "רק רציתי לחבק אותה "…לפתוח את הלב ולגלות אמפתיה לצד השני באופן הדדי יכול לשנות את התמונה בחיים שלנו בישראל .

    השב לתגובה
  17. יעקב מעוז
    יעקב מעוז נובמבר 21 2015, 08:55
    עוד מעשה איוולת צפוי לנו...

    http ://m.globes.co.il/news/m/article.aspx?did=1001077827

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!