JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

רוד טריפ בניו אינגלנד סאלם עיר המכשפות צילום: אלון ילין
יוני 26
21:00 2017

כפי שכתבתי לא מכבר, ניו אינגלנד אינה גדולה במיוחד, כך שטיול בה אינו מצריך גמיעה של מאות קילומטרים כל יום. ניתן להתחיל או לסיים טיול כזה בניו יורק, אך כמי שאוהב להקדיש לפחות שבוע לשהות ב"תפוח הגדול", הייתי ממליץ על טיול נפרד. את הטיול לניו אינגלנד אפשר להתחיל בבוסטון ולסיים בניו יורק או להיפך, ואפשר גם להסתפק במסלול מעגלי שלא מגיע דרומה למדינת קונטיקט. מניסיוני, עדיף לשהות בתחילה כמה ימים בבוסטון כדי להתגבר על היעפת.

לא אאריך בכתיבה על בוסטון, שכן אין-ספור ספרי טיול ומאמרים נכתבו עליה. רק אציין שכדאי מאוד להשתכן במלון במיקום נוח במרכז העיר, משום שמרבית הטיול בעיר נעשה רגלית. האזור של כיכר קופלי הוא העדיף בעיניי, יש בו עשרות בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, בארים ומרכזי קניות עירוניים. ניתן להגיע ממנו מערבה לכיוון המוזיאון לאמנות יפה שהוא בגדר חובה לכל תייר, צפונה לכיוון נהר הצ'רלס ומזרחה לכיוון "מסלול החירות".

למטייל שהפרוטה מצויה בכיסו, כדאי לנסוע במונית משדה התעופה לוגאן לבית המלון – המרחק קצר והתעריף פחות מאשר מנתב"ג לתל אביב. בוסטון משופעת במסעדות מכל הסוגים והטעמים. מובן שמאכלי הים שולטים בפסגה. מסעדות רבות שוכנות ברחובות בוילסטון וניוברי ולא מעט במרכז קופלי ומרכז פרודנציאל המחוברים בגשרים זה לזה. מבין המסעדות היקרות יותר אציין כהעדפה ראשונה את Abe @ Louie's שבה יש תפריט מגוון, וכן את מסעדת Atlantic Fish Company (תנחשו מה התפריט). מסעדת הבשרים The Capital Grille מאכזבת ברמת הבשרים שלה ובהמולה הגדולה השוררת בה לעומת מסעדת האם שלה בניו יורק. רשת מסעדות זולה יחסית ומשביעה תמיד היאThe Cheesecake Factory  שסניף שלה שוכן בפינה הדרום מערבית של מרכז פרודנציאל. התורים שם תמיד ארוכים, השירות לא מי יודע מה, אך התמורה למחיר טובה.

לפני שאעבור להמשך הטיול, הערה קטנה ואזהרה – שמות הערים והעיירות במדינות השונות של ניו אינגלנד חוזרים על עצמם, ועם קצת חוסר תשומת לב נוסעים המשתמשים בתוכנת ניווט יכולים למצוא את עצמם בעיר שונה מזו שבה תכננו להיות. כמו כן יש להביא בחשבון שארוחת הערב של האמריקנים הרבה יותר מוקדמת מאשר בישראל ובאירופה, ובעיירות הקטנות מרבית המסעדות מפסיקות להגיש אוכל בשעה תשע.

את קטע החוף אני ממליץ לעשות מדרום לצפון ולא בדרך חזרה, כי כך הרכב יימצא תמיד בצד הכביש הקרוב לים והיתרון ברור מאליו. הערה אחרונה לגבי טיולי סתיו ואביב – ככל שמצפינים או עולים לאזורים הרריים, הטמפרטורות יורדות ולעיתים מתקרבות לאפס ויש להכין בגדים בהתאם.

לאחר היציאה מבוסטון, הנקודה הראשונה שבה כדאי לבקר בה היא העיר סאלם (Salem) של מסצ'וסטס (לא של ניו המפשייר) – עיר המכשפות. עיר ישנונית זו שוכנת כ-30 ק"מ צפונית לבוסטון וניתן להגיע למרכזה תוך 30 דקות. כל האתרים המעניינים בעיר מצויים במרחק הליכה זה מזה וכדאי לחנות בחניון מסודר וממנו לצאת לסיור. מי שרעב, אני ממליץ בכל פה (תרתי משמע) על Front Street Coffeehouse, אם כי אחרים לאורך הדרך נראו גם הם מזמינים למדי. אפשר לבקר באחד מהמוזיאונים המוקדשים לציד המכשפות הידוע לשמצה. מעניין לשמוע ולראות איך קרה האירוע המוטרף ההוא, ולזכור שיש לו רלוונטיות גם לימינו.

מכאן המשך הדרך מביא אותנו לשורה של עיירות חוף קטנות ומקסימות. ישנם כמה כבישים אופציונליים, אך כביש 127 הוא הקרוב ביותר לשפת הים ובדרכנו נחלוף (או נעצור) על פני Manchester-by-the-sea  שרחובותיה והנמל שלה מהווים את הרקע לסרט שעלה לא מזמן לאקרנים. מכאן נמשיך לעיירה גלוצ'סטר ובהמשך לעיירה רוקפורט, נטייל קצת בנמל שלהן, ונטעם שוב (מה לעשות!) משלל מאכלי הים הטריים.

מכאן הדרך מובילה צפונה. לממהרים מומלץ לנסוע בכביש המהיר 95, לאחרים עדיף כביש 1 עם גיחות קצרות לכביש A1. בדרך חולפים על פני ניוברי וניובריפורט הנמצאות בניו המפשייר בואכה פורטסמות' שבהחלט שווה עצירה. בשלב הזה צריך לחשוב כבר על מקום לבילוי הלילה הראשון בניו אינגלנד. יש להביא בחשבון שבערים כמו פורטסמות' ופורטלנד שבמיין הנמצאת כ-80 ק"מ צפונה יותר, מבחר המלונות, המוטלים ובתי האירוח גדול יותר וכנ"ל גם מקומות ההסעדה.

אנחנו בחרנו דווקא ללון בעיירה קטנה, ולאחר שעברנו את "הגבול" למיין וחלפנו על פניKittery  (שבה יש אאוטלט גדול, אך לא מעניין במיוחד), המשכנו בכביש 9 לעיירה Kennebunkport, שמצויים בה בתי נופש של כמה נשיאי ארה"ב לשעבר. בעונת התיירות עיירת נופש נהדרת זו הומה אדם. הסתבר לנו שהגענו שבוע מוקדם מדי (תחילת מאי) וחלק לא קטן מבתי המלון היה עדיין בשלבי התארגנות אחרונים. כשהגענו לבית המלון שהזמנו שעה קודם באינטרנט, מצאנו את שעריו נעולים והסתבר שההזמנה היא לשבוע מאוחר יותר. מצאנו מלון אחר שהיה "סביר", ולמזלנו מסעדת Alisson's שהומלץ עליה במלון הייתה באמת בחירה ראויה. מִיְפִי העיירה השוכנת משני צידי נהר קננבנק, נהנינו למוחרת בבוקר.

משם אצה לנו הדרך ועל כן לא עצרנו בפורטלנד, אלא המשכנו צפונה בכביש המהיר 295 ומשם לכביש 1, בכיוון צפון-מערב. אזור זה שופע נחלים (נהרות בקנה מידה ישראלי) ומפרצונים המתערבים זה בזה, עד אי-יכולת מוחלטת להבחין בין האחד לשני. עצרנו משום מה בעיירת קולג' בשם ברונסוויק, ולהפתעתנו מצאנו בה בית קפה לא רע במקום הנקרא Little Dog Coffee Shop. חצי שעה משם נמצאת עיירה חמודה ביותר הנקראת Wiscasset השוכנת על גדת נהר/אגם/מפרץ Sheepscot. גודלה כשבעה רחובות לאורך וארבעה לרוחב, ויש בה שורת חנויות וכמה מסעדות המשקיפות לאגם. דוכן האוכל Red's Eats שבחזיתו מוצבים כמה שולחנות, מגיש את אחת ממנות הלובסטר המשובחות שבכל מיין.

הדרך מתארכת ומתארכת והעין אינה שבעה. כל אחד יכול לבחור לו את נקודות העצירה להתבוננות בנוף, לשתייה, לאכילה, לצרכים פיזיולוגיים, ולעישון – לאלו החוטאים בהרגל זה. כאשר מגיעים לחלק הרוחבי של כביש 1 הממשיך ישירות מזרחה לכיוון פארק אקאדיה, ניתן לרדת דרומה (כמו שאנחנו בחרנו לעשות) בכביש 175/166 ולהגיע לעיירה Castine שנוסדה ב-1674 ושיחקה תפקיד חשוב בהיסטוריה האמריקנית. בתי העץ המפוארים היושבים על גדות המפרץ השלוות מלמדים על הפופולריות של המקום.

מכאן חוזרים לכביש 1 עד לעיירה Ellworth ופונים דרומה בכביש 3 לאי Mount Dessert שבו נמצא הפארק הלאומי אקאדיה. העיירה הגדולה באי היא Bar Harbor ובה תמצאו את מרבית בתי המלון והמסעדות. בחורף העיירה שוממה לחלוטין ורוב מקומות הבילוי והאכסון נעולים על בריח, בקיץ לא תמצאו מקום לינה אם לא הזמנתם זמן רב מראש, והמחירים מרקיעי שחקים. בתחילת העונה המחירים סבירים ובהחלט מצדיקים לינה במקום, אם כי ניתן להשתכן גם ב-Ellsworth המרוחקת רק כ-40 דקות נסיעה.

מצאנו את עצמנו ב-Bar Harbor Inn שהוא מלון מפואר המשקיף על מפרץ Frenchman והמְצרים ועל נמל הדייגים הקטן הזרוע מלכודות לובסטרים, ולא רחוק משם עוגנות לעתים גם אניות שיט תענוגות ענקיות. בגלל בעיית תפעול של החימום במזגנים, זכינו לשדרוג לסוויטה/דופלקס וגם לארוחת ערב טעימה ומוזלת במסעדה היקרה של המלון. בתעריף המלון כלולה גם ארוחת בוקר קונטיננטלית המוגשת במבנה נפרד והיא מציעה הרבה יותר מאשר מקובל ברשתות המוטלים המוכרות. המסעדה הטובה בעיירה לטעמי היא Galyn's, השוכנת במרחק הליכה קצר ומקפיא מהמלון. הטמפרטורה בשעת הערב הייתה כמו בערב ירושלמי חורפי קר.

לאחר שהלאיתי אתכם בנפלאות דרך החוף של ניו אינגלנד ורק הגענו ללילה השני, נראה לי שזה המקום לעכל את הכתוב. אם יהיו מתעניינים – אשמח להוסיף ולשתף אתכם בחוויות הטיול האחרות.

דוכן פירות ים בעיירה Wiscasset

על המחבר / המחברת

אלון ילין

עורך מדור: רפואה. פרופ', לשעבר מנהל המחלקה לניתוחי בית החזה ב-שיבא, פרופ' אורח באוניברסיטאות קורנל והרווארד ופרופ' חבר באוניברסיטת ת"א. פרסם כ-130 מאמרים בעולם. כיום בין היתר בבי"ח ברזילי שם פתח שירות חדש לניתוחי בית החזה, מקדיש ממרצו בסיוע לאוכלוסייה בפריפריה.