JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

תמורה מלאה לכסף אמנון אלבי
אוקטובר 28
19:30 2017

טיסה בת פחות משעה תיקח אתכם היישר לעולם אחר: אנשים מאירי פנים, כפרים "של פעם" שבהם הגינון מוקפד, הניקיון מופתי והשמירה על השטח הציבורי בהחלט מעוררת קנאה, וכמובן אוכל מצוין במחירים שפויים – אווירת חופש מושלמת. המורשת של השלטון הבריטי בקפריסין נשמרת עד היום: נהיגה בצד שמאל, שקעי חשמל של האימפריה – ענקיים וכוללים מתג הפעלה. מזל שהברזים לא נשתמרו מאז, ואין הפרדה לברז קר וברז חם.

בחופשה הפעם החלטנו לבלות באזור ההרים, ולא ב-Clubs אשר על שפת הים.

לאי קפריסין היסטוריה מעניינת: ב-1878 העבירה טורקיה את האי לשליטה בריטית שנמשכה עד להכרזת העצמאות של קפריסין ב-1960. ב-1974 נכבשה המחצית הצפונית של האי על ידי טורקיה. כיום המציאות הפוליטית מורכבת, וגל הפליטים ששטף את אירופה לא פסח גם על האי.

קפריסין היא מדינה ענייה, אך יש בה שכבה של תושבים עשירים. ניתן לראות מספר מפתיע של מכוניות פאר בכבישים, בנייה מודרנית בפרברי הערים ובחלק מן הכפרים. מדיניות המיסוי בה נוחה: 12% מס חברות, מס הכנסה פרוגרסיבי ליחידים עד 33%, מע"מ דיפרנציאלי 9%–19%, חברות בשוק המשותף. הבניינים המפוארים בערים הם של חברות כדוגמת EY, PWC. במשבר הכלכלי האחרון עיקלה הממשלה עד 90% מהנכסים הפיננסיים של אזרחיה. טוב ששרי הממשלה שלנו נוסעים לקצוות תבל ואינם מבקרים כאן…

ביקרנו בכמה ערים, ובעינינו העיר Pafos מעניינת ויפה יותר מ-Nicosia ו-Larnaka. הגן הארכיאולוגי ב-Pafos מרשים ביותר, ויש בו פסיפסים מהיפים אשר ראינו. מומלץ לטייל לאורך הטיילת עד Club Elysium המרשים, לאחריו לפנות ימינה עד קברי המלכים (אוסף חורים בקרקע שמהם אנו אמורים להתפעל). משם תוכלו להמשיך אל ה-Ethnographic Museum, שהוא אומנם מלכודת תיירים מזעזעת, אך המסלול הרגלי עובר בדרך יפה וליד ה"מלכודת" נמצאת מסעדת Muse המצוינת. באזור שתי מסעדות נוספות: Demokritos– מסעדת תיירים המגישה אוכל סביר, כשברקע מתקיימת הופעה לתיירים. לידה יש מסעדה הודית מצוינת, Jayanta, לדעתנו עדיף לאכול ב- Jayantaולשמוע את המוזיקה מרחוק. שהינו במלון Pyramos, מלון בסיסי ביותר – תמורה הולמת למחיר של 50 יורו לחדר.

מ- Pafos המשכנו לכפר Vouni. בכפר מתגוררים 140 תושבים, ויש בו בית קפה אחד ומסעדה משפחתית מעולה, Alexander's, שבה אכלנו בערבים. אל תוותרו על הקבב המקומי שפטליה (איני יודע איך כותבים זאת ביוונית), צלעות הכבש וסלט תפוחי האדמה.

התגוררנו אצל Merry & Andreas בבניין הבודד שלהם Oinochri. השניים הם מארחים מושלמים, והמגורים נוחים למדי, אם כי אל תצפו ללוקסוס. כמו בנפולי, גם הרושם הראשוני מהכפר היה מרתיע משהו, אך עד מהרה נהנינו מאוד מהשקט המוחלט ומהרחובות השוממים והרגועים. הכול כאן בסיסי מאוד, לרבות ה-Wifi האיטי. זוהי מעין חופשת התנתקות.

ב-Salitas שבקרבת הכפר יש מאפיית מעדנים וסופרמרקט. מהכפר נוסעים צפונה עד צומת T, פונים ימינה עד צומת T נוסף ושוב ימינה – מול תחנת הדלק. תוכלו לשתות אספרסו טוב, ולאכול עוגיות מצוינות.

באזור ההרים תוכלו לטייל ולבקר במגוון כפרים, מנזרים וכנסיות, שמרביתן הכנסיות סגורות גם ביום ראשון, וליהנות ממסלולי הליכה רגלית יפים. האנשים מאירי פנים, והכול זול וללא Luxury Bullshit.

אציין כמה מן המקומות אשר מצאו חן בעינינו:

מסלול הליכה מסביב לאתר הסקי Olympus Mount. יציאה וחזרה Troodos square;

הכפר Alona שיש בו רק 50 תושבים, הצעירה ביניהם בת 62 והזוג המבוגר ביותר בני 97. הדרך אל הכפר יפה מאוד אך קשה לנהיגה. מומלץ לרדת אל הכנסייה היפה בעמק של הכפר;

הכפר הקטןFikardou , ובו מסעדה טובה,Yiannkos , הצופה אל הנוף. בדרך תראו את מנזר Machairas המרשים;

Kakopetria, Prodromos, Platrs כפרים תיירותיים יותר;

מנזר Kykkos – ספון זהב, שהנזירים בו בעלי בשר ונראים שבעים ומרוצים מאוד. יש במקום מוזיאון המיועד בעיקר לאלו שמתרשימים מאוסף תשמישי פסיאודו-קדושה עשויים זהב. נראה לי שזהו מקום מושלם לפקידים מדושני העונג של הרבנות. אישית, אני מעדיף מנזרים צנועים, אותנטיים יותר שבהם אפשר לחשוב על עבודת האל ולא גניבת דעת של הבריות.

ביקרנו גם ב-Nicosia, עיר שלא תואר ולא הדר לה. האזור הקרוי Old City מזכיר את דרך יפו-תל אביב בואכה סלמה ורחוב אילת. גרנו בדירת גג רחבת ידיים ומאובזרת היטב Sweet Home ב-Booking.

המשכנו ל-Larnaka. כדאי לבקר בכנסייה המרשימה Agios lazaros Church, שבראשית ימי האימפריה העות'מאנית הפכה למסגד שהוא אנטי-תזה לכנסייה, וב-1589 מכרו אותה העות'מאנים בחזרה לאורתודוכסים. דרומית לעיר שוכנים ארבעה אגמי מלח, קראנו כי בחורף מגיעות לכאן להקות של שקנאים. ב-Agia Napa, מחוץ לעיר, כדאי לאכול במסעדה הודית יוצאת מן הכלל בשם Balti.

ובלי קניות הרי אי אפשר… בעיר יש חנות ענק בשם Jumbo. אנחנו אומנם לא ביקרנו בה, אך כמות שקיות הענק אשר גדשו את המטוס בדרך חזרה לארץ, כנראה מלמדת משהו.

קפריסין היא ללא ספק מקום מצוין לחופשה קצרה, קרובה, המעניקה תמורה מלאה עבור הכסף.

על המחבר / המחברת

Avatar

אמנון אלבי

עוסק במערכות מידע ארגוניות: מנהל פרויקטים, יחידות מחשב, הנחיית חברות START UP והוראה באקדמיה. חייתי באיטליה שנה, מאד אוהב את המקום.