JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי »
  • תיירות
  •  » שוקי חג מולד – שווה נסיעה חורפית לאירופה?

שוקי חג מולד – שווה נסיעה חורפית לאירופה?

המלצות לטיול בשוקי חג המולד

שוקי חג מולד – שווה נסיעה חורפית לאירופה? נירנברג צילום: אלון ילין
ינואר 07
19:30 2019

לאחר שבשנה שעברה הספקתי לטייל רק בשוק אחד בלבד לפני הכריסטמס, החלטתי השנה לתור בכמה שווקים מומלצים, בעיקר בגרמניה שבה מסורת השווקים היא מהעתיקות והמובילות בכל העולם.

שוקי חג מולד מתקיימים כמעט בכל עיר גדולה בגרמניה ובחלק לא קטן מהעיירות. הם משתרעים לכל אורכה ורוחבה של גרמניה ולכן כדאי לתכנן טיול כזה מראש. אפשר לנחות כמעט בכל אחת מהערים הגדולות ולהמריא חזרה מעיר אחרת. אפשר גם לעשות את כל הטיול ברכבת, או לשכור רכב.

בעניין זה חשוב להעיר שלוש הערות כלליות. הראשונה, שכירת רכב כדאית לפעמים דווקא בעיר ולא בשדה התעופה ובחברה לא גדולה. מבחר המכוניות בתחנת השכרה עירונית הוא יחסית קטן ויש סיכוי שתקבלו upgrade על הזמנתכם. שימו לב שהרכב שהזמנתם מצויד בצמיגי חורף. אפשר לשכור רכב דרך חברה בארץ ובמקרה כזה אתם רוכשים גם ביטוח מלא. אם ההזמנה נעשית דרך אתר אינטרנטי, אנא בדקו היטב מה היא כוללת. השלמת ביטוח לביטול השתתפות עצמית (לחששניים שבינינו) כדאי לעשות דרך חברת הביטוח בארץ שבה אתם רוכשים ביטוח בריאות ומטען ועל ידי כך להוזיל עלויות.

ההערה השנייה נוגעת לחברת הרכבות הגרמנית (DB) שמנסה ל"חקות" את רכבת ישראל במידת הדיוק שלה. כבר לא ניתן לסמוך על הזמנים המופיעים בלו"ז ולא אחת תמצאו את עצמכם ממתינים על הרציף דקות ארוכות. לרוע מזלנו הזדמנו לשביתה "איטלקית" של עובדי הרכבת, דבר שהתבטא בביטול חלק מהנסיעות ודחיות של מעל שעה באחרות, תוך המתנה ברציף החשוף לטמפרטורות מקפיאות וגשם מעורב בשלג.

ההערה השלישית נוגעת לשווקים עצמם. בתשע בערב נסגרים כל שוקי חג המולד ברחבי גרמניה. בבוקר, פרט לסופי שבוע, התנועה די דלילה ואי אפשר להתרשם מהתאורה הססגונית, לכן כדאי לתכנן את הביקור לשעות אחר הצהריים והערב המוקדמות.

המסע הספציפי שלנו החל במינכן, בירת בוואריה. עלינו לרכבת בשדה התעופה ובתוך 45 דקות ירדנו בתחנה הקרובה למלון שלנו. מפאת המחירים המוגזמים שגבו בתי המלון של מינכן באותו סוף שבוע, הסתפקנו בנובוטל שמעבר לנהר. מייד שמנו פעמינו למרכז העיר והגענו ל-Marienplatz. לב השוק ממוקם בכיכר הנפלאה הזו שלמרגלות בית העירייה, וממשיך משם לכל אורך המדרחוב כמעט עד קארלפלאץ' וגולש להרבה מהרחובות הסמוכים.

בד בבד לשוטטות בין הדוכנים המרובים, טעימות של נקניקיות ולגימת יין חם, אפשר גם לערוך קניות במבחר האינסופי של חנויות שבאזור זה. זהו שוק ענק, ססגוני ומלא בכל טוב. באחד השיטוטים נכנסנו ל-Augustiner שהוא שילוב של בר בירה ומסעדה בווארית טיפוסית. הבירה בהחלט מומלצת, האוכל לא כל כך. לסיכום, לדעתי מדובר בשוק גדול, אך חסר מאפיינים ייחודים.

לא רחוק מהמלון שלנו מצאנו שוק מקומי ומקסים ב-Rosenheimer Platz שלדעתי בהחלט שווה ביקור קצר. במרכז הכיכר, לאחר המלצה מתושבת המקום, הצלחנו, בקושי, למצוא שולחן במסעדה איטלקית בשם Piazzetta Ristorante & Pizzeria. הופתענו לטובה שכן האוכל היה ברמה גבוהה ובמחירים שווים לכל נפש.

התחנה הבאה בדרכנו הייתה נירנברג הידועה לשמצה בהיסטוריה של גרמניה הנאצית. זוהי עיר יפהפייה מוקפת חומה, שנהרסה לחלוטין במהלך מלחמת העולם השנייה ושוקמה באורח מעורר פליאה. שהינו במלון הצנועSorat Saxx  הממוקם ממש במרכז העיר מול השוק שהופך בתקופה זו לשוק חג המולד. חדר גדול ונוח שיש בו מיני-בר חופשי תומחר ב-150 אירו.

אפשר לבקר באתרים ההיסטוריים של נירנברג שהוזכרו בכתבתו של קורפל לפני חודשים אחדים, כולל ביתו המקורי של הצייר דירר; מוזיאון הצעצועים (מי שנוסע עם ילדים) ו"שדרת זכויות האדם" שעיצב דני קרוון בצמוד למוזיאון הגרמני הלאומי. השוק עצמו ממלא את כל הכיכר ואת הרחובות הסמוכים ומכיל כמאתיים דוכנים המציעים למכירה, פרט לאוכל, שתייה וקשקושי כריסטמס, גם הרבה חפצי אומנות למיניהם. השוק הומה אדם (היינו שם ביום ראשון) וסואן בבליל שפות אירופיות ומזרחיות ומעל במה גדולה מופיעות תזמורות ומקהלות בשירי חג המולד. בהמשך השוק הראשי מתקיים שוק ייחודי לילדים שלדעתי שווה ביקור כשלעצמו. אקדים ואסכם כבר עכשיו שהשוק בנירנברג הוא "השווה ביותר" מכל אלה שבהם ביקרנו.

בהמשך הדרך לכיוון צפון-מערב אפשר לעצור בשווקים של וירצבורג המקסימה ופרנקפורט הגדולה. החלטנו לפסוח על שתי הערים האלה ולחבור לחברים שלנו בבון. מפאת המרחק (400 ק"מ) והחשש לשלג בדרך, רכשנו כרטיסים לרכבת, די בזול, דרך האינטרנט. השביתה שהזכרתי קודם גרמה לביטול הרכבת שלנו. לאחר המתנה של שעה על הרציף, שקלנו לשכור רכב, אך התברר שכמו בכל מקום בעולם, גם כאן התקיים הכלל של היצע-ביקוש והמחירים האמירו לכדי 300 אירו ליממת השכרה אחת. ויתרנו גם על האפשרות ללון לילה נוסף בנירנברג במלון אחר במחיר "גזל" והחלטנו להמתין לרכבת הבאה. רכבת חלופית יצאה שעתיים לאחר המועד המקורי ומרציף אחר שאליו נדדנו עם כל מטלטלינו בקור המקפיא. מובן מאליו שהרכבת הייתה "מפוצצת" ובתור עונש ל-DB התמקמנו בקרון של המחלקה הראשונה. לאחר שלוש שעות הגענו למחוז חפצנו מלאי הערכה לישראל כץ ולהישגיו ברכבת ישראל.

השוק הבא במסע טרום חג המולד שלנו היה בקלן (שאליה ניתן להגיע גם בטיסת שכר ישירה). גם כאן מתקיים שוק ענק שחלקו משתרע לצד הקתדרלה הגותית הידועה והמרשימה (והשחורה), ורובו – לכיוון נהר הריין ובמתחמים רבים, חלקם חצי סגורים ומאובטחים היטב. המדרחובים עמוסי החנויות האינסופיים של קלן הסיחו את דעתם של אחדים מאיתנו מהייעוד העיקרי של הנסיעה. תחנת הרכבת הראשית של קלן נמצאת במרחק הליכה קצרצר מהקתדרלה, ובמרכז העיר ניתן למצוא כמה חניונים גדולים במחירים שפויים שאחד מהם שימש אותנו. אני מדרג את השוק בקלן במקום הראשון בנושא השתייה (לא מיץ תפוזים וקולה).

מכאן הרחקנו ושמנו פעמינו לבאדן באדן שבקצה הצפוני של היער השחור. הטיפוס בכביש המפותל לווה בפתיתי שלג קלים שפיארו את הנוף המקסים. הצלחנו למצוא מלון נחמד ברחוב הראשי שסיפק לנו חדר עם מרפסת ממש במרכז העיר (למעוניינים, Hotel Quellenhof Sophia). שוטטות הערב ברחובותיה ההדורים של העיר הסתיימה ברחבת הקזינו המפואר (למי שרוצה לבקר יש צורך בז'קט ועניבה) שבה מתקיים שוק חג המולד.

התרשמנו משוק צבעוני, רבגוני ועתיר במזון מכל חלקי העולם. שמענו התמרמרות מתושבי המקום שהמחסור בשלג פוגם באווירה (לידיעת הנשיא טראמפ). את ארוחת הערב החלטנו לקיים דווקא במסעדת Auberge A L'agneau בעיירה הצרפתית Roppenheim המרוחקת 19 ק"מ מבאדן באדן. למרות חששותינו ממעבר הגבול (יומיים לאחר הפיגוע בשטרסבורג הסמוכה), הנסיעה ארכה כרבע שעה. המסעדה מומלצת מאוד, בעיקר לאוהבי הבשר. בבוקר עוד הספקנו לטייל בעיר שעתידה הייתה להתמלא במאות תושבי מוסקבה המגיעים בטיסות ישירות ומשתלטים על כל בתי המלון והחנויות, ותורמים רבות לכלכלת החורף של באדן באדן.

העיר הבאה בדרכנו הייתה שטרסבורג הצרפתית. תוך פחות משעה מצאנו את עצמנו בחניון במרכז העיר. לאחר מפגש עם אנשי ביטחון ובדיקה קפדנית, עברנו את אחד הגשרים הפרושים על נהר האיל המקיף את העיר העתיקה. התרשמנו כמובן מקתדרלת נוטר דאם הגותית העתיקה עם הרוזטה והשעון האסטרונומי שלה. העיר העתיקה הייתה מוצפת במאות רבות של שוטרים וחיילים עם תמ"קים טעונים. עברנו גם על פני נקודות הזיכרון הספונטניות שציינו את המקום שבו נרצחו חללי הפיגוע האחרון. בהשוואה לשווקים האחרים, שוק חג המולד של שטרסבורג אינו ראוי לציונים מיוחדים, אך עם זאת גם אינו נופל במאום מהקודמים שתיארתי.

במסענו חזרה לבון ובהמשך לטיסה היוצאת מפרנקפורט החלטנו לעצור באזור המזכיר לרבים מאיתנו את מקורותיהם. השוק הקטן והמקומי נערך בעיירה קטנה בשם Deidesheim, לצערנו, רובו היה לא פעיל מפאת השעה המוקדמת ביום שבת, אך בהחלט ניתן היה לראות את הפוטנציאל הטמון בו. וכאן אבקש לשתף בקצת היסטוריה משפחתית ונוסטלגיה. העיירה האמורה שוכנת פחות או יותר במרכזו של משולש שפינתו הדרום-מערבית היא העיר לנדאו (יש לנו במשפחה אם כי באיות קצת שונה), פינתו המזרחית – העיר שפייר שעל נהר הריין (המקור למי שנקרא שפירא, כשם סבתי ז"ל, שפירו וכיו"ב) ובקצהו הצפוני העיר וורמס (ורמיזה בשפתנו). כמו ברוב הערים האלה, לא נותר הרבה מהמורשת היהודית. ברובן יש רחוב הנקרא Judengasse ואולי שריד למקווה או מוזאון קטנטן. אפילו בדיידשיים יש מבנה שהיה פעם בית כנסת.

לא נותרה ברירה אלא להצפין לקראת הטיסה לישראל. אך פטור בלא כלום אי-אפשר. עצרנו לכן באאוטלט הענק Zweibrucken, שבו בקושי מצאנו מקום חנייה פנוי ודאגנו לצמצם את יתרות מטבע החוץ שלנו. יש כאן מאות חנויות של כל החברות האירופיות הגדולות וחלק מהאמריקניות, אומנם במחירי טרום-סייל, אך אין ספק שכל אחד ימצא את חפצו וגם יוכל להשביע את רעבונו.

ולסיכום: השוק הטוב ביותר ובוודאי עם ילדים – נירנברג. דוכני האוכל המצטיינים – באדן באדן. המקום לשתות בו – קלן. כל זה לא בא להפחית מיופים ומחיוניותם של כל שוקי חג מולד בערים אחרות.

על המחבר / המחברת

אלון ילין

עורך מדור: רפואה. פרופ', לשעבר מנהל המחלקה לניתוחי בית החזה ב-שיבא, פרופ' אורח באוניברסיטאות קורנל והרווארד ופרופ' חבר באוניברסיטת ת"א. פרסם כ-130 מאמרים בעולם. כיום בין היתר בבי"ח ברזילי שם פתח שירות חדש לניתוחי בית החזה, מקדיש ממרצו בסיוע לאוכלוסייה בפריפריה.