JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הוואי – יעד רחוק ומרתק (2)

טיול בין חופים והרי געש ב"אי הגדול"

הוואי – יעד רחוק ומרתק (2) פרופסור אלון ילין
דצמבר 17
19:30 2017

במאמר הקודם תיארתי את ראשיתו של הטיול שלנו באיי הוואי. נחתנו בהונולולו, שכרנו רכב ויצאנו לתור את הנופים המדהימים. באי מאווי, השני בגודלו בקבוצת האיים, שהינו כמה ימים ונהנינו מאוד. ממאווי המשכנו בטיסה ל"אי הגדול" – הוואי.

נחתנו בשדה התעופה הבין-לאומי של הילו הנמצא במרחק של כעשר דקות נסיעה מהעיר הקרובה שעל שמה הוא נקרא. התפתינו לשדרוג הרכב ששכרנו למוסטנג קבריולה, אך חיש קל הבנו שעם כיול צמיגים כזה, לא ניתן לנסוע בכבישים הדי רעועים של האי, ונאלצנו לחזור ולהחליפו לרכב פחות אקסטרווגנטי, אך שימושי הרבה יותר.

שמנו פנינו לבית המלון Grand Naniloa Hotel Hilo שהוא כנראה הגדול והמפואר ביותר בצלע הצפון מזרחית של האי (האי הוואי הוא, פחות או יותר, משולש כמעט שווה צלעות) המלון שוכן על לשון יבשה הבולטת כ-500 מטר לתוף המפרץ, וכך ניתן לראות ממרפסת החדר (המשודרג) הן את העיר והן את האוקיינוס. בתקופת שהותנו, מסעדת המלון טרם החלה לפעול, אך פרט לזה המקום בהחלט מומלץ. את פנינו קיבלה שמש חמה וים רגוע, ממרפסת החדר השקפנו על לא מעט אנשים ששחו בים או השתכשכו בבריכה וכבר דמיינו את עצמנו שם. אך התברר כי היה זה יותר בגדר פאטה מורגנה, שכן בשלושת הימים הבאים הגשם כמעט לא פסק מלרדת. (מסתבר שהילו היא העיר הגשומה ביותר בכל ארה"ב עם ממוצע של מעל 5,000 מ"מ גשם לשנה).

היעד הראשון שאותו פקדנו היה מפל הקשת (Rainbow), הנמצא בשוליה של הילו, ומשכך, בהחלט שווה גיחה קצרה. משם פנינו מערבה בכביש הנוף מס' 19, חולפים בתוך יערות, עוברים על גשרים הנמתחים על נחלים ומפלי מים קטנים ויורדים לכביש מאמאלאהואה הישן עד ל- Hawaii Tropical Botanical Garden. זהו למעשה יער גשם שטופח בחלקו ועבר שינויים מעשה ידי אנוש. קצרה היריעה מלתאר את המראות הנפלאים של המקום הזה שיורד עד למפרץ מקסים. אף על פי שהכניסה היא בתשלום, אני ממליץ בכל פה לא לפסוח על החוויה. משם אצה לנו הדרך למפל אקאקה שאליו מגיעים בהליכה קצרה בתוך יער עבות, מרחק של פחות מעשר דקות מהחניון (בתשלום). גובה המפל כ-140 מטר, ולאחר ימי גשם, הזרימה בו מרשימה.מפל מיים

מכיוון שהשמש החלה לשקוע, לא נותר לנו אלא לחזור למלון, לנוח קצת ולחפש מקום לאכול. בהקשר זה אזכיר שתי מסעדות: הראשונה Hilo Bay Cafe הומלצה לנו על ידי מקומיים. המסעדה שוכנת בקומה השנייה של מבנה, ממש על המפרץ ומגישה אוכל פיוז'ן. לא נהדר, לא רע, יש מבחר לכל אחד, מחירים בינוניים פלוס ושירות בינוני מינוס. לדעתי קצת over-rated. השנייה היא Café Presto – מעין איטלקית פלוס. אוכל ברמה גבוהה, מחירים סבירים, שירות טוב ופתוח עד מאוחר.

ביום השני לשהותנו שמנו פעמינו לפארק הוולקני, מרחק כ-40 דקות נסיעה מהמלון. כאן נכונה לנו אכזבה לא קטנה. כבר אי אפשר לנסוע ממש על שפת המכתש, אלא רק להגיע לעמדת תצפית המרוחקת כמה מאות מטרים מהאזור הפעיל. ניתן לראות את הלוע הקטן בתוך המכתש הגדול וממנו מיתמר עשן קל. לא אתפלא אם יתברר ששני פולינזיים קשישים יושבים שם ומתחזקים מדורה עם ענפים רטובים. בפארק הוולקני ניתן לטייל בכביש המזרחי ולראות כמה לועות לא פעילים ושדות לבה מהתפרצויות ישנות יותר.

מכיוון שכך, החלטנו לראות את הדבר האמיתי – כלומר את הלבה הטרייה הזורמת. לשם כך יש להגיע לעיירה קאלאפאנה בחלק הדרום-מזרחי של האי. בדרך ניתן לעבור דרך עיירות קטנות וגם לראות את העצים המפוחמים דמויי הפסלים ב-Lava Tree State Monument. לנקודת המוצא לטיול הלבה הגענו לפנות ערב. ממקום החניה ניתן לשכור אופניים, או לנסוע ברכב מקומי עד לנקודה הנמצאת כקילומטר וחצי מנקודת התצפית ומשם ללכת ברגל. זהו טיול לא קל ודורש נעליים ולבוש מתאימים והצטיידות בפנס, ובהתחשב בגשם המעצבן שירד באותה העת, גם מטרייה או פונצ'ו מניילון. אחד ממשכירי האופניים שהיה הגון מהאחרים, הסביר לנו שבתנאי מזג האוויר ששררו באותה שעה, לא ממש ניתן לראות את זרימת הלבה. ומשמצאנו הצדקה לעצלותנו, חזרנו להילו בגשם סוחף, שהפך למבול ממשי. המסקנה שלי היא שלשבעים ומפונקים כמוני עדיף לראות את זרימת הלבה מבעד לחלון של מסוק, בתנאי שמזג האוויר מאפשר המראה ושתנאי הראות מתאימים.

ביום השלישי לשהותנו ב"אי הגדול" החלטנו לעבור לצדו השני (המערבי) כדי למלט את עצמנו מהגשם האין-סופי. נסענו בכביש 200, הנקרא גם דרך האוכף, בגשם שלא פסק לרגע ובראות קרובה לאפס. כשהגענו קרוב לשיא הדרך, יכולנו לראות את מישורי הלבה העצומים שהם תשתיתו של האי. מכאן הדרך החלה יורדת בשיפוע די חד ובתוך ערפל סמיך. באיזו שהיא נקודה השמש הפציעה, העננים נעלמו והכול הפך לכחול וירוק. לאורך החוף הצפוני ישנם כמה אתרים היסטוריים ועיירות נחמדות, שבאחדות מהן התכוננו לקראת הטריאתלון של הוואי וכל האזור היה הומה אדם וצבעוני מאוד – ממש חגיגה לעיניים. נסענו לאורך החוף, עוצרים מדי פעם בפעם במפרץ חביב, שהיפה בהם הוא Kealakekua Bay. את הדרך חזרה עשינו סביב החלק הדרומי והדרום-מזרחי של האי.

היום האחרון הוקדש לחוף הצפון-מזרחי של האי. זהו האזור הגשום ביותר ורב הנחלים והערוצים של הוואי. אחד האתרים היפים ביותר כאן הוא Waipi'o Valley Outlook. משם אפשר להמשיך רגלית למפלי Hiilawe שהם הגבוהים בכל האיים. מי שרעב יכול לעצור בעיירה Honokaa ולאכול במסעדה חמודה בשם Gramma's Kitchen. ניתן להצפין עד לקצה האי בדרך הררית מפותלת העוברת בינות לחוות בקר גדולות, לעיירה האווי וממנה להדרים עד לעמק Pololu היפהפה. לאחר שחזינו בכל הנוף הזה נאלצנו לחזור להילו ומשם לשדה התעופה לטיסת לילה בואכה לוס אנג'לס.

למי שמעוניין במסקנותיי מן הטיול הזה, הריני שוטח אותן לפניכם: א) לא מוצדק לטוס את כל הדרך מישראל כדי לראות רק את האי הוואי, אלא אם כן אתם גולשים. ב) ה"אי הגדול" קצת מאכזב, אך אם בכל זאת החלטתם לבקר בו, הקדישו לביקור לפחות כמה ימים וחלק מהסיורים עשו במסוק. יש להביא בחשבון את כמויות הגשם העצומות. ג) מאווי הוא האי השווה ביותר וכדאי להקדיש לו חלק גדול מהטיול, ואולי גם "לבזבז" כסף וזמן באתר נופש מפואר.

על המחבר / המחברת

אלון ילין

עורך מדור: רפואה. פרופ', לשעבר מנהל המחלקה לניתוחי בית החזה ב-שיבא, פרופ' אורח באוניברסיטאות קורנל והרווארד ופרופ' חבר באוניברסיטת ת"א. פרסם כ-130 מאמרים בעולם. כיום בין היתר בבי"ח ברזילי שם פתח שירות חדש לניתוחי בית החזה, מקדיש ממרצו בסיוע לאוכלוסייה בפריפריה.