JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

עיר מקסימה בניחוח צרפתי בלבה של לאוס הירוקה

אוגוסט 09
20:22 2014

כבר ממעוף הציפור ניתן לראות את העיר הקטנה ואת גגות בתיה האדומים כאבן אודם בלבו של עמק ירוק ורחב ידיים המוקף בשרשרת הרים עתירי יערות גשם. לואנג פראבנג, בירתה לשעבר של לאוס, משלבת היסטוריה ואדריכלות מרתקות, ישן וחדש מעורבים בה זה לצד זה ומשרים אווירה מיוחדת במינה. מרגע שנחתנו נפלה עלינו תחושת שלווה ורוגע בלתי מוסברת.

בשדה התעופה הקטן המתין לנו קמהון, חבר ואיש עסקים לאוסי, והוא הסיע אותנו למלון ויקטוריה היפהפה במרכז העיר. את פנינו קיבל מנהל המלון הצרפתי אנטואן בחיוך מאיר פנים, וצוות הקבלה האדיב הגיש משקה תכול צונן העשוי מפרחים כחולים מקומיים. המלון המרווח שימש בעבר את בית המלוכה הלאוסי ומורכב מדירות סוויטה הבנויות בשתי קומות ומצוידות במיטב האבזור של מלונות מודרניים, מבלי לפגום באותנטיות ובאסתטיקה הארכיטקטונית של המבנים.

לדברי קמהון, נחיתה רכה בלואנג פראבנג מחייבת ביקור בבית הקפה הצרפתי הסמוך "באנטון", המגיש קפוצ'ינו ריחני ומעולה ומבחר קרואסונים מתוקים ובגטים טריים. בערב הראשון לקחו אותנו לשוק הלילה הפרוש בתחילתו של הרחוב הראשי. שוק ססגוני וצוהל המציע שפע מוצרים צבעוניים ממיטב תוצרת המזרח הרחוק – צעיפים, שמלות, פסלוני עץ, מכנסיים רחבים, תיקי עור ושלל עבודות יד, והכול במחירים זולים להדהים. נשים ונערות לאוסיות מאירות פנים ניסו בנימוס ובסבלנות רבה למכור את מרכולתן. מובן שנשותינו פתחו בהתלהבות במסע שופינג סוחף. הרחוב הראשי רצוף במסעדות יפהפיות המגישות מגוון מאכלים ממיטב המטבח התאילנדי והלאוסי ולצדם מאכלים מערביים-צרפתיים, כמו קורדון בלו וסטייקים עסיסיים, לאנשים כמוני שהאוכל התאילנדי חריף לטעמם. ליד כל אלה בירה מקומית מעולה, ומנקודת מבט זו החיים באמת נראו לנו יפים…

לאוס 5לאוס 2

למחרת אכלנו ארוחת בוקר מצוינת על המרפסת בחזית המלון, אל מול נופי נהר המקונג. והשירות… אה, השירות של המלצרים… מזמן לא נהניתי משירות כזה. מלצרים מנומסים, מקצועיים, אדיבים, עם חיוך לבבי ומחוות מפנקות, והשף הצרפתי טיירי מנצח על ההרמוניה הזו לוודא את שביעות רצוננו. לרגע שאלתי את עצמי "מה התחושה המוזרה, הקסומה, האופפת אותי, מה זה החיוך המרוח על פנינו כל הזמן…?" אנטואן, מנהל המלון הסימפטי, הסביר לי בסבלנות: "זה פשוט מאוד, אתה נמצא בלואנג פראבנג, העיר שנופך של קסם פרוש עליה. אין הסבר אחר."

האקלים החם דומה לזה של צפון תאילנד, 30–32 מעלות בצירוף לחות גבוהה וגשם חמים מעת לעת. וכשחם, מחפשים מים. מיד נסענו למפלי קואנג סי (kuang si waterfalls), מפלי מים מרהיבים הנמצאים בתוך פארק ירוק ורחב ידיים שבו בריכות צלולות בצבע הטורקיז המפתות לקפוץ ולצלול לתוכן. ביום אחר שטנו על נהר המקונג עד למערה שבה כארבעת אלפים פסלוני בודהה, ומשם אל הגדה השנייה לכפר קטן שבו מפעלון לייצור ויסקי ושפע פגודות ומנזרים מקסימים. כך טיילנו מדי יום באתרים היפהפיים של לואנג פראבנג.

בשעות הערב מתמלא הרחוב הראשי בהמוני הלאוסים המבלים במסעדות היפות ובמאות תרמילאים צעירים מכל ארצות תבל, אך כל זה מסתיים עד חצות. בלואנג פראבנג אין חיי לילה והתושבים, המנהלים אורח חיים נינוח וסולידי, הולכים לישון מוקדם. פגשנו שם מכרים של חברי למסע, לאוסים דוברי צרפתית – את אדריאן איש הרוח שאתו ניתן לשוחח על כל נושא שבעולם, ובייחוד על פילוסופיה וספרות וז'אן-פול סארטר וסימון דה בובואר, ואת סטיב, אנטימולוג צרפתי חוקר פרפרים שקבע את חייו בלואנג פראבנג ואף נשא אישה מקומית מקסימה.

במעבר חד עברנו מתאילנד – על חיי הלילה הסואנים של בנקוק, צ'אנג מאי וצ'אנג ראי – לעיר הקסומה לואנג פראבנג בלאוס. אמנם זהו עדיין המזרח הרחוק המשובץ פגודות והיכלים, נזירים עטופים בכתום והרבה ירוק מסביב, אך מזרח רחוק רך יותר, שקט ומשרה רוגע. עולם אחר.

על המחבר / המחברת

שלום רימון

עורך מדור: כלכלה. כלכלן ומוסמך במנהל עסקים (MBA). בעבר: כלכלן ראשי בקונצרן גדול, סמנכ"ל כספים בחברה ציבורית, מנהל קונצרן בחו"ל. כיום: איש עסקים, בעלים ומנהל חברות, ויזם סטארט-אפ.